این 15 کار برای پیشگیری از سرماخوردگی موثر هستند!

سرماخوردگی

14. مصرف مرکبات را فراموش نکنید

healthline.com

در روده انسان میکروبی به نام پروبیوتیک زندگی می‌کند که باعث تقویت سیستم بدن می‌شود. برای همین مصرف مواد غذایی مثل دوغ کفیر، ماست پروبیوتیک یا دیگر مواد غذایی ،ری، باعث می‌شوند تا کمتر به سرماخوردگی مبتلا شوید.

12. ورزش کنید

یکی از راحت‌ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی، پوشیدن لباس گرم و من، مخصوصا در پاییز و زمستان است. البته گرم نگه داشتن خود تنها مشروط به پوشیدن لباس گرم نیست و باید محیطی که در آن قرار دارید را گرم و مطبوع نگه دارید.

پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی از درمان آن راحت‌تر است!

داشتن یک برنامه روتین ورزشی باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن تقویت شده و تهویه ریه بیشتر از قبل افزایش پیدا کند. البته ورزش ، خواص دیگری مثل افزایش جریان خوت در کلیه و رگ‌ها را دارد و همین باعث پیشگیری از سرماخوردگی و ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌شود.

13. خواب کافی برای پیشگیری از سرماخوردگی فراموش نشود

بهتر است بیشتر سطوحی که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنید را مرتبا با الکل یا مواد ضد عفونی مختلف پا،ازی کنید. میز، دسته‌های صندلی، کییورد، گوشی تلفن همراه و بسیاری از سطوح و وسایل دیگری که در طول روز از آن‌ها استفاده می‌کنید، ضمن این که بسیار آلوده‌اند، ممکن است باعث انتقال ویروس شوند. حال با این کار هم می‌تو،د از وسایل روزانه خود میکروب‌زدایی کنید و هم از انتقال ویروس‌های احتمالی جلوگیری کنید.

4. هوا را مرطوب نگه دارید

یکی از بیماری‌هایی که هر فردی در طول زندگی خود بارها به آن مبتلا می‌شود، سرماخوردگی است. سرماخوردگی در واقع یک بیماری مسری و ویروسی است که از طریق ارتباط فرد مبتلا با دیگران منتقل می‌شود. عطسه، سرفه، تماس از نزدیک یا حتی استفاده از وسایلی که فرد ناقل از آن استفاده کرده، احتمال ابتلا به سرماخوردگی را بسیار بالا می‌برد. اگر علائم سرماخوردگی دارید، برای درمان به موقع حتما به دکتر گوش حلق و بینی مراجعه کنید اما لازم است بد،د که راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی بسیار ساده و عملی هستند. ما در این مطلب از مجله دکتردکتر قصد داریم تا به بررسی این روش‌ها بپردازیم؛ پیشنهاد می‌کنیم تا در ادامه با ما همراه باشید.

روش‌های پیشگیری از سرماخوردگی

راه های پیشگیری از سرماخوردگی

2. تا جایی که می‌تو،د استحمام کنید

محققان به تازگی دریافته‌اند که افرادی که مصرف ویتامین D کمتری دارند، نسبت به دیگران بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف دستگاه تنفسی هستند. یکی از فواید وجود ویتامین D در بدن، فعال ، قابلیت مق، با عفونت در بدن توسط این ویتامین است و ،، که به اندازه کافی آن را دریافت نمی‌کنند، بشتر سرما می‌خورند.

ویتامین D را از طریق نور آفتاب و مکمل های خوراکی مثل قرص هم می‌توان جذب کرد اما منبع غنی غذایی آن را می‌توان در گوشت ،، ماهی سالمون، آب پرتقال، تخم مرغ، شیر، قارچ و پنیر دریافت کرد.

8. به اندازه کافی آب بنوشید

شما بگویید که برای پیشگیری سرماخوردگی چه می‌کنید؟ روش‌های خود را به ما و دیگر خوانندگان دکتردکتر بگویید.

این ثابت شده که زم، که خواب هستیم، بدن شروع به ترمیم خود می‌کند. از این رو با اطمینان می‌تو،م بگوییم که یکی از راه‌های پیشگیری سرماخوردگی قطعا داشتن خواب به اندازه کافی است. با استناد به نتیجه یک آزمایش که توسط بنیاد ملی خواب آمریکا روی تا ،ن و مردان مختلف به عمل آمده، ،، که در طول شبانه‌روز بین 7 تا 9 ساعت می‌خوابند، کمتر به سرماخوردگی مبتلا می‌شوند.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%BE%DB%8C%D8%B4%DA%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C/

در واقع با شستشوی ساده با مایع دستشویی یا صابون و آب گرم، به راحتی می‌تو،د ویروس‌ها را از روی دست‌های خود بشویید.

استحمام روزانه کمک می‌کند تا دمای بدن به شکل قابل ملاحظه‌ای متعادل شود و همین یکی از راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی است. استحمام نه تنها روی حال و هوای بیمار تاثیر می‌گذارد بلکه به رعایت بهداشت و دور ، میکروب‌ها نیز بسیار کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم تا در حمام، کمی بخار درست کنید و دستگاه تنفسی شما مقداری تلطیف شود.

3. سطوح را ضد عفونی کنید

اما همانطور که گفتیم، قصد داریم تا در این مقاله به راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی بپردازیم. برای همین در ادامه تمامی روش‌های پیشگیری سرماخوردگی را که اتفاقا ساده هم هستند را به شما معرفی خواهیم کرد:

1. استرس را از خود دور کنید

استفاده از دخ،اتی مثل سیگار باعث می‌شود که نه تنها مجاری تنفسی شما خشک شود بلکه میکروب‌ها و ویروس‌هایی که در این مجاری هستند، به راحتی داخل بدن شوند. همچنین سیگار باعث می‌شود تا مژک‌های تنفسی به صورت موقتی فلج شده و باعث بالا رفتن احتمال سرماخوردگی در فرد شود.

6. بهداشت را رعایت کنید

منابع:

شستن دست ها برای جلوگیری از سرماخوردگی

7. مصرف ویتامین D خود را افزایش دهید

دهیدراته یا کم آب شدن بدن باعث می‌شود تا بدن مستعد ابتلا به سرماخوردگی شود. حال اگر در طول روز بین 6 تا 8 لیوان آب و دیگر مایعات مفید بنوشید، ویروس‌ها و میکروب‌های احتمالی را زودتر از چرخه بدن خود خارج کرده و آب مورد نیاز بدن را تامین کرده‌اید.

برای این که راه‌های جلوگیری از سرماخوردگی را بهتر درک کنیم، لازم است تا ابتدا درباره ماهیت این بیماری بهتر بد،م. تا الان که این مقاله را می‌خو،د، دانشمندان نزدیک به 200 نوع ویروس و باکتری شناسایی کرده‌اند که باعث بیماری سرماخوردگی می‌شوند. سرماخوردگی در واقع نوعی عفونت ویروسی است که در عملکرد بخش‌هایی مثل گلو، بینی و در مجموع دستگاه تنفسی اختلال ایجاد می‌کند. ابتلا به سرماخوردگی از لحاظ شدت، سطوح مختلفی دارد اما همگی دارای نشانه‌هایی مثل گرفتگی و آبریزش بینی، سرفه، گلودرد، التهاب سفیده چشم، کوفتگی بدن، درد در عضلات، تب و عطسه هستند.

رعایت بهداشت به جلوگیری از سرماخوردگی کمک می‌کند و یکی از کارهای مفید و مهم در راستای آن، رعایت بهداشت و شستشوی دست‌ها است. همانطور که اشاره کردیم، یکی از راه‌های انتقال سرماخوردگی، تماس با وسایلی است که فرد مبتلا به سرماخوردگی از آن استفاده کرده است. از آنجا که ویروس حتی ممکن است تا چند روز روی سطوح زنده بماند، بهتر است که اگر احتمال می‌دهید فردی مبتلا با وسیله‌ای خاص در تماس بوده، یا سطح آن را ضد عفونی کنید یا دست‌های خود را سریعا بشویید.

یکی از راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی قطعا مصرف مرکبات و سبزیجات مفید است. پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، توت فرنگی، کیوی و دیگر مرکبات، منابع غنی ویتامین C هستند و بدن را در برابر ویروس سرماخوردگی مقاوم می‌کنند. همچنین مصرف سبزیجاتی مثل فلفل دلمه‌ای و گوجه‌فرنگی نیز به پیشگیری از سرماخورگی کمک می‌کنند.

15. خود را گرم نگه دارید

چای، مخلوط آب جوش، آویشن و عسل، آب پرتقال و انواع جوشونده و دم کرده‌های گیاهی از جمله مایعات مفید دیگر برای پیشگیری و همچنین درمان سرماخوردگی هستند.

9. مکمل روی مصرف کنید

استرس و اضطراب میزان ترشح هورمون کورتیزول را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و همین بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلفی مثل سرماخوردگی می‌کند. کورتیزول هورمونی است که سیستم دفاعی را تقویت کرده و ایمنی بدن را بالا می‌برد. برای همین توصیه می‌کنیم تا برای پیشگیری سرماخوردگی، استرس‌های روزانه را از خود دور کنید. پیاده‌روی، مدیتیشن و یوگا، دوری از شبکه‌های اجتماعی و اخبار منفی و وقت گذر، با خانواده و دوستان، به شما در این راه کمک خواهد کرد.

برای این که بدنی مقاوم و قوی‌تر داشته باشید، می‌تو،د مکمل روی مصرف کنید. روی یکی از راه‌های پیشگیری سرماخوردگی است اما حتی در صورت ابتلا به آن نیز می‌تو،د با مصرف آن، علائم را کاهش داده و طول مدت مریضی را کم کنید. برای مصرف روی می‌تو،د قرص و مکمل بخورید اما منابع غذایی مثل سویا، عدس و گوشت منابع غنی روی هستند.

10. آب نمک غرغره کنید و مجاری بینی خود را بشویید

در این مطلب درباره 15 روش که با اتکا به آن‌ها می‌تو،د از ابتلا به سرماخورگی جلوگیری کنید را مورد بررسی قرار دادیم. در این زمینه توجه داشته باشید که راه‌های پیشگیری از سرماخوردگی در بارداری یا پیشگیری از سرماخوردگی کودکان و بزرگسالان تقریبا ی،ان هستند و با هم تفاوتی ندارند. برای این که سلامتی شما از هر چیز دیگری مهم‌تر است، توصیه می‌کنیم که اگر احساس سرماخوردگی داشتید و به مشاوره و معاینه توسط دکتر گوش، حلق و بینی نیاز پیدا کردید، از طریق سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر اقدام کنید.

راه حل‌های مختلفی برای درمان سرماخوردگی وجود دارد که همه آن‌ها یا به درمان‌های خانگی ختم می‌شوند یا تحت نظر دکتر گوش و حلق و بینی تحت درمان قرار می‌گیرند؛ قبلا به صورت مفصل در یکی از مقالات مجله دکتردکتر درباره آن گفته‌ایم.

استفاده از بخور در هنگام سرماخوردگی یا در روزهای سرد سال باعث می‌شود که از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری کنید. در واقع خشک بودن راه تنفس باعث می‌شود تا عمر باکتری‌ها و ویروس‌هایی که در سینوس وجود دارند، از بین نروند. این در صورتی است که می‌تو،د با یک دستگاه بخور یا حتی بخور به شیوه سنتی، مجاری تنفسی و غشای مخاطی خود را مرطوب نگه داشته و امکان زنده ماندن باکتری‌ها را بسیار کاهش دهید.

5. از استعمال دخ،ات بپر،ید

اگر در معرض تماس با فرد مبتلا به بیماری سرماخوردگی بوده‌اید یا برخی علائم آن را در خود می‌بینید، پیشنهاد می‌کنیم تا در طول روز چندین بار مخلوط نمک و آب گرم غرغره کنید و در کنارش، مجاری بینی خود را بشویید. برای این کار می‌تو،د از سرم‌های مخصوص یا آب و،م استفاده کنید.

11. ایمنی بدنی خود را با مصرف پروبیوتیک تقویت کنید