برونشیت کودک از خفیف تا مزمن؛ این مشکل را چقدر باید جدی بگیریم؟

شما می‌تو،د زردچوبه را کمی زردچوبه را با عسل مخلوط کنید تا شکل خمیری بدست آید. سپس آن را تا زم، که کودک علائم دارد، مصرف کند. استفاده از زردچوبه به ،وان ادویه در غذا نیز معمولا بی‌خطر است مگر اینکه فرزند شما به آن حساس باشد. در صورتی که فرزند شما دارای مشکلات معده، مشکلات کیسه صفرا، خونریزی یا اختلالات خونی، شرایط حساس هورمونی یا کمبود آهن از مصرف زردچوبه بپردازد.

قبل از دادن دارو سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه به کودک خود با پزشک اطفال مشورت کنید. بیشتر پزشکان این داروها را به کودکان کمتر از 4 سال توصیه نمی‌کند زیرا ممکن است عوارض جانبی مضری ایجاد کنند. برای کودکان بین سنین 4 تا 6 سال، تنها زم، از محصولات بدون نسخه استفاده کنید که توسط پزشک توصیه شده است. در بیشتر موارد، آنتی هیستامین نیز ندهید. چرا که آن‌ها می‌توانند ترشحات را خشک و سرفه را بدتر کند.

ا،ر موارد برونشیت را می‌توان به راحتی در خانه با استراحت، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و مایعات فراوان درمان کرد. شما فقط باید در صورتی که علائم کودک شما شدید یا غیرعادی باشد، به پزشک عمومی مراجعه کنید. در بیشتر موارد، برونشیت به خودی خود طی چند هفته بدون نیاز به درمان برطرف می‌شود. این نوع برونشیت به نام برونشیت حاد شناخته می‌شود. در مدت بیماری کودک شما باید مایعات زیادی بنوشید و استراحت کافی داشته باشید.

درمان برونشیت کودکان به علائم، سن و سلامت عمومی کودک شما بستگی دارد. تقریباً در همه موارد، آنتی بیوتیک‌ها نباید برای درمان برونشیت حاد استفاده شوند. این به این دلیل است که بیشتر عفونت‌ها توسط ویروس‌ها ایجاد می شوند. حتی کودک، که بیش از 8 تا 10 روز سرفه می‌کنند، اغلب نیازی به آنتی بیوتیک ندارند.

برونشیت اطفال یکی از بیماری‌های بسیار شایع در نوزادان در طول پاییز، زمستان و اوایل بهار است. این بیماری بیشتر کودکان زیر دو سال را مبتلا می‌کند، اما در نوزادان سه تا شش ماهه نیز زیاد دیده می‌شود. در حالی که ا،ر نوزاد، که به آن مبتلا می‌شوند، بعد از چند هفته خوب می‌شوند اما در برخی از نوزادان ممکن است منجر به علائم شدیدتری شود. بنابراین مهم است که والدین نوزادان بدانند برونشت چیست، چه مراقبت‌هایی نیاز است و چه کاری باید انجام دهند.

درمان برونشیت کودکان

همینطور آسپرین یا داروهای حاوی آسپرین را برای افراد کمتر از 19 سال مجاز نیست، مگر اینکه توسط پزشک اطفال تجویز شده باشد. مصرف آسپرین می‌تواند کودک شما را در معرض خطر ابتلا به سندرم ری قرار دهد. این اختلال نادر اما بسیار جدی است که اغلب بر مغز و کبد تاثیر می گذارد.

درمان گیاهی و خانگی برونشیت کودکان

ا،ر کودک، که برونشیت حاد دارند، بدون هیچ مشکلی بهبود می‌یابند. اما این بیماری گاها می‌تواند منجر به ذات‌ا،یه شود. ذات‌ا،یه شایع ترین عارضه برونشیت است و زم، اتفاق می‌افتد که عفونت بیشتر به داخل ریه‌ها گسترش می‌یابد و باعث می‌شود کیسه‌های هوایی داخل ریه‌ها پر از مایع شود. از هر 20 مورد برونشیت 1 مورد منجر به ذات ا،یه می‌شود. معمولا کودک، که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا همیشه در فضای پر از دود سیگار قرار دارند، بیشتر مستعد ابتلا به ذات‌ا،یه هستند.

برونشیت حاد کودکان

برونشیت ریه در کودکان و برونشیت ریه در نوزادان معمولا با علائم و نشانه‌هایی مشابه علائم سرماخوردگی شروع می‌شود، اما می‌تواند به سرعت تنگی‌نفس، خس‌خس سینه یا سرفه که با گذشت زمان بدتر می‌شود، تبدیل شود. گرفتگی بینی نیز در برونشیت کودک اغلب وجود دارد و باعث بدتر شدن سرفه می‌شود. همچنین این بیماری می تواند باعث استفراغ شدید ناشی از سرفه بد شود و گاها با آنفولانزای معده اشتباه گرفته شود. در صورتی که کودک شما هر یک از علائم و نشانه‌های زیر را تجربه کرد، فورا به پزشک مراجعه کنید:

  • سرفه عمیق، مداوم همراه با گرفتگی بینی
  • تنگی نفس یا تنفس سریع
  • خس‌خس سینه
  • استفراغ شدید ناشی از سرفه بد
  • تب شدید
  • تغذیه ضعیف
  • بی‌حالی

برونشیت شدید کودکان

برونشیت شدید کودکان به این م،ی است که این بیماری بیش از چهار هفته است ادامه دارد و به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد شده است. درواقع یکی از علل سرفه مزمن در کودکان وضعیتی به نام برونشیت باکتریال طول،‌مدت به م،ای برونشیت مزمن است. خوشبختانه برونشیت شدید یا مزمن در کودکان نادر است. در صورتی که فرزند شما بیش از 4 هفته است که دارای سرفه‌های شدید، تب‌های مداوم، گرفتگی بینی و مشکل تنسی، خس‌خس سینه را تجره می‌کند، باید به پزشک اطفال مراجعه کند. معمولا پزشک برای کودکان 14 سال یا کمتر مبتلا به برونشیت شدید مصرف آنتی‌بیوتیک به مدت دو هفته را تجویز می‌کند.

برونشیت مزمن را جدی بگیرید!

علائم برونشیت در کودکان

برونشیت مزمن در کودکان نادر است. این بیماری می‌تواند خفیف تا شدید باشد و طول،‌تر از برونشیت حاد از چند ماه تا چند سال طول بکشد. شایع‌ترین علت برونشیت مزمن سیگار کشیدن است. لوله‌های برونش ملتهب و تحریک می‌شوند و به مرور زمان مخاط زیادی تولید می‌کنند. افرادی که برونشیت مزمن دارند، بیشتر در معرض خطر عفونت‌های باکتریایی راه هوایی و ریه‌ها مانند ذات‌ا،یه هستند.

برونشیت حاد کودکان

برونشیت می‌تواند کوتاه مدت (حاد) یا طول، مدت (مزمن) باشد. برونشیت حاد به سرعت ظاهر می‌شود و می‌تواند علائم شدیدی ایجاد کند. اما بیشتر از چند هفته طول نمی‌کشد. ا،ر افراد در مقطعی از زندگی خود به برونشیت حاد مبتلا می‌شوند. در بیشتر موراد ویروس‌ها باعث بیشتر برونشیت می‌شوند. برخی از ویروس‌های مختلف می توانند دستگاه تنفسی را آلوده کرده و به لوله‌های برونش حمله کنند. با این حال عفونت توسط برخی از باکتری‌ها نیز می‌تواند باعث برونشیت حاد شود که منجر به برونشیت مزمن می‌شود.

گاهی اوقات علائم ممکن است برای هفته‎ها باقی بماند. اما اگر یک هفته‌ای از بیماری فرزندتان می‌گذارد و بهبودی حاصل نشده است، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

برونشیت ریه در کودکان

پالس ا،یمتری یکی‌دیگر از آزمایشات تشخیص برونشیت در کودکان است. ا،ی متر دستگاه کوچکی است که میزان ا،یژن خون را اندازه گیری می‌کند. برای این آزمایش، یک حسگر کوچک (مانند یک گیره) روی انگشت یا پای کودک شما قرار می‌گیرد. هنگامی که دستگاه روشن است، یک چراغ قرمز کوچک در سنسور دیده می‌شود. سنسور بدون درد است و نور قرمز هیچ گرمایی ندارد که خطرآفرین باشد. نمونه خلط و ترشحات بینی نیز می‌توانند میکروب ایجادکننده عفونت را پیدا کنند.

درمان برونشیت کودکان؛ درمان غیر دارویی، درمان برونشیت حاد، درمان برونشیت مزمن

شایع‌ترین علت برونشیت در کودکان ویروسی است و بیماری خفیفی درنظرگرفته‌ می‌شود. این نوع برونشیت ممکن است به دنبال سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های ویروسی در دستگاه تنفسی فوق، ایجاد شود. همچنین ممکن است در کودکان مبتلا به سینوزیت مزمن، آ،ژی، یا ،، که لوزه‌ها و آدنوئیدهای بزرگی دارند، رخ دهد. با این حال این بیماری ممکن است باعث ذات‌ا،یه در کودکان شود. همینطور برونشیت در کودکان بالای 6 سال، می‌تواند توسط باکتری ایجاد شود و حتی تا دو سال کودک را گرفتار کند.

علت برونشیت مزمن معمولا قرار گرفتن طول، مدت در معرض محرک‌هایی است که به ریه‌ها و راه‌های هوایی کودک آسیب می‌رساند. دود سیگار عامل اصلی برونشیت مزمن کودکان است. پیپ، سیگار و سایر انواع دود تنباکو به خصوص اگر آن‌ها را استنشاق کند، باعث برونشیت مزمن می‌شوند.سایر محرک‌های استنشاقی از جمله دود کارخانه‌ها، آلودگی هوا یا گرد‌وغبار نیز می تواند به برونشیت مزمن منجر شوند.

تشخیص برونشیت در کودکان

همانطور که گفتیم برونشیت زم، رخ می‌دهد که لوله‌های برونش (لوله‌هایی که از نای به ریه‌ها منتهی می شوند) عفونی می‌شوند. این تحریک منجر به تجمع مخاط می شود. کودک شما سرفه می‌کند تا مخاط را بالا بیاورد. برونشیت می تواند مزمن (مداوم) یا حاد (ناگه،) باشد. ا،ر کودکان به برونشیت حاد مبتلا می‌شوند که ناشی از ویروس یا باکتری است.

بخور نیز به تجزیه مخاط کمک می‌کند تا کودک راحت‌تر بتواند آن را دفع کنید. ساده‌ترین راه برای استفاده از بخور آب در حمام یا دوش است. دوش خود را تا جایی که می‌تو،د گرم کنید، کودک وارد حمام شود، سپس از طریق دهان و بینی نفس عمیق بکشد. آب داغ همچنین می‌تواند به شل شدن عضلاتی که ممکن است در اثر سرفه دچار تنش شده باشند کمک کند. یکی دیگر از گزینه‌های بخور شامل قرار دادن آب داغ در یک قابلمه و پوشاندن سر با حوله و استنشاق بخار است. در صورت استفاده از دستگاه بخورنیز شما باید آب آن را روزانه تعویض کنید و از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. چرا که این دستگاه می‌توانند باکتری‌ها را به هوا وارد کنند.

در برخی موارد، علائم برونشیت می‌تواند بسیار طول،‌تر باشد. اگر علائم حداقل سه ماه طول بکشد، به ،وان “برونشیت مزمن” شناخته می شود. هیچ درم، برای برونشیت مزمن وجود ندارد، اما چندین دارو برای کمک به تسکین علائم وجود دارد. همچنین کودک شما باید از حضور در مکان‌های با استعمال دخ،ات و محیط‌های پر دود پر، کند، زیرا آن‌ها می‌توانند علائم شما را بدتر کنند.

عوارض برونشیت کودکان

پزشک اطفال می‌تواند برونشیت حاد را با استفاده سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی تشخیص دهد. در برخی موارد، ممکن است فرزند شما برای رد سایر مشکلات سلامتی مانند ذات‌ا،یه یا آسم به آزمایشاتی نیاز داشته باشد. مثلا پزشک برای مشاهده تصاویری از بافت‌های داخلی، استخوان‌ها و اندام‌ها کودک ممکن است برای او رادیوگرافی قفسه سینه تجویز کند.

سیر نیز دارای خواص درم، زیاد است و می‌تواند از رشد ویروس برونشیت عفونی جلوگیری کند. از این رو سیر می‌تواند به‌،وان یک درمان طبیعی برای برونشیت استفاده شود. با این حال اگر کودک شما دچار هر گونه اختلال خونی است، سیر را با احتیاط مصرف کند. زردچوبه نیز دارای خواص زیادی است که می تواند آن برای مبارزه با برونشیت مفید کند. از جمله اثرات زردچوبه می‌توان به ضدویروسی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی بودن آن اشاره کرد. زردچوبه همچنین فعالیت آنتی‌ا،ید، را افزایش می دهد، به این م،ی که ممکن است به کاهش تحریک و تقویت ایمنی کودک شما کمک کند.

خوشبختانه شما می‌تو،د با برخی آموزش‌های ساده به کودک‌تان از ابتلا به بیماری برونشیت پیشگیری کنید. شما می تو،د با جلوگیری از انتشار ویروس‌هایی که ممکن است منجر به برونشیت شود، از برونشیت حاد جلوگیری کنید. مثلا به کودک خود بیاموزید که هنگام سرفه یا عطسه، بینی و دهان خود را بپوشاند. مطمئن شوید که کودک شما مرتبا دست های خود را می شوید. همینطور فرزند شما باید از مناطقی که حاوی مواد محرک از جمله دود، مواد شیمیایی، گردوغبار یا آلودگی هوا هستند و ممکن است بینی و ریه‌ها را آلوده کنند دوری کنند.

این علائم اغلب 7 تا 14 روز طول می‌کشد. اما ممکن است سرفه برای 3 تا 4 هفته ادامه یابد. این علائم ممکن است شبیه سایر مشکلات سلامتی باشد و می‌تو،د برای تشخیص درست دکتر کودکان مراجعه کنید.

انواع برونشیت کودکان

به کودک‌تان اجازه دهید که به اندازه کافی بخوابد و استراحت کند. در طول خواب عمیق، عملکرد ایمنی کودک را ترمیم و تقویت می‌شود و بدن شما بهتر می‌تواند با التهاب مبارزه کند. آنجایی که این بیماری ویروسی است، نیازی به آنتی بیوتیک ندارد. معمولا داروهای ضدسرماخوردگی و سرفه برای کودکان توصیه نمی‌شود. علاوه بر استراحت، برای بچه‌های بزرگ‌تر از یک سال می‌تو،د از یک قاشق چای‌خوری عسل برای کاهش سرفه استفاده کنید. غرغره ، آب نمک نیز ممکن است به ش،تن مخاط و کاهش درد گلو کمک کند. یک قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم حل کنید. مقدار کمی از آب نمک را بنوشید و در پشت گلو غرغره کنید. آب را قورت ندهید. در عوض، آن را در سینک تف کنید. پس از آن، می‌تو،د دهان خود را با آب ساده بشویید.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A8%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%B4%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/ محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

پیشگیری بیماری برونشیت

برونشیت و برونشیولیت هر دو شبیه بهم هستند، با این تفاوت که اصطلاح برونشیت معمولا برای کودکان یک سال به پایین می‌شود، در حالی که اصطلاح برونشیت عموما برای کودکان یک سال به بالا رایج است. همینطور برونشیت، مجاری هوایی کوچک‌تر را تحت تأثیر قرار می‌دهد، در حالی که برونشیولیت مجاری هوایی بزرگتر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علائم برونشیت در کودکان

برونشیت گاهی اوقات با بیماری التهاب نایژک یا برونشیولیت اشتباه گرفته می‌شود. برونشیولیت در زمستان بسیاری از نوزادان و کودکان نوپا را درگیر می‌کند و شبیه سرماخوردگی است. با این تفاوت که در آن سرفه خلط‌ آور و التهاب راه‌های هوایی تحت، ظاهر می‌شود و می تواند باعث خس خس سینه در ریه‌ها شود. این بیماری اغلب در اثر عفونت ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) ایجاد می‌شود.

برونشیت معمولا توسط همان ویروس‌هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، به وجود می‌آید. این بیماری اغلب حاد است، به این م،ی که مدت زمان نسبتا کوتاهی طول می‌کشد. در بیشتر مواقع کودک در مورد برونشیت حاد نیازی به مراجعه به پزشک ندارد، زیرا عفونتی که باعث سرفه می‌شود معمولا پس از دو تا سه هفته همراه با علائم دیگر از بین می‌رود.

در صورتی که نشانه‌هایی از برونشیت مشاهده می‌کنید، حتما آن را جدی بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم که حتما قبل از بروز علائم طول، مدت برونشیت به متخصص اطفال مراجعه نمایید. خوشبختانه امکان رزرو و ،ت‌دهی آنلاین از سایت دکتردکتر وجود دارد. اگر سوالی در مورد برونشیت یا نحوه رزرو دکتر اطفال داشته باشید می‌تو،د در بخش دیدگاه آن با ما در میان بگذارید.

به یاد داشته باشید که آنتی بیوتیک‌ها برونشیت حاد را درمان نمی‌کنند. همینطور استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مواقعی که مورد نیاز نیست، می‌تواند بیش از آنکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. علاوه بر این فرزند شما باید از یک رژیم غذایی مغذی استفاده کند.

برونشیت نوزادان

شایع‌ترین علائم برونشیت در کودکان، سرفه مرطوب و تولید خلط است. از سایر علائم بیماری برونشیت کودک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرفه خشک یا با خلط
  • سردرد خفیف
  • تب خفیف
  • گلو درد
  • درد یا سفتی در قفسه سینه
  • احساس خستگی و بدن درد
  • خس خس سینه
  • تنگی نفس
  • استفراغ
  • آبریزش بینی قبل از شروع سرفه
  • ،ز
  • درد کمر و عضله
  • گلو درد

هدف از درمان برونشیت حاد کمک به کاهش علائم است. درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • استراحت فراوان
  • استامینوفن یا ایبوپروفن برای تب و درد خفیف
  • داروی سرفه برای کودکان بالای 4 سال
  • مایعات بیشتر

اگر فرزند شما چندین هفته‌ است که با علائمی مثل سرفه خشک یا خلط‌آور، استفراغ، آبریزش بینی، درد قفسه سینه، تب خفیف و گلودرد سروکله می‌زند، احتمالا برونشیت حاد داشته باشد. این بیماری معمولا توسط عفونت ویروسی ایجاد می شود و به خودی خود نیز بهبود می‌یابد. به ندرت پیش می‌آید که برونشیت کودک به نوع مزمن تبدیل شود، به این م،ی که حدود یک ماه یا بیشتر طول بکشد.

در کودکان، شایع ترین علت برونشیت حاد ویروسی است. این بیماری ممکن است پس از سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های ویروسی در بینی، دهان یا گلو (دستگاه تنفسی فوق،) ایجاد شود. چنین بیماری‌هایی می توانند به راحتی از تماس مستقیم با یک فرد بیمار سرایت کنند. ما در این مطلب از مجله دکتر دکتر به بررسی برونشیت کودکان پرداخته‌ایم و به طور مفصل در مورد علائم و نحوه درمان صحبت کرده‌ایم. شما عزیزان می‌تو،د در کنار استفاده از راه‌کارهای ارائه‌شده در این مطلب، از یک متخصص اطفال نیز کمک بگیرید.

برونشیت چیست؟

برونشیت حاد یکی از شایع‌ترین انواع عفونت ریه بوده و یکی از پنج دلیل اصلی برای ویزیت پزشک عمومی است. برونشیت حاد می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما در کودکان کوچکتر زیر پنج سال شایع‌تر است. این بیماری در زمستان شایع‌تر است و اغلب به دنبال سرماخوردگی، گلودرد یا آنفولانزا ایجاد می‌شود.

برونشیت حاد اغلب در اثر عفونت ویروسی ایجاد می‌شود و حدود 10 یا 14 روز طول می کشد (حتی ممکن است 3-4 هفته باقی بماند). البته این بیماری ممکن است توسط باکتری‌ها یا گردوغبار، آ،ژن‌ها، بخارهای قوی یا دود تنباکو نیز ایجاد شود. در کودکان، شایع‌ترین علت برونشیت حاد ویروس است. این بیماری ممکن است پس از سرماخوردگی یا سایر عفونت های ویروسی در بینی، دهان یا گلو (به طور کلی دستگاه تنفسی فوق،) ایجاد شود. چنین بیماری‌هایی می‌توانند به راحتی از تماس مستقیم با یک فرد بیمار سرایت کنند. کودک، با سینوزیت مزمن، آ،ژی، آسم، بزرگ شدن لوزه‌ها و آدنوئیدها احتمال بیشتری برای ابتلا به برونشیت حاد دارند.

برونشیت مزمن کودکان

برونشت نوزادان

برونشیت به عفونت و التهاب لوله‌های تنفسی در ریه‌ها گفته می‌شود که معمولاً یا سرفه‌های مرطوب (سرفه‌های همراه با خارج شدن خلط یا مخاط از گلو) همراه است. برونشیت وضعیتی بین سرماخوردگی معمولی و ذات‌ا،یه شدید است. این راه‌های هوایی که لوله های برونش نامیده می‌شوند، نای را به ریه‌ها متصل می‌کنند. برونشیت می‌تواند ورود و ،وج هوا از ریه‌ها را سخت کند، بافت پوشش لوله برونش را تحریک کند و باعث شود که بیش از حد مخاط تولید کنند.

برونشیت مزمن نوعی بیماری انسدادی مزمن ریه و جزو بیماری‌های ریوی است که تنفس را سخت می‌کند و با گذشت زمان بدتر می‌شود. برونشیت مزمن معمولا منجر به التهاب، تورم و تحریک لوله‌های برونش می‌شوند. تحریک لوله‌ها باعث ایجاد مخاط می‌شود. این مخاط و تورم لوله‌ها باعث می‌شوند ریه‌های شما نتوانند ا،یژن را به داخل بدن و دی ا،ید کربن را از بدن خارج کنند. این بیماری ممکن است حداقل 3 ماه از سال یا 2 سال متوالی ادامه داشته باشد.

در صورتی که نوزاد شما دارای تب بالا، تنفس سریع یا شدید، صدای ،، یا ، شدن سوراخ های بینی همراه با تنفس، پوستی ه رنگ پریده، امتناع یا ناتو، از نوشیدن یا مصرف بسیار کمتر از حد معمول است، بهتر است که به دکتر اطفال مراجعه کنید. توجه کنید که هیچ دارویی برای درمان خود ویروس وجود ندارد اما ممکن است دادن مقدار زیادی مایعات از جمله شیر مادر یا شیر خشک برای فرزندتان بسیار مفید باشد. همینطور حمام آب گرم نیز می‌تواند علائم بیماری را بهبود ببخشد.

برونشیت مزمن کودکان

زنجبیل، سیر، زردچوبه از دیگر درمان‌های گیاهی وخانگی برونشیت هستند. برخی از محققان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد زنجبیل می‌تواند اثر ضد التهابی در برابر عفونت‌های تنفسی داشته باشد. شما می تو،د زنجبیل را به چند روش مصرف کنید. مثلا زنجبیل خشک را خام بجویید یا به غذا اضافه کنید. استفاده از چای زنجبیل نیز ایده‌ی خوبی است. توجه کنید که ممکن است به زنجبیل حساس باشید، بنابراین اگر به زنجبیل عادت ندارید، آن را به مقدار کم مصرف کنید. خوردن گه‌گاهی زنجبیل برای هر کودکی بی خطر است، اما در صورتی که کودک‌تان هر نوع اختلال خون، مشکلات قلبی یا دیابتی را داراست، از خوردن زنجیبل خودداری کند.

Urgencias de desatascos roda de bará 24 horas. Martins. Link.