اعتماد به نفس چیست؛ به‌همراه راهکارهای اساسی و تقویتی

از همین رو به مدیران یا افرادی که در پست‌های بالاتر قرار دارند، توصیه می‌شود مشکی بپوشند، زیرا افرادی که لباس سیاه می‌پوشند می‌توانند تاثیر بیشتری بر کارمندان خود داشته باشند.

البته عزت نفس از طریق تجربیات زندگی ما و همچنین روابط ما با دیگران شکل می‌گیرد. افراد با عزت نفس بالا نیازی ندارند که از درآمد یا موقعیت خوبی برخوردار باشند و از ش،ت یا طرد شدن هراسی ندارند. علاوه بر این، آنها پذیرای تجربیات و ریسک‌های مختلفی هستند و خود و دیگران را همانطور که هست می‌پذیرند.

افراد با اعتمادبه‌نفس پایین همیشه به خود توهین می‌کنند و الفاظ منفی در مورد خود بکار می‌برند. مثلا ممکن است به هنگام صحبت با خود از جملاتی مثل من همیشه بازنده‌ام، من لیاقت خوشبختی ندارم، من خیلی ،م و موارد این چنینی را استفاده نمایند. همینطور این افراد نسبت به هر اشتباهی خیلی به خود سخت می‌گیرند.

همه ما تمایل داریم خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. مقایسه خود با دیگران می‌تواند به ما در رسیدن به اه،‌مان کمک کند تا در زندگی و محیط کارمان بهتر عمل کنیم. اما اگر اینکار به یک عادت مکرر تبدیل شود و شروع به تاثیر منفی بر سلامت روان‌مان بگذارد، ممکن است نشانه این باشد که شما باید روی اعتمادبه‌نفس خود کار کنیم.

۵. مرور دستاوردهای گذشته

بسیاری از روانشناسان بزرگ دنیا مثل نات،ل براندن نیز معتقدند که که بیشتر مشکلات ذهنی یا عاطفی که افراد با آن‌ها روبرو هستند با اعتمادبه‌نفس مرتبط است.

نظرات خود را بیان می‌کند

ویژگی‌های افراد با اعتمادبه‌نفس بالا

اما همانطور که گفتیم عزت نفس به احساس ما نسبت به خودمان اشاره دارد و به هدایت افکار، احساسات و رفتارهایمان کمک می‌کند. عزت نفس رو به درون است و اغلب نحوه تعامل ما با دنیا و دیگران را دیکته می‌کند.

ما در بالا به طور مفصل در مورد اهمیت اعتمادبه‌نفس صحبت کردیم. در صورتی که احساس می‌کنید خودتان یا فرزندتان از اعتمادبه‌نفس پایینی برخوردار هستید، پیشنهاد می‌کنیم که حتما به روانشناس مراجعه کنید. خوشبختانه امکان رزرو و  ،ت‌دهی آنلاین از سایت دکتردکتر وجود دارد. اگر سوالی در مورد اعتمادبه‌نفس یا نحوه رزرو دکتر روانشناس داشته باشید می‌تو،د در بخش دیدگاه آن با ما در میان بگذارید.

اعتماد به نفس با ورزش

۷. عدم توجه به نظر منفی دیگران

اعتماد به توانایی، فرد با اعتمادبه‌نفس بالا را قادر می‌سازد تا به دنبال چالش‌هایی برای آزمایش و ،ب تجربه و دانش باشد. یک فرد با اعتمادبه‌نفس معمولا بر این باور است که می‌تواند با به کارگیری مهارت‌ها، دانش یا تجربیات مرتبط، بر مشکلاتی که با آن مواجه است غلبه کند. ریسک ، و دستیابی به اه، می‌تواند سطح اعتمادبه‌نفس را در افراد افزایش دهد.

اعتمادبه‌نفس و خودشیفتگی در واقع هیچ شباهتی به هم ندارند. شاید در ظاهر، بسیاری از افراد با رگه‌های خودشیفتگی بسیار با اعتمادبه‌نفس به نظر برسند اما این موضوع همیشه صادق نیست.

افرادی که واقعا اعتمادبه‌نفس دارند، به راحتی اشتباه خود را قبول می‌کنند و زم، که اشتباهی را مرتکب می‌شوند، آن را تایید می‌کنند تا باز آن توانند یاد بگیرند و پیشرفت کنند. به همین دلیل است که روانشناسان معتقدند که اعتمادبه‌نفس کاذب در بلند مدت ،ان نخواهد آمد زیرا فرصت‌های یادگیری را از شما می‌گیرد.

ما در این مقاله از مجله دکتر دکتر هر آنچه که شما باید در مورد اعتمادبه‌نفس و روش‌های تقویت آن بد،د را توضیح داده‌ایم. شما عزیزان می‌تو،د در کنار استفاده از راه‌کارهای ارائه‌شده در این مطلب، از یک متخصص روانشناس نیز کمک بگیرید.

دریافت بازخورد خوب از دیگران همیشه لذت‌بخش است. با این حال، همیشه به دنبال تایید از بیرون نباشید. با دلسوزی، مهرب، و تشویق با خودتان صحبت کنید. به هر حال، مهمترین رابطه‌ای که در زندگی‌تان دارید با خودتان است و باید آن را به یک رابطه خوب تبدیل کنید.

برای تقویت اعتماد‌‌به‌نفس هیچ‌وقت دیر نیست!

۱. ایجاد عادات با اعتمادبه‌نفس

تفاوت اعتمادبه‌نفس واقعی و اعتمادبه‌نفس کاذب

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D8%B9%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%86%D9%81%D8%B3/

اعتمادبه‌نفس از نظر روانشناسان بزرگی مثل سوزانا مک ماهون نیز تعاریف مشابهی دارد. مثلا سوزانا مک ماهون در کتاب درمانگر پرتال توضیح می‌دهد که اعتمادبه‌نفس، راهی برای حضور در جهان است که به شما امکان می‌دهد خودتان را بشناسید و از خودتان مراقبت کنید.

تست اعتمادبه‌نفس

یکی از ویژگی‌های کلیدی افراد با اعتمادبه‌نفس بالا این است که نظرات خود را به شیوه‌ای متین بیان کنند و آنچه را که فکر می‌کنند درست است، دنبال می‌کنند. این ویژگی به افراد این توانایی را می‌دهد که به پتانسیل خود در تصمیم‌گیری درست ایمان داشته باشند و از استعداد خود برای متقاعد ، دیگران استفاده کنند.

از طرف دیگر عدم اعتمادبه‌نفس بر کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی می‌گذارد. کمبود اعتمادبه‌نفس می‌تواند احساساتی مثل شک به خود، احساس بی‌لیاقتی، احساس حقارت نسبت به دیگران، بی تفاوتی، از دست دادن حس لذت، اضطراب، افسردگی و سایر چالش‌های سلامت روان را در شما به وجود آورد.

در این واقع این افراد عموما واکنش دیگران را نسبت به خود نادیده می‌گیرند و با جملاتی مانند “برایم مهم نیست که آنها چه فکری می‌کنند” یا “آنها فقط حسادت می کنند.” خود را قانع می‌کند. شاید این شجاعت ناشی از اعتمادبه‌نفس کاذب روحیه آنها را تقویت کند اما در دراز مدت منجر به مشکلات در برقراری ارتباطات آن‌ها می‌شود. از نشانه‌های اعتمادبه‌نفس کاذب می‌توان به حرکات و حالا رفتاری او اشاره کرد.

به ،وان مثال خود شما تمایل کمتری به کار با ،ی دارید که همیشه در حال عذرخواهی است. برع، شما بیشتر توسط ،ی متقاعد می‌شوید که واضح صحبت می‌کند و با اطمینان به سوالات شما پاسخ می‌دهد.

برای توسعه و بهبود اعتمادبه‌نفس خود، سعی کنید عادت‌های خوب بسازید و عادت های بد را کنار بگذارید. مثلا ورزش منظم و رژیم غذایی سالم می‌تواند به طور چشمگیری سلامت جسمی و رو، شما را بهبود بخشد. کار بر روی برندسازی شخصی شما نیز می‌تواند کمک کننده باشد. اگر تصویر مثبتی از خود واقعی‌تان ایجاد کنید، احتمالا بازخورد مثبتی را دریافت خواهید کرد که برای اعتمادبه‌نفس شما بسیار مهم است.

به خصوص در محیط‌های کاری، لباس‌های تیره و مشکی راهی عالی برای برانگیختن حس قدرت و اقتدار است. در یک مطالعه نشان داده شد که مدیران شرکت، به هنگام استخدام، ،، که لباس سیاه می‌پوشند را به ،وان افرادی که صداقت و شهرت اخلاقی بیشتری دارند ارزیابی می‌کنند.

چشمان خود را ببندید و بدن خود را کاملا شل کنید. خود را در ذهن‌تان در حال صحبت در مقابل دوربین یا هر فعالیتی برای آن به اعتمادبه‌نفس بیشتری لازم دارید، تصور کنید.

 

ما اغلب فکر می‌کنیم که همه از ما شادتر، خلاق‌تر، موفق‌تر و فعال‌تر هستند و نمی‌تو،م مثل آن‌ها باشیم. اما باید بد،د که تمامی ،، که در زندگی خود استثنائی محسوب می‌شوند، در دوره‌های مختلف دچار مشکل شده‌اند. به خودتان اجازه ریسک ، بدهید و اشتباهات خود را بپذیرید. قرار نیست شما کامل باشید. وقتی چیزی جدید را شروع می‌کنید، محدودیت های خود را می‌شکنید. به این ترتیب وقتی کاری را که خارج از محدوده اعتماد شماست با موفقیت تکمیل می‌کنید، در حال تقویت اعتمادبه‌نفس در خودتان هستید.

اهمیت اعتمادبه‌نفس و اثرات آن در زندگی

این افراد معمولا احساس می‌کنند که لیاقت عشق، ستایش یا مثلا افزایش حقوق را ندارند. فقدان ارزش درونی و اعتقاد به اینکه آن‌ها به اندازه کافی خوب نیستند، باعث می‌شود که احساس ناچیز بودن داشته باشند. بیشتر افراد با اعتمادبه‌نفس پایین به دنبال شغل، روابط، موفقیت یا قدرت در خارج از خود هستند تا آنها را شایسته‌تر نشان دهد اما باید بد،د که اعتمادبه‌نفس و عزت نفس یک کار درونی است و باید آن را در خودتان بیابید.

همیشه به دنبال بهانه هستند

خودشیفتگی به م،ای احساس برتری نسبت به دیگران است. معمولا افراد خودشیفته دوست دارند در مرکز توجه باشند و اغلب معتقدند که به ندرت اشتباه می‌کنند. بیشتر آنها دیدگاه خود را تبلیغ می‌کنند و این کار را بدون ممانعت انجام می‌دهند. زیرا احساس می‌کنند حق دارند هر چه می‌خواهند بگویند. پس خودشیفتگی را می‌توان احساس اغراق‌آمیز از خود و توانایی‌های خودمان بد،م.

خود را با دیگران مقایسه می‌کند

اعتمادبه‌نفس ویژگی جذابی است. افرادی که اعتمادبه‌نفس واقعی دارند، دیگران را جذب می‌کنند و الهام‌بخش آن‌ها می‌شوند. همینطور اعتمادبه‌نفس به افراد در کار و روابط شخصی آن‌ها کمک می‌کند. زیرا وقتی فردی به توانایی‌های خود اطمینان دارد، دیگران نیز به او اعتماد می‌کنند. اما همیشه یک خط باریک بین اعتمادبه‌نفس واقعی و اعتمادبه‌نفس کاذب وجود دارد. وقتی ،ی از آن خط عبور می‌کند، رفتارش غیرجذاب بنظر می‌رسد.

چنین فردی معمولا در خود غرق می‌شود و کمتر به دیگران توجه می‌کند. همچنین، فرد در چنین شرایطی شروع به رد هر توصیه‌ای از دیگران می‌کند و فکر می‌کند که از آنها بهتر است. یک فرد مغرور به ندرت عیب‌های خود را تصدیق می‌کند و اغلب تمایل دارد دیگران را سرزنش کند. این نشان می‌دهد که بر خلاف یک فرد با اعتمادبه‌نفس، یک فرد مغرور متواضع نیست. این نوع غرور به ویژه برای رشد شخصی فرد بسیار مضر است.

نوجو، اغلب بدترین دوران زندگی یک فرد است. چرا بدن، نگرش و عواطف او در حال نوسان دائمی است و همین آن‌او ها را با مسائل سختی مواجه می‌کند. از برخورد با تغییرات ظاهری تا پذیرفته شدن در گروه‌‎های دوستی از جمله مسائلی است که نوجوانان با آن‌ها مواجه می‌شوند. از این رو کار بر روی اعتمادبه‌نفس نوجوانان بسیار مهم است چرا که بر روی نحوه رفتار آنها در جمع، عملکرد آنها در مدرسه و سایر زمینه‌های زندگی و انتظارات خانواده تاثیر می‌گذارد. نوجوانان با پذیرش بیشتر خود، بهتر می‌توانند با مشکلات آسیب‌زا مق، کنند و در راه رسیدن به بزرگسالی موفق‌تر عمل نمایند.

اعتماد‎‌به‌نفس در کودکان

اگرچه ماندن در منطقه امن کار آسان‌تر و راحت‌تری است اما شما با به چالش کشیدن خود با انجام کارهای جدید در محل کار یا خارج از آن می‌تو،د مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید. اینکار به تقویت اعتمادبه‌نفس شما کمک می‌کند.

افراد با اعتماد به نفس بالا

اعتمادبه‌نفس با لباس

۶. امتحان ، چیزهای جدید

تصویر ضعیفی از خود نشان می‌دهد

همینطور انسان مغرور بر این باور بوده که قادر به انجام هر کاری است. اما فرد با اعتمادبه‌نفس به معایب و ناتوانایی‌های خود آگاه است. فرد مغرور انتقاد و نصیحت را رد می‌کند در حالی که فرد با اعتمادبه‌نفس از آنها برای رشد خود استفاده می‌نماید.

حتما شما نیز ،، را می‌شناسد که همیشه به دنبال جلب توجه هستند. آن‌ها بیشتر دوست دارند به جای کار بر روی نقاط ضعف خود، مهارت‌های‌شان را به رخ بکشند، یا برع، ناله و شکایت کنند. گاها نیز به گریه ، روی می‌آورند تا مردم بیشتر به آن توجه کنند.

کودکان با اعتمادبه‌نفس بالا در مدرسه عملکرد بهتری دارند و در مراحل بعدی زندگی، رضایت شغلی بالاتری را تجربه می‌کنند. اعتمادبه‌نفس با شادی نیز مرتبط است، به طوری که سطوح بالاتری از اعتمادبه‌نفس سطوح بالاتری از شادی را به ارمغان می‌آورند. حتی تحقیقات ثابت کرده است که اعتمادبه‌نفس بالا شانس زنده ماندن را پس از یک عمل جراحی جدی افزایش می‌دهد.

در طول 50 سال گذشته اهمیت اعتمادبه‌نفس در تمامی فرهنگ‌ها به شدت افزایش یافته و والدین و معلمان پذیرفته‌اند که تقویت اعتماد به‌ نفس می‌تواند به زندگی موفق‌تر منجر شود.

معمولا افراد با اعتمادبه‌نفس بالا دارای خودباوری قوی هستند و در هر جمعی می‌توانند در مورد نظرات و اعتقادات خود به راحتی صحبت کنند. آن‌ها همیشه خود را در برابر چالش‌های جدید قرار می‌‌دهند و از آن به ،وان فرصتی برای یادگیری استفاده می‌کنند. همینطور این افراد انتقادات را با آغوش باز پذیرا هستند. ما در ادامه به طور جزئی‌تر در مورد ویژگی‌های افراد با اعتمادبه‌نفس بالا صحبت کرده‌ایم:

برخلاف افراد مغرور، یک فرد با اعتمادبه‌نفس درک خوبی از هویت خود دارد. او از نقاط قوت و ضعف خود آگاه است و پذیرای انتقاد و نصیحت دیگران بوده و خودش را بهبود می‌بخشد. یک فرد با اعتمادبه‌نفس دیگران را به خاطر عیوب خود سرزنش نمی‌کند و آماده است تا مسئولیت کارهای خود را بپذیرد.

فرق اعتماد به نفس و خودشیفتگی

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم اعتمادبه‌نفس اساسا ارزشی است که شخص برای خود قائل است. این احساس به میزان توانایی فرد مربوط می‌شود و عامل مهمی در داشتن زندگی سالم و موفق است. به همین خاطر است که اعتمادبه‌نفس کودکان بسیار مهم شمرده می‌شود و شما باید شروع به پرورش آن در کودکان خود کنید.

به این ترتیب اعتمادبه‌نفس پایین می‌تواند بر روابط، کار یا تحصیل افراد تأثیر بدی بگذارد و سلامت روحی و جسمی افراد را به خطر بیندازد. حتی اعتمادبه‌نفس پایین در دوران کودکی و اوایل بزرگسالی ممکن است احتمال اعتیاد را در آینده افزایش دهد.

موفقیت و ش،ت چیزهایی هستند که هر دو در زندگی هر شخصی رخ می‌دهند. یک فرد با اعتمادبه‌نفس ظرفیت پذیرش ستایش و انتقاد را در خود به صورت مودبانه و سازنده نشان دهد. این افراد همچنین ممکن است تمایل بیشتری به گوش دادن به بازخورد و استفاده از آن برای غلبه بر چالش‌های‌شان داشته باشند.

۳. افزایش روحیه ریسک‌پذیری

اهمیت اعتماد به نفس

اعتمادبه‌نفس چیست؟

افراد با اعتمادبه‌نفس پایین همیشه بهانه‌ای دارند تا کاری را انجام ندهند. معمولا این افراد لیستی بلند بالایی از بهانه‌هایی مثل “پول کافی ندارم، فضای کار خیلی رقابتی است، سنی از من گذشته است” دارند. این در حالی است که افراد زیادی در شرایط ی،ان با همان محدودیت‌ها توانسته‌اند به موفقیت دست یابند. افراد با اعتمادبه‌نفس واقعی اعتقاد ندارند که محدودیت‌ها می‌تواند مانع از موفقیت آنها شود.

اعتمادبه‌نفس با ورزش

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

واقعیت این است که لباسی که می‌پوشید بر احساس شما، اعتمادبه‌نفس و نحوه درک شما از خودتان تأثیر می‌گذارد. درست است که خوب لباس پوشیدن مساوی با موفقیت نیست. اما با این حال، خوب لباس پوشیدن اعتمادبه‌نفس و شادی شما را افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند به اه، خود نزدیک شوید. روانشناسان در مورد اعتمادبه‌نفس با لباس نیز توصیه‌هایی دارند که می‌تواند احساس قوی‌ بودن شما را چندین برابر نماید. مثلا یکی از توصیه‌ها این است که لباس راحتی بپوشید.

همین هورمون باعث می‌شود خلق‌و‌خوی شما بهبود یابد و پذیرای افکار مثبت باشید. اعتمادبه‌نفس و ورزش یکی دیگر از مباحث مهم است. در درازمدت، ورزش بدنی می‌تواند اعتمادبه‌نفس شما را با ایجاد احساس خوبی نسبت به بدن و توانایی‌هایمان بهبود بخشد. علاوه بر این ورزش، عملکرد مغز خود را نیز بهبود می‌بخشید. در طول تمرینات استقامتی، مولکولی به نام ایریسین از طریق یک واکنش زنجیره‌ای در مغز تولید می‌شود. دانشمندان بر این باورند که این ماده دارای اثرات محافظت‌کننده عصبی است و می‌تواند ژن‌های دخیل در حافظه و یادگیری را فعال کند.

انتقاد را مثبت می‌پذیرد

مرور دستاوردهای گذشته اعتمادبه‌نفس شما را افزایش می‎‌دهد. پس مواردی که در آن‌ها مهارت دارید را شناسایی کرده و آن‌ها را به ،وان ثبت موفقیت فهرست‌بندی کنید. سپس از آنها برای اظهارنظر مثبت در مورد خودتان استفاده کنید.

توجه کنید که چندین تفاوت بین اعتمادبه‌نفس و عزت نفس وجود دارد و همیشه با هم به وجود نمی‌آیند. ممکن است شما به توانایی‌های خود اطمینان داشته باشید اما عزت نفس پایینی داشته باشید.

اعتمادبه‌نفس نوجوانان

حتی تحقیقات نشان داده است که فعالیت بدنی به طور مستقیم و غیرمستقیم با عزت نفس در ارتباط است. یکی از برجسته‌ترین راه‌هایی که ورزش می‌تواند عزت نفس شما را افزایش دهد این است که شما را زیباتر نشان می‌دهد، اما تقویت عضلات و کاهش وزن تنها یکی از فواید ورزش است.

از سوی دیگر، عدم اعتمادبه‌نفس به این م،ی است که شما همیشه احساس شک و تردید می‌کنید، منفعل یا مطیع هستید، یا در اعتماد به دیگران مشکل دارید. همینطور ممکن است احساس حقارت کنید، مورد بی مهری قرار بگیرید یا نسبت به انتقاد حساس باشید.

ورزش علاوه بر افزایش قدرت بدنی می‌تواند سلامت روان شما را نیز بهبود بخشد. مطالعان نشان داده است که ورزش می‌تواند افسردگی، اضطراب، خلق و خوی منفی، عزت نفس پایین و انزوا از بودن در جمع را کاهش دهد. همینطور ورزش استرس را کاهش می‌دهد. هر شکلی از ورزش، از ایروبیک گرفته تا تمرینات قدرتی و یوگا، می‎‌تواند به ،وان یک ،صر کاهش‌دهنده استرس عمل کند. در واقع فعالیت بدنی باعث افزایش اندورفین یا همان هورمون احساس خوب می‌شود و ذهن را از استرس‌های روزانه منحرف می‌کند.

روش‌های تقویت اعتمادبه‌نفس

احساس نیازمند بودن یا بی ارزش بودن می‌کند

داشتن اعتمادبه‌نفس در میزان موفقیت و شاد بودن شما موثر بوده و مسیر زندگی شما را هموارتر می‌نماید. علاوه بر سایت‌ها شما می‌تو،د از پزشک روانشناس نیز کمک بگیرید.

اعتمادبه‌نفس نگرشی درست در مورد مهارت‌ها و توانایی‌های خودتان است. به این م،ی که شما خودتان را پذیرفته‌اید، به خودتان اعتماد دارید و بر روی زندگی‌تان مسلط هستید. همینطور شما نقاط قوت و ضعف خود را به خوبی می‌شناسید و دیدگاه مثبتی نسبت به خودتان دارید. به این ترتیب انتظارات و اه، واقع‌بینانه تعیین کرده و قاطعانه ارتباط برقرار می‌کنید. علاوه‌براین می‌تو،د انتقادات را نسبت به خودتان مدیریت کنید.

۲. تجسم اعتمادبه‌نفس

از اظهارنظر خودداری می‌کند

اعتمادبه‌نفس به م،ی خودباوری است. وقتی فردی به توانایی‌ها و مهارت‌های خود اطمینان داشته باشد، پتانسیل بالایی برای دستیابی به اه،ش در وی ایجاد می‌شود. اعتمادبه‌نفس به فرد اطمینان بیشتری می‌دهد که عملکرد خوبی داشته باشد.

اعتماد به نفس

گفتگوی منفی با خود دارند

احساس شک‌ و تردید دارد

چالش‌های جدیدی به عهده می‌گیرد

اعتمادبه‌نفس ظاهری است و اغلب آسان‌تر از عزت‌نفس ایجاد می‌شود. هرچه تجربه بیشتری در چیزی داشته باشیم، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنیم. از این روز بیشتر مردم برای خوشبختی به جای کار بر روی عزت نفس، بر اعتمادبه‌نفس تکیه می‌کنند. مشکل این است که موفقیت ما اغلب کوتاه مدت است و فقط زم، اتفاق می‌افتد که در یک چالش جدید بهتر باشیم.

این در حالی است که اعتمادبه‌نفس به این م،ی است که به استعدادها و توانایی‌های‌تان ایمان داشته باشید. ی،ی دوست داشتن خود به ،وان یک شخص و پذیرفتن خود همان‌گونه که هستید!

غرور و اعتمادبه‌نفس در نگاه اول ممکن است یکی بنظر برسند اما تفاوت‌های زیادی بین این دو اصطلاح وجود دارد. در زندگی روزمره ما، مرز بین غرور و اعتمادبه‌نفس در موقعیت‌های خاصی مبهم به نظر برسد اما خط ظریفی آن‌ها را از هم جدا می‌کند. اجازه دهید این دو اصطلاح را به صورت زیر تعریف کنیم. غرور به م،ای رضایتی است که فرد از توانایی‌ها و دستاوردهای خود به دست می‌آورد. یک فرد می‌تواند به بسیاری از جنبه‌های زندگی‌اش مانند توانایی‌ها، ظاهر، ثروت، قدرت و غیره افتخار کند. وقتی فردی شروع به افتخار به توانایی‌های خود می‌کند، این باعث می‌شود تصویری برتری از خود در ذهنش ایجاد شود.

اثرات اعتمادبه‌نفس تقریبا در همه جنبه‌های زندگی ما حیاتی است و تاثیر مستقیمی بر کیفیت زندگی ما دارد. افرادی که اعتمادبه‌نفس ندارند، کمتر به موفقیتی دست می‌یابند و در چرخه معیوبی گیر می‌افتند.

برخی از افراد با اعتمادبه‌نفس پایین معتقدند که قرب، شرایط نامطلوب هستند و هیچ کاری برای غلبه بر آن نمی‌توان انجام داد. آنها به دنبال همدردی دیگران برای کمک به مق، با کاستی های خود هستند. آنها همچنین تمایل دارند که خود را در شرایط ترحم‌برانگیز قرار دهند.

ورزش فواید زیادی دارد که یکی از آنها افزایش عزت‌نفس است. ورزش باعث می شود احساس راحتی بیشتری با خودتان داشته باشید و اعتمادبه‌نفس‌تان را افزایش دهید.

ویژگی‌های افراد با اعتمادبه‌نفس پایین

تحقیقات نشان داده است که پوشیدن لباس‌های رسمی باعث می‌شود افراد بیشتر و جامع‌تر فکر کنند و ذهن شما در برابر ایده‌ها و چالش‌های جدید پذیرا باشد. همچنین پوشیدن لباس رسمی افراد را تشویق می‌کند تا عمیق‌تر فکر کنند. همینطور گفته می‌شود که لباس مشکی اقتدار را تداعی می‌کند.

عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس نیز اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. این در حالی است که آنها بسیار متفاوت از هم هستند. اعتمادبه‌نفس معیاری برای سنجش باور ما به توانایی‌های خودمان است، در حالی که عزت نفس به احساس ما از خودمان و نحوه تعامل ما با جهان مربوط می‌شود.

شاید بتوان مهم‌ترین تفاوت بین اعتمادبه‌نفس و غرور را به فروتنی دانست. همانطور که گفتیم انسان مغرور متواضع نیست اما فرد با اعتمادبه‌نفس بسیار فروتن است.

تفاوت بین اعتمادبه‌نفس و غرور

به ،وان مثال، یک ورزشکار حرفه‌ای یا فرد مشهور ممکن است اعتمادبه‌نفس زیادی به توانایی‌های خود داشته باشند اما از عزت نفس پایینی رنج ببرد و به ارزش‌های خود شک داشته باشد. با این حال، زم، که بر روی تقویت اعتمادبه‌نفس‌مان کار می‌کنیم، ممکن است به افزایش حس عزت نفس‌مان نیز کمک کنیم.

معمولا احساس شک و تردید طبیعی است. اما اگر همیشه به قضاوت خود شک دارید یا به طور مداوم به دنبال پیروی از عقاید دیگران هستید، این ممکن است مربوط به عدم اعتمادبه‌نفس شما باشد. در واقع شما به ترس‌تان اجازه می‌دهید که زندگی شما را تحت کنترل قرار دهید و به جای احساس اعتمادبه‌نفس با چالش‌ها همسو باشید.

توجه کنید که احساساعتمادبه‌نفس ممکن است نسبت به موقعیت‌ها نیز متفاوت باشد. به ،وان مثال، شما ممکن است در برخی زمینه‌ها مانند تحصیلات، اعتمادبه‌نفس زیادی داشته باشید، اما در برخی موارد دیگر مانند روابط شخصی یا عاطفی، با کمبود اعتمادبه‌نفس مواجه شوید.

اعتمادبه‌نفس پایین ممکن است ناشی از تجربیات مختلفی مانند بزرگ شدن در یک محیط غیرحمایتی و انتقادی، جدا شدن از دوستان یا خانواده، قضاوت بیش از حد خود یا ترس از ش،ت در شما به وجود آید. افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند اغلب در تفکرات خود دچار اشتباه می‌شوند.

علاوه‌بر این ،، که اعتمادبه‌نفس کاذب دارند، اغلب سعی می کنند بارها به موفقیت‌های خود اشاره نمایند و هوش و ذکاورت خود را ثابت کنند. همینطور افرادی که اعتمادبه‌نفس کاذب دارند، با قبول مسئولیت و اعتراف به اشتباهات خود مشکل دارند.

افراد با اعتمادبه‌نفس در بحث‌های گروهی شرکت می‌کنند و در آن مشارکت دارند. آنها افکار و نظرات خود را با اطمینان خاطر ابراز می‌کنند. اعتمادبه‌نفس همچنین به افراد کمک می‌کند تا در هنگام تصمیم‌گیری‌های مهم قاطع‌تر رفتار کنند.

افراد با اعتمادبه‌نفس واقعی، حالتی آرام، صاف و ژست‌های انعطاف‌پذیر دارند. تقلید این حرکات چندان آسان نیست و اگر فردی در حین صحبت ، در حرکات بدن خود اغراق کند، ممکن است نشان دهنده این باشد که اعتمادبه‌نفس کاذبی دارد.

سعی می‌کند خوشایند مردم باشد

خود را قرب، می‌دانند

نوجوان با اعتمادبه‌نفس بالا که ارزش خود را می‌داند، به بزرگسالی با اعتمادبه‌نفس تبدیل می‌شود که مشتاق دنبال ، علایق خود است. اعتمادبه‌نفس به نوجوانان کمک می‌کند تا تصمیمات ایمن و آگاهانه بگیرند. نوجوانان با اعتمادبه‌نفس می‌توانند از افراد و موقعیت‌هایی که ،وما برای آنها من، نیست دوری کنند. توجه کنید که اعتمادبه‌نفس فرزند شما با عزت نفس او مرتبط است، ی،ی اینکه باید احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد و احساس ارزشمندی نماید.

آنلی روفوس نیز معتقد است که اعتمادبه‌نفس شامل احترام به خود و داشتنِ شجاعتِ گفتنِ حقیقت در مورد اینکه چه ،ی هستید، چه چیزی دوست دارید و چه چیزی را باور دارید. پس اعتمادبه‌نفس زا از نظر بزرگان علم روانشناسی می‌توان شهامت شناخت خود، باور به خود و عمل به باورهایمان دانست.

مطالعات نشان داده است که اعتمادبه‌نفس با سلامتی و زندگی اجتماعی ارتباط مستقیمی دارد و می‌تواند بر محافظت در برابر اختلالات رو،، مشکلات اجتماعی و سلامت روان تاثیر بگذارد.

اعتماد به نفس نوجوانان

افراد با اعتمادبه‌نفس پایین همیشه خود را قضاوت می‌کنند و تصویر ضعیف و منفی از خود در ذهن‌شان مجسم می‌نمایند. مثلا ممکن است خود را چاق یا زشت خطاب کنند و هنگام ایستادن در مقابل آینه قضاوت منفی از خود داشته باشند.

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس

اعتمادبه‌نفس کاذب به این م،ی است که ما فقط نقش افراد با اعتمادبه‌نفس را بازی می‌کنیم و وانمود می‌کنیم که در کاری که در آن مهارت نداریم خوب هستیم. فرد با اعتمادبه‌نفس کاذب به جای جذب دیگران، آن‌ها را از خود دفع می‌کند.

درگیر رفتارهای م،ب می‌شوند

اگر می‌خواهید زندگی شادی داشته باشید، باید بر روی تقویت اعتمادبه‌نفس خود کار کنید. به یاد داشته باشید که اعتماد به خود بخش بزرگی از موفقیت است و نباید آن را نادیده بگیرید. ما در زیر به برخی از روش‌ های تقویت اعتمادبه‌نفس اشاره کرده‌ایم. ایجاد این عادات سخت نیست و شما می‌تو،د با تمرین و تکرار اعتمادبه‌نفس‌تان را تقویت نمایید.

فرق اعتمادبه‌نفس و خودشیفتگی

گوش ندادن به آنچه دیگران فکر می‌کنند، دشوار است اما اگر می‌خواهید اعتمادبه‌نفس خود را تقویت کنید، نباید به نظرات منفی بقیه آن‌چنان توجه کنید. انتقادات را پذیرا باشید اما نظرات منفی و شکننده را از ذهن‌تان دور کنید. شما آنقدر به خودمان اعتماد دارید که تحت تأثیر افکار منفی دیگران قرار نگیرد.

خوشبختانه امروزه آزمون‌های تست اعتمادبه‌نفس آنلاین طراحی شده‌اند که با پاسخ به سوالات آن‎ها می‌تو،د میزان اعتمادبه‌نفس خود را ارزیابی کنید. اینکه بتو،د بازخورد درستی از میزان اعتمادبه‌نفس خود داشته باشید، می‌تواند به شما در یادگیری، رشد و تبدیل شدن به فردی که می‌خواهید باشید کمک کند.

۴. گفتگوی خوب و مثبت با خود

خود را باور دارد

کمبود اعتمادبه‌نفس می‌تواند بر احساس افراد نسبت به خود و توانایی‌هایشان و همچنین بر نحوه تصمیم‌گیری‌شان تاثیر منفی بگذارد. اگر فردی کمبود اعتمادبه‌نفس داشته باشند، ممکن است دید نامتعادلی نسبت به خود داشته و نسبت به توانایی‌های خود یا آنچه که باید ارائه دهد، تردید کند. حتی ممکن است خود را لایق عشق و زندگی موفق و شاد نداند.

همینطور ،ی که اعتمادبه‌نفس کاذبی دارد، دوست ندارد زیاد از او سؤال شود. اما برع، ،، که اعتمادبه‌نفس واقعی دارند از اعتراف به اینکه جواب سوال را نمی‌دانند خجالت نمی‌کشند، در حالی که ،، که اعتمادبه‌نفس کاذب دارند ممکن است به هر دری بزنند تا پاسخی به سوال شما دهند.

اعتماد به ناعتمادبه‌نفس فس در کودکان باعث می‌شود که برای رسیدن به هدف‌شان سخت کوشش کنند و با دیدن نتایج کارشان عزت نفس پیدا کنند. موفقیت آنها باعث می شود احساس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند و یاد می‌گیرند که حتی ش،ت خوردن هم اشکالی ندارد. کودکان با اعتمادبه‌نفس بالا:
انعطاف‌پذیر هستند و حتی به هنگام اشتباه خود را سرزنش نمی‌کنند.

  • بر فعالیت ها و رویدادهای زندگی خود احساس کنترل دارند.
  • مستقل عمل می‌کنند.
  • مسئولیت اعمال خود را بر عهده می‌گیرند.
  • در ایجاد روابط راحت هستند.
  • شجاعت تصمیم‌گیری دارند.

فرد با اعتمادبه‌نفس پایین از اظهارنظر خود حس شرمساری یا ترس دارد. این عادت به عدم اظهارنظر می‌تواند به دلیل اعتمادبه‌نفس پایین باشد.

شاید مهم‌ترین ویژگی‌ افراد با اعتمادبه‌نفس پایین این است که همیشه به دنبال تایید و رضایت مردم هستند. همین از ارزشمندی آن‌ها می‌کاهد و حس ناچیز بودن به آن‌ها می‌دهد. این ویژگی باعث می‌شود که تصویر ضعیفی از این افراد در ذهن بقیه به وجود آید. ما در ادامه به صورت جزئی‌تر در مورد اینکه یک فرد با اعتمادبه‌نفس پایین معمولا چه ویژگی‌های را از خود نشان می‌دهد، صحبت کرده‌ایم:

به ویژه، کودک، که دارای اختلالات یادگیری، مشکلات توجه یا تأخیر در رشد هستند، اغلب در معرض خطر ابتلا به اعتمادبه‌نفس پایین هستند. شما باید با ایجاد زمینه‌ای برای تقویت اعتمادبه‌نفس سالم، به کودک خود کمک کنید تا رشد کند. وقتی بچه‌ها نسبت به شخصیت خود مطمئن باشند، به احتمال زیاد ذهنیت رشدی پیدا می‌کنند. این بدان م،است که آنها می توانند به خود انگیزه بدهند، با چالش‌های جدید روبرو شوند و با اشتباهات خود کنار بیایند و از آنها درس بگیرند. آنها همچنین به احتمال زیاد از خودشان دفاع می‌کنند و در مواقعی که نیاز باشد، درخواست کمک می‌کنند.

اعتمادبه‌نفس پایین

اگر به دنبال احساسات قوی و اعتمادبه‌نفس بالا با لباس هستید، همیشه راحتی خود را در نظر بگیرید. مطالعات نشان داده‌اند که راحتی بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد. لباس‌های ناراحت‌کننده با حواس پرتی همراه هستند. هر چیزی که شما را مجبور به از دست دادن تمرکز بکند می‌تواند اعتمادبه‌نفس شما را از بین ببرد. همینطور برخی معتقدند که لباس های رسمی به شما این امکان را می‌دهد که متفاوت فکر کنید.

معمولا فرد با اعتمادبه‌نفس پایین سعی می‌کند خوشایند مردم رفتار کند و آن را بر رضایت فردی خود ارجحیت قرار می‌دهد. این افراد به جای تمرکز بر روی رضایت قلبی خود، معمولا منفعل یا مطیع دیگران هستند.

دائما به دنبال توجه هستند.

افرادی که اعتمادبه‌نفس پایینی دارند ، اغلب برای مق، با احساس ناکافی بودن به رفتارهای ناسالم روی می‌آورند. از رفتارهای ناسالم می‌توان به اعتیاد به مواد مخدر یا سوء مصرف الکل تا رفتارهایی مثل پرخوری اشاره کرد. این رفتارها می‌توانند به اعتیاد یا ال،ای مکرر تبدیل شوند که برای رشد شخصی آنها مضر است.

تفاوت اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس

Urgencias de desatascos ascó 24 horas. Say. Link.