آزمایش تستوسترون و همه نکاتی که باید بدانید

آزمایش تستوسترون در مردان معمولاً به‌ خاطر کم‌شدن سطح آن در بدنشان انجام می‌شود. از نشانه‌های تستوسترون پایین در آنها باید موارد زیر را نام ببریم:

  • خستگی، افسردگی، فقدان تمرکز
  • ریزش مو
  • کاهش توده ماهیچه‌ای
  • کاهش میل ،
  • تورم ،‌ها
  • مشکل در رسیدن به نعوظ یا حفظ آن
  • پوکی استخوان
بعضی از داروهای اُپیوئیدی می‌توانند سطح هورمون تستوسترون را در بدن پایین بیاورند. در صورت مصرف هرگونه دارو باید پیش از انجام آزمایش با پزشک درباره قطع موقت آن صحبت کنید و شرایط آزمایش تستوسترون در مردان و ،ن را رعایت کنید.

آزمایش تستوسترون در زمان قاعدگی

آزمایش تستوسترون سطح این هورمون در خون را بررسی می‌کند. پزشکان با ارزیابی سطح این ماده در خون، مشکلات و عوارض ناشی از کم یا زیادشدن آن را تشخیص می‌دهند. وجود تستوسترون برای تنظیم تعادل هورمون‌های دیگر بدن ضروری است. اگر می‌خواهید سطح تستوسترون را ارزیابی کنید، باید آزمایش بدهید. برای ارزیابی هورمون‌ها و بررسی مسائلی مربوط به آنها هم لازم است به پزشک ،ن مراجعه کنید. در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید زیرا قرار است تا در ادامه درباره این آزمایش برای شما بگوییم.

چه چیزی در آزمایش تستوسترون ،ن اندازه‌گیری می‌شود؟

آزمایش تستوسترون معمولاً برای تشخیص علت وضعیت و مشکلی در بدن انجام می‌شود و در آن مقدار تستوسترون آزاد و متصل به پروتئین‌ها را اندازه می‌گیرند. در واقع با آزمایش تستوسترون آزاد و متصل به پروتئین سعی می‌شود که علت بروز نشانه‌هایی در بدن کشف شود.

آزمايش تستوسترون در مردان

انجام آزمایش تستوسترون در روزهای مختلف چرخه قاعدگی نتایج گوناگونی را به همراه می‌آورد. با این حال، نوسانات هورمونی و تغییراتی که در سطح آنها در طول چرخه ماهانه رخ می‌دهد، اثرات قابل‌توجهی روی نتایج اندازه‌گیری هورمون تستوسترون نمی‌گذارند.

حد نرمال ازمایش تستوسترون چقدر است؟

بعضی از داروها روی نتایج نرمال آزمایش تستوسترون اثر می‌گذارند. سطح تستوسترون در روزها و ساعت‌های مختلف با هم متفاوت است. برای همین، اگر نتایج آزمایش نرمال نباشد (سطح هورمون بالا یا پایین باشد)، دوباره تکرار خواهد شد.

آزمایش تستوسترون

درمان نامتعادل‌بودن تستوسترون چگونه است؟

پیش از انجام آزمایش، از شما خواسته می‌شود تا مصرف برخی از داروها را قطع کنید. برای مثال، مصرف داروهای زیر می‌توانند سطح هورمون را در بدن بالا ببرند و باید پیش از آزمایش به‌ طور موقت قطع شوند:

  • استروئیدها
  • درمان‌های استروژنی یا آندروژنی
  • باربیتورات‌ها
  • داروی درمان صرع

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%86/

اگر تجربه آزمایش تستوسترون دارید و نکته‌ای در این‌باره به ذهنتان می‌رسد، ما را هم باخبر کنید. چنانچه پرسشی هم درباره این آزمایش هورمونی دارید، حتما برایمان بنویسید.

برای بررسی وضعیت هورمونی خود باید به متخصص مراجعه کنید. ،ن تستوسترون کمتری نسبت به مردان دارند اما اگر علائمی که در مقاله نام برده شد در آنها وجود دارد، باید برای بررسی وضعیت هورمونی‌شان به متخصص مراجعه کنند. برای دریافت وقت ملاقات با بهترین پزشکان می‌تو،د از سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

با آزمایش تستوسترون نرمال می‌تو،د متوجه سطح و مقدار این هورمون در بدن شوید. هورمون مذکور هم در بدن ،ن وجود دارد و هم مردان. کاهش یا افزایش آن می‌تواند نشانه وجود مشکلاتی در بدن باشد. با انجام آزمایشی نه‌چندان پیچیده و سریع به‌سادگی، دلیل بروز علائمی غیرعادی کشف می‌شوند.

در مردان، این آزمایش برای کشف علت مشکلات ، مانند کاهش میل ، یا اختلال نعوظ انجام می‌شود. اگر مردی در بارور، همسرش مشکل داشته باشد، با آزمایش تستوسترون مشحص می‌شود که سطح این هورمون در بدنش پایین است یا خیر.

با بروز نشانه‌های تستوسترون بالا یا پایین در بیمار، پزشکان دست به آزمایش می‌زنند.

زیادبودن تستوسترون در ،ن می‌تواند به‌خاطر ابتلا به سرطان تخمدان یا سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باشد. با انجام آزمایش تستوسترون برای ریزش مو یا موارد دیگر می‌توان به مقدار و سطح این هورمون در بدن پِی برد و راه‌های درم، را پیش گرفت.

پایین‌بودن تستوسترون می‌تواند نشانه وجود مشکلی در غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس هم باشد. این‌ها در ترشح هورمون مذکور نقش دارند. آزمایش‌های هورمونی بسیار مهم هستند، برای مثال علائم استروژن بالا نیاز به پیگیری و آزمایش دارد.

گاهی هم دلیل پایین‌بودن تستوسترون می‌تواند باعث کاهش شمار اسپرم‌ها شود. چنانچه تعداد اسپرم‌های فردی کم باشد، پزشکان دست به انجام آزمایش تستوسترون می‌زنند. اگر سطح تستوسترون در مردان زیاد باشد، امکان دارد که دچار تومور در بیضه‌ها یا غدد فوق‌کلیوی باشند.

میزان نرمال تستوسترون در مردان به این شرح است:

تفسیر آزمایش تستوسترون در ،ن

میزان نرمال تستوسترون در ،ن به این شرح است:

بعد از آزمایش تستوسترون چه آزمایش‌هایی انجام می‌شود؟

my.clevelandclinic.org

healthline.com

اگر زنی دچار این سندروم باشد، سطح تستوسترون خونش بالا می‌رود. با وجود این مشکل، نظم عادت ماهانه از بین می‌رود و بارداری دشوار می‌شود.

نتایج آزمایش‌ها می‌توانند درباره وضعیت بدن و سطح هورمون تستوسترون به پزشک اطلاعاتی بدهند. سطح این هورمون در بدن به عواملی مانند سن و ،ت وابسته است. در ادامه تفسیر آزمایش درباره خانم‌ها و آقایان را برایتان بررسی می‌کنیم.

تفسیر آزمایش در مردان

اندازه‌گیری تستوسترون در ،ن معمولاً به‌خاطر بالابودن سطح آن در بدن و ظهور نشانه‌هایی مانند موارد زیر انجام می‌شود:

نبود تعادل در سطح هورمون تستوسترون

چرا آزمایش تستوسترون انجام می‌شود؟

هورمون تستوسترون از ۲ طریق در بدن حرکت می‌کند:

در ،ن، کاهش هورمون تستوسترون می‌تواند با نشانه‌های زیر هم همراه باشد:

برای آزمایش تستوسترون باید ناشتا بود؟ نه لازم نیست اما این آزمایش در صبح زود انجام می‌شود، ی،ی زم، که سطح تستوسترون در بالاترین حالت خود قرار دارد. در آزمایش کمی خون از شما گرفته می‌شود و باید به پزشک درباره مصرف داروهای شیمیایی یا گیاهی هم اطلاع بدهید.

در مقاله‌ای در مجله دکتردکتر قبل‌تر درباره علائم استروژن بالا برایتان گفته‌ایم، مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آزمایش تستوسترون در ،ن

منابع:

هورمون تستوسترون بین ،ن و مردان مش، است اما بیشتر در آزمایش‌های مربوط به مردان وجود دارد. در دوران بلوغ، وجود تستوسترون به ساختن ماهیچه‌های مردانه، بم‌شدن صدا، رشد ، تناسلی و موهای روی سینه آنها کمک می‌کند. بعد از بلوغ هم وجود این هورمون باعث تولید اسپرم و حفظ میل ، مردان می‌شود. تستوسترون در بدن ،ن هم به میزان بسیار کمتر وجود دارد. این هورمون در تخمدان‌های ،ن تولید می‌شود.

در ،ن، آزمایش تستوسترون منجر به کشف دلایل مشکلاتی مانند وقفه در ،شدن، ،نشدن، ناتو، در باروری و رشد موهای زائد در ناحیه سینه و صورت می‌شود. پزشکان با سنجش میزان تستوسترون در آزمایش خون ،ن به بررسی وجود سندروم تخمدان پلی‌کیستیک هم می‌پردازند.

webmd.com

آزمایش تستوسترون در کودکان هم انجام می‌شود. ظهور زودهنگام نشانه‌های بلوغ در کودکان باعث می‌شود که نیاز به انجام آزمایش پیش بیاید. اگر نشانه‌های بلوغ به‌موقع ظاهر نشوند و با ردشدن از سن بلوغ همچنان خبری از آنها نباشد هم نیاز به بررسی سطح تستوسترون کودک وجود دارد.

شرایط آزمایش تستوسترون در ،ن و مردان چیست؟

myvmc.com

اگر موردی غیرعادی در بدن خود دیدید و نشانه‌هایی را مشاهده کردید که پیش‌تر اشاره شد، باید آزمایش تستوسترون بدهید. روش‌های مختلفی برای درمان فقدان تعادل سطح تستوسترون وجود دارد.

از جمله این روش‌ها باید به ایمپلنت تستوسترون، مصرف مکمل‌های آن یا روش درمان جایگزینی تستوسترون (TRT) اشاره کرد. روش جایگزینی تستوسترون برای زم، است که سطح هورمون در بدن کمتر از حد طبیعی است و با تزریق یا استفاده از بچ‌ها (بر،ب‌ها) یا ژل‌های موضعی، تستوسترون به بدن وارد می‌شود.

اهمیت آزمایش تستوسترون را دست‌کم نگیرید

بنا به سن و ،ت هر فرد، متعادل‌نبودن سطح هورمون تستوسترون نیاز به پیگیری دارد. براساس شرایط هر بیمار، احتمال دارد که بعد از آزمایش مذکور، یکی از آزمایش‌ها و اقدامات زیر انجام شود:

  • بیوپسی یا نمونه‌برداری؛ پزشکان با برداشتن نمونه‌ای از بیضه درباره وجود سرطان در بدن تحقیق می‌کنند.
  • ۱۷-هیدرو،ی پروژسترون؛ این آزمایش برای بررسی عملکرد غدد آدرنال یا همان فوق‌کلیوی، تخمدان‌ها یا بیضه‌ها انجام می‌شود.
  • آزمایش (DHEAS)؛ با انجام این آزمایش درباره وجود تومور در غدد فوق‌کلیوی تحقیق می‌شود.
  • استروژن‌؛ با اندازه‌گیری سطح استروژن هم ناباروری یا یائ، تشخیص داده می‌شود.
  • اندازه‌گیری هورمون محرکه فولیکولی (FSH) یا هورمون لوتئینی (LH)؛ با اندازه‌گیری این هورمون‌ها بارداری در ،ن و بلوغ در دختران بررسی می‌شود.
  • پرولاکتین؛ با اندازه‌گیری این مورد هم میزان ترشحات ،، ناباروری، کاهش میل ، و وقفه در ، بررسی می‌شود.