انواع هورمون‌ زنانه؛ نقش‌ و اثرات عدم تعادل هورمونی

یائ، به ،وان یک سال بدون ، تعریف می‌شود. میانگین سنی برای یائ، 51 سال است. از مهم‌ترین علائم پیش از یائ، و یائ، می‌توان به این موارد اشاره کرد: بیخوابی، گرگرفتگی، تغییرات در خلق و خو، کاهش میل ، و خشکی واژن.

عدم تعادل هورمون ،نه

سطوح طبیعی انواع هورمون‌ ،نه

افزایش تولید پروژسترون در هفته‌های اول بارداری به دهانه رحم می‌گوید ضخیم شده و پلاک مخاطی را تشکیل ‌دهد که برای محافظت از جنین در برابر عفونت بسیار مهم است. افزایش سریع استروژن و پروژسترون به حالت تهوع، استفراغ و تکرر ادرار منجر می‌شود که از علائم رایج اوایل بارداری هستند.

متاسفانه هورمون های ،نه همیشه هم در تعادل نیستند و گاهی در حالت عدم تعادل به سر می‌برند. این تغییر برنامه هورمونی معمولا به دلیل عوامل زیر اتفاق می‌افتد:

  • افزایش یا کاهش وزن غیر قابل توضیح
  • خستگی
  • حساسیت به سرما یا گرما
  • حرکات مکرر روده یا تکرر ادرار
  • ضربان قلب نامنظم
  • افزایش گرسنگی یا تشنگی
  • حساسیت سینه
  • افسردگی
  • نفخ
  • کاهش میل ،
  • ناباروری
  • کم‌کاری تیروئید
  • ،های نامنظم
  • موهای زائد روی صورت (به نام هیرسوتیسم)
  • آکنه بیش از حد
  • ریزش مو، نازک شدن موها
  • خشکی واژن
  • آتروفی واژن
  • عرق شبانه
  • درد هنگام مقاربت

روش‌های طبیعی برای اصلاح عدم تعادل انواع هورمون‌ ،نه

چربی‌های سالم و مقدار زیادی فیبر بخورید. هر دو در تنظیم هورمون انسولین در کنار انواع هورمون‌ ،نه نقش دارند. ماهی‌ها منابع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. ماهی چرب به پیشگیری از افسردگی و اضطراب کمک می‌کند. اسیدهای چرب امگا 3 همچنین التهاب را کاهش می‌دهند، که بسیاری معتقدند التهاب به عدم تعادل هورمونی کمک می‌کند. از مصرف قند دوری کنید. قند اضافی منجر به دیابت نوع 2، چاقی، بیماری متابولیک و موارد دیگر می‌شود. پروبیوتیک‌ها و گیاهان آداپتوژن باعث تعادل هورمون‌ها و همچنین سلامت سیستم ایمنی و سلامت روده می‌شوند.

تستوسترون در درجه اول به ،وان هورمون ، مردانه شناخته می‌شود. با این حال، تستوسترون برای سلامت ،ن نیز مهم است. سطح سالم تستوسترون در تنظیم قاعدگی، میل ،، استحکام استخوان‌ها و قدرت ماهیچه‌ها نقش دارد. تستوسترون به ،ن کمک می‌کند تا شفافیت ذهنی، انرژی داشته باشند و به شما کمک می‌کند تا چربی سوزی موثرتری داشته باشید. غدد فوق کلیوی و تخمدان‌ها مسئول تولید این هورمون در ،ن هستند.

در طول تخمک گذاری، سطح هورمون لوتئینه کننده و استروژن به اوج خود می‌رسد و تخمک غالب از تخمدان آزاد می‌شود. یک تخمک می‌تواند تا یک روز کامل پس از رهاسازی زنده بماند. لقاح تخمک فقط در این بازه زم، اتفاق می‌افتد.

فاز لوتئال

نکته مهم این است که ساعت صرف وعده‌های غذایی باید ثابت باشد. سعی کنید وعده‌های غذایی خود را در ساعات ی،، در طول روز بخورید. سازگاری باعث تثبیت قند خون شما می‌شود. کاهش سطح قند خون ممکن است باعث احساس خستگی، بی قراری، سردی و حتی عدم تصمیم گیری شود.

نسبت به وضعیت عملکرد هورمون های خود آگاه باشید!

اگر در مورد سطح هورمون خود نگر، دارید، حتما با پزشک متخصص ،ن صحبت کنید. پزشک یک آزمایش خون ساده را برای تعیین اینکه آیا انواع هورمون ،نه شما به هم ریخته است یا نه توصیه می‌کند؛ یا ممکن است شما را به یک متخصص غدد، پزشکی که در تشخیص و مدیریت اختلالات مرتبط با هورمون‌ها تخصص دارد، ارجاع دهد. به راحتی با استفاده از سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر برای گرفتن ،ت از بهترین متخصصین ،ن اقدام کنید.

سطوح پایین هورمون‌ها در دوران یائ، معمولا منجر به مشکلات سلامتی ،ن مانند پوکی استخوان (نازک شدن استخوان‌ها) و بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

علل عدم تعادل هورمونی ،ن

در انتها از شما می‌خواهیم تجربیات، سوالات و نظرات خود را در مورد عدم تعادل هورمون‌های ،نه با ما و سایر خوانندگان مجله سلامت دکتردکتر در میان بگذارید.

تستوسترون، پروژسترون و استروژن همگی در میل و برانگیختگی ، نقش دارند. میل ، ،ن معمولاً درست قبل از مرحله تخمک‌گذاری چرخه قاعدگی بالاتر است. استفاده از داروهای ضد بارداری هورمونی می‌تواند منجر به عوارض جانبی نامطلوب مانند کاهش میل ، شود. میل ، همچنین پس از یائ، کاهش می‌یابد. جراحی برای برداشتن غدد فوق کلیوی یا تخمدان‌ها باعث کاهش تولید هورمون ،نه می‌شود که احتمالاً منجر به کاهش میل ، می‌شود.

بارداری

اولین بار در سال 1934 از استروژن گفته شد؛ پروژسترون هورمونی است که هم در ،ن و هم در مردان یافت می‌شود. پروژسترون چرخه قاعدگی را تثبیت می‌کند و بدن شما را برای یک بارداری سالم آماده می‌کند. این هورمون می‌تواند در تخمدان‌ها، غدد فوق کلیوی و جفت تولید شود. مانند سایر هورمون‌های ،نه، سطح پروژسترون در دوران تخمک‌گذاری و بارداری در بالاترین حد خود قرار دارد.

3- تستوسترون

استروژن، پروژسترون و تستوسترون همگی در بدن زن تولید می‌شوند و هر کدام برای چندین فرآیند طبیعی بدن مهم هستند: بلوغ، دوره قاعدگی، میل ،، بارداری و یائ،.

unlimitedhealthins،ute.com

 

پس از پایان بارداری، هورمون‌های ،نه به آرامی به سطوح پایین‌تر از قبل از بارداری باز می‌گردند. کاهش سطح هورمون‌ها ممکن است باعث افسردگی پس از زایمان شود. شیردهی می‌تواند استروژن را کاهش دهد و ممکن است از تخمک‌گذاری جلوگیری کند. اما شیردهی به تنهایی به ،وان یک روش موثر کنترل بارداری در نظر گرفته نمی‌شود.

قبل از یائ، و یائ،

،ن معمولا بین سنین 8 تا 13 سالگی وارد بلوغ می‌شوند. بلوغ زم، اتفاق می‌افتد که سطح هورمون‌های ،نه در بدن به سرعت بالا برود. غده هیپوفیز هورمون لوتئینیزه کننده و هورمون محرک فولیکول تولید می‌کند که باعث افزایش سطح استروژن و همچنین پروژسترون و تستوسترون می‌شود. هورمون‌های مرتبط با بلوغ باعث ایجاد چندین تغییر فیزیکی مهم می‌شوند:

  • افزایش سلول‌های چربی به خصوص در ، و ران
  • رشد سینه
  • رشد موهای ناحیه تناسلی، ساق پا و زیر بغل
  • پهن شدن لگن و ،
  • بلوغ تخمدان‌ها، رحم و واژن
  • شروع سیکل قاعدگی
  • جهش رشد

قاعدگی

استروژن شناخته‌ شده‌ترین انواع هورمون ،نه است. بخش عمده‌ای از تولید استروژن در تخمدان‌ها اتفاق می‌افتد با این حال، استروژن همچنین می‌تواند در غدد فوق کلیوی و بافت چربی (سلول‌های چربی) نیز تولید شود. چهار استروژن اصلی در هر زن وجود دارد، عبارتند از:

  • استرون یک استروژن ضعیف است که عمدتاً به ،وان یک هورمون پیش‌ساز عمل می‌کند.
  • استرادیول استروژن اصلی است که مسئول بسیاری از خصوصیات ک،یک ،نه است.
  • استریول یک استروژن ضعیف است که عمدتا در دوران بارداری تولید می‌شود.
  • استترول همچنین استروژن ضعیفی است که در دوران بارداری ساخته می‌شود و تنها توسط کبد جنین تولید می‌شود.

2- پروژسترون

لحظه ای که یک تخمک بارور شده در دیواره رحم کاشته می‌شود، جفت شروع به رشد می‌کند. دیواره رحم ضخیم می‌شود و با مواد مغذی مهم نگهدارنده جنین پر می‌شود. انواع هورمون ،نه مرتبط با بارداری عبارتند از: ریل،ین، استرول، استریول، گنادوتروپین جفتی انسان (hCG)، لاکتوژن جفت انسان (سه ماهه دوم).

قاعدگی معمولا از 12 سالگی شروع می‌شود. هورمون‌های ،نه چرخه قاعدگی را در سه مرحله تنظیم می‌کنند:

فاز فولیکولی

یک چرخه قاعدگی طبیعی هر 21 تا 35 روز تکرار می‌شود؛ اما قاعدگی‌های نامنظم در بین ،ن کاملاً رایج است، به ویژه برای ،ن جو، که چرخه‌های خود را تازه شروع می‌کنند و همچنین برای ،ن یائسه‌ای که نزدیک به پایان چرخه‌های خود هستند.

میل ،

اصلاح تعادل هورمونی فراتر از توجه یک‌جانبه به استروژن، تستوسترون و پروژسترون است. در زیر عوامل بسیاری را که می‌توانند بر سطوح هورمونی و سلامت کلی شما تأثیر بگذارند، بررسی می‌کنیم. پرداختن به همه این مسائل نه تنها به شما در رسیدن به تعادل انواع هورمون ،نه شما کمک می‌کند، بلکه به بهبود کیفیت زندگی نیز منجر خواهد شد:

  • به اندازه کافی بخوابید. سعی کنید 7 تا 8 ساعت بخوابید تا به ارگان‌های مختلف بدن از جمله سیستم غدد درون ریز فرصت استراحت دهید. اختلال خواب بر هورمون‌ها تأثیر گذاشته و غالبا منجر به چاقی، دیابت و مشکلات اشتها شود.
  • بیشتر ابزارهای تکنولوژی نور آبی ساطع می‌کنند. یک ساعت قبل از خواب دستگاه‌هایی که صفحه‌نمایش‌ دارند را خاموش کنید؛ چرا که نور آبی می‌تواند ریتم شبانه‌روزی طبیعی خواب شما را مختل کند.
  • ورزش برای سلامت عمومی بسیار مهم است. حتی جلسات کوتاه ورزش می‌تواند به درستی سطح هورمون‌ها را تنظیم کند. گاهی اوقات از دست دادن 10 درصد چربی بدن می‌تواند دوره‌های قاعدگی را عادی کند.

منبع:

انواع هورمون‌  ،نه در طول دوره‌ای که در بدن هر بانویی ترشح می‌شوند، وظیفه‌ای منحصربفرد را بر عهده دارند. در ادمه هر کدام از آ‌ن‌ها را به تفکیک مورد بررسی قرار خواهیم داد:

بلوغ

قبل از یائ، دوره منتهی به یائ، است که به طور متوسط بین دو تا هشت سال طول می‌کشد. در دوران پیش از یائ،، تولید انواع هورمون‌ ،نه نوسان داشته و کاهش می یابد. این نوسان هورمونی باعث ،های نامنظم می‌شود یا ممکن است به طور کلی آنها را متوقف کند.

تخمک بارور نشده باعث کاهش سطح استروژن و پروژسترون می‌شود. این نشان دهنده آغاز هفته قبل از قاعدگی است. در نهایت، تخمک بارور نشده و دیواره رحم از بدن خارج می‌شوند و پایان چرخه قاعدگی فعلی و شروع دوره بعدی را نشان می‌دهند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%87%D9%88%D8%B1%D9%85%D9%88%D9%86-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%87/

هر زن با هورمون‌های منحصر به فردی سر و کار دارد. درک اینکه انواع هورمون‌ ،نه چیست و چگونه در بدن شما نقش ایفا می‌کنند برای حفظ سلامت هورمون در زندگی یک زن بسیار مهم است. اگرچه تشخیص عدم تعادل هورمونی و چگونگی درمان بر عهده متخصص ،ن است، اما اگر درک خوبی از نقش هورمون‌های ،نه داشته باشید، برای تشخیص عدم تعادل هورمونی غیرطبیعی و مق، با کاهش طبیعی هورمون‌های ،نه که با افزایش سن رخ می‌دهد، آگاه‌تر خواهید بود. در ادامه از شما دعوت می‌کنیم تا با این مقاله از مجله سلامت دکتردکتر همراه باشید و درباره انواع هورمون‌های ،نه و عملکرد آن‌ها بیشتر بد،د.

انواع هورمون‌ ،نه

هورمون ،نه و بلوغ

نقش‌های مختلف هورمون‌های ،نه در طول زمان

هورمون درم،

  • شاید متوجه شده باشید که استرس مزمن می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود. راه‌هایی برای کاهش استرس روزانه خود بیابید. حتی گوش دادن به موسیقی می‌تواند سطح استرس را کاهش دهد. مدیتیشن، یوگا، دعا و عبادت همگی به کاهش سطح استرس کمک می‌کنند.
  • سیگار کشیدن را ، کنید. بدیهی است که تنباکو یک ماده سرطان زا و اعتیادآور شناخته شده است. دود تنباکو بر عملکرد تیروئید و غده هیپوفیز نیز تأثیر می‌گذارد و همچنین می‌تواند سطح کورتیزول، یک هورمون استروئیدی مرتبط با استرس را افزایش دهد.
  • الکل زیاد نیز به کبد که تولید چندین هورمون را بر عهده دارد آسیب می‌رساند. بنابراین، محافظت از کبد و متعادل نگه داشتن مصرف الکل کاری عاقلانه است.
  • اگر این تغییرات سبک زندگی با ش،ت مواجه شد، می‌تو،د به هورمون درم، روی بیاورید. بسیاری به دنبال هورمون درم، زیستی هستند که از هورمون‌هایی استفاده می‌کند که از نظر شیمیایی مشابه هورمون‌هایی هستند که در بدن شما وجود دارد. این گزینه راه ایمن‌تر و طبیعی‌تری برای مدیریت تغییرات هورمونی، به‌ویژه پس از یائ، ارائه می‌دهد.

رژیم غذایی متعادل کننده هورمون‌های ،نه

هورمون‌های ،نه که به آن‌ها استروئیدهای ، در رسد هم می‌گویند، در تولید مثل و سلامت عمومی بانوان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. با این که سطح هورمون‌های ، در طول زمان تغییر می‌کنند، اما در طول دوره‌هایی مثل یائ، یا باردرای و حتی بلوغ نسبت به هر دوره دیگری بیشتر تغییر می‌کند. انواع هورمون ،نه مختلف هستند که در ادامه، آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

1- استروژن

تخمک از طریق لوله فالوپ وارد رحم می‌شود. فولیکول پاره شده پروژسترون آزاد می‌کند و پوشش رحم را ضخیم می‌کند تا برای دریافت تخمک بارور شده آماده شود.

آزمایش خون سطح استروژن، پروژسترون و تستوسترون را تعیین می‌کند. این سطوح عبارتند از:

  • سطوح طبیعی استروژن برای ،ن بالغ قبل از یائ، 15-350 پیکوگرم بر میلی لیتر و برای یک زن بالغ یائسه 10 پیکوگرم بر میلی لیتر است.
  • سطح طبیعی پروژسترون 0.1 تا 0.3 نانوگرم بر میلی لیتر در بلوغ تا 290 نانوگرم بر میلی لیتر در سه ماهه سوم طبیعی است.
  • سطح نرمال تستوسترون 15 تا 70 نانوگرم در دسی لیتر است.

علائم شایع عدم تعادل هورمون‌های ،نه

ا،ر ،ن به دلایل مختلف دچار عدم تعادل هورمونی می‌شوند. علل ریشه ای رایج عدم تعادل هورمونی عبارتند از: داروهای خاص، استرس مزمن، جراحت/تروما، سندرم کوشینگ، مشکلات آدرنال، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، آمنوره (عدم قاعدگی)، اختلالات اشتها، کم کاری یا پرکاری تیروئید، هیپوگنادیسم، دیابت، هورمون درم،، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، سرطان (به ویژه در تخمدان‌ها یا غده هیپوفیز)، شیمی درم،، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، قبل از یائ، یا یائ، و سقط جنین.

با تخلیه‌ی خون و بافت رحم از طریق واژن، سطح انواع هورمون‌ ،نه کاهش می‌یابد. هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینه کننده (LH) تولید می‌شود که رشد تخمک جدید را تحریک می‌کند. همانطور که یک تخمک در تخمدان ایجاد می‌شود، استروژن هم افزایش می‌یابد.

مرحله تخمک‌گذاری