انزال چیست و چطور اتفاق می‌افتد؛ فوران پرحرارت احساسات!

زم، که انزال بیش‌تر از زمان مورد انتظار فرد طول بکشد، او دچار دیر انزالی شده است. دیرانزالی یکی از ناتو،‌های ، مردانه محسوب می‌شود که کم‌تر شناخته شده و کم‌تر شایع است و یک تا پنج درصد از مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علائم دیرانزالی

رابطه ، رضایت‌بخش بستگی به عوامل مختلف و پیچیده‌ای دارد. گاهی در این فرآیند به دلایل گوناگون اختلالاتی پیش می‌آیند که ارگاسم و ،وج مایع منی را از حالت عادی و نرمال خارج می‌کنند.

زودانزالی

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D9%86%D8%B2%D8%A7%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA/انزال اصطلاحاً به ،وج منی از ، تناسلی بر اثر فعالیت ، گفته می‌شود که از دو مرحله انتشار و برون‌ریزش تشکیل‌شده است. بخش اعظم این فرآیند توسط سیستم عصبی خودمختار بدن انجام می‌شود. ازجمله مشکلات و بیماری‌هایی مردانه در این حوزه می‌توان به زودانزالی، دیرانزالی، انزال خشک، انزال ضعیف و ناتو، در انزال اشاره کرد. اختلالاتی که هر کدام منشا و دلیل مختلفی دارند و برای درمان آن‌ها باید به متخصص مراجعه کرد.

تعداد دفعات انزال، یک آمار کاملاً شخصی است که تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند وضعیت فیزیکی افراد است. با افزایش سن معمولا از دفعات ارگاسم کاسته می‌شود. یک پژوهش در این زمینه در سال 2016 نشان داد که 57 درصد از مردان 20 تا 29 ساله به‌طور متوسط 13 انزال در ماه گزارش ،د. در این پژوهش، این وضعیت در مردان 40 تا 49 ساله با 32 درصد کاهش همراه بود.

انزال

فواید انزال

آسیب به ماهیچه‌ها یا اعصاب اطراف آن می‌تواند بسته شدن گردن مثانه را متوقف کند و باعث شود مایع منی به‌جای این‌که از طریق مجرای ادرار خارج شود، به سمت مثانه حرکت کند.

یک پژوهش بزرگ که بیش از 31 هزار مرد را به مدت 18 سال مورد بررسی قرار داد، نشان داد که ،وج منی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد. محققان دریافتند مرد، که اغلب انزال می‌کنند، در مقایسه با افرادی که کم‌تر این کار را انجام می‌دهند، احتمال قرار گرفتنشان در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات، پایین‌تر است.

انزال در ،ن

ا،ر مردان هنگام بروز این بیماری نیازی به درمان ندارند؛ زیرا هنوز می‌توانند از یک زندگی ، سالم لذت ببرند و این وضعیت بر سلامت آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد. ،، که قصد فرزندآوری دارند، می‌توانند برای درمان به متخصص مراجعه کنند. عموماً در این موارد، پزشک لقاح مصنوعی یا لقاح آزمایشگاهی را پیشنهاد می‌دهد. اسپرم موردنیاز در این روش، از ادرار افراد گرفته می‌شود.

انزال ضعیف

عوامل مختلف رو، و جسمی می‌توانند باعث زودانزالی در مردان شوند؛ علل فیزیکی رایج عبارت‌اند از:

  • مشکلات پروستات
  • مشکلات تیروئید؛ غده تیروئید پرکار یا کم کار
  • استفاده از مواد مخدر

در طول قرن اخیر، بین متخصصین این حوزه همیشه بر سر انزال در ،ن بحث‌وجدل وجود داشته است. اکنون محققان با انجام اولین اسکن اولتراسوند روی زن، که مقادیر زیادی مایع در هنگام ارگاسم دفع می‌کنند، یک قدم به تعریف این پدیده بحث‌برانگیز نزدیک شده‌اند.

این بیماری می‌تواند منجر به استرس، اضطراب، اختلال نعوظ و مشکلاتی در روابط بین فردی شود؛ بنابراین مهم است که به دنبال از بین بردن آن باشید.

دیرانزالی

هنگامی که در حین رابطه ،، فرد پیش از زمان مورد انتظار دچار انزال شود، زودانزالی اتفاق افتاده است. این بیماری حدود یک سوم مردان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و شایع‌ترین اختلال عملکرد ، در مردان به شمار می‌آید. تصور می‌شود دلیل این بیماری، ،یبی از عوامل روان‌شناختی و بیولوژیکی است که می‌توان آن را به کمک درمان‌های رفتاری و پزشکی از بین برد.

علل زودانزالی

اغلب مردان ممکن است در حین مقاربت ، یا سایر فعالیت‌های ، با شریک زندگی خود، برای رسیدن به ارگاسم مشکل داشته باشند. برخی از مردان تنها هنگام خودارضایی می‌توانند انزال کنند.

علل دیرانزالی

mcgill.ca.

دیرانزالی

به فرآیند انزال خود توجهی ویژه داشته باشید!

بسیاری از داروها نیز باعث به وجود آمدن این مشکل می‌شوند، از جمله:

  • داروهای ضد افسردگی، به ویژه داروهای SSRI
  • داروهایی برای درمان فشار خون بالا، مانند بتابلوکرها
  • داروهای ضد روان‌پریشی
  • شل‌کننده‌های عضل،
  • مسکن‌های قوی

 

مقالات معدودی در حمایت از انزال ،نه منتشر شدند. آن‌ها فرض می‌،د این حالت ممکن است از غدد کوچکی که درست در زیر مجرای ادراری قرار دارند، سرچشمه بگیرد. در همان زمان، نظریه دیگری موج جدیدی به راه انداخت: اینکه انزال ،نه فقط بی‌اختیاری ادرار است.

در این فرآیند چندین بخش مختلف از دستگاه تناسلی مردان نقش دارند، از جمله:

  • مجرای دفران: لوله‌هایی هستند که اسپرم را از بیضه‌ها به ، تناسلی منتقل و ذخیره می‌کنند.
  • وزیکول‌های منی: غددی هستند که مایعات را می‌سازند و به مایع منی اضافه می‌کنند.
  • پروستات: غده‌ای است که با ترشح مایعات از اسپرم محافظت می‌کند.
  • مجرای ادرار: لوله‌ای در داخل ، تناسلی است که توسط آن، ادرار و منی از بدن خارج می‌شود.
  • مثانه: اندامی است که ادرار تا پیش از دفع، در آن ذخیره می‌شود.

زودانزالی

مرحله انتشار

علل روانشناختی رایج عبارت‌اند از:

  • افسردگی
  • فشار
  • مشکلات مربوط به رابطه
  • اضطراب در مورد عملکرد ،

اختلالات انزال

اثرات انزال زودرس بر سلامتی

مرحله بعدی، برون‌ریزش یا دفع است که در این مرحله منی از بدن خارج می‌شود. ماهیچه‌های لگن و ، تناسلی چندین بار منقبض می‌شوند و منی را از طریق مجرای ادرار و ، تناسلی خارج می‌کنند. پس از انزال، نعوظ کاهش می‌یابد و فرد یک دوره موقتی دارد که در آن نمی‌تواند نعوظ دیگری داشته باشد.

newscientist.com

 

انزال ،وج مایع منی از ، تناسلی و ارگاسم احساس لذت شدید و آرامش است که با اوج ، همراه می‌شود. در ا،ر مردان، این دو به‌طور هم‌زمان اتفاق می‌افتند؛ اما در واقع رویدادهای فیزیولوژیکی متفاوتی هستند که می‌توانند مستقل از یک‌دیگر رخ دهند. می‌توان انزال را به‌،وان اتفاقاتی که در لگن در اوج ، رخ می‌دهد و ارگاسم را به‌،وان آن‌چه در ذهن اتفاق می‌افتد، در نظر گرفت.

در قرن بیستم، گرافنبرگ بیش از دیگران روی این موضوع کار کرد؛ اما جامعه علمی آن دوران بسیاری از ادعاهای او را رد کرد. در واقع، پس از گرافنبرگ، نوشته‌های زیادی در رد مفهوم انزال ،نه منتشر شد.

انتشار مرحله مختصری است که بخش اول انزال را تشکیل می‌دهد. این مرحله توسط سیستم عصبی خودمختار از طریق اعصابی که از دستگاه تناسلی مرد به نخاع می‌روند، تحریک می‌شود.

دیرانزالی می‌تواند به‌طور ناگه، و بدون وجود سابقه قبلی آغاز شود یا ممکن است فرد همیشه آن را تجربه کرده باشد. احتمال دارد این مشکل در تمام موقعیت‌های ، رخ دهد یا فقط در موقعیت‌های خاص، خود را نشان دهد. برخی از مردان ممکن است در حین خودارضایی با این مشکل مواجه نشوند. در این گونه موارد می‌توان گفت بروز دیرانزالی علل رو، دارد. این مشکل گاهی می‌تواند در اثر مصرف الکل نیز رخ دهد.

انزال عقب گرد- خشک

عمل انزال همچون بمباران پیام‌های عصبی از رشته اعصاب ، تناسلی است. در این لحظه فرد حس راحتی و لذت بسیاری خواهد کرد و متعاقب آن؛ سست و بی‌حال می‌شود. انزال می‌تواند پس از خودارضایی هم اتفاق بیافتد.

urology.ucsf.edu

انزال یک فرآیند فیزیولوژیکی است که به‌شدت توسط سیستم عصبی خودمختار کنترل می‌شود و از دو مرحله اصلی تشکیل شده است؛ انتشار و برون‌ریزش. برای برخی از مردان، این فرآیند ممکن است بر اثر مشکلات فیزیکی و روحی رو، دچار اختلال شود که در این صورت حتما باید به دکتر مردان در تهران یا هر شهر دیگری مراجعه کرد.

انزال عقب گرد (رتروگراد) نوع نادری از مشکلات ، مربوط به مردان است. این بیماری زم، اتفاق می‌افتد که مایع منی به‌جای عبور از مجرای ادرار، به سمت عقب حرکت کند و وارد مثانه شود.

برخی از ،ن هنگام ارگاسم، مایعی را از مجرای ادرار خود بیرون می‌آورند. برای برخی، این مایع شامل مقدار کمی مایع سفید شیری است که از نظر فنی به آن انزال ،نه گفته می‌شود. برخی دیگر از ،ن گزارش می‌دهند که مقدار بسیار بیش‌تری از این مایع را بیرون می‌ریزند.

درمان زودانزالی در 30 تا 70 درصد موارد موفقیت‌آمیز است. زودانزالی به صورت مادام‌العمر قابل درمان نیست، اما می‌توان آن را با درمان مداوم مدیریت کرد. البته زودانزالی اکتسابی ممکن است پس از درمان مشکل زمینه‌ای درمان شود.

سن تأثیر خود را بر عضلاتی که منی را از بدن شما بیرون می‌راند، می‌گذارد. وقتی این عضلات ضعیف می‌شوند، نیروی ارگاسم شما کاهش می‌یابد.

سطح هورمون پایین

علائم اصلی انزال خشک عبارت‌اند از:

  • عدم تولید مایع منی یا ،وج مقدار بسیار کم آن در زمان ارگاسم
  • تولید ادرار کدر (به دلیل منی موجود در آن) در اولین باری که بعد از رابطه ، به توالت می‌روید.

یکی از دلایل این مشکل، احتمالاً به افزایش سن مربوط می‌شود. همان‌طور که سن، عضلات شما را ضعیف می‌کند و بینایی شما را تغییر می‌دهد، می‌تواند قدرت و حجم انزال شما را نیز کاهش دهد. هر شرایطی که بر عضلات و اعصاب کنترل‌کننده انزال تأثیر بگذارد، می‌تواند منجر به ارگاسم ضعیف‌تر از حد معمول شود. مواردی مانند:

ضعیف شدن عضلات لگن

این وضعیت برای سلامتی افراد خطری ایجاد نمی‌کند و تنها می‌تواند بر توانایی فرزندآوری تأثیر بگذارد.

علل انزال خشک

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

انزال به م،ای برون ریزش یا ،وح آب منی است. معمولا ا،را فکر می‌کنند که عمل انزال تنها مخصوص آقایان است؛ این تفکر کاملا اشتباه است. انزال هم در مردان و هم در ،ن اتفاق می‌افتد.

ncbi.nlm.nih.gov

برخی از مردان مبتلا به دیرانزالی به 30 دقیقه یا بیش‌تر تحریک ، برای رسیدن به ارگاسم نیاز دارند. سایر مردان دچار به این عارضه ممکن است اصلاً نتوانند انزال کنند. زمان خاصی وجود ندارد که نشان‌دهنده تشخیص دیرانزالی باشد. اگر تاخیر در ،وج منی باعث ناراحتی یا ناامیدی شود، یا اگر مجبور باشید فعالیت ، را به دلیل خستگی، تحریک فیزیکی، از دست دادن نعوظ یا درخواست شریک زندگی خود متوقف کنید، احتمالاً دچار دیرانزالی شده‌اید.

منابع:

وجود خون در مایع منی (هماتوسپرمی نیز نامیده می‌شود) مطمئناً می‌تواند نگران‌کننده باشد؛ اما عموماً علامت بیماری خطرناکی نیست. به‌خصوص در افراد کم‌تر از 40 سال، معمولاً نشان‌دهنده یک مشکل جدی نیست و اغلب خودبه‌خود برطرف می‌شود. با این حال، اگر بیش از 40 سال سن دارید و چندین بار با این حالت مواجه شده‌اید، ممکن است مشکلی ازجمله التهاب، عفونت، سرطان پروستات، تروما و غیره وجود داشته باشد.

اما چگونگی رخ دادن این فرآیند ، و بیماری‌های مربوط به آن، از جمله مواردی هستند که باید از آن‌ها آگاه بود. از این رو قصد داریم تا در این مقاله از مجله دکتردکتر به بررسی این موارد بپردازیم.

فرآیند انزال در مردان یا خارج شدن منی

دیرانزالی نیز می‌تواند ناشی از عوامل رو، و جسمی باشد. دلایل رو، احتمالی این بیماری مشابه دلایل زودانزالی هستند. دلایل فیزیکی دیرانزالی عبارت‌اند از:

  • دیابت (معمولا فقط دیابت نوع 1)
  • آسیب‌های نخاعی
  • مولتیپل ،روزیس (MS)
  • جراحی مثانه یا غده پروستات
  • افزایش سن

انزال شبانه یا “رویاهای خیس” مربوط به زم، است که در خواب به ارگاسم می‌رسید. این وضعیت بیش‌تر در دوران بلوغ اتفاق می‌افتد و وقوع آن با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد. “رویاهای خیس” قابل کنترل نیستند و جنبه طبیعی سلامت ، در مردان به حساب می‌آیند.

دفعات انزال

healthymale.org.au

،وج منی از مردان، یک بخش طبیعی از زندگی ، سالم است. به علاوه، این عمل شاخصی از سلامت کلی فرد است. ،وج منی بسیاری از سیستم‌های بدن را به طور هم‌زمان درگیر می‌کند و همه باید به‌خوبی کار کنند تا انزال به‌طور طبیعی رخ دهد؛ اما تحقیقات نشان می‌دهند که این عمل فواید دیگری غیر از لذت و تولید مثل دارد.

این بیماری در اثر آسیب به اعصاب یا ماهیچه‌هایی که گردن مثانه را در محل اتصال مجرای ادرار احاطه کرده‌اند، ایجاد می‌شود. معمولاً هنگام ارگاسم، منی از مجرای ادرار به بیرون رانده می‌شود. ماهیچه‌های اطراف گردن مثانه که در نقطه ارگاسم محکم بسته می‌شوند، از ورود آن به مثانه جلوگیری می‌کنند.

چند مطالعه کوچک نشان داده‌اند که مایع سفید شیری توسط غدد Skene ترشح و در مجرای ادرار تخلیه می‌شود. برخی از جامعه پزشکی اعتقاد دارند این غدد شبیه پروستات مردانه هستند؛ اگرچه اندازه و شکل آن‌ها بین ،ن بسیار متفاوت هستند و عملکرد دقیق آن‌ها ناشناخته است.

تحقیقات انجام شده روی انزال در ،ن

شایع‌ترین علل این بیماری عبارت‌اند از:

  • جراحی غده پروستات
  • جراحی مثانه

درد همراه با انزال معمولی نیست. این مشکل می‌تواند نشانه‌ای از بیماری پروستات مانند التهاب (پروستاتیت)، بزرگ شدن (هیپرپلازی خوش خیم پروستات) یا سرطان پروستات باشد.

انزال خونی

پیش انزال مایعی است که هنگام تحریک ، مرد پیش از ارگاسم آزاد می‌شود. این مایع که توسط غدد Cowper در اندام تناسلی مردان تولید می‌شود، به طور معمول شفاف و با مایع منی متفاوت است.

در دهه 80 مطالعات مربوط به این موضوع شروع شدند و شواهدی به دست آمد. در اواسط دهه 80، مطالعه آدیگو و همکاران آغاز شد. در سال 1981 با انجام اولین مطالعه منسجم، شواهد عینی ارائه شدند که در انزال ،نه، یک همولوگ جزئی و نابارور از انزال مردانه، وجود دارد.

سایر علل بالقوه عبارت‌اند از:

  • دیابت
  • ،روز چندگانه
  • داروهای شناخته‌شده به‌،وان مسدودکننده‌های آلفا که اغلب برای درمان فشارخون بالا استفاده می‌شوند.

درمان انزال خشک

محرک دقیق برون‌ریزش ناشناخته است. گفته شده است که یک مرکز نخاعی در حین انتشار مایع منی به مجرای ادرار پروستات تحریک می‌شود. با این حال، شواهد زیادی از طریق مطالعات بالینی و تجربی وجود دارند که نشان می‌دهند این احتمال درست نیست. به ،وان مثال، مردان هنوز هم می‌توانند در حین ارگاسم انقباضات ریتمیک داشته باشند؛ به ،وان مثال به دلیل پروستاتکتومی، با وجود «انزال خشک».

پیش انزال چیست؟

در مرحله انتشار، ابتدا گردن مثانه بسته می‌شود تا مایع منی نتواند به سمت عقب به داخل مثانه حرکت کند. سپس پروستات و وزیکول‌های منی، مایعات خود را به مجرای ادرار اضافه می‌کنند. در آن‌جا، اسپرم‌های تشکیل شده در بیضه‌ها که از طریق مجرای دفران عبور کرده‌اند، به آن‌ها می‌پیوندند. ،وج منی در این مرحله اجتناب‌ناپذیر است.

مرحله برون‌ریزش

اگر هرگونه اخلال در انزال خود دارید، به دکتر ،ن مراجعه کنید.

اختلالات انزال

اگر در مایع منی خود خون مشاهده می‌کنید، به‌خصوص اگر بالای 40 سال دارید یا اگر علائم مرتبطی مانند درد همراه با انزال یا ادرار، درد در کشاله ران یا کمر و ترشح از ، تناسلی خود دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

تفاوت ارگاسم و انزال

حتی آلفرد کینزی، که از بسیاری جهات پدر ،ت‌شناسی مدرن محسوب می‌شود، این موضوع را مورد بررسی قرار داد. او ادعا کرد که به دلیل انقباضات واژن، مایعاتی از دیواره‌های واژن بیرون می‌ریزند؛ بنابراین “انزال واقعی” نیست.

پیش انزال برای روان ، ، تناسلی و کمک به ،وج مایع منی از بدن عمل می‌کند. این مایع همچنین به مق، با اسیدیته ادرار باقی‌مانده در مجرای ادرار کمک می‌کند و در نتیجه، از اسپرم موجود در مایع منی محافظت می‌کند. در حالی که این مایع به‌خودی‌خود حاوی اسپرم نیست؛ اما اگر اخیراً مایع منی از بدن خارج شده باشد، ممکن است هنوز اسپرم در مجرای ادرار باقی مانده باشد. علاوه بر این، ممکن است با کمی مایع از غده پروستات که حاوی سطوح پایین اسپرم است، مخلوط شود.

انزال شبانه چیست؟

mayoclinic.org

onlineli،ry.wiley.com

یک زندگی ، رضایت‌بخش به هورمون‌های مردانه به نام آندروژن بستگی دارد. با افزایش سن، سطح این هورمون‌ها کاهش می‌یابد. کاهش قابل‌توجه سطح می‌تواند منجر به ارگاسم ضعیف‌تر شود.

انزال دردناک

Desatascos 24 horas castellfollit de la roca. Martins. Link.