اسکیزوفرنی کودکان؛ والدین این نشانه‌ها را جدی بگیرند!

webmd.com

کودک بیمار گاهی فکر می‌کند که ،ی شیفته او است یا اتفاق بدی برای او می‌افتد. هذیان فقط نشانه‌ای از اسکیزوفرنی کودک نیست و در بزرگ‌سالان هم دیده می‌شود.

توهم

آشفتگی کودک در صحبت‌، می‌تواند ذهن ناآرام و بی‌نظمی فکری‌اش را نشان بدهد. برای مثال، او در پاسخ به پرسش‌ها جواب‌هایی بی‌ربط می‌دهد یا ارتباطاتش با دیگران مخدوش می‌شود.

علت اسکیزوفرنی کودکان چیست

علت اسکیزوفرنی در کودکان چیست؟

کودکان در مقایسه با بزرگ‌سالان مبتلا به بیماری کمتر دچار نشانه‌های زیر می‌شوند. همچنین توهم دیداری در آنها کمتر است؛ ی،ی کمتر از بزرگ‌سالان چیزهایی را در طول بیماری می‌بینند که واقعاً وجود ندارند.

ابتلا به اسکیزوفرنی می‌تواند زندگی کودک را به شدت تحت تأثیر قرار بدهد و عوارض دیگری را هم به دنبال داشته باشد:

  • احتمال ابتلا به مشکلات رو، دیگر هم قوت می‌گیرد.
  • امکان دارد که کودک به خودش آسیب بزند یا خودکشی کند.
  • مصرف مواد مخدر در کودکان مبتلا دور از ذهن نیست.
  • درگیری با دوستان و افراد خانواده و منزوی‌شدن هم از نتایج و عوارض ابتلا به اسکیزوفرنی است.
  • کودک در انجام امور شخصی و روزانه خود دچار مشکل می‌شود.

منظور از هذیان باور به چیزهایی است که واقعیت ندارند. برای مثال، کودک مبتلا به اسکیزوفرنی معتقد است که تحت ظلم و شکنجه قرار دارد یا فکر می‌کند که برخی حرف‌ها و افکار از سوی مرجعی ناشناس به او الهام می‌شوند. گاهی هم بیمار احساس می‌کند که توانایی‌های ویژه‌ای دارد یا مشهور است.

روان‌درمان‌گرهایی که در حوزه درمان اسکیزوفرنی کودکان تخصص دارند به کودک برای مدیریت علامت‌های بیماری کمک می‌کنند. حضور در جلسات خانوادگی درمان و مشاوره یا شرکت‌، کودک در جلسات گروهی درمان همراه با بیماران دیگر به او کمک می‌کند که شیوه مدیریت‌، موقعیت‌های استرس‌زای این بیماری را یاد بگیرد. حضور اعضای خانواده در جلسات مشاوره هم به آنها برای کنترل اوضاع و برقراری ارتباط با بیمار مفید خواهد بود.

آموزش مهارت‌های زندگی

منابع:

اگر ک،‌های آموزشی از سوی متخصصان برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی وجود داشته باشد، شرکت در آنها مفید خواهد بود. در چنین ک،‌هایی به کودکان یاد می‌دهند که چطور با وجود بیماری، زندگی را در مسیری عادی پیش ببرند.

عوارض اسکیزوفرنی در کودکان چیست؟

نشانه های اسکیزوفرنی کودکان

نشانه های اسکیزوفرنی در کودکان

علل اسکیزوفرنی کودکان به‌ طور دقیق و کامل مشخص نیست. شاید بروز این بیماری عاملی ژنتیکی داشته باشد. برخی از محققان معتقدند که احتمال دارد، به واسطه موارد زیر در دوران بارداری مادر، کودک او به اسکیزوفرنی مبتلا شود:

  • مصرف الکل و مواد مخدر
  • تماس با مواد شیمیایی
  • تماس با ویروس‌ها  و باکتری‌ها
  • استرس
  • تغذیه نامن،

تشخیص بیماری اسکیزوفرنی در کودکان چگونه انجام می‌شود؟

نشانه‌های اولیه اسکیزوفرنی کودک و نوجوانان شبیه بزرگ‌سالان است اما تشخیصشان دشوارتر است:

تفکر
  • بروز مشکل در فکر، و استدلال
  • ابراز نظرات و صحبت‌های عجیب
  • از بین‌رفتن مرز واقعیت و خیال
رفتار
  • دورشدن از دوستان و خانواده
  • اختلالات خواب
  • کاهش انگیزه (برای مثال افت تحصیلی)
  • بی‌توجهی به حمام و نظافت
  • رفتارهای عجیب
  • پرخاشگری و رفتارهای خشن
  • مصرف نیکوتین و مواد مخدر
احساسات
  • کج‌خُلقی و افسردگی
  • اختلال در بروز احساسات
  • اضطراب و ترس‌های عجیب
  • مشکوک‌بودن به اطرافیان

علائم و نشانه‌های پیشرفته اسکیزوفرنی در کودکان

کنترل علائم اسکیزوفرنی در کودکان

امکان مدیریت علائم اسکیزوفرنی کودکان وجود دارد

روانپزشک کودک می‌تواند این بیماری را تشخیص بدهد. تشخیص این بیماری کار ساده‌ای هم نیست چون نشانه‌ها و علائم اسکیزوفرنی در کودکان به علائم بیماری‌های رو، متنوعی شباهت دارند. روانپزشکان برای رسیدن به نتیجه‌ای قطعی به صرف زمان و تلاش زیادی نیاز دارند.

ابتلا به اسکیزوفرنی در کودکان رایج نیست. این بیماری در ۱درصد از کودکان دیده می‌شود و با برهم‌خوردن درک آنها از واقعیت همراه است. علائم اسکیزوفرنی در کودکان مشابه نشانه‌های آن در بزرگ‌سالان است.

اسکیزوفرنی کودکان نوعی بیماری رو، است که روی تفکر و رفتار اثرات منفی می‌گذارد. کودکان که گروه سنی زیر ۱۳ سال هستند، با ابتلا به این بیماری دچار افکار، احساسات و رفتاری غیرعادی می‌شوند. درک کودکان مبتلا به این بیماری از واقعیت با مشکل مواجه می‌شود و علائمی مانند توهم، هذیان و آشفتگی فکری در آنها به وجود می‌آید. تشخیص این بیماری رو، نادر در کودکان ساده نیست و برای درمان هم باید به روانپزشک مراجعه شود. در این مقاله از مجله دکتردکتر درباره اسکیزوفرنی در کودکان، علامت‌ها، تشخیص و درمان آن می‌خو،د.

علائم اسکیزوفرنی در کودکان چیست؟ چطور به آن مبتلا می‌شوند؟

امکان بروز توهم به م،ای دیدن یا شنیدن چیزهای غیرواقعی هم در ابتلا به انواع اسکیزوفرنی وجود دارد. حس‌،، بوییدن، شنیدن و دیدن چیزهایی که وجود ندارند از نشانه‌های رایج اسکیزوفرنی هستند. از میان این موارد شنیدن صداهای غیرواقعی رایج‌تر است.

آشفتگی فکری

روند درمان بیماری اسکیزوفرنی کودکان مشابه بزرگ‌سالان است. برای درمان از موارد زیر استفاده می‌شود:

  • درم، دارویی
  • روان‌درم،
  • آموزش مهارت‌های زندگی

درمان دارویی اسکیزوفرنی کودکان

حرکات کودک مبتلا به اسکیزوفرنی هم غیرعادی و غیر قابل پیش‌بینی می‌شود. برای مثال، امکان دارد که نسبت به یادگیری و قو،ن واکنش منفی و مقاومت نشان بدهد. گاهی هم رفتار غیرعادی در قالب حرکات عجیب یا پاسخ‌ندادن به محرک‌ها بروز پیدا می‌کنند. حرکات زیاد از حد و بی‌قراری هم از نشانه‌های اسکیزوفرنی کودکان هستند.

نشانه‌های منفی

نمود این علامت در کودکان مبتلا به اسکیزوفرنی به این صورت است که مجموعه‌ای از کلمات بی‌ربط را در حرف‌هایشان کنار هم می‌چینند. به این حالت سالاد کلمات می‌گویند؛ ی،ی کودک واژه‌هایی درهم‌وبرهم می‌گوید و مفهوم کلامش مشخص نیست.

رفتار حرکتی غیرعادی و آشفته

تست اسکیزوفرنی کودکان و رسیدن به نتیجه‌گیری درباره علائم موجود در بیمار اهمیت زیادی دارد. در واقع، با آگاهی از نشانه‌ها و علائم امکان تشخیص قطعی و شروع درم، من، به وجود می‌آید.

درمان بیماری اسکیزوفرنی کودکان چگونه است؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D8%B3%DA%A9%DB%8C%D8%B2%D9%88%D9%81%D8%B1%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/

درمان ویژه و مشخصی برای این بیماری موجود نیست اما کنترل علائم و عوارض آن می‌تواند موجب داشتن زندگی معمولی و عادی شود. موفقیت در زندگی شخصی، تحصیلی و کاری با وجود ابتلا به اسکیزوفرنی مقدور است.

علائم اسکیزوفرنی در کودکان به شکل‌های متنوعی ظاهر می‌شود اما معمولاً همراه با آشفتگی فکری، توهم و هذیان است. این بیماری بیشتر در سال‌های آغاز جو، و ابتدای ۲۰‌سالگی رخ می‌دهد. وقوع نشانه‌های آن در سنین کودکی (زیر ۱۳ سال) بسیار عجیب و نادر است. تشخیص نشانه‌های اسکیزوفرنی در مراحل ابتدایی بیماری ساده نیست. بعضی از علائم همیشه ثابت هستند و برخی نه.

علائم و نشانه‌های اولیه اسکیزوفرنی کودکان

البته به حضور متخصصان دیگری هم برای پیش‌برد روند تشخیص نیاز است. برای مثال، پزشکان دیگر در بررسی آزمایش خون، تصویربرداری از مغز، ارزیابی سلامت رو، و دیگر علائم کودک حضور دارند.

کودکان مبتلا افکار و رفتارهای عجیبی از خود بروز می‌دهند و احساساتی غیرعادی را تجربه می‌کنند. این بیماری اثرات عمیقی بر رفتار و رشد کودک می‌گذارد و نیاز به درمان مادام‌العمر دارد.

روانپزشکان احتمالاً یک یا چند داروی ضد روان‌پریشی تجویز می‌کنند. این داروها برای کنترل هذیان و توهم کاربرد دارند. اگر با مصرف داروها عوارضی در کودک به وجود بیاید، باید حتماً موضوع را با روانپزشک درمیان بگذارید.

روان‌درم، اسکیزوفرنی در کودکان

با بزرگ‌ترشدن کودک و پیشرفت بیماری، نشانه‌ها و علائم رایج اسکیزوفرنی در او نمایان می‌شود:

هذیان

اگر نشانه‌های این بیماری را در کودکتان می‌بینید، برای بررسی وضعیت باید به روانپزشک مراجعه کنید. برای دریافت وقت ملاقات می‌تو،د از سیستم ،ت دکتر دکتردکتر کمک بگیرید و با بهترین متخصصان دیدار کنید. اگر پرسشی درباره اسکیزوفرنی در کودکان در ذهنتان شکل گرفته، حتماً با ما درمیان بگذارید.

اگر اسکیزوفرنی کودکان زود تشخیص داده شود و روند درمان سریع به جریان بیافتد، امکان کنترل و مدیریت بیماری وجود دارد. درست است که بیماری تا بزرگ‌سالی و در تمام طول عمر با فرد باقی می‌ماند اما کنترل آن می‌تواند زندگی را در مسیری عادی قرار بدهد.

mayoclinic.org

بروز تغییرات محسوس مانند بی‌توجهی به بهداشت شخصی یا بروزندادن احساسات هم از علائم اسکیزوفرنی است. برای مثال، تغییرن، حالت‌های صورت یا برقرارن، تماس چشمی با دیگران، تغییرن، حرکت و حالت سر و بدن، صحبت‌، با تُن صدایی واحد از جمله نشانه‌های منفی اسکیزوفرنی است. کودک مبتلا به این بیماری از دیگران دوری می‌کند و میلی به بازی و تفریح ندارد.

Experience the power of this link building network and watch as your website soars to new heights in the digital landscape. Advantages of local domestic helper.