اختلال شخصیت وابسته چیست و چگونه درمان می‌شود؟

این رفتارهای سالم نوعی حمایت عاطفی هستند که باعث بهبودی فرد مبتلا به اختلال شخصیت وابسته می‌شود. چون به تدریج از وابستگی‌های فردی کاسته و به او حس استقلال می‌دهد.

انواع شخصیت وابسته

در این نوع شخصیت افراد دیدگاهی کودکانه داشته و با افراد کم سن و سال بیشتر معاشرت می‌کنند. این افراد از مسئولیت‌ها گریزان هستند و از آن‌ها شانه خالى مى‌‌کنند.

شخصیت وابسته مطیع

علت اصلی این اختلال نیز به طور دقیق مشخص نیست اما برخی از محققان عوامل بیولوژیکی و ژنتیکی، تجربیات زندگی اولیه فرد و ال،ای رفتاری و فکری او را در ایجاد این اختلال سهیم می‌دانند.

در روان درم، پزشک به ریشه‌های اختلال و چگونگی شکل‌گیری آن می‌پردازد و سپس مراجع را با مشکل بیمار آشنا کرده و سپس با تجزیه و تحلیل شرایط و موقعیت، در نهایت بهبودی فرد را امکان پذیر می‌کند.

اولین راهکار برای درمان فرد درگیر با اختلال شخصیتی وابسته، استفاده از شیوه‌های رفتاری است. ی،ی هر نوع رفتاری که حس اعتماد به نفس و قدرت تصمیم گیری را به فرد بازگرداند، می‌تواند مفید باشد. اما پس از مشاهده علائم وابستگی شدید، باید به روانشناس مراجعه کرد. روانشناسان به شخص درگیر با DPD کمک می‌کنند تا درک بهتری از وضعیت خود داشته باشد.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%84-%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87/

همچنین برای نتیجه‌ بخشی درمان اختلال شخصیت وابسته لازم است که فرد همه جلسات درمان را به صورت منظم و بدون وقفه شرکت کند. روان درم، از درمان‌های طول، مدت محسوب می‌شود و برای اثربخشی بیشتر لازم است که صبور باشید و از عجله ، خودداری کنید.

در صورتی که یکی از اعضای خانواده به این اختلال مبتلا باشد، احتمال ابتلا سایر افراد به اختلال شخصیت وابسته نیز افزایش پیدا می‌کند.

2. تربیت خانوادگی

همانطور که می‌د،د هر بیماری یا اختلالی با نشانه‌ها و علائم خاصی بروز پیدا می‌کند. در واقع این علائم هستند که به ما نشان می‌دهند که چه نوع اختلالی در حال ظهور است. اختلال شخصیت وابسته نیز ویژگی‌های خاص خود را داشته و با علائم مخصوص به خود نمایان می‌شود. از مهم‌ترین علائم این اختلال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. سلطه پذیری

همانطور که می‌د،د رابطه با یک فرد وابسته با چالش‌های زیادی همراه است که در اولین قدم شما باید نحوه برخورد با این افراد را یاد بگیرید تا با مشکلات کمتری مواجه شوید. پس در رابطه با این افراد بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:

  • شما باید در رابطه با افرادی با اختلال شخصیت وابسته، محتاط عمل کنید
  • سعی کنید او را تشویق کنید تا او از موفقیت‌های حتی کوچک خود نیز لذت ببرد
  • فرد را به یادگیری بیشتر مهارت‌ها تشویق کنید
  • حس اعتماد به نفس را در او افزایش دهید

داشتن روابط سالم و ناسالم در اختلال شخصیت وابسته

همانطور که اشاره شد، شخصیت وابسته یکی از شایع‌ترین اختلالات رو، است که می‌تواند در هر فردی بروز کند. اما با مشاهده چند مورد از علائم این بیماری، برای جلوگیری از ابتلا به این اختلال، می‌تو،د سریع با یک پزشک معالج مشورت کنید تا در این زمینه به درمان شما کمک کند. در این خصوص می‌تو،د از سایت ،ت دهی دکتردکتر استفاده کنید و با بهترین پزشک متخصص در ارتباط باشید.

در حالت کلی اگر اختلالات شخصیتی از جمله اختلال شخصیت وابسته به کمک یک فرد متخصص تشخیص داده شده و پیگیر آن شوند، تا حدود زیادی قابل بهبودی و کنترل هستند. اما متاسفانه افراد زیادی نسبت به علائم اختلال شخصیت وابسته بی‌توجه بوده و برای درمان آن هیچ کاری انجام نمی‌دهند.

اختلال شخصیت وابسته می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، که در ادامه تعدادی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

شخصیت وابسته ایثارگر

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

ما در این مطلب علاوه بر آشنایی کامل با این اختلال، روش‌های درم، مختلفی را نیز معرفی کردیم. اگر شما هم روش درم، دیگری را می‌شناسید که در این زمینه ممکن است موثر باشد، حتما آن را به ما معرفی کنید.

درمان اختلال شخصیت وابست

شخصیت وابسته در ،ن و مردان

قبل از آن که با علائم و ویژگی‌های اختلال شخصیت وابسته یا (DPD (Dependent personality disorder آشنا شوید، بهتر است در ابتدا بد،د که شخصیت وابسته چه نوع اختلالی است و چگونه شکل می‌گیرد؟ در یک نگاه کلی، شخصیت وابسته اختلالی است که در نتیجه آن‌ فرد رفتارهای تکرارشونده، خشک و غیرقابل انعطاف از خود بروز می‌دهد‌. انجام این رفتارها باعث می‌شود روند زندگی فرد تغییر کرده و در اجتماع به فردی متفاوت تبدیل شود.

همچنین روش‌هایی را برای بهبود عزت نفس و ایجاد ارتباط سالم با دیگران به او یاد می‌دهند. راهکار بعدی درمانگران، استفاده از روش‌های شناختی – رفتاری یا به اصطلاح CBT است؛ که موجب افزایش اعتماد به نفس مراجعه کننده می‌شود. اما نباید فراموش کرد که حتی این شیوه‌های روان درم، نیز باید به صورت کوتاه مدت استفاده شود. چون تکرار دوره‌های روان درم، باعث وابستگی فرد بیمار به درمانگر می‌شود.

میزان شیوع اختلال شخصیت وابسته در میان مردان و ،ن

به همان میز، که جسم انسان به مراقبت نیاز دارد، روح انسان نیز به توجه نیازمند است. بر این اساس افراد زیادی در طول زندگی خود ممکن است به انواع اختلالات و بیماری‌های رو، مبتلا شوند که هر کدام از آن‌ها علل و دلایل مخصوص به خود را دارند. در واقع اختلالات شخصیتی از شایع‌ترین مشکلات روانشناختی محسوب می‌شود که ممکن است در افراد مختلفی بروز پیدا کنند و به شکل رفتارهای تکرار شونده، انعطاف ناپذیر و خشک خود را نشان دهند.

افرادی که در گذشته روابط توهین آمیز بیشتری را تجربه کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به DPD قرار دارند.

4. تروما یا اتفاقات ناگوار دوران کودکی

اختلال شخصیت وابسته چیست

علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته چیست؟

یکی از مهم‌ترین این اختلال‌ها، اختلال شخصیت وابسته است که روال زندگی عادی افراد را تحت تاثیر قرار داده و علائم و ویژگی‌های خاص خود را دارد‌. در صورتی که این اختلال درمان نشود، ممکن است زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و صدمات جبران ناپذیری را به زندگی شخص وارد کند.

در این نوع اختلال فرد از نظر عاطفی و احساسی به شخص دیگری وابسته می‌شود و به صورت منفعلانه عمل می‌کند. در واقع این افراد بسیار تلاش می‌کنند اطرافیان را خوشحال و خشنود نگه دارند و تا حد زیادی به آن‌ها وابسته می‌شوند.

یا اینکه از ابزار تحقیر برای تسلط بیشتر بر او استفاده می‌کند. حتی گاهی اوقات دیده شده شریک ، فرد اصرار به رابطه‌ای ، به شیوه مخالف با نظر او را داشته باشد. که اگر این کار را انجام ندهد شاید ادامه رابطه آن‌ها در حالتی مبهم قرار بگیرد.

فردی که شخصیت وابسته دارد، همیشه تامین نیاز حامی خود را در اولویت کارهای خود قرار داده و کارها و نیاز خود را نادیده می‌گیرد.

5. حساس بودن نسبت به انتقاد

برخی از افراد به شدت به دیگران وابسته می‌شوند و به محبت آن‌ها نیاز دارند. به همین دلیل اگر در رابطه عاطفی خود با ش،ت مواجه شوند، سریع وارد رابطه جدیدی شده تا نیاز عاطفی خود را جبران کنند.

رابطه شخصیت وابسته و وسواس

گاهی اوقات ممکن است کودک، که در خانواده‌های مقتدر و با شیوه‌های سختگیرانه رشد می‌کنند، با ناتو، در تخطی از دستورات، به اختلال DPD یا شخصیت وابسته مبتلا شوند. البته مودب بودن به تنهایی را نمی‌توان معادل این اختلال دانست.

3. روابط توهین‌آمیز

این چرخه منفی بسیار آزاردهنده خواهد شد. به عبارتی فرد بیمار مهارت و احساسی نسبت به خودش برای اینکه همسر خوبی در رابطه باشد، در خود نمی‌بیند.

راه‌های پیشگیری از اختلال وابسته

مشخص‌ترین نشانه اختلال شخصیت وابسته، ناتو، در تصمیم‌ گیری و داشتن تردید در انتخاب است. فردی که با این نوع اختلال شخصیتی مبتلا است، حتی در انتخاب فعالیت‌های روزمره خود نیز احساس ناتو، می‌کند و بدون راهنمایی و یا کمک دیگران قادر به انجام دادن آن‌ها نیست.

9. ترس شدید از ،‌شدن

با این حال محققان اعتقاد دارند افرادی که تجربه زندگی خاصی را در گذشته داشته‌اند، ممکن است به این اختلال مبتلا شوند. از این تجربیات خاص می‌توان موارد زیر را نام برد:

1. سابقه خانوادگی و ژنتیک

درمان اختلال شخصیت وابسته در واقع به کمک یک روان درمانگر ماهر و باتجربه انجام می‌شود که با پرداختن به ریشه مشکلات و علائم آن، به سمت کنترل و بهبودی فرد حرکت می‌کند. یکی از مهم‌ترین درمان‌‌ها برای کاهش علائم شخصیت وابسته، روان درم، است.

گاهی اوقات پزشک درمانگر برای کاهش شدت علائم اختلال شخصیت وابسته مخصوصا استرس و افسردگی، تشخیص می‌دهد که دارو درم، نیز موثر و مورد نیاز است. فقط این نکته را فراموش نکنید که تجویز دارو فقط و فقط به دستور روانپزشک متخصص انجام می‌شود و استفاده خودسرانه از داروهای روانشناختی ممنوع است.

در صورتی که فردی با شخصیت وابسته ازدواج کند، حتما در زندگی ،شویی خود با همسرش دچار مشکل خواهد شد. زیرا:

  • فرد دارای شخصیت وابسته به گونه‌ای است که اغلب هر نوع رفتار بد از سوی دیگران را می‌پذیرد.
  • در صورتی که همسرش شخصی سلطه جو باشد، شخص مبتلا به بیماری حتی ممکن است توسط او مورد آزار‌های جسمی نیز قرار بگیرد.
  • اگر پدر و مادر فرد مبتلا سلطه‌گر باشند، همسر فرد مبتلا نیز ممکن است از این موضوع سو استفاده کرده و رفتار بدتری را با فرد بیمار انجام دهد.
  • در صورتی که همسر فرد بیمار شخص سلطه جویی نباشد، باز هم به دلیل وابسته بودن بیش از حد این فرد، زندگی آن‌ها با مشکلات زیادی رو به رو خواهد شد.

زندگی ، با فرد وابسته

از دیگر علائم اختلال شخصیت وابسته، حساسیت شدید فرد نسبت به انتقاد است. به عبارت دیگر این افراد در مواجهه با انتقاد به شدت آشفته می‌شوند و تحمل‌ بسیار پایینی نسبت به این موضوع دارند.

6. عدم مسئولیت‌پذیری

اما موضوع زم، از حالت نرمال خارج خواهد شد که وابستگی شما به این مشورت بیشتر از اندازه باشد. اما داشتن یک رابطه سالم برای فرد مبتلا به اختلالات شخصیتی وابسته بسیار ضروری است. چون رابطه سالم به بهبود و کنترل علائم DPD کمک می‌کند. شما نیز برای دوری از تنهایی و انزوا، به یک دوست و شریک من، نیاز دارید. ،ی که با وجود اطلاع از وابستگی شخصیتی شما، از روش‌های حمایتی زیر استفاده کند:

  • بیان دیدگاه و عقب نشینی از تصمیم خود برای کمک ، به قدرت انتخاب شما
  • تشویق ، شما به پذیرش مسئولیت فعالیت و امور شخصی خودتان
  • داشتن رفتاری توام با همدلی و به دور از سرزنش و تحقیر
  • تشویق به بیان نظرات واقعی به دور از استرس و ترس از عدم تایید
  • متذکر شدن خطرات روابط ناسالم و تلاش برای بازیابی استقلال شخصی

یکی از علائم آشکار شخصیت وابسته، سلطه پذیری است. افرادی که این نوع اختلال شخصیتی را دارند، به شدت فرمانبردار بوده و بسیار به دیگران وابسته هستند. به همین دلیل است که خود را نادیده گرفته و تنها به خواسته دیگران توجه می‌کنند.

2. نداشتن اعتماد به نفس

در این شرایط بهتر است که فرد به یک متخصص و دکتر روانپزشک برای تشخیص یا درمان مراجعه کند. اما اگر می‌خواهید با علائم و نشانه‌های این اختلال بیشتر آشنا شوید، تا آ، این مطلب از مجله دکتردکتر همراه ما باشید تا درباره این اختلال شخصیتی اطلاعات بیشتری ،ب کنید.

اختلال شخصیت وابسته چیست؟

گاهی اوقات کودک، که تجربه کودک آزاری (آزارهای کلامی، فیزیکی و یا ،) را داشته‌اند یا توسط والدینشان رها شده‌اند، همچنین کودک، که دارای بیماری‌های مهلک بوده و ،، که تروماهای ناگوار (مانند مرگ پدر و مادر) را در کودکی تجربه کرده‌اند، بیشتر احتمال دارد که به اختلال شخصیت وابسته مبتلا شوند.

تشخیص اختلال شخصیت وابسته

عوارض و مشکلات شخصیت وابسته

فرد مبتلا به DPD یا اختلال شخصیت وابسته، نیازمند برقراری رابطه با دیگران است. در واقع این فرد در ا،ر انتخاب‌های خود دچار شک و تردید شده و نمی‌تواند به درستی تصمیم گیری کند. اما تمامی این روابط سالم نیستند و باید در انتخاب دوستان خود کمی دقت کند.

در این نوع اختلال فرد به دیگران بیشتر از خود اهمیت می‌دهد و حتی ممکن است به خاطر آن‌ها ارزش‌های خود را زیر پا بگذارد و به ارزش‌های طرف مقابل توجه کند. در این نوع از شخصیت وابسته تنها رضايت ديگران برای فرد وابسته اهمیت دارد و گاهی حتی به خاطر جلب رضایت دیگران موجب آزار خودش نیز می‌‌شود اما نمی‌تواند از این تایید طلبی دست بردارد.

شخصیت وابسته نابالغ

این شرایط بیشتر به دلیل عدم استقلال ،ن در خانواده رخ می‌دهد که فرد تحت وحشت، انزوا و وابستگی اقتصادی و یا نگر،‌های دیگر قرار داشته باشد.

دلیل ایجاد شخصیت وابسته چیست؟

یکی از نشانه‌های روابط ناسالم، تهدید شدن توسط دوست و یا همسر است. مثلا او از شخصیت وابسته فرد بیمار خبر داشته و تهدید می‌کند که اگر فلان کار را انجام ندهد، حمایت مالی یا عاطفی خود را از فرد بیمار قطع می‌کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های اختلال شخصیت وابسته، عدم مسئولیت‌ پذیری است. در واقع این افراد با تراشیدن بهانه‌های مختلف، مسئولیت کارهای خود را به دیگران سپرده و از آن‌ها می‌خواهند که کارهایشان را انجام دهند.

7. تاییدپذیری دیگران

شخصی که یک یا چند مورد از این معیارها را داشته باشد، به احتمال زیاد به اختلال شخصیت وابسته مبتلا شده است.

راه‌های درمان اختلال شخصیت وابسته

در واقع فرد وابسته قدرت احساسی این موضوع را ندارد که به شما اجازه دهد مکان و زمان مخصوص خود را داشته باشید. این موضوع باعث ناراحتی شما شده و باعث می‌شود در عذاب به سر ببرید. همچنین قرار دادن حد و مرز در رابطه باعث می‌شود که فرد بیمار بیشتر به شما نیازمند شود.

او همیشه نسبت به ، شدن به وسیله اطرافیان نگران است و در صورت بروز آن احساس درماندگی شدیدی می‌کند. چنین افرادی پس از اتمام یک رابطه، به سرعت وارد یک رابطه جدید شده و از این طریق احساس نیاز و احتیاج خود به دیگران را برطرف می‌کنند.

علائم و نشانه ها اختلال شخصیت وابسته

ویژگی‌های رابطه سالم

پس از مشاهده هرکدام از این نشانه‌های رابطه ناسالم، فرد باید بلافاصله به مشاوره یا روانشناس مراجعه کند. چون ادامه چنین رابطه‌ای به تشدید علائم اختلال شخصیتی وابسته منجر خواهد شد.

شاید در ابتدا با خود بگویید زندگی با یک فرد وابسته بسیار جذاب و شیرین است و بدون توجه به ویژگی‌های دیگر فرد با او وارد رابطه شوید. اما باید بد،د که این رابطه شما را متحمل آسیب‌های زیادی می‌کند و در آ، برای شما اذیت کننده خواهد بود.

خوب است بد،د که اختلال شخصیت وابسته هم در ،ن و هم در مردان دیده می‌شود اما برخلاف تصوری که وجود دارد، ،ن زیادی به اختلال شخصیت وابسته مبتلا می‌شوند. در واقع این اختلال در میان ،ن بد سرپرست با بی سرپرست بیشتر دیده می‌شود.

برای تشخیص اختلال شخصیت وابسته باید یک سری تست و معاینات مختلف انجام شود. معمولا این معاینات توسط روانشناسان و یا مشاوران انجام می‌شود. در واقع این افراد پس از بررسی سابقه سلامت روان فرد، در مورد احتمال وجود اختلال‌های پیش زمینه یا مصرف مواد و دارو، در خصوص ابتلای فرد به اختلال شخصیت وابسته اظهار نظر می‌کنند. این افراد متخصص با انجام چنین معایناتی به دنبال چند مورد از معیارهای تشخیصی DSM-5 هستند؛ که شامل موارد زیر است:

  • نداشتن قدرت اظهار نظر به خاطر ترس از دست دادن تایید یا حمایت اطرافیان
  • داشتن حس درماندگی و اضطراب در زمان تنهایی
  • سعی در برقراری یک رابطه جدید بلافاصله بعد از رابطه قبلی، برای تایید شدن یا تامین حمایت
  • ناتو، در شروع یا تکمیل پروژه به خاطر نداشتن قدرت تصمیم گیری و اعتماد به نفس
  • داشتن حس ترس غیرواقعی و زیاد از رها شدن در مراجع
  • ناکامی در مدیریت و انجام مسئولیت‌های زندگی شخصی بدون نظر اطرافیان یا کمک گرفتن از آن‌ها
  • مایل بودن به دریافت حمایت از دیگران و انجام کارهایی که فرد دوست ندارد

چون فرد درگیر با اختلال شخصیت وابسته، حتی در ساده‌ترین تصمیمات زندگی روزمره خود دچار شک و تردید می‌شود. به همین دلیل همواره سعی دارد تا دیگران را راضی نگه داشته و کاری را انجام دهد که مطابق میلش نیست. این شیوه رفتاری فرد را در معرض برقرای یک رابطه ناسالم قرار می‌دهد. زیرا ممکن است افرادی از این رفتار او سو استفاده کنند. اما با آگاهی یافتن از این خطرات و نشانه‌های آن، فرد می تواند خود را از آسیب‌های مربوط به روابط ناسالم دور نگه دارد.

یکی دیگر از نشانه‌های اختلال شخصیت وابسته، عدم داشتن اعتماد به نفس است. در واقع افرادی که از این اختلال رنج می‌برند، نسبت به توانایی‌های خود بی اعتماد بوده و تصور می‌کنند بدون کمک دیگران قادر به تصمیم گیری نیستند.

3. عدم ابراز مخالفت

یکی از مواردی که در زندگی افراد با شخصیت وابسته جایگاه ویژه‌ای دارد، تایید پذیری و دریافت تایید دیگران است. به این صورت که آن‌ها در ساده‌ترین فعالیت‌ها مانند غذا خوردن، ،ید یک تی‌شرت معمولی و بسیاری از کارهای دیگر، به دنبال تایید و پذیرش از سوی افراد دیگر هستند.

8. ناتو، در تصمیم‌گیری

اختلال وسواس فکری – عملی یا همان وسواس (OCD)، یک نوع اختلال روانشناختی است. شخص وسواسی اسیر یک چرخه تکراری از افکار و اعمال وسواسی شده است. منظور از افکار وسواسی همان کارهای مزاحم و ناخواسته‌ای است که موجب اضطراب فرد شده و او برای رهایی از این حالت، آن‌ها را انجام می‌دهد.

اما تمامی روابط فرد مبتلا به DPD را نمی‌توان ناسالم دانست. مثلا اگر قبل از تصمیم گیری در خصوص مسائل زندگی مش، با همسر خود مشورت کنید، به م،ای وابستگی شخصیتی شما نیست. حتی این شیوه رفتاری از نشانه‌های یک رابطه سالم محسوب می‌شود.

با توجه به داده‌هایی که توسط محققان به دست آمده، نمی‌توان علت مشخصی را برای اختلال شخصیت وابسته در نظر گرفت. فقط می‌توان ،یبی از چند عامل مانند ژنتیک، شرایط محیطی و فرآیند رشد را نام برد که می‌توانند در کنار یکدیگر، به ایجاد این اختلال کمک کنند.

شیوع اختلال شخصیتی وابسته ۵ درصد از مجموع موارد اختلالات شخصیتی را شامل می‌شود‌. همچنین در بین ،ن، آ،ین فرزند خانواده و افرادی که در کودکی بیماری مزمن جسمی داشته‌اند، شیوع بیشتری دارد.

ازدواج با افراد با وابسته

زیرا همانطور که اشاره شد، زمینه‌های ایجاد این بیماری تا حدودی غیرقابل کنترل بوده و ژنتیک نیز در بروز آن موثر است. با این حال داشتن روابط سالم در خانواده تا حدود زیادی از بروز این اختلال در افراد جلوگیری می‌کند. در واقع کودک، که با والدین یا معلم خود رابطه صمیمی و نزدیکی دارند، کمتر به این اختلال مبتلا می‌شوند.

گاهی اوقات ممکن است فرد بیمار در رابطه با موضوعی با دیگران اختلاف نظر داشته باشد. اما چون شخصیتی وابسته و سلطه پذیر دارد، توانایی ابراز مخالفت خود در رابطه با آن موضوع را نداشته باشد.

4. تامین نیاز دیگران

اختلال شخصیت وابسته عوارض زیادی را برای فرد بیمار به وجود می‌آورد. که از این میان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابتلا به بیماری‌هایی مانند افسردگی، اختلال اضطراب و انواع فوبیا
  • اعتیاد پیدا ، به مصرف مواد اعتیاد آور مانند الکل
  • در ابراز مخالفت خود با دیگران به دلیل ترس از قطع حمایت و مقبولیت آنان دچار مشکل می‌شوند
  • مورد سواستفاده ،، مالی و جسمی قرار می‌گیرند
  • در طلب محبت و حمایت دیگران افراط می‌کنند
  • اشتغال ذهنی غیر واقع گرایانه با ترس از رها شدن به حال خود دارند
  • توانایی تصمیم گیری در زندگی شخصی خود را نیز از دست می‌دهند

تشخیص اختلال شخصیت وابسته

بدون شک همه ما در درون از ، و رها شدن به وسیله ،، که دوستشان داریم، می‌ترسیم. اما فردی که علائم اختلال شخصیت وابسته را دارد، با ترس شدید و افراطی درباره رها شدن از سوی دیگران رو به رو می‌شود.

این افراد از طرد و رها شدن از سوی دیگران وحشت دارند. به همین دلیل اغلب با دیگران صمیمی نمی‌شوند. فرد دارای شخصیت وابسته مطیع در رابطه با دیگران بسیار متواضع بوده و شدیدا فداکار و از خود گذشته هستند.

شخصیت وابسته عاطفی

دلیل ایجاد شخصیت وابسته

چه زم، و به چه دکتری باید مراجعه کنیم؟

تا این ،مت از مطلب به طور کامل با علائم و علل ابتلا به شخصیت اختلال وابسته آشنا شده‌اید و می‌د،د که این افراد چه ویژگی‌هایی دارند. اما شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که آیا می‌توان از ابتلا به این اختلال پیشگیری کرد؟ پاسخ پزشکان در رابطه با این سوال منفی است.

پس تفاوت اصلی وسواس با اختلال شخصیت وابسته، در نوع روانشناختی آن است. همچنین احتمال بروز وسواس در هر سنی برای افراد وجود دارد. اما اختلال شخصیت وابسته معمولا از از دوران کودکی و یا سن ۲۹ سالگی شروع می‌شود.

نحوه برخورد با افراد دارای شخصیت وابسته

اختلال شخصیت وابسته قابل کنترل است!

برای جلوگیری از ابتلا به این اختلال می‌توان با مشاهده اولین نشانه‌های بیماری، با یک پزشک مشورت کنید تا درمان در مراحل اولیه بیماری انجام شده و از پیشرفت آن جلوگیری به عمل آید. همچنین کودکان یا افرادی که در خانواده و نزدیکان آن‌ها، سابقه این اختلال وجود دارند، گاها باید تحت مراقبت و معاینه کارشناسان سلامت روان قرار بگیرند تا در صورت وجود علائم مشابه، فرآیند درمان آن‌ها زودتر آغاز شود.

نحوه برخورد با افراد دارای شخصیت وابسته

Servicio de desatascos 24 horas tarragona. Say. Link.