اختلال شخصیت ضد اجتماعی؛ ناهنجاری که باید درمان شود

نظر شما درباره این اختلال چیست؟ با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

آیا کودکی در اطرافتان دارید که به حیوان آزاری علاقه دارد یا از ،ابکاری لذت می‌برد؟ این رفتارها می‌تواند هشدارهایی برای این اختلال در بزرگسالی باشد؛ بنابراین، خیلی اهمیت دارد که علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت ضد اجتماعی را بشناسید، دلیل ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی را درک کنید و نحوه برخورد با این افراد را یاد بگیرید و البته به‌موقع به یکی از بهترین پزشکان روانشناس تهران یا دیگر شهرهای ایران مراجعه کنید.

my.clevelandclinic.org

جالب است بد،د که مردان مبتلا به این اختلال ۳ تا ۵ برابر بیشتر از ،ن درگیر مشکلاتی مانند اعتیاد به الکل و مواد مخدر می‌شوند. علاوه بر این، خطر مرگ زودرس ناشی از رفتارهای خطرناک و خودکشی در این افراد بسیار بیشتر است. پس ،ت نه‌تنها در ایجاد این اختلال تأثیر دارد، بلکه عوارض و مشکلات آن را افزایش می‌دهد.

تشخیص اختلال ضد اجتماعی

هیچ‌، به‌اندازه یک روان درمانگر یا یک روانشناس نمی‌تواند به این بیماران کمک کند. روان درمانگر ال،ای رفتاری بیمار را تشخیص می‌دهد و به او کمک می‌کند که به شناخت بهتری از خود برسد و فکرش را تغییر دهد. علاوه بر این، درمان گروهی و درمان خانوادگی یکی دیگر از راهکارهایی است که روان درمانگران پیشنهاد می‌دهند. البته باید بگوییم که نتایج مؤثر معمولاً پس از جلسات متعدد روان درم، دیده می‌شود و یک‌شبه انتظار معجزه و بهبود فرد را نداشته باشید.

درمان اختلال با دارو درم،

فرد بعد از ارتکاب جرم یا آزار دیگران هیچ نوع احساس پشیم، ندارد و نمی‌تواند با آنها همدلی کند. به همین دلیل، این افراد بسیار خطرناک هستند و به‌راحتی جرم‌هایی مانند کودک‌آزاری و قتل را مرتکب می‌شوند.

رفتارهای تکانه‌ای و بدون برنامه‌ریزی

این افراد به تأثیر و عواقب رفتارهای خود فکر نمی‌کنند و نمی‌توانند زمان درست را برای انجام کارها تشخیص دهند. رفتارهای غیرقابل‌پیش‌بینی و واکنش‌های آنی در این افراد زیاد دیده می‌شود و بدون فکر کار انجام می‌دهند.

بی‌مسئولیتی در تعهدات کاری و مالی

خودبرتربینی، تکبر و فاقد همدلی از ویژگی‌های مش، شخصیت ضد اجتماعی و شخصیت خودشیفته هستند. به همین دلیل است که در مواقعی این دو اختلال رو، با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. بااین‌حال، فردی ضد اجتماعی بسیار قانون گریز است و رفتارهای ناهنجاری دارد که این ویژگی‌ها در فرد خودشیفته دیده نمی‌شود. برع،، فرد خودشیفته به طرز بیمارگونه‌ای احساس خودبزرگ‌بینی دارد، خودمحور است و خود را خاص می‌داند، مغرور است و نیاز زیادی به تحسین دیگران دارد؛ بنابراین، ویژگی‌های بارزی برای تمایز این اختلال‌ها وجود دارد که یک روان درمانگر سریع آنها را تشخیص می‌دهد.

گوشه‌ای از عوارض و مشکلات این اختلال را در زیر می‌بینید:

  • رفتار‌های خشن با اعضای خانواده و افراد جامعه
  • فرزند و همسر آزاری
  • قتل و سایر اعمال خشونت‌بار
  • خودکشی و مرگ زودرس
  • ابتلا به افسردگی و اضطراب
  • وضعیت اقتصادی بی‌ثبات
  • ارتکاب جرم و زندان رفتن
  • سوء استفاده از کودکان و کودک آزاری
  • سوء مصرف الکل و مواد مخدر

هیچ تست فیزیکی یا آزمایش خونی نمی‌تواند این اختلال را در افراد تشخیص دارد. اگر این طور بود، کار درمانگران بسیار راحت می‌شد! پس توجه به علائم و نشانه‌های این اختلال یکی از راه‌های تشخیص آن است. افرادی که این علائم را به شکل حادی نشان می‌دهند، باید به روان درمانگر مراجعه کنند تا روند تشخیص آنها به‌درستی انجام شود.

 تست تشخیص اختلال شخصیت ضد اجتماعی

verywellmind.com

به‌طورکلی، این افراد نه خودشان زندگی خوبی دارند و نه می‌گذارند آب خوش از گلوی اطرافیانشان پایین رود. وجود یک فرد با این اختلال برای ازهم‌پاشیدن یک خانواده یا به‌هم‌ریختن یک محله کافی است.

میزان شیوع در ،ن و مردان

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت ضد اجتماعی از اوا، دوران کودکی و اوایل نوجو، بروز پیدا می‌کند. معمولا تا قبل از ۱۸ سالگی این رفتارها را به بیماری اختلال سلوک نسبت می‌دهند و بعد از ۱۸ سالگی است که به‌،وان اختلال ASPD تشخیص داده می‌شود. کودکان مبتلا به اختلال سلوک رفتارهایی مانند آزار و اذیت سایر کودکان، دروغ گفتن، نادیده‌گرفتن قو،ن و دزدی‌، را از خود نشان می‌دهند.

این افراد خودشان را خیلی قبول دارند و جوری رفتار می‌کنند که برای نظر یا شرایط دیگران ذره‌ای ارزش قائل نیستند. به همین دلیل است که به‌راحتی به دیگران ضربه می‌زنند یا با خشونت رفتار می‌کنند.

زندگی با این افراد به‌هیچ‌وجه آسان نخواهد بود و شما همیشه باید منتظر اتفاقات ناگوار باشید. تصور کنید که با فردی زندگی می‌کنید که هیچ نوع احساس همدلی ندارد و از آزردن شما ناراحت نخواهد شد. از همه بدتر، هر لحظه ممکن است شما را به دردسری بیندازد که هیچ نقشی در آن نداشته‌اید. اگر یکی از اعضای خانواده به این اختلال رو، دچار است، حتماً با کمک مشاوره نحوه برخورد با این افراد را یاد بگیرید. اگر هم در فکر ازدواج با این شخص هستید، حتماً متوجه عواقب تصمیم خود باشید. این فرد به‌راحتی می‌تواند همسر و فرزندان خود را مورد آزار کلامی و جسمی قرار دهد و به آنها آسیب برساند.

نحوه برخورد با افراد دارای شخصیت ضد اجتماعی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی (Antisocial Personality Disorder) را به‌اختصار با نام ASPD می‌شناسند. نوعی اختلال رو، که فرد به‌ درستی یا نادرستی اعمال خود اهمیتی نمی‌دهد و احساسات دیگران ذره‌ای برایش مهم نیست. افراد مبتلا به این اختلال بدون احساس گناه یا پشیم، قو،ن را زیر پا می‌گذارند، عواقب کار خود را نادیده می‌گیرند و نسبت به مسئولیت اعمال خشونت‌آمیز خود بی‌اعتنا هستند. این اختلال بر نحوه تفکر و رفتار این افراد تأثیرات زیادی دارد و اجازه نمی‌دهد که به‌درستی فکر کنند یا تصمیم بگیرند. به همین دلیل است که افراد مبتلا به این اختلال به‌درستی از پس مسئولیت‌های مدرسه، خانواده و کار بر نمی‌آیند و همیشه مشکل‌آفرین می‌شوند.

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت ضد اجتماعی

در حال حاضر، هیچ راهی برای پیشگیری از این اختلال وجود ندارد، اما بسیار از مشکلات مربوط به این نوع شخصیت با درمان کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، تشخیص به‌موقع اختلال سلوک در دوران کودکی می‌تواند از بروز ASPD در بزرگسالی جلوگیری کند. البته لازم به ذکر است که محیط زندگی کودک تأثیر زیادی در رشد این اختلال دارد. اگر بتو،د به‌موقع شرایط زندگی کودک را عوض کنید، احتمالی وجود دارد که مسیر زندگی او را برای همیشه تغییر بدهید.

تفاوت اختلال شخصیت ضد اجتماعی با شخصیت خودشیفتگی

فرد مبتلا به ASPD نمی‌تواند به‌تنهایی از پس مشکلات بر بیاید و حتماً به حمایت خانواده و اطرافیان نیاز دارد. اگر علائم و نشانه‌های این اختلال رو، را در یکی از نزدیکان خود می‌بینید، مهارت‌های برخورد با این افراد را یاد بگیرد و دراسرع‌وقت به روانشناس یا روان درمانگر مراجعه دهید.

افراد مبتلا به اختلال نسبت به اجرای درست قو،ن یا رعایت حق‌وحقوق دیگران بسیار بی‌توجه و بی‌اعتنا هستند. آنها بدون درنظرگرفتن نتیجه، هر کاری که بخواهند انجام می‌دهند و به دیگران آسیب می‌رسانند.

عدم همدلی و احساس پشیم،

در ابتدا آرام بم،د و تلاش کنید مسائل را از دید طرف مقابل ببینید. این فرد در بسیاری از موارد متوجه رفتار خود نیست و شما باید این وضعیت را مدیریت کنید. اگر فردی که برای شما مهم است به این اختلال دچار است، کارهای زیر را برای حمایت از او انجام دهید:

  • صبور باشید
  • آرام و خونسرد بم،د
  • حواس او را پرت کنید
  • محرک‌های فرد را یاد بگیرید

پرخاشگری نسبت به مردم، حیوانات و هر موجود زنده‌ای بخش بارز ویژگی این افراد است. آنها به آزار و اذیت حیوانات معروف هستند و بدون توجه به همه چیز آسیب می‌رسانند.

تکبر و خودبرتربینی

برای دریافت ،ت دکتر هم می‌تو،د از طریق دکتردکتر وقت بگیرید.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D8%B6%D8%AF-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C/

هر کدام از این علائم یا نشانه‌ها به‌تنهایی نمی‌توانند وجود این اختلال را تایید کنند، اما این رفتارها را در کودکان جدی بگیرید و از کنار آنها راحت گذر نکنید. اگرچه اختلال ASPD را نمی‌توان به همین راحتی درمان کرد؛ اما تشخیص به‌موقع آن به افزایش آگاهی و کاهش رفتارهای ناهنجار بسیار کمک می‌کند.

دلیل ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

زندگی با افراد با شخصیت ضد اجتماعی؛ ازدواج

زندگی با افراد با شخصیت ضد اجتماعی

عوارض و مشکلات

افراد مبتلا به این اختلال به دلیل تکبر و ویژگی‌هایی که دارند بسیار بعید است که بخواهند خودشان را درمان کنند یا اصلاً بپذیرند که در آنها مشکلی وجود دارد. اگر فکر می‌کنید یکی از اعضای خانواده یا اطرافیانتان به این اختلال دچار است، باید به‌آرامی و در کمال احتیاط به او پیشنهاد مراجعه به روان درمانگر را بدهید. در غیر این صورت، نتیجه نهایی چندان به مذاقتان خوش نمی‌آید و احتمال اینکه با دادوفریاد آنها روبه‌رو شوید زیاد است. با این حال، تغییرات سریع خلق و خو، رفتارهای خشونت آمیز و افکار خودکشی از نشانه‌هایی است که باید جدی بگیرید و بلافاصله فرد را به روان درمانگر رجوع دهید.

درمان اختلال شخصیت ضد اجتماعی

میزان شیوع این اختلال در مردان و ،ن متفاوت است. مطالعات نشان می‌دهد که احتمال این اختلال رو، در ،ن حدود ۲ درصد و در مردان حدود ۶ درصد است. این درصد نشان می‌دهد که در شرایط ژنتیکی ی،ان و محیط رشد برابر، مردان بیشتر درگیر رفتارهای ناهنجار و قانون‌شکنی می‌شوند.

در ادامه مهم‌ترین دلایل ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی را می‌بینید:

  • ژنتیک؛ هنوز نتوانسته‌اند عامل ژنتیکی مشخصی را برای این اختلال در نظر بگیرند، اما تعدادی از عوامل ژنتیکی می‌توانند افراد را مستعد اختلال ASPD کنند.
  • بیولوژی؛ سروتونین یک انتقال‌دهنده عصبی است و به‌،وان هورمون شادی شناخته می‌شود. میزان غیرعادی این هورمون در بدن می‌تواند از دلایل ایجاد این اختلال باشد.
  • محیط زندگی؛ هیچ‌وقت نمی‌توان محیط رشد و نوع تربیت یک فرد را در ایجاد اختلالات رو، نادیده گرفت. کودک، که مورد تعرض قرار می‌گیرند یا از آنها سوءاستفاده می‌شود، بیشتر در معرض این اختلال هستند.
  • سبک زندگی؛ عادت‌هایی مانند مصرف الکل و مواد مخدر می‌تواند از دلایل ایجاد یا پیشرفت این اختلال باشند. البته افرادی که اختلال ASPD دارند، بیشتر به این سبک زندگی گرایش پیدا می‌کنند.
  • ،ت؛ مطالعات نشان می‌دهد که مردان با درصد بالاتری نسبت به ،ن درگیر این اختلال رو، می‌شوند. پس پسر بچه‌ها باید با دقت بیشتری برای این اختلال مورد بررسی قرار بگیرند.

در آ، نیز تمام تلاش خود را کنید که فرد به درمانگر مراجعه کند. نحوه برخورد با این افراد کار آس، نیست و همه نمی‌توانند بدون آسیب رساندن به خودشان از پس آن بربیایند. پس در قدم اول، اگر در نزدیکی این افراد زندگی می‌کنید، مواظب خودتان باشید.

پیشگیری از اختلال شخصیت ضد اجتماعی

رفتارهای فردی با اختلال ASPD پیامدها و اثرات زیان‌باری برای زندگی شخصی او، خانواده و جامعه دارد. در یک‌کلام، این فرد مانند شعله‌ آتش می‌ماند که اطرافیان او به‌هیچ‌وجه از رفتارهای ناهنجارش مصونیت ندارند! این فرد هر زمان که بخواهد به آنها آسیب می‌رساند و بدون عذاب وجدان هر کاری که بخواهد انجام می‌دهد. به همین دلیل، رفتار‌های مجرمانه یکی از عوارض کلیدی این اختلال است و احتمال اینکه این افراد جرمی مرتکب شوند و بخشی از زندگی خود را در زندان سپری کنند بسیار زیادی است.

روان درمانگر از تست‌های شخصیت شناسی برای تشخیص این اختلال کمک می‌گیرد. یکی از تست‌هایی که برای تشخیص آن انجام می‌شود، تست روانشناسی شخصیت میلون است. نتایج این تست به روان درمانگر به تشخیص بهتر اختلالات شخصیتی کمک می‌کند. البته این تست برای افراد بالغ کاربرد دارد و برای کودکان از روش‌های دیگری استفاده می‌شود.

چه زم، و به چه دکتری مراجعه کنیم؟

نمی‌تو،د کاری به این افراد بسپارید و انتظار داشته باشید طبق قرار و مدارهای شما کارها پیش برود. آنها هیچ مسئولیتی در مقابل تعهدات کاری احساس نمی‌کنند و نسبت به مشکلاتی که برای دیگران ایجاد می‌کنند کاملاً بی‌‌اعتنا هستند.

پرخاشگری و رفتارهای خشونت‌آمیز

نمی‌توان یک دلیل مشخص برای ایجاد اختلالات رو، در نظر گرفت. افراد در محیط‌ها و شرایط متفاوتی رشد می‌کنند و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. معمولاً مجموعه‌ای از عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهند که یک اختلال رو، ایجاد شود. درباره ASPD نیز همین ادعا صادق است. اگرچه هنوز نمی‌توانند به طور واضح از دلایل این اختلال صحبت کنند، اما عواملی مانند ژنتیک و محیط رشد کودک بیشترین تأثیر را در ایجاد آن دارند. به‌عبارت‌دیگر، ژن‌ها شما را در برابر این اختلال آسیب‌پذیر می‌کنند و محیط زندگی باعث رشد این اختلال می‌شود.

mayoclinic.org

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

همانطور که می‌بینید، ژنتیک و محیط زندگی فرد مهمترین دلایل ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی هستند. پس حواستان باشد که چه شخصی را برای ازدواج انتخاب می‌کنید و پرورش کودکان در یک محیط‌های ناسالم  چه عواقب جبران‌ناپذیری برای شخصیت آنها دارد.

این افراد معمولا به‌تنهایی برای درمان اقدام نمی‌کنند و بعد از درگیری‌های قانونی برای درمان فرستاده می‌شوند. مطالعات نشان می‌دهد که زندان یا سایر تنبیهات برای بهبود این افراد بی‌اثر است و آنها به مجازات پاسخ مثبت نمی‌دهند. باتوجه‌به این حقیقت، دو روش درم، زیر برای آنها تجویز می‌شود:

درمان اختلال با روان درم،

دلیل ایجاد اختلال شخصیت ضد اجتماعی

قانون‌گریزی و نقض مکرر حقوق دیگران

تفاوت اختلال شخصیت ضد اجتماعی با شخصیت خودشیفتگی

اختلال شخصیت ضد اجتماعی را بشناسید و با آن مدارا کنید

زم، که علائم و نشانه‌ها زودتر تشخیص داده شوند، امکان درمان این بیماری وجود دارد و فرد تا بزرگسالی این اختلال را حمل نمی‌کند. اگر این رفتارها تا بعد از ۱۸ سالگی ادامه پیدا کند، اختلال شخصیت اجتماعی نامیده می‌شود که مراحل کنترل و درمان سخت‌تری دارد. پس علائم و نشانه‌های زیر را در کودکان و اطرافیان جدی بگیرید و به فکر درمان هرچه زودتر این اختلال رو، باشید:

مشاهده یک جنایت یا زیر پا گذاشتن قانون همیشه این سوال را در ذهن ایجاد می‌کند که چگونه افراد می‌توانند این چنین بی‌پروا دست به قانون‌شکنی بزنند؟ اختلال شخصیت ضد اجتماعی (ASPD) یکی از جواب‌های این سوال است! افراد مبتلا به این اختلال، بدون عذاب وجدان، هنجارهای اجتماعی را زیر پا گذاشته و به‌راحتی اعمال خلاف قانون انجام می‌دهند.

منابع:

هر کدام از اختلالات شخصیت یا اختلالات رو، می‌تواند تا حد زیادی زندگی و روابط شما را تحت تاثیر خود قرار دهد و بر نحوه مواجه با مسائل و نوع احساسات شما تأثیرگذار باشد. اختلال شخصیت ضد اجتماعی یکی از این اختلالات است که از زمان کودکی تا بزرگسالی زندگی فرد را دگرگون می‌کند و حتی تا مرز نابودی فرد و خانواده پیش می‌رود.

باتوجه‌به اهمیت این موضوع و اطلاعات کم افراد درباره این اختلال، این مقاله را به بررسی علائم و دلایل ایجاد آن اختصاص داده‌ایم. علاوه بر این، خواندن این مطلب به شما می‌آموزد که چه زم، و به چه دکتری برای درمان این اختلال مراجعه کنید. شما که نمی‌خواهید از کنار پیشگیری و درمان این بیماری بی‌تفاوت گذر کنید و با مشکلات و آسیب‌های آن زندگی کنید؟ پس این مطلب از مجله دکتردکتر را تا انتها بخو،د تا همه چیز را درباره ASPD بررسی کنیم.

اختلال شخصیت ضد اجتماعی چیست؟

در بعضی از بیماران برای کاهش علائم و تسریع روند درمان، داروهای ض،سردگی، ضداضطراب، ضد روان‌پریشی و تنظیم خلق‌وخو تجویز می‌شود. مصرف منظم این داروها به بیمار کمک می‌کند که اوضاع را بهتر مدیریت کند و با خشونت و پرخاش کمتری روند درمان را طی کند.

Simple, privacy focused and free ad network for websites in need of new visitors. Overseas domestic helper.