آزمایش FSH چیست و چطور تفسیر می‌شود؟

قبل از بلوغ: 0 تا 4.0 mIU/mL (0 تا 4.0 IU/L)

سطوح بالای FSH و LH در کودکان به علاوه ایجاد خصوصیات ، ثانویه، غالبا نشانه بلوغ زودرس است. این مورد در دختران بسیار بیشتر از پسران است. معمولاً علت این رشد زودرس به خاطر وجود یک مشکل در سیستم عصبی مرکزی است و می‌تواند چند علت زمینه ای مختلف مثل تومور سیستم عصبی مرکزی، آسیب مغزی، تروما و التهاب در سیستم عصبی مرکزی (مانند مننژیت، آنسفالیت) داشته باشد.

در مورد آزمایش FSH چه چیزهای دیگری باید بد،م؟

قبل از بلوغ: 0 تا 5.0 mIU/mL (0 تا 5.0 IU/L)

در مردان، FSH تولید اسپرم را تحریک می‌کند. این آزمایش برای کمک به تشخیص یا ارزیابی مشکلات باردار شدن یا ناباروری و همچنین مرد، که بیضه ندارند یا بیضه هایشان رشد نکرده است، استفاده می شود.

در ،ن و در سنین باروری، FSH باعث تحریک رشد و بلوغ تخمک‌ها (فولیکول‌ها) در تخمدان‌ها در مرحله فولیکولی چرخه قاعدگی می‌شود. چرخه قاعدگی به دو فاز فولیکولی و لوتئال ت،یم می‌شود که هر مرحله حدود 14 روز طول می‌کشد. در طی این فاز فولیکولی، FSH شروع به تولید استرادیول توسط فولیکول می‌کند و این دو هورمون با هم در رشد بیشتر فولیکول تخمک کار می‌کنند.

زن، که هنوز قاعدگی دارند: 4.7 تا 21.5 mIU/mL (4.5 تا 21.5 IU/L)

نحوه انجام تست FSH

چگونه برای آزمایش FSH آماده شویم؟

اختلالاتی که بر هیپوتالاموس، هیپوفیز یا تخمدان‌ها یا بیضه‌ها تأثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث تولید بیش از حد یا خیلی کم FSH شوند که در نتیجه شرایط مختلفی مانند ناباروری، چرخه‌های قاعدگی غیرطبیعی، یا بلوغ زودرس یا تأخیر ایجاد می‌شود. آزمایش FSH سطح این هورمون را در خون اندازه گیری می‌کند.

هدف از انجام آزمایش FSH چیست؟

در مردان سطوح بالای FSH به دلیل شرایطی است که به صورت مستقیم روی بیضه‌ها تأثیر می‌گذارد. بعضی از این شرایط عبارتند از عواملی مثل افزایش سن (یائ، مردانه)، عفونت ویروسی (اوریون)، سوء مصرف الکل، تروما یا جراحت، قرارگیری در معرض تشعشع، شیمی درم،، ابتلا به بیماری‌های خودایمنی، تومور سلول زا، عدم ایجاد غدد ، طبیعی (گنادهای ،) و اختلال کروموزومی مانند سندرم کلاین فلتر. همچنین سطوح پایین FSH در مردان دلیل بر است که بخش‌هایی از مغز (غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس) مقادیر طبیعیبعضی از هورمون‌ها را تولید نمی‌کنند. لازم به ذکر است که این اختلال گاهی باعث می‌شود هیچ کدام از هورمون‌ها تولید نشوند.

mountsinai.org

نتایج آزمایش FSH معمولاً با نتایج سایر آزمایش‌های هورمونی مانند LH، استروژن یا تستوسترون در نظر گرفته می‌شود. به ،وان بخشی از کار ناباروری، FSH بالا یا پایین تشخیصی نیست، اما اطلاعاتی را در مورد علت ممکن ارائه می‌دهد. به ،وان مثال، عدم تعادل هورمونی ممکن است بر چرخه قاعدگی یا تخمک گذاری زن تأثیر بگذارد. یک متخصص تمام اطلاعات حاصل از نتایج آزمایش را برای تشخیص نهایی در نظر می‌گیرد.

انجام این آزمایش بسیار ساده است و برای آن به نمونه خون شما نیاز خواهد شد. این نمونه نمونه با سوزن از ورید بازو گرفته می‌شود.

منابع:

آزمایش هورمون محرک فولیکول (FSH) ممکن است با سایر آزمایشات هورمونی مانند هورمون لوتئینیزه کننده (LH)، تستوسترون، استرادیول یا پروژسترون برای تشخیص علت ناباروری، بیماری‌های مرتبط با اختلال عملکرد تخمدان‌ها یا بیضه‌ها، اختلالات هیپوفیز یا هیپوتالاموس که می‌تواند بر تولید FSH تأثیر بگذارد کاربرد دارد.

در دوران بلوغ: 0.3 تا 10.0 mIU/mL (0.3 تا 10.0 IU/L)

FSH یا هورمون محرک فولیکول (Follicle-stimulating ،rmone) هورمونی است که با تولید مثل و رشد تخمک در ،ن و اسپرم در مردان مرتبط است. FSH توسط غده هیپوفیز، اندام کوچکی که در مرکز سر و پشت حفره سینوسی در پایه مغز قرار دارد، ساخته می‌شود. کنترل تولید FSH توسط یک سیستم پیچیده صورت می‌گیرد. به این صورت که هیپوتالاموس در مغز، غده هیپوفیز و هورمون‌های تولید شده توسط تخمدان‌ها (هورمون‌های ،نه) یا بیضه‌ها را درگیر می‌کند. هیپوتالاموس هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) را ترشح می‌کند. در نتیجه ترشح این هورمورن، هیپوفیز برای ترشح FSH و هورمون لوتئینیزه کننده (LH) تحریک می‌شود.

بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از هر کاری با متخصص غدد یا متخصص ،ن مشورت کنید تا او با توجه به شرایط شما بتواند نتیجه آزمایش FSH را به بهترین نحو تفسیر کند. شما می‌تو،د با استفاده از سیستم ،ت دهی آنلاین از بهترین متخصصین غغد یا ،ن به راحتی ،ت ویزیت بگیرید.

در مردان، FSH بیضه‌ها را برای تولید اسپرم بالغ تحریک می‌کند و همچنین تولید پروتئین‌های اتصال آندروژن را افزایش می‌دهد. سطح FSH در مردان پس از بلوغ نسبتا ثابت است. مطالعات در مورد سطح FSH در مردان مسن کمتر انجام شده است.

در کودکان FSH با ایجاد ویژگی‌های ، درگیر است. این تست برای کودک، که در سنین بسیار پایین ویژگی‌های ، را بروز می‌دهند یا در شروع بلوغ تاخیر دارند انجام می‌شود.

نحوه انجام تست FSH چگونه است؟

بعد از یائ،: 25.8 تا 134.8 mIU/mL (25.8 تا 134.8 IU/L)

بازه مقادیر متوسط ​​بین آزمایشگاه‌های مختلف ممکن است به طور نامحسوس متفاوت باشد. برخی از آزمایشگاه‌ها از اندازه‌گیری‌های متفاوتی استفاده یا نمونه‌های مختلفی را آزمایش می‌کنند. بنابراین تفسیر نهایی نتیجه آزمایش به عهده پزشک است.

نتیجه آزمایش FSH چه چیزی را نشان می‌دهد؟

نزدیک به پایان فاز فولیکولی، افزایش FSH و هورمون لوتئینه کننده وجود دارد. آزاد شدن تخمک از تخمدان (تخمک‌گذاری) اندکی پس از این افزایش هورمون‌ها اتفاق می‌افتد. هورمون اینهیبین و همچنین استرادیول و پروژسترون به کنترل مقدار FSH آزاد شده توسط غده هیپوفیز کمک می‌کند. FSH همچنین توانایی تخمدان برای پاسخ به LH را تسهیل می‌کند. با بالا رفتن سن زن و نزدیک شدن به یائ،، عملکرد تخمدان کاهش می‌یابد و در نهایت متوقف می‌شود. با این اتفاق، سطح FSH و LH افزایش می‌یابد.

سطح FSH را می‌توان با استفاده از داروهای خاصی از جمله سایمتیدین، کلومیفن، دیژیتال و لوودوپا افزایش داد. سطح FSH در افرادی که دوزهای زیادی از بیوتین مصرف می‌کنند به طور کاذب افزایش پیدا می‌کند که این مورد می‌تواند در سنجش ایمنی اختلال ایجاد کند. سطح FSH را می‌توان با داروهای ضد بارداری خوراکی، فنوتیازین‌ها و درمان‌های هورمونی کاهش داد. FSH همچنین در زمان بارداری ،ن پایین خواهد بود.

بر خلاف مردان، تفسیر آزمایش FSH در ،ن به این شیوه است:

در دوران بلوغ: 0.3 تا 10.0 mIU/mL (0.3 تا 10.0 IU/L)

نتایج آزمایش FSH

در نوزادان و کودکان، سطح FSH اندکی پس از تولد افزایش پیدا می‌کند و سپس در 6 ماهگی در پسران و در سنین 1 تا 2 سال دختران به سطحی بسیار پایین‌تر کاهش می‌یابد. قبل از شروع بلوغ و ایجاد خصوصیات ، ثانویه، هورمون محرک فولیکول (FSH) دوباره شروع به افزایش می‌کند.

معمولا آزمایش FSH برای ارزیابی مسائل باروری، سلامت اندام‌های تناسلی (تخمدان‌ها یا بیضه‌ها) یا عملکرد هیپوفیز و در کودکان و به منظور بررسی بلوغ زودرس یا تاخیری انجام می‌شود. برای ،ن، زم، که برای باردار شدن مشکل دارند یا دوره‌های قاعدگی نامنظم یا قطع شده باشد و برای مردان در موارد ناباروری، تعداد اسپرم کم، توده عضل، کم یا کاهش میل ،، این آزمایش توصیه می‌شود. بنابراین هنگامی که پزشک متخصص غدد علائم اختلال هیپوفیز یا اختلال هیپوتالاموس را در بیمار ببیند آزمایش FSH را تجویز می‌کند. در این مقاله از دکتردکتر می‌خواهیم بد،م آزمایش سطح هورمون محرک فولیکول (FSH) چیست و چطور تفسیر می‌شود؛ با ما همراه باشید.

هورمون محرک فولیکول (FSH) چیست؟

در ،ن، FSH به کنترل چرخه قاعدگی کمک کرده و تخمدان‌ها را برای تولید تخمک تحریک می‌کند. این آزمایش برای کمک به تشخیص یا ارزیابی یائ،، کیست تخمدان در زن، که سندرم تخمدان پلی کیستیک دارند، خونریزی غیر طبیعی واژن یا قاعدگی و همچنین مشکلات باردار شدن یا ناباروری استفاده می‌شود.

testing.com

سطوح طبیعی FSH بسته به سن و جنس فرد متفاوت است. در ادامه هر کدام را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد:

آزمایش FSH مردان

بزرگسالان: 1.5 تا 12.4 mIU/mL (1.5 تا 12.4 IU/L)

آزمایش FSH ،ن

در ،ن در مواردی مثل یائ، زودرس در طول یا بعد از یائ،، هورمون درم،، وجود انواع خاصی از تومور در غده هیپوفیز یا وجود سندرم ترنر،  سطح FSH بالا می‌رود. در ،ن ممکن است سطح FSH به دلیل داشتن وزن بسیار کم یا کاهش وزن سریع، عدم تخمک گذاری، عدم تولید مقادیر طبیعی هورمون توسط غده هیپوفیز یا هیپوتالاموس و همچنین بارداری، کاهش پیدا کند.

در انتها از شما می‌خواهیم تجربیات، سوالات و نظرات خود را در مورد آزمایش FSH با ما و سایر خوانندگان مجله سلامت دکتردکتر در میان بگذارید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A2%D8%B2%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-fsh/

تفسیر آزمایش FSH در مردان به این صورت است:

برای اطمینان از کیفیت نمونه به به هیچ گونه آمادگی خاصی قبل از انجام تست FSH نیاز نیست. اما اگر زنی در سنین باروری هستید، ممکن است پزشک از شما بخواهد که این آزمایش را در روزهای خاصی از چرخه قاعدگی انجام دهید.

نتایج آزمایش FSH