آنتی هیستامین چیست؛ انواع، احتیاط و عوارض

دقیقا در همینجاست که با مصرف آنتی‌هستامین می‌توان نشانه‌ها را کنترل کرد. داروهای آنتی هیستامین‌ به نوعی از داروها گفته می‌شود که علائم آ،ژی، بیماری حرکت و برخی علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می‌کنند. آنتی‌هیستامین‌ها با مسدود ، گیرنده‌های H1، علائم را کنترل و درمان می‌کنند.

انواع قرص های آنتی هیستامین

آنتی‌هیستامین‌های تجویزی

این دسته از داروها در دسترس عموم هستند و می‌تو،د انواع آنتی‌هیستامین‌ها را از همه داروخانه‌ها ،یداری کنید. این داروها در اشکال مختلف مانند قرص، کپسول ژل، اسپری بینی، و قطره چشم در دسترس هستند. انواع آآنتی‌هیستامین‌های بدون نسخه (OTC) عبارتند از:

  • بنادریل
  • ک،-تریمتون
  • کلاریتین
  • آلگرا
  • تاویست
  • زیرتک

اگر به محرک خاصی (پوست حیوانات خانگی و گرده گل گرفته تا پروتئین‌های خاص موجود در غذاها) حساسیت داشته باشید، در پاسخ به آ،ژن‌ها، از این سلول‌ها هیستامین آزاد می‌شود و به اصطلاح بدنتان واکنش آ،ژیک نشان می‌دهد. متعاقبا علائمی همچون عطسه، خارش و سوزش چشم، تورم گلو، التهاب پوست و بینی و کهیر پس از این کنش و واکنش، ظهور خواهد کرد.

آنتی‌ هیستامین‌

آنتی‌هیستامین‌ها چه علائمی را درمان می‌کنند؟

در انتهای این مقاله از شما می‌خواهیم که اگر سوالی درباره استفاده از انواع آنتی هیستامین دارید را از مشاور سلامتی ما بپرسید. ضمن این که اگر تجربه یا نکته‌ای در این خصوص دارید، خوشحال می‌شویم که با ما و دیگر خوانندگان مجله پزشکی دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

برخی از انواع آنتی‌هیستامین‌ها فقط با نسخه پزشک مجاز در دسترس هستند. آآنتی‌هیستامین‌هایی که نیاز به نسخه دارند ممکن است حاوی غلظت بیشتری از مواد فعال نسبت به انواع OTC باشند. سایر آنتی‌هیستامین‌ها ممکن است فقط به دلیل خطر عوارض جانبی تجویزی باشند. نمونه‌هایی از آنتی‌هیستامین‌هایی که نیاز به نسخه دارند عبارتند از:

  • آز،تین (آستلین، آستپرو،اپتیوار)
  • کاربینو،امین (پالژیک)
  • دسلوراتادین (کلارین،)
  • هیدرو،ی زین (آتارا،، ویستاریل)
  • لووستیریزین (ا،یزال)
  • پرومتازین (فنرگان)

عوارض و خطرات آنتی‌هیستامین‌ها

طیف وسیعی از آنتی هیستامین‌ها وجود دارد؛ همانطور که در سطور بالاتر اشاره کردیم، آنتی‌هیستامین نسل اول، دوم و سوم انواع این واکنش شیمیایی بدن هستند که در ادامه به تفکیک درباره آنها توضیح خواهیم داد:

آنتی‌هیستامین نسل اول

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A2%D9%86%D8%AA%DB%8C-%D9%87%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86/

نمونه‌هایی از آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم و سوم عبارتند از:

  • بی،تین (بیلا،تن)
  • دسلوراتادین (کلارین،)
  • لوراتادین (کلاریتین)
  • ف،وفنادین (آلگرا)
  • روپاتادین (روپافین)

آنتی هیستامین‌های بدون نسخه

افراد می‌توانند از آنتی هیستامین‌ها برای درمان رینیت آ،ژیک که باعث التهاب در بینی می‌شود، استفاده کنند. آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از علائم مانند موارد زیر را کاهش دهند:

انواع آنتی‌هیستامین‌ها

عوارض جانبی شدید مرتبط با آنتی‌هیستامین‌های نسل اول عبارتند از:

آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم و سوم

آنتی‌هیستامین‌های نسل اول خاصیت آرام‌بخشی دارند. آنتی‌هیستامین‌های نسل اول با اتصال به گیرنده‌های CNS می‌توانند عملکردهای شناختی و حرکتی را مختل کرده و باعث خواب‌آلودگی شوند.

ا،ر مردم می‌توانند با خیال راحت دُزهای پایین OTC یا آنتی‌هیستامین‌های تجویزی را برای دوره‌های کوتاه مصرف کنند. با این‌حال، آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند عوارض جانبی خفیفی در برخی افراد ایجاد کنند. این عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خستگی
  • سرگیجه
  • سردرد
  • از دست‌دادن عملکرد حرکتی
  • خشکی دهان یا تشنگی بیش‌ازحد
  • تاری دید
  • یبوست
  • احتباس ادرار

مصرف بیشتر آنتی‌هیستامین‌های نسل اول و دوم با دُزهای پایین برای ،ن باردار بی‌خطر است. اما مصرف دُزهای بالای پرومتازین که یک آنتی‌هیستامین آرام‌بخش نسل اول است، اماکن دارد که عوارض جانبی نامطلوبی در دوران بارداری ایجاد کند. ،ن باردار باید قبل از مصرف آنتی‌هیستامین با پزشک خود صحبت کنند. پزشکان می‌توانند دُزهای من، را بر اساس علائم و وضعیت سلامتی فرد توصیه کنند.

تحت این شرایط برای خوردن انواع آنتی‌هیستامین احتیاط کنید

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

مصرف انواع مختلفی از داروهای آنتی‌هیستامین ممکن است باعث سرگیجه و خواب‌آلودگی در شما شود. در شرایطی که نیاز به هوشیاری کامل برای کار در هنگام  رانندگی، شرکت در مجامع عمومی یا کارهایی مثل هدایت ماشین‌آلات صنعتی دارید، توصیه می‌کنیم تا از مصرف انواع این داروعاخودداری کند.

برای مصرف انواع آنتی‌هیستامین‌ها با پزشک مشورت کنید

بااین‌حال این نوع از آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند باعث خواب‌آلودگی شده و در حکم یک آرام‌بخش باشند. با وجود تمام این تفاسیر، می‌تو،د بین طیف گسترده‌ای از آنتی‌هیستامین‌ها در داروخانه‌ها و به‌صورت آنلاین، آنتی‌هیستامین مورد نظر خود را انتخاب کنند. والدین و مراقبان ممکن است بخواهند قبل از دادن آنتی هیستامین به کودک خود، به خصوص اگر کودک 12 سال یا کمتر داشته باشد، با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنند. برای دریافت وقت پزشک استفاده از ،ت دهی آنلاین پلتفرم دکتردکتر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منبع:

ا،ر پزشکان استفاده از آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم یا سوم را برای درمان علائم آ،ژی خفیف تا متوسط، از جمله احتقان، آبریزش چشم و خارش پوست توصیه می‌کنند. هرچند که هنوز هم می‌وانند آنتی هیستامین های نسل اول را بدون نسخه ب،ند.

هنگامی که فردی واکنش آ،ژیک دارد، ممکن است در اثر ترشح هیستامین علائمی مانند احتقان بینی، عطسه و خارش پوستی را تجربه کند. حال در مقابل می‌توان با مصرف آنتی‌ هیستامین‌ ها این علائم را کاهش داد. البته اگر نمی‌د،د که کدام دارو برایتان من، است و عملکرد درست دارد، به دکتر آسم آ،ژی و ایمونولوژی بالینی مراجعه کنید تا با توجه به وضعیتتان، بهترین داروی ضد حساسیت موجود برای شما تجویز شود.

هر ،ی که آنتی‌هیستامین یا هر دارویی مصرف می‌کند باید بر،ب آن را بررسی کند تا ببیند دارو حاوی چه مواد فعالی است تا از خطر مصرف بیش از حد دارو جلوگیری کند. اگر فردی آنتی‌هیستامین‌های آرام‌بخش را بیش‌ازحد مصرف کند، ممکن است دچار ناهنجاری‌های قلبی یا تشنج شود. اگر مشکوک به مصرف بیش از حد دارو هستید، باید فوراً به دنبال مراقبت پزشکی باشید.

آنتی‌هیستامین‌های خوراکی نسل اول از جمله دیفن هیدرامین (بنادریل) و ک،فنیرامین (ک،-تریمتون)، به راحتی از سد خونی مغزی عبور کرده و گیرنده‌های H1 در سیستم عصبی مرکزی (CNS) را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گیرنده‌های H1 در CNS به تنظیم چرخه خواب و بیداری بدن کمک می‌کنند.

آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم و سوم خاصیت آرام‌بخشی ندارند. طبق مقاله‌ای در ژورنال موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی، آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم و سوم کمتر از سد خونی مغزی عبور می‌کنند.

این بدان م،ی است که آنها به اندازه انواع نسل اول تأثیر قابل توجهی بر CNS ندارند. استفاده از این آنتی‌هیستامین‌های برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال بی‌خطر است. آنتی‌هیستامین‌های نسل دوم و سوم ایمن‌تر و قوی‌تر از انواع نسل اول هستند.

نمونه‌های دیگر از آنتی‌هیستامین‌های نسل اول عبارتند از:

اگرچه چندین نوع ازآنتی‌هیستامین‌های نسل اول در دسترس هستند، برخی از متخصصان مراقبت های بهداشتی ممکن است آنها را در صورت موجود بودن نسخه جدیدتر توصیه نکنند.

عوارض آنتی‌هیستامین‌های نسل جدید

برای درک بهتر کارکرد آنتی‌هیستامین بهتر است ابتدا درباره هیستامین بد،د. هیستامین (Histamine) اصطلاحا یک آمین زیستی (ماده‌ای شیمیایی) است که در هنگام واکنش‌های ایمنی موضعی، تنظیم عملکرد فیزیولوژیک ترشح شده و به‌،وان یک انتقال‌دهنده عصبی بدن را وادار به واکنش می‌کند. این ماده در سلول‌های آ،ژیک نگهداری می‌شود.

برای تصمیم‌گیری در مورد این‌که کدام نوع از انواع آنتی‌هیستامین برایتان من، است، می‌تو،د با پزشک مشورت کنید.

medicalnewstoday

استفاده طول،‌مدت از آنتی‌هیستامین‌های غیر آرام‌بخش (نسل دوم و سوم) ممکن است منجر به آسیب خفیف کبدی شوند؛ اگرچه نادر است. با این‌حال ترفنادین که یکی از آنتی‌هیستامین‌های مرتبط با آسیب کبدی است، دیگر برای استفاده بالینی در دسترس نیست.

اما دقیقا آنتی‌هستامین چیست؟ اگر این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده، می‌تو،د برای اطلاع از نحوه عملکرد آنتی‌هیستامین‌ها و همچنین تفاوت بین آنتی‌هیستامین‌های نسل اول، دوم و سوم و عوارض جانبی آنها ادامه مطلب از مجله دکتردکتر را بخو،د.

آنتی‌هیستامین‌ها چه هستند و چگونه کار می‌کنند؟

عوارض جانبی شدید می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • کهیر
  • بثورات پوستی
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • تورم در صورت، دهان یا گلو
  • هذیان