بورسیت لگن؛ علائمش را بشناسید و آن را درمان کنید

فشار مداومی که به لگن وارد می‌شود، باعث شکل‌گیری التهاب و بورسیت است. از عمده‌ترین دلایل بورسیت ناحیه لگن هم باید به نشستن‌های طول،‌مدت اشاره کنیم. ورزش‌هایی مانند دوچرخه‌سواری یا دویدن هم که با تحرک دائمی عضلات و بخش لگن همراه‌اند، می‌توانند دلیل بروز بورسیت باشند.

اگر روش‌های غیرجراحی و تغییرات سبک زندگی اثرگذار نباشند، نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی گزینه‌های دیگر پیش می‌آید. کاهش وزن و انجام تمریناتی که پزشکان تجویز می‌کنند از راه‌های درمان این وضعیت هستند.

جراحی

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3%DB%8C%D8%AA-%D9%84%DA%AF%D9%86/

medicalnewstoday.com

بنا به اینکه کدام بخش از بدن دچار التهاب می‌شود، بورسیت در دسته‌بندی‌های مختلفی شکل می‌گیرد. به این دو مورد دقت کنید:

  • بورسیت تروکانتریک (trochanteric) که در آن، التهاب استخو، در ،مت خارجی مفصل ران شکل می‌گیرد و بورسیت لگن ران است.
  • بورسیت ایسیکیال لگن ( Ischial) هم حاصل التهاب بورس زیر ، یا ماهیچه سرینی بزرگ است.

علائم بورسیت لگن چیست؟

چه ،، و چه شرایطی، احتمال ابتلا به بورسیت لگن را بالا می‌برند؟ به موارد زیر دقت کنید:

  • دونده‌ها.
  • ،، که پی‌درپی دوچرخه‌سواری می‌کنند.
  • ،، که به طور مداوم، ورزش غیراصولی می‌کنند.
  • افرادی که برای مدت‌زمان‌های طول، در حالت نشسته قرار دارند.
  • ،، که مدام درگیر انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی مانند شوت‌، یا پ، هستند.

webmd.com

برای تسکین درد و بهبود وضعیت بورسیت لگن می‌تو،د از کمک متخصصان فیزیوتراپی هم استفاده کنید. ورزش‌های بورسیت لگن هم وجود دارند که در مسیر درمان به کمکتان می‌آیند. این ورزش‌ها باید با مشورت پزشک انجام شوند. برای مثال:

  • روی زمین به پشت دراز بکشید و سرتان را روی یک بالش بگذارید. پاها را صاف نگه دارید.
  • به‌ آرامی، زانوی راست را به سمت سینه حرکت بدهید.
  • دست‌ها را دور ران و دقیقاً زیر زانو حلقه کنید و زانو را بیشتر به سمت سینه بکشید.
  • این حرکت را ۵ تا ۱۰ ث،ه انجام بدهید و بعد دوباره به حالت اولیه بازگردید.
  • حرکت را ۶ تا ۱۰ بار برای هر پا انجام بدهید.

برای تشخیص بورسیت لگن باید از روش‌های معاینه فیزیکی استفاده شود. متخصصان با معاینه بیمار به نتیجه‌گیری درباره ابتلا به بورسیت می‌رسند و مشخص می‌کنند که این وضعیت ارتباطی با مشکلاتی عضل، ندارد که باعث درد می‌شوند.

بورسیت لگن و نواحی دیگر بدن دردناک است و حرکت‌هایتان را محدود می‌کند. بهتر است که حواستان به استخوان‌ها و اجزای وابسته به آن باشد تا دچار مشکل نشوید. از جمله راه‌هایی که می‌تو،د برای پیشگیری انجام بدهید، توجه به اقداماتی مانند گرم‌، بدن، پیش از ورزش یا استراحت‌، میان فعالیت‌های بدنی حرکتی است. حرکاتتان را اصلاح کنید و مثلاً اگر قرار است که چیزی را بلند کنید، زانوها را خم کنید تا فشار کمتری به ران و لگن و نواحی مختلف وارد شود.

سؤال و نکته ناگفته‌ای درباره بورسیت لگن باقی مانده است؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید هم با ما درمیان بگذارید.

برای درمان بورسیت از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مدیریت دردها و آسیب‌های این وضعیت از راه‌کارهای زیر استفاده کنید:

روش‌های غیرجراحی

  • از عامل ایجاد بورسیت دوری کنید. برای مثال، اگر به واسطه نشستن زیاد روی سطوح سفت دچار این مشکل شده‌اید، سعی کنید که به بدن استراحت بدهید و از آن موقعیت دور شوید.
  • از کیسه‌های یخ برای تسکین درد بورسیت ناحیه لگن کمک بگیرید.
  • از مسکن‌های ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
  • پاها و کمر را بکشید و تمرینات کششی برای بهبود این نواحی انجام بدهید.

منابع:

بورسیت لگن

درمان بورسیت لگن چگونه است؟

این درد مشابه درد سیاتیک (sciatica) است. سیاتیک زم، رخ می‌دهد که دیسک پاره‌شده در بخش پایینی کمر به عصب سیاتیک فشار وارد می‌کند. درد بورسیت لگن هم به پاها منتقل می‌شود.

دلیل ایجاد بورسیت لگن چیست؟

بورسیت ناحیه لگن

پیشگیری از بورسیت لگن مقدور است؟

یکی دیگر از ورزش‌هایی که می‌تواند در این زمینه مفید باشد هم شامل مورد زیر است:

  • صاف بنشینید و پاها را هم صاف نگه دارید.
  • زانوی راست را خم کنید و روی زمین بگذارید.
  • پای راست را به سمت بیرونی زانوی چپ حرکت بدهید.
  • به نرمی به سمت راست بپیچید، آرنج چپ را به زانوی راست فشار بدهید و به سمت شانه راست نگاه کنید.
  • این حرکت کششی را به مدت ۳۰ ث،ه انجام بدهید و دوباره به حالت اولیه بازگردید.
  • این کار را برای پای دیگر هم تکرار کنید.

در صورتی که احساس کردید، درد و مشکلاتی در ناحیه لگن و زانو وجود دارد هم به پزشک مراجعه کنید. برای گرفتن وقت ملاقات با پزشکان از سایت ،ت دهی دکتردکتر کمک بگیرید. این روش، راهی ساده و سریع برای دسترسی به بهترین متخصصان است.

یکی از روش‌های درمان بورسیت لگن هم جراحی است. با این روش، کیسه بورسی که میان ماهیچه ، و استخوان نشیمن وجود دارد، برداشته می‌شود.

ورزش و فیزیوتراپی

بورسیت لگن چیست

انواع بورسیت لگن چیست؟

ابتلا به بورسیت لگن باعث بروز درد در بخش پایینی ، می‌شود و این ناراحتی می‌تواند به پاها هم سرایت کند. درد مذکور در زمان راه‌رفتن، دویدن، نشستن و کشیدگی بیشتر هم می‌شود.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

اصلاح حرکات بدنی می‌تواند در کنار بهره‌مندی از سبک زندگی سالم از بروز بیماری‌های مختلف عضل، و استخو، مانند بورسیت یا روماتیسم مفصلی جلوگیری کند.

تشخیص بورسیت لگن چگونه است؟

در برخی از موارد هم نیاز به کمک‌گرفتن از روش‌ها و ابزارهای کمکی مانند سونوگرافی و ام‌آرآی (MRI) پیش می‌آید. تصویربرداری با اشعه ای، هم در این زمینه راه‌گشا خواهد بود.

ریسک فاکتورها یا عوامل خطر ابتلا به بورسیت چیست؟

زم، که بورس‌ها یا همان کیسه‌های پر از مایعی که میان استخوان‌ها و تاندون‌ها یا ماهیچه‌ها و مفاصل قرار می‌گیرند، دچار التهاب می‌شوند، بورسیت رخ می‌دهد. اگر کیسه‌های بورس حوالی لگن هم ملتهب شوند، بورسیت لگن ایجاد می‌شود.

زم، که کیسه‌های پر از مایع موجود در لگن دچار التهاب و درد می‌شوند، مشکلی به نام بورسیت لگن پیش می‌آید. یکی از عمده‌ترین دلایل شکل‌گیری چنین مشکلی، نشستن‌های طول،‌مدت روی سطوح سخت و سفت است. ابتلا به این مشکل با عوارضی مانند اختلال در راه‌رفتن، نشستن و دویدن همراه است. روش‌هایی درم، برای کاهش درد و التهاب ناشی از بورسیت در ناحیه لگن وجود دارد. در صورت، ابتلا به این مشکل باید به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. در مقاله پیش رو هم از بورسیت در لگن بیشتر خواهید خواند.

بورسیت لگن چیست؟

اگر بخواهیم در یک دسته‌بندی کلی از دلایل ابتلا به بورسیت لگن بگوییم، باید انگشت اتهام را به سمت دو عامل زیر بگیریم:

  • آسیب‌زدن به بورس‌های لگن طی فعالیت‌های فیزیکی مانند ورزش
  • نشستن زیاد و طول،‌مدت روی سطوح سفت و سخت

cic.circlehealthgroup.co.uk

بورس‌های لگن زیر ، یا عضلات سرینی بزرگ قرار دارند و نقش نخست و اصلی‌شان هم جلوگیری از مالیدن و تماس استخوان سرینی با بخشی از استخوان لگن است که در هنگام نشستن استفاده می‌شود.

همان‌طور که پیش‌تر هم ،وان شد، دلیل بروز این مشکل در واقع التهاب کیسه‌های بورسی است که در مفاصل در بخش پایینی لگن قرار دارند. این کیسه‌ها در تمام بدن و در نزدیکی مفاصل وجود دارند.

این کیسه‌ها از ایجاد اصطکاک میان ماهیچه‌ها و تاندون‌ها و پوست و استخوان‌ها جلوگیری می‌کنند. وجود آنها به آسان‌ترشدن راه‌رفتن هم کمک می‌کند. با این حال، اگر فشار زیادی به آنها وارد شود و تحت فشار اصطکاک قرار بگیرند، امکان ایجاد التهاب در این بخش‌ها پررنگ می‌شود.