انواع دارو یائسگی برای کنترل فوری علائم

طب سنتی هم توصیه‌های مختلفی برای درمان و مدیریت علائم پساقاعدگی دارد. البته هنوز تأثیر بعضی از گیاهان دارویی که در طب سنتی به ،وان دارو یائ، معرفی شده‌اند، به صورت علمی ثابت نشده است. محققان معتقدند بعضی از گیاهان حاوی استروژن گیاهی هستند. استروژن گیاهی که با نام فیتو استروژن شناخته می‌شود، در سویا، حبوبات (عدس و نخود)، دانه کتان و غلات یافت می‌شود.

احتمال بروز عوارض جانبی داروهای هورمونی زیاد نیست، اما این موارد ریسک‌هایی هستند که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت، به خصوص اگر ،ی که دارو را مصرف می‌کند، بیماری زمینه‌ای داشته باشد:

  • احتمال ،ه شدن خون، حمله قلبی و سکته مغزی
  • افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل در خانم‌های بالای ۶۵ سال
  • افزایش احتمال ابتلا به سرطان سینه، سرطان آندومتر و سرطان رحم
  • افزایش وزن و ورم بدن
  • گرفتگی عضلات
  • حساسیت یا تورم سینه‌ها
  • خونریزی واژینال

داروهای غیر هورمونی برای درمان یائ،

علائم منوپوز طبیعی هستند، اما هر،ی با شدت متفاوتی آن‌ها را تجربه می‌کند. بعضی از خانم‌ها ممکن است نشانه خاصی نداشته باشند و بعد از مدتی دیگر ، نشوند، اما گروهی دیگر ممکن است از ۳۵ سالگی علائم یائ، را در سطح شدیدی تجربه کنند.

 gennev

نوعی داروی گیاهی است که در طب سنتی برای درمان ناباروری تجویز می‌شود و در مدیریت علائم یائ، تأثیر دارد. دوز بالای این دارو به کبد آسیب می‌رساند. همچنین خانم‌هایی که سابقه ابتلا به سرطان سینه، رحم یا تخمدان را دارند، باید از مصرف این داروی گیاهی بپر،ند.

دارو یائ، فقط برای درمان علائم تجویز نمی‌شود. بعضی از این داروها صرفا مکمل‌های تقویت‌کننده‌ای هستند که بدن را تقویت می‌کنند و مانع از ایجاد عوارض پساقاعدگی می‌شوند. این مکمل‌ها برای کنترل علائم یائ، عبارتند از:

  • ویتامین D برای پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها
  • منیزیوم برای پیشگیری از گرفتگی عضلات، بهبود خواب و تعادل خلق و خو
  • ویتامین B6 و B12 برای تسکین علائم رو، یائ، و بهبود اختلالات خواب
  • ویتامین K برای حفظ تراکم استخوان
  • ویتامین C برای کاهش شدت گر گرفتگی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی (یائ، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد)
  • کلسیم برای حفظ تراکم و پیشگیری از پوکی استخوان
  • امگا ۳ برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌‌های قلبی، پیشگیری از نوسانات خلقی و افسردگی و کاهش گر گرفتگی
  • پروبیوتیک‌ها: پیشگیری از علائم گوارشی یائ، و کمک به حفظ سلامت واژن به کمک باکتری‌های مفید در روده

دارو یائ، را به کمک پزشک انتخاب کنید

علائم یائ، معمولا در دوره ۴۰ تا ۵۰ سالگی شروع می‌شود و ممکن است تا چند سال بعد هم ادامه داشته باشد. مهم‌ترین علائم این سیکل عبارتند از:

  • بی‌نظمی عادت ماهانه
  • گر گرفتگی
  • نوسانات خلق و خو
  • خشکی واژن
  • درد و سوزش هنگام رابطه ،
  • تکرر ادارار
  • ابتلای مکرر به عفونت ادراری
  • خشکی پوست، ریزش مو و نازک شدن موها
  • اختلالات خواب
بعضی از گیاهان دارویی هم خواصی دارند که به تسکین علائمی چون بی‌خوابی،‌ اضطراب، نوسانات خلقی و گر گرفتگی کمک می‌کنند. به همین دلیل به ،وان دارو یائ، شناخته می‌شوند. درباره داروهای سنتی یائ، به این نکته توجه داشته باشید که هنوز هیچ تحقیقی ثابت نکرده که مصرف این مواد غذایی می‌تواند در بهبود علائم یائ، مثل خشکی واژن یا گر گرفتگی تاثیر داشته دارند. در ادامه چند داروی گیاهی که علاوه بر طب سنتی، در مقالات علمی هم به آن‌ها اشاره شده را معرفی می‌کنیم و درباره خواص آن‌ها توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

دمنوش شبدر قرمز

دونگ کوای، ماکا و ،نگ

گروهی از پزشکان طب سنتی هم استفاده از طب سوزنی برای تسکین علائم یائ، توصیه می‌کنند. بعضی از افرادی که از این روش استفاده می‌،د، بهبود موقت گر گرفتگی را گزارش دادند، اما نتیجه هیچ تحقیقی نشان از تأثیر این متد روی درمان یائ، ندارد.

مکمل‌ برای مدیریت علائم یائ،

 mayoclinic

این دارو حاوی مقادیر استروژن است و می‌تواند روی بهبود علائم تأثیر داشته باشد. خانم‌های باردار و شیرده نباید مریم گلی مصرف کنند. همچنین افراد مبتلا به صرع و فشار خون بالا نیز باید در دوز مصرف این گیاه احتیاط کنند.

کوهوش سیاه

سنبل الطیب یک گیاه دارویی است که به ،وان آرامبخش مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود اینکه تحقیقی درباره اثر این داروی گیاهی روی یائ، وجود ندارد، اما تجربه افراد مختلف نشان می‌دهد در مدیریت علائم رو، پساقاعدگی و گر گرفتگی این دوران تأثیر قابل توجهی داشته است.

در انتها به ما بگویید که تا به‌حال در زمینه یائ، را با دارو درمان کرده‌اید؟ تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

پنج انگشت هم از آن دست گیاهان دارویی کاربردی برای مشکلات خانم‌هاست. تسکین علائم PMS، یائ،، بهبود اختلالات قاعدگی و ناباروری از جمله خواصی است که در طب سنتی برای این داروی گیاهی در نظر گرفته شده. پنج انگشت با داروهای ضد روان‌پریشی و پارکینسون تداخل دارد. تاکنون هیچ تحقیق عملی برای اثبات تأثیر ،تبری به ،وان دارو یائ، ارائه نشده است.

منابع:

این روغن یکی از توصیه‌های طب سنتی برای بهبود یائ، است، اما تحقیقاتی برای اثبات اثر آن انجام نشده است. مصرف روغن گل مغربی عارضه خاصی ایجاد نمی‌کند، اما ممکن است با داروهای HIV تداخل داشته باشد.

پایان دوره باروری یک سیکل طبیعی در بدن خانم‌هاست، اما بعضی از افراد برای مدیریت علائم شدید این دوره به مصرف انواع دارو یائ، نیاز دارند. همه داروهای یائ، باید تحت نظر متخصص ،ن مصرف شوند. پزشک بر اساس علائم بیمار و آنچه باعث آزار او می‌شود، ممکن است داروهای هورمونی و غیرهورمونی مختلفی برای او تجویز کند. در این مقاله انواع مختلف داروهای احتمالی که در این دوره تجویز می‌شود را معرفی می‌کنیم و کاربرد آن‌ها در تسکین علائم را توضیح خواهیم داد. توجه داشته باشید که اطلاعات این مقاله صرفا برای اطلاعات عمومی شما نوشته شده و دکتردکتر توصیه‌ای برای مصرف هیچکدام از این داروها ارائه نمی‌دهد.

انواع دارو یائ، که این دوره را برایتان ساده‌تر خواهند کرد!

بعضی از بیماران، یا سابقه ابتلا به سرطان سینه ودهانه رحم را دارند یا تحت درمان این بیماری‌ها هستند و نمی‌توانند هورمون استروژن و پروژسترون را دریافت کنند. در این حالت، پزشکان به سراغ تجویز داروهای غیر هورمونی می‌روند. این داروها معمولا برای بیماری‌های دیگر ساخته شده‌اند، اما برای کنترل علائم یائ، هم کاربرد دارند.

  • داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین (ضد افسردگی)
  • داروی ضد تشنج گاباپنتین
  • داروی ضد فشار خون کلونیدین که معمولا به صورت قرص یا ،ب پوستی استفاده می‌شود
  • آپول نوراپی نفرین

healthline

 fda

دمنوش آرام بخش سنبل الطیب

گیاه پنج انگشت یا ،تبری

اگر احساس می‌کنید یائ، در روند زندگی و کارهای روزمره‌تان اختلال ایجاد کرده و نمی‌تو،د علائم آن را مدیریت کنید، بهتر است با متخصص ،ن مشورت داشته باشید. به ،وان مثال اگر بخاطر مشکلات تمرکز و حافظه یا حالات روحی که در هر دقیقه به یک شکل است، عملکردتان در محل کار ضعیف شده، به مصرف دارو نیاز خواهید داشت. یائ، دوره‌ ساده‌ای نیست و به مراقبت جسمی و رو، نیاز دارد، اما نباید در روند عادی زندگی شما اختلال ایجاد کند. برای همین می‌تو،د با تشخیص پزشک متخصص در امور ،ن، داروهایی را برای گذر ساده‌تر از این دوران مصرف کنید. داروهای هورمونی، داروهای غیر هورمونی و داروهای گیاهی، انواع مختلف داروهای یائ، هستند که در ادامه هر کدام را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد.

سازمان FDA، هورمون‌های بیولوژیک را تایید کرده اما دوز مصرف آن را مشخص نکرده است. این داروها بر اساس دستور پزشک در داروخانه ساخته می‌شوند و دوزشان هم با توجه به نظر پزشک تعیین می‌شود. در نتیجه ممکن است اثر کم‌تر یا بیشتری نسبت به داروهای تایید شده توسط FDA داشته باشد.

روغن گل مغربی

طب سوزنی

گیاه کوهوش سیاه

شبدر قرمز

داروهای هورمونی یائ،

داروهای هورمونی برای درمان یائ،

ماکا و ،نگ هم از خانواده دونگ کوای هستند. این دو داروی گیاهی برای درمان مشکلات باروری، عدم تعادل هورمونی و نشانه‌های یائ، مورد مصرف قرار می‌گیرند. ،نگ به ،وان انواع دارو یائ، شناخته نمی‌شود اما تحقیقات نشان می‌دهد در مدیریت علائم رو، یائ، و بی‌میلی ، در این دوران، بهتر از دارونماها عمل می‌کند.

منوپوز، یائ، یا پساقاعدگی زم، است که باروری خانم‌ها به پایانم می‌رسد. با فرا رسیدن این سیکل، ترشح هورمون استروژن کم‌کم متوقف می‌شود، دوره‌های قاعدگی بی‌نظم می‌شود و سر انجام به پایان می‌رسد و نشان می‌دهد که بدن فرایند تخمک‌گذاری را هم متوقف کرده است.

داروهای هورمونی، هورمون‌هایی را وارد بدن می‌کنند که دیگر به صورت طبیعی ترشح نمی‌شوند. استروژن و پروژسترون، دو هورمونی هستند که در روند درمان هورمونی یائ، به بدن خانم‌ها وارد می‌شوند. پزشکان براساس تشخیص خود، ممکن است هرکدام از داروهای حاوی پروژسترون یا استروژن را به تنهایی یا به همراه یکدیگر تجویز کنند. دارو یائ، هورمونی عبارتند از:

  • قرص‌های ضد بارداری
  • ، یا حلقه واژینال حاوی استروژن
  • قرص استروژن
  • قرص پروژسترون
  • هورمون‌های بیولوژیکی که از گیاهان به دست می‌آیند

داروهای غیرهورمونی یائسگ

درمان‌های سنتی و داروهای گیاهی برای درمان یائ،

مریم گلی

دمنوش گیاه پنج انگشت

روغن گل مغربی

با مراجعه به دکتر ،ن و صحبت درباره علائم، پزشک می‌تواند انواع مختلف داروهایی که در این مقاله نام بردیم را برای شما تجویز کند. از او بخواهید مزایا، معایب و اثرات هرکدام را برایتان توضیح دهد. بعد از تجویز دارو، به توصیه‌های پزشک برای مصرف آن عمل کنید و در بازه‌های زم، منظم با او ملاقات داشته باشید. معمولا داروهایی که برای مدیریت علائم یائ، مصرف می‌شوند را می‌توان بعد از مدتی متوقف کرد. دستور توقف داروها هم باید از طرف پزشک صادر شود؛ ممکن است مدتی بعد از قطع دارو، دوباره علائم یائ، را تجربه کنید، اما شدت آن کم‌تر است و معمولا آ،ان نمی‌دهد. ارتباط با پزشک در دوره یائ، باعث می‌شود بهتر بتو،د از خودتان مراقبت کنید. برای دریافت ،ت آنلاین می‌تو،د از دکتردکتر کمک بگیرید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%DB%8C%D8%A7%D8%A6%D8%B3%DA%AF%DB%8C/

جینسینگ برای درمان یائ،

سنبل الطیب

این گیاه با نام‌های دیگری مثل ،نگ ،ن و آنژلینک چینی هم شناخته می‌شود. این گیاه در طب سنتی چین برای مدیریت علائم PMS و یائ، در ،ن توصیه شده است. تحقیقات زیادی درباره تأثیر این گیاه دارویی روی علائم یائ، وجود ندارد، اما یک منبع معتبر اعلام کرده است که مصرف دونگ کوای در کنار بابونه، شبدر قرمز و کوهوش سیاه، تعریق شبانه و گر گرفتگی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

تحقیقات نشان می‌دهد این گیاه در مقایسه با دارونماها عملکرد بهتری دارد و می‌تواند علائم یائ، مثل گر گرفتگی را تسکین دهد. شبدر قرمز تأثیر ناچیزی هم در پیشگیری از تحلیل رفتن استخوان‌ها دارد. مصرف این دارو برای خانم‌های باردار و شیرده و افرادی که به داروهای هورمونی حساسیت دارند، توصیه نمی‌شود. افراد عادی هم بهتر است بیشتر از یک سال به صورت مداوم از شبدر قرمز استفاده نکنند.