اختلال شخصیت مرزی؛ جاده‌ای رو به شکنندگی که باید درمان شود

فرد مبتلا به BPD  می‌تواند عاشق شود و عشق را با تمام وجود احساس کند. بااین‌حال، دوست داشتن این فرد آسان نیست و همیشه چیزی برای دعوا ، خواهید داشت. این فرد توانایی مدیریت احساسات و خشم خود را ندارد و می‌تواند به طرف مقابل آسیب‌های زیادی بزند.

شخصیت مرزی و خیانت

optimumperformanceins،ute.com

آنها با ط،ه صحبت می‌کنند و خشونت کلامی دارند. بااین‌حال، بعد از اینکه واکنش‌های شدید خود را دادند، دچار عذاب وجدان می‌شوند و احساس گناه می‌کنند.

در این مقاله درباره علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی و درمان این اختلال صحبت کردیم. همانطور که می‌د،د، افراد مبتلا به این اختلال به‌راحتی به خودشان آسیب می‌زنند و اقدام به خودکشی می‌کنند.

علائم و نشانه‌های شخصیت مرزی معمولا در اوا، نوجو، و ابتدای جو، مشخص می‌شود. بااین‌حال، این اختلال رو، در بعضی از بزرگسالان حتی در بعد از ۳۰ سالگی شروع می‌شود و بعضی از کودکان این علائم را نشان می‌دهند؛ بنابراین، این احتمال وجود دارد که شما و یکی از اعضای خانواده حتی در بزرگسالی نیز به این اختلال دچار شوید.

شخصیت مرزی در کودکان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

هر رفتار یا اتفاقی که بتواند علائم و نشانه‌های شخصیت مرزی را تحریک کند باعث تشدید آنها می‌شود. فردی که ترس شدیدی از رها شدن دارد را تصور کنید. اگر این فرد در رابطه اشتباهی باشد و مدام از طرف شریک عاطفی خود به جدایی تهدید شود، ترس بیشتری از رها شدن را تجربه می‌کند که به رفتارهای ناهنجار بعدی منجر می‌شود.

احساس خوب و بد این افراد نسبت به خودشان ناپایدار است و با احساس گناه زیادی درباره خودشان فکر می‌کنند. آنها خودشان را درست نمی‌شناسند و مرتب اه، و چیزهایی که به دست می‌آورند را تغییر می‌دهند. شغل، دوستان، روابط، ارزش‌ها و اه، خود را مرتب تغییر می‌دهند و نمی‌دانند از این زندگی چه می‌خواهند!

رفتارهای تکانشی و خطرناک

در هر دو اختلال فرد احساس ارزشمندی نمی‌کند و خودش را پایین می‌بیند. بااین‌وجود، این احساس مشابه با رفتارهای متفاوتی در این دو دیده می‌شود.

افراد مبتلا به این اختلال رو، نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند و با عصب،ت شدید برخورد می‌کنند. آنها همیشه با دادوفریاد خشم و عصب،ت خود را نشان نمی‌دهند. بلکه شما در کلام این افراد نیز می‌تو،د میزان خشم و عصب،تشان را ببینید.

آیا ،ی در نزدیکانتان می‌شناسید که با ابزارهای تیز به جان بدنش بیفتد یا انگشت‌هایش را بسوزاند؟ افراد مبتلا به BPD دقیقا این رفتار‌های خودآزاری و خشونت‌آمیز را نسبت به بدنشان انجام می‌دهند یا تهدید به انجام این کارها می‌کنند.

در اوا، دوران نوجو، و اوایل بزرگسالی علائم و نشانه های شخصیت مرزی کم‌کم بروز داده می‌شود. اگر می‌خواهید بد،د که خودتان یا اطرافیانتان به این شخصیت دچار هستید یا نه ویژگی‌های زیر را به‌خاطر داشته باشید و از حالا به این رفتارها بیشتر دقت کنید.

دوست داشتن افراد مبتلا به BPD و زندگی ، با آنها چالش‌های زیادی دارد که هر ،ی از پس بر نمی‌آید. به همین دلیل است که رابطه با این افراد اغلب به طلاق و جدایی می‌انجامد. بااین‌حال، اگر بتو،د نحوه برخود با افراد دارای شخصیت مرزی را یاد بگیرید، شاید بتو،د ازدواجتان را نجات دهید و روابط بهتری با این فرد داشته باشید.

البته این وابستگی مختص روابط عاشقانه نیست و در همه روابطی که دارند دیده می‌شود. علاوه بر این، بسیار زودرنج و آسیب‌پذیر هستند. به همین دلایل، احتمال اینکه افسرده شوند بسیار زیاد است. این افراد افسردگی‌های طول،‌مدت را تجربه می‌کنند و رنج بسیاری می‌کشند.

دلیل شیوع بیشتر در ،ن را به احساس وابستگی آنها به افراد دیگر و ترس از طرد شدن نسبت می‌دهند. ،ن مبتلا به BPD نشانه‌های پرخوری، استرس، اضطراب نوسانات خلقی را بیشتر نشان می‌دهند، اما خشونت‌های بیشتری در رفتار مردان دیده می‌شود.

نحوه برخورد با افراد دارای شخصیت مرزی

ترس از رها شدن افراطی یکی از بارزترین ویژگی‌های شخص مبتلا به BPD است. این فرد در رابطه آرام و قرار ندارد و مدام ترس از طرد شدن دارد. تجربه طرد شدن در دوران کودکی می‌تواند به این اختلال دامن بزند یا باعث ایجاد آن شود!

تفاوت اختلال شخصیت مرزی و خودشیفته

روان درم، و دارو درم، دو گزینه درمان برای BPD هستند. معمولا از ،یب هر دو برای کاهش رفتارهای تکانشی بیمار و بهبود شرایط استفاده می‌کنند. درمان بیماران به صبر زیاد و تعهد به جلسات روان درم، بستگی دارد و شما نباید انتظار داشته باشید که در چند جلسه کوتاه این مشکل ریشه‌ای را حل کنید. بیمار سال‌های زیادی است که با این اختلال و رفتارهای ناهنجار آن درگیر است و نمی‌توان انتظار داشت عادت‌های رفتاری او سریع تغییر کنند.

این افراد با ترس از رها شدن و احساس بی‌ارزش بودن زندگی می‌کنند. پس باید حس کنند که برای شما فرد باارزشی هستند و حمایت همیشگی‌تان را دارند. در کنار اینکه باید قلق آنها را به دست بگیرید و حساسیت‌هایشان را درک کنید، مراجعه به روان درمانگر را فراموش نکنید. همراهی یک روان درمانگر این مسیر را بسیار هموارتر می‌کند و شما بهتر می‌تو،د رابطه عاطفی یا ازدواج خود را نجات دهید.

شخصیت مرزی در دوره‌های مختلف زندگی

اختلال شخصیت BPD با احساس ناامنی شدید و بی‌ثباتی مشخص می‌شود، اما انواع آن تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. شخصیت مرزی تکانشی و شخصیت مرضی خاموش از انواع شخصیت مرزی هستند که در زیر می‌بینید:

شخصیت مرزی تکانشی

علل ایجاد BPD هنوز کاملا مشخص نیست، اما می‌توان گفت مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد این اختلال رو، دخیل هستند. در بیشتر موارد، این افراد در کودکی بحر، را پشت سر گذاشته‌اند یا بی‌توجهی عمیقی را تجربه کرده‌اند.

شرایط زندگی فردی که دچار اختلال شخصیت مرزی است، اصلا شباهتی به زندگی یک فرد معمولی ندارد. زندگی آنها مانند قطاری است که از روی ریل خارج شده و نمی‌توانند این قطار را در مسیر درست هدایت کنند.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B1%D8%B2%DB%8C%D8%9B-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D9%88-%D8%A8%D9%87-%D8%B4%DA%A9%D9%86%D9%86/

آمار خودکشی در این افراد به حدی زیاد است که نباید کوچکترین هشداری برای خودکشی را نادیده بگیرید. به محض مشاهده هر نوع علائم یا نشانه‌ای وارد سایت دکتر دکتر شوید و ،ت دکتر خود را رزرو کنید. چندین‌هزار پزشک متخصص در این سامانه رزرو ،ت دکتر آنلاین و خدمات مشاوره پزشکی دکتر دکتر گرد هم آمده‌اند تا دسترسی شما را بهترین متخصص‌های کشور راحت کنند.

خواهان توجه است و رفتارهایی می‌کند که موردتوجه دیگران قرار بگیرد. شخصیت کاریزماتیک و جذابی دارد که باعث می‌شود دیگران به سمت او جذب شوند. بااین‌حال، او روابطش را با دیگران عمیق نکرده و در حد معاشرت‌های سطحی روابطش را حفظ می‌کند.

شخصیت مرزی خاموش

خودآزاری و افکار خودکشی از علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی است. این افراد مدام در فکر خودکشی هستند و به خودشان آسیب می‌رسانند. اگر در نزدیکی همچون فردی زندگی می‌کنید، حتما بارها تهدیدهای او برای خودآزاری و خودکشی را شنیده‌اید.

شخصیت مرزی و ترس

تشخیص BPD قبل از 18 سالگی به‌سختی انجام می‌شود. معمولا فرد نمی‌داند که به این اختلال دچار است و به دلایلی مانند افسردگی‌های طول، یا اضطراب به متخصص مراجعه می‌کند. اگر ۵ مورد یا بیشتر از علائم و نشانه‌های این اختلال را در خودتان یا یکی از نزدیکانتان می‌بینید، ممکن است به این اختلال دچار باشید. بااین‌حال، بدون تشخیص روانپزشک متخصص یا روانشناس بالینی به خودتان بر،ب نزنید

شیوع اختلال شخصیت مرزی در ،ن بیشتر از مردان است. نسبت شیوع آن را حدود ۳ به ۱ در نظر می‌گیرند. تقریبا به‌ازای هر ۳ زنی که این اختلال را تجربه می‌کنند، ۱ مرد به آن دچار می‌شود.

این افراد به اختلال‌های بیشتری دچار می‌شوند و بخش زیادی از زندگی خود را به درگیری با خود و دوره‌های افسردگی طول،‌مدت می‌گذرانند.

چه زم، و به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

روان درمانگر به شما کمک می‌کند که ترس‌های خود را بشناسید؛ کنترل بیشتری بر افکارتان داشته باشید و در رفتارتان با دیگران بازبینی کنید.

اگر علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت مرزی را در خود می‌بیند، حتما با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید. این بیماری شایع و قابل‌درمان است. هرزمان که فکر کردید از کنترل خشم خود عاجز هستید و نمی‌تو،د دست از افکار خودکشی بردارید، سریع به متخصص مراجعه کنید.

ترس از رها شدن و ترس از تنها ماندن را می‌توان از بزرگترین ترس‌های این گروه افراد دانست. آنها در درون احساس بی‌ارزشی شدید دارند و می‌ترسند در رابطه ، شوند. به همین دلیل دست به هر کاری می‌زنند که آنها را ، نکنید.

شخصیت مرزی و جرم

علائم مش،ی مانند افسردگی و رفتار تکانشی در اختلال دو قطبی و شخصیت مرزی وجود دارد که باعث می‌شود در مواقعی این دو اختلال را باهم اشتباه بگیرند. با‌این‌حال، نوسانات خلق‌و‌خو در افراد دوقطبی پایدارتر از افراد مبتلا به BPD است و فرد دوره‌های شیدایی را تجربه می‌کند.

درمان سریع‌تر اختلال شخصیت مرزی از ضررهای بیشتر جلوگیری می‌کند…

mclean،spital.org

نحوه برخورد با افراد مبتلا به BPD بسیار اهمیت دارد. هیچ‌وقت نباید مانند یک فرد عادی به آنها نگاه کنید یا انتظار واکنش‌های معمولی از این افراد داشته باشید. همیشه خودتان را برای کنترل شرایط و مق، با رفتارهای تکانشی غیرقابل‌پیش‌بینی این افراد آماده کنید. زم، را برای یادگیری درباره آنها اختصاص دهید تا بهتر بتو،د ذهن آنها را بخو،د و رفتارهای آنها را درک کنید.

فرد مبتلا به BPD بدون اینکه به عواقب تصمیم‌های خود فکر کند، رفتارهای پرخطر و هیجان‌انگیز انجام می‌دهد. رانندگی‌های پر‌سرعت و بی‌پروا یکی از رفتارهای تکانشی و خطرناک این افراد است. آنها بدون اینکه فکر کنند که می‌توانند چه آسیب‌هایی به خود و دیگران بزنند، با آ،ین سرعت رانندگی می‌کنند.

nimh.nih.gov

شما تجربه ابتلا به این اختلال را دارید؟ ارزیابی شما از مراحل درمان چگونه است؟ نظر و تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

یک جنگ تمام عیار در درون این افراد بر پا است که حالا حالا تصمیم به خاموشی ندارد. فرد مدام با خودش و احساساتش کلنجار می‌رود و احساس بی‌ارزشی می‌کند. این گفت‌و،ای درونی تمام‌نشدنی به بی‌حوصلگی مداوم، غمگین بودن و نفرت از خود منجر می‌شود که نتیجه آن چیز جز احساس پوچی و بی‌ارزشی نیست.

خشم و عصب،ت شدید

رفتارهای تکانشی، عدم کنترل خشم و نوسانات خلقی شدید از دلایل اصلی ارتکاب جرم در این افراد هستند. آنها کنترلی بر احساسات خود ندارند و گرفتار موقعیت‌های مجرمانه می‌شوند. سوءمصرف مواد مخدر و تجربه زندان در افراد مبتلا به این اختلال زیاد دیده می‌شود.

شخصیت مرزی و طرد شدن

افراد مبتلا به BPD مهارت خودتنظیمی عاطفی یا هیج، ندارند و سریع کنترل امور را از دست می‌دهند. مانند آتشفشان فوران می‌کنند و به هر ،ی سر راه آنها باشد آسیب می‌رسانند. پس طبیعی است که در مواجه با عشق، خیانت، ترس و طرد شدن رفتارهای هیج، زیادی از خود نشان دهند.

شخصیت مرزی و عشق

آنها بی‌پروا درباره آسیب‌زدن به خودشان یا خودکشی حرف می‌زنند. معمولا این نوع رفتارها بعد از پایان یک عشق نافرجام یا یک رها شدگی شروع می‌شود.

احساس پوچی و بی‌ارزشی

my.clevelandclinic.org

علائم و نشانه‌های شخصیت مرزی تکانشی (Impulsive personality disorder) شباهت‌های زیادی با اختلال شخصیت هیستریونیک دارد. در این نوع از اختلال شخصیت فرد بدون درنظرگرفتن عواقب کار خود رفتارهای هیجان‌انگیز انجام می‌دهد و بسیار ریسک‌پذیر است.

ترس از رها شدن باعث می‌شود که فرد بی‌اعتمادی زیادی به طرف مقابل داشته باشد، فکرهای منفی او را رها نکند و رفتارهای طرف مقابل را هرجور که بخواهد م،ی کند. بااین‌حال، ترس از خیانت به این م،ی نیست که این افراد خیانت می‌کنند. برع،، این افراد در رابطه وفادار هستند و فقط نگر، زیادی برای خیانت طرف مقابل دارند.

شخصیت مرزی و خودکشی

علائم و نشانه های شخصیت مرزی

میزان شیوع اختلال شخصیت مرزی در مردان و ،ن

بسیاری از افرادی که مبتلا به BPD هستند، افکار خودکشی دارند. بارها تاکیید شده که حرف زدن‌ افراد درباره خودکشی را جدی بگیرید و از کنار آن ساده نگذرید. اگر شما هم افکار خودآزاری دارید و مدام ترس از رها شدن را تجربه می‌کنید یا ناگهان برافروخته می‌شوید و با خشونت برخورد می‌کنید، در سریع‌ترین زم، که می‌تو،د به یک متخصص مراجعه کنید که شرایط شما را بررسی کند.

تشخیص اختلال شخصیت مرزی

درحالی‌که دارند می‌خندند و انگار هیچ مشکلی وجود ندارد، ناگهان با یک حرکت کوچک از کوره در می‌روند و خشم خود را سر اطرافیانشان خالی می‌کنند. عصب،ت غیرقابل‌کنترل، احساس ترس و اضطراب در آنها شدت می‌گیرد و معمولا چند ساعت طول می‌کشد که آرامش خود را به دست آورند.

خودانگاره ضعیف و ناپایدار

شخصیت مرزی خاموش (Quiet personality disorder) یکی از زیرشاخه‌های BPD است که علائم و نشانه‌های خاصی دارد. افرادی که به این نوع از اختلال مرزی دچار هستند، به طرز دیوانه‌واری عاشق شده و به دیگران وابسته می‌شوند.

حتی ممکن است قمار کنند و خودشان را به دردسر بیندازند و دچار مشکلات مالی فراوان شوند. مصرف مواد، دعوا ، و انجام رفتارهای ، پرخطر یا ناایمن نیز در این افراد دیده می‌شود. می‌توان نتیجه گرفت که آنها نه‌تنها به جسم و روح خودشان رحمی ندارند، بلکه با تصمیم‌ها هیج، و پرخطر همیشه به دردسر می‌افتند.

خودآزاری و افکار خودکشی

اختلال شخصیت مرزی چیست

علائم و نشانه‌های شخصیت مرزی

ازآنجایی‌که هیچ آزمایش قطعی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد، تشخیص بر اساس تست‌های روانشناسی، گفت‌وگو با بیمار و در صورت ،وم، گفت‌وگو با اعضای خانواده و دوستان تشخیص داده می‌شود.

درمان اختلال شخصیت مرزی

خود انگاره یا تصویر ذهنی این افراد نسبت به خودشان درست نیست. آنها ممکن است در یک روز به شکل اغراق‌آمیزی از خودشان راضی باشند و لحظه‌ای دیگر نفرت عمیقی نسبت به رفتارهای خود احساس کنند.

فرد خودشیفته خودخواهانه رفتار می‌کند و با دیگران همدلی ندارد. فرد مبتلا به  شخصیت مرزی با رفتارهای خشونت‌آمیز و تغییرات سریع خلق‌وخو این احساس را نشان می‌دهد. به‌عبارت‌دیگر، فرد خودشیفته خودش را بالاتر از دیگران می‌بیند، اما در اختلال مرزی فرد از خودش راضی نیست و با خشونت این احساس را نشان می‌دهد.

تفاوت شخصیت مرزی با اختلال دوقطبی

این دلایل می‌توانند اختلال شخصیت مرزی را ایجاد کنند، اما به م،ی نیست که هر ،ی این پیشینه خانواده یا تجارب کودکی را داشته باشد به این اختلال دچار می‌شود. برع، آن هم ممکن است. ممکن است یک فرد با دلایل دیگری به این اختلال دچار شود که در موارد بالا نباشد. چیزی که واضح است، هنوز نمی‌توان با قطعیت درباره دلایل ایجاد این اختلال رو، اظهار و نظر کرد.

عوارض و مشکلات شخصیت مرزی

،ن با روحیه حساس‌تر و وابستگی بیشتری تربیت می‌شوند. به همین دلیل است که احتمال ابتلا ،ن به BPD بیشتر از احتمال ابتلا مردان به این اختلال رو، است.

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (Borderline personality disorder)  آرام و قرار ندارند. مرتب از این شاخه به آن شاخه می‌پرند و نمی‌دانند چه چیزی آنها را خوشحال می‌کند. در یک روز تصمیم می‌گیرند به سفر بروند و در همان روز آن را کار بیهوده‌ای می‌دانند و از تصمیم خود پشیمان می‌شوند. نوسان خلق در این افراد به حدی زیاد است که عروسی را به عزا تبدیل می‌کنند و با رفتارهای تکانشی و خشم زیاد همه چیز را بهم می‌ریزند.

البته علائم و نشانه‌های آن در ،ن و مردان تفاوت‌هایی دارد که از این نظر نیز جالب‌توجه است. به‌،وان‌مثال، ،ن با پرخوری افراطی یا اضطراب شدید این اختلال را نشان می‌دهند، اما مردان رفتارهای تکانشی و خشونت‌آمیز بیشتری از خود نشان می‌دهند.

شخصیت مرزی در موقعیت‌های متفاوت زندگی

بر،ب‌ها:

منابع:

اختلال شخصیت مرزی یا Borderline personality disorder نوعی اختلال رو، است که تاثیر زیادی بر توانایی فرد در کنترل و بروز احساساتش دارد. فردی با این اختلال، احساسات بسیار متز،لی دارد و نمی‌تواند تصور درستی از اه،، علایق یا خواسته‌هایش داشته باشد و پای تصمیم‌هایش بماند. نوسانات خلقی شدیدی دارد که با رفتارهای تکانشی و مهیج در روابطش نمود پیدا می‌کند.

افراد مبتلا به BPD کنترلی بر بروز احساسات خود ندارند. آنها به‌قدری سریع تغییر فاز می‌دهند که شما نمی‌تو،د حال آنها را درک کنید.

علاوه بر موارد گفته شده، این فرد در معرض سایر اختلالات رو، است:

  • اختلال اضطراب
  • اختلال اشتها
  • اختلال دوقطبی
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اختلال نقص توجه

این افراد بسیار از رها شدن می‌ترسند و شما می‌تو،د با حمایت عاطفی مداوم این حس را از آنها دور کنید. در نهایت، آنها را تشویق کنید که هرچه زودتر از یک روان درمانگر کمک بگیرند. افراد مبتلا به این اختلال در شرایط بحر، نمی‌توانند درست تصمیم بگیرند و به خودشان آسیب می‌زنند. قبل از اینکه افکار خودکشی به سراغ آنها بیاید یا بخواهند به خودشان آسیب بزنند، باید از روان درمانگر کمک بگیرند.

زندگی با فرد مبتلا به شخصیت مرزی؛ ازدواج، طلاق و روابط عاطفی

اگرچه دوران کودکی زمان خوبی برای بروز و تشخیص این اختلال نیست و برای بیشتر افراد تا بزرگسالی طول می‌کشد. بااین‌حال، برخی کودکان علائمی را نشان می‌دهند که به علائم این اختلال در نوجوانان و بزرگسالان نزدیک است. حتی یک کودک ۷ساله نیز می‌تواند نشانه‌هایی از این اختلال رو، داشته باشد که باید هرچه سریع‌تر پیگیری شود.

شخصیت مرزی در نوجوانان

عوارض و مشکلات این اختلال تاثیر زیادی بر زندگی فردی و اجتماعی آنها می‌گذارد و همیشه مشکلاتی در شغل، روابط و فعالیت‌های اجتماعی خود دارند که تحت تاثیر این اختلال رو، است. عوارض و مشکلات شخصیت مرزی نتایج زیر را به همراه دارد:

  • ، تحصیل و نیمه رها ، آن
  • از این شغل به آن شغل پ،
  • درگیری با قانون و اجرای آن
  • داشتن پرونده‌های حقوقی
  • تجربه زندان رفتن
  • درگیری‌های متعدد فیزیکی
  • تصادف‌ با وسیله نقلیه
  • خودآزاری و آسیب زدن به بدن
  • اقدام به خودکشی
  • روابط بین فردی پر آشوب
  • روابط ،شویی نامتعادل
  • طلاق

متاسفانه خطر خودکشی در افراد مبتلا به BPD حدود ۴۰ برابر افراد دیگر است! حدود ۸ تا ۱۰ درصد این افراد بر اثر خودکشی می‌میرند؛ آماری بسیار تکان‌دهنده که باید بیشتر از این جدی گرفته شود. خیلی مهم است که اختلال شخصیت مرزی را زودتر تشخیص داد و از خودکشی بیمار جلوگیری کرد. متخصصان روانپزشکی، روانشناس بالینی و مددکارهای اجتماعی با روان‌درم، به این افراد کمک می‌کنند.

برای اینکه بد،د اختلال شخصیت مرزی چیست و چگونه این اختلال را بشناسید، این مقاله از مجله سلامت دکتر دکتر را تا انتها بخو،د.

اختلال شخصیت مرزی چیست؟

شواهد نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان علائم و نشانه‌های BPD را قبل از 18 سالگی نشان می‌دهند، اما ابتدای جو، بهترین زمان برای تشخیص حالات این اختلال رو، است. بعد از ۱۸ سالگی تا اوایل ۲۰ سالگی می‌توان این اختلال را در جوانان تشخیص داد. بیماران جوان تغییرات خلق‌وخوی فراوان دارند و نمی‌توانند خشم خود را کنترل کنند.

شخصیت مرزی در ،ن

این علائم می‌تواند از خفیف تا شدید متغیر باشد و انتظار نداشته باشید که همه افراد نشانه‌های ی،، داشته باشند. در بیشتر مواقع، بیماران ،یبی از علائم و نشانه‌های زیر را بروز می‌دهند:

ترس از رها شدن

اگر یک نوجوان ۱۲ساله بیش از یک سال علائم و نشانه‌های BPD را نشان دهد، احتمال زیاد به این اختلال رو، دچار است. پس نمی‌توان گفت این بیماری مختص جوانان و بزرگسالان است و تشخیص آن برای نوجوانان ممکن نیست. بااین‌وجود، احتمال تشخیص آن در نوجو، بسیار کمتر از بزرگسالی است.

شخصیت مرزی در جوانان

ترس از تنهایی و ، شدن توسط ،، که دوست دارند یکی از مهمترین ویژگی‌های این افراد است. این ترس باعث می‌شود که آنها دست به کارهای ،انه و خطرناک بزنند. طرف مقابل خود را زیاد کنترل کنند و شکاک باشند.

این فرد به‌شدت حساس است. ترس ازدست‌دادن دیگران و رها شدن دارد. انتقاد نمی‌پذیرد. مسائل بسیار کوچک و بی‌اهمیت را بزرگ می‌کند و زود از کوره در می‌رود! در این موقعیت‌ها او نمی‌تواند درست فکر کند یا تصمیم بگیرد. فقط با پرخاشگری رفتار می‌کند، حرف‌های آزاردهنده می‌زند و بلافاصله احساس پشیم، می‌کند. فرد ناخواسته در این چرخه دردناک اسیر است و احساس‌های ناپایداری را مدام تجربه می‌کند.

انواع شخصیت مرزی

تشخیص اختلال شخصیت مرزی

علل تشدید کننده نشانه‌های شخصیت مرزی

خودآزاری، افکار خودکشی و تصمیم‌های بسیار تکانشی در این افراد بیشتر دیده می‌شود. علاوه بر این، عواملی مانند فقر، شرایط زندگی نامن، و اعتیاد به مواد مخدر یا الکل می‌تواند این شرایط را تشدید کند.

دلایل ایجاد شخصیت مرزی

وقتی آنها بزرگتر می‌شوند، علائم و نشانه‌های این اختلال را نشان می‌دهند. عوامل ایجاد اختلال BPD را در زیر می‌بینید:

  • ژنتیک یا سوابق خانوادگی؛ دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند یک ژن خاص را مسئول این اختلال رو، معرفی کنند. بااین‌حال، افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها به این اختلال دچار است، احتمال بیشتری دارد که به آن مبتلا شوند.
  • ساختار و عملکرد مغز؛ مناطقی در مغز وظیفه کنترل رفتارهای تکانشی و هیجانات را به عهده دارند. تغییراتی در ساختار و عملکرد مغز افراد مبتلا به BPD دیده می‌شود که می‌تواند قبل از این اختلال یا بعد از آن به وجود آمده باشد.
  • محیط زندگی؛ هیچ‌چیز به اندازه محیطی که فرد در آن رشد می‌کند و فرهنگی که با آن بزرگ می‌شود در ایجاد این اختلال تاثیرگذار نیست. کودک، که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند یا رها شدن را در دوران کودکی تجربه کرده‌اند، در بزرگسالی با این اختلال درگیر می‌شوند.

معمولا جدا شدن از این افراد آسان نیست و آنها به هر طریقی که بتوانند جای شما را پیدا می‌کنند و نمی‌گذارند که ،شان کنید. بااین‌حال، شدت ترس از رها شدن در گروهی به قدری زیاد است که قید وارد شدن به رابطه و نزدیک شدن به آدم‌ها را می‌زنند. این گروه نمی‌خواهند نگر، و ترس ازدست‌دادن را تجربه کنند.

تغییرات سریع خلق و خو