آنژیوادم چیست و در چه شرایطی منجر به مرگ می‌شود؟

clevelandclinic.org

آنژیوادم اکتسابی معمولا پس از عفونت یا ابتلا به بیماری لوپوس ایجاد می‌شود. در موارد نادری این بیماری ممکن است نتیجه سرطان خون یا لنفوم نیز باشد. از دیگر دلایل بروز آنژیوادم اکتسابی، بیماری‌های خودایمنی است.

علائم انژیوادم

تشخیص آنژیوادم خفیف و شدید معمولا با معاینه ظاهری توسط پزشک، شرح حال بیمار و ارائه سابقه خانوادگی و پزشکی فرد انجام می‌شوند. پزشک همچنین ممکن است از شما بپرسد که آیا داروهایی مثل مهارکننده‌های ACE دریافت کرده‌اید یا خیر. برای تشخیص آنژیوادم ارثی، پزشک آزمایش خون را برای مشاهده واکنش سیستم ایمنی بدن به آ،ژن خاص یا بررسی سطح مهارکننده C1 استراز تجویز می‌کند.

در صورتی که برای درمان اورژانسی آنژیوادم به پزشک مراجعه کردید، حتما به او بگویید که اخیرا در معرض محرک‌های آ،ژی‌زا قرار گرفته‌اید یا خیر. انجام ازمایش آنژیوادم یا پاسخ به سوالاتی مثل تورم چه زم، آغاز شده است، چه غذاهایی خورده‌اید یا با چه موادی در تماس بوده‌اید، از چه داروهایی استفاده کرده‌اید، آیا قبلا چنین پیامدی را تجربه کرده‌اید یا خیر و به سوالاتی از این قبیل پاسخ دهید. بررسی نتیجه این سوالات به پزشک کمک می‌کند که بهترین روش را برای درمان بیماری تجویز کند.

در صورتی که به غذا یا دارویی خاص حساسیت داشته باشید، احتمالا حداقل برای یکبار هم که شده با آنژیوادم مواجه شده‌اید. این بیماری شایع پوستی، عمدتا نواحی نرم بدن (مانند لب، گونه و اطراف چشم) را هدف قرار می‌دهد و تاول‌های دردناک، بزرگ و سفتی روی آن ایجاد می‌کند. در مطلب حاضر شایع‌ترین علل بروز این بیماری و نحوه تشخیص و درمان آن با شما صحبت کردیم و نکاتی را هم برای پیشگیری از این شریط ناخوشایند در اختیارتان قرار دادیم. اگر علائم این واکنش را در خود می‌بینید، می‌تو،د برای مشاوره پزشک متخصص پوست از طریق سیستم ،ت دهی اینترنتی دکتردکتر وقت پزشک بگیرید و گامی اساسی برای سلامتی خود بردارید.

با توجه به اینکه بروز آنژیوادم بسیار شایع است، قطعا دوست دارید بد،د که داروی آنژیوادم چیست و این بیماری چگونه درمان می‌شود. درمان آنژیوادم حاد و انواع دیگر آن با توجه به علل بروز بیماری متفاوت است. در صورت مواجهه با بیماری، قبل از هر چیزی باید اطمینان حاصل کنید که آنژیوادم بر دستگاه تنفسی‌تان تاثیر نگذاشته باشد. در صورتی که آنژیوادم شدید شود، ممکن است حتی خطر مرگ را هم در پی داشته باشد. روش‌های درمان آنژیوادم با توجه به علل بروز بیماری عبارت‌اند از:

  • برای درمان آنژیوادم آ،ژیک، پزشک معمولا اپی‌نفرین، آنتی‌هیستامین یا استروئید را به صورت خوراکی و تزریقی تجویز می‌کند.
  • اگر به آنژیوادم غیر آ،ژیک و دارویی مبتلا شوید، پزشک باید دارویی را ک باعث بروز حساسیت و تورم شده است، با داروی دیگری جایگزین کند.
  • اگر آنژیوادم ارثی، ایدیوپاتیک یا اکتسابی باشد، به متخصص ارجاع داده خواهید شد تا با تجویز داروهای لازم بیماری‌تان را درمان کند.

درمان خانگی کهیر آنژیوادم

آنژیوادم مزمن در عرض چند دقیقه یا چند ساعت پس از تماس با مواد آ،ژی‌زا ایجاد می‌شود و عموما در عرض چند روز بهبود پیدا می‌کند. علائم آنژیوادم ارثی معمولا تورم در نواحی نرم بدن مانند لب، چشم و اندام تناسلی است.

آنژیوادم غیر آ،ژیک ناشی از دارو

healthline.com

منابع:

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A2%D9%86%DA%98%DB%8C%D9%88%D8%A7%D8%AF%D9%85-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86/

دلایل بروز آنژیوادم به نوع بیماری بستگی دارد. به طور کلی، آ،ژی علت اصلی تورم آنژیوادم است. انواع مختلف آ،ژی که ممکن است باعث بروز آنژیوادم شوند عبارت‌اند از:

این نوع انژیوادم زم، رخ می‌دهد که فرد واکنش غیر آ،ژیک به دارو داشته باشد و با توجه به اینکه با بروز کهیر یا خارش همراه نیست، به‌راحتی از انژیوادم آ،ژیک قابل تشخیص است. شایع‌ترین علت بروز این نوع بیماری، داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین و رایج‌ترین داروهای درمان فشار خون هستند.

در صورت ابتلا به آنژیوادم ، رعایت نکات زیر به شما کمک می‌کند که راحت‌تر این بیماری را پشت سر بگذارید:

انژیوادم، شایع‌ترین واکنش آ،ژیک پوستی که با مراقبت‌ پزشکی راحت درمان می‌شود!

medicalnewstoday.com

اصلی‌ترین نشانه‌های انژیوادم عبارت‌اند از:

آنژیوادم با توجه به علل بروز انواع متفاوتی دارد:

آنژیوادم آ،ژیک یا مزمن

 

خطرناک‌ترین عوارض آنژیوادم، تورم در ناحیه گلو و انسداد مجرای تنفسی است. آنژیوادم در ابتدای امر معمولا خفیف است و مشکلی ایجاد نخواهد کرد؛ اما اگر آنژیوادم حلق را درگیر کند، ممکن است عوارضی جدی برای فرد ایجاد شود. در صورتی که آنژیوادم با مشکلاتی مثل اختلال در تنفس (به‌ویژه اگر با سرعت در حال تشدید باشد)، غش و سرگیجه همراه باشد. در چنین شرایطی بیمار باید سریعا خود را به اورژانس و بیمارستان برساند.

مراقبت پزشکی در زمان ابتلا به انژیوادم

نکات مهم در رابطه با مراقبت پزشکی در زمان ابتلا به آنژیوادم

همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد، خوشبختانه آنژیوادم درمان دارد و روش درمان آن با توجه به علل بروز متفاوت است. در صورت ابتلا به موارد خفیف آنژیوادم، حتی در خانه هم می‌تو،د به رفع تورم‌ها و حتی کهیر نیز اقدام کنید. از جمله رایج‌ترین روش های درمان خانگی آنژیوادم عبارت‌اند از:

  • استفاده از یخ برای کاهش تورم
  • دوش آب سرد
  • گذاشتن پارچه مرطوب روی چشم و لب‌های متورم برای درمان آنژیوادم لب و چشم
  • پوشیدن لباس‌های نخی ، برای جلوگیری از تحریک بیشتر پوست

خطرات بیماری آنژیوادم

همان‌طور که در بخش انواع آنژیوادم نیز گفته شد، ممکن است علت بروز بیماری در بسیاری از افراد شناسایی نشود. این بیماری معمولا با دارو به‌راحتی درمان می‌شود و در آنژیوادم حاد ممکن است بیماری نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد.

تشخیص انژیوادم

این نوع آنژیوادم شایع‌ترین نوع بیماری است و عمدتا به دلیل واکنش به غذا، دارو یا سایر آ،ژی‌ها رخ می‌دهد. اصلی‌ترین علل ایجاد این نوع آنژیوادم عبارت‌اند از:

  • لات،
  • بادام‌زمینی
  • نیش ،ات
  • آنتی‌بیوتیک

درمان انژیوادم

درمان آنژیوادم چگونه ممکن است؟

آنژیوادم (Angioedema) یا تورم زیرپوستی، یک واکنش آ،ژیک است که در وهله اول هیچ خطری برای بیمار به همراه ندارد و پس از چند روز طی ، روند بیماری، بهبود پیدا می‌کند. این بیماری عمدتا به نواحی مثل صورت، گلو و اندام‌های تناسلی حمله می‌کند و اگر روی دستگاه تنفسی تاثیر بگذارد، ممکن است بیمار را به کام مرگ بکشاند؛ بنابراین با دیدن اولین نشانه‌های این بیماری حتما به دکتر پوست مراجعه کنید. در مطلب حاضر از مجله پزشکی دکتردکتر قرار است که درباره آنژیوادم ، علل بروز و روش‌های درمان آن صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

آنژیوادم چیست؟

درباره کهیر در یکی از مقالات مجله دکتردکتر خیلی کامل برایتان همه چیز را گفته‌ایم؛ برای همین مطالعه این مطلب را به شما توصیه می‌کنیم.

علل ابتلا به آنژیوادم

انژیوادم یک تورم موقتی زیرجلدی یا زیر مخاطی است که معمولا روی پوست، دستگاه گوارش و مجرای تنفسی تاثیر می‌گذارد. در برخی موارد، این تورم‌ها با ظهور کهیر همراه است؛ به همین دلیل از آن به‌،وان کهیر غول‌پیکر هم یاد می‌شود. علائم آنژیوادم معمولا با سرعت بالایی ظاهر می‌شود و در بیشتر اوقات در عرض یک یا چند روز بهبود پیدا می‌کند. انژیوادم اغلب لب‌ها و چشم‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما اگر به مجرای تنفسی برسد، مسئله‌ای جدی و حتی کشنده خواهد بود.

این نشانه‌ها معمولا به طور ناگه، و سریع ظاهر می‌شوند و ممکن است تا 3 روز هم ادامه‌دار باشند. در صورتی که آنژیوادم با کهیر همراه باشد، خارش هم در نواحی متورم بروز پیدا خواهد کرد. در صورتی که فرد احساس ضعف یا سرگیجه داشته باشد یا غش کند، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کند.

اگر تابه‌حال به این بیماری مبتلا شده‌اید، تجربیات خود را با ما و درگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

آنژیوادم ارثی، کمتر از دو نوعی که در بالا به آن‌ها اشاره شد رایج است. در صورتی که کمبود یا نقص یک آنزیم در مسیر کمپلمان که بخشی از سیستم ایمنی شما را تشکیل می‌دهد به ارث ببرید، ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

آنژیوادم ایدیوپاتیک

علل ابتلا به انژیوادم

تفاوت کهیر و آنژیوادم پوستی

انژیوادم چیست؟

انواع آنژیوادم

آنژیوادم ایدیوپاتیک زم، رخ می‌دهد که پزشک نتواند دلیلی برای بروز بیماری پیدا کند. معمولا 40 درصد از بیمار، که آنژیوادم را تجربه می‌کنند، بیماری‌شان در این دسته قرار می‌گیرد. متاسفانه متخصصان تاکنون نتوانسته‌اند اطلاعات زیادی درباره چگونگی بروز آنژیوادم ایدیوپاتیک یا ماهیت آن ،ب کنند.

آنژیوادم اکتسابی

انواع انژیوادم

آنژیوادم ارثی (HAE)

کهیر و آنژیوادم از این نظر که در واکنشی آ،ژی‌زا به غذا، دارو و اجسام دیگر بروز پیدا می‌کنند، بسیار مشابه یکدیگر هستند. علاوه بر این، هر دو بیماری هیچ مشکل حادی در درازمدت برای بیمار ایجاد نمی‌کنند و معمولا پس از چند روز بهبود پیدا می‌کند. اما انژیوادم بر لایه‌های عمیق‌تر پوست تاثیر می‌گذارد و بر خلاف کهیر، عموما باعث ایجاد تورم‌های دردناک در اطراف چشم، لب‌ها و گونه‌ها می‌شود. در واقع، برجستگی‌های ناشی از آنژیوادم بزرگ، ضخیم و سفت بوده و گاه با احساس گرما در نواحی درگیر همراه هستند. این دو بیماری ممکن است به‌طور هم‌زمان یا مجزا پوست را درگیر کنند.

مطلوب فني تيار خفيف لمنصب بخبرة علي الاقل سنة.