بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی زنان؛ اصولی و مهم!

healthline.com

ناحیه تناسلی ،ن بسیار حساس است. این بخش از بدن به خاطر ساختاری که دارد و ترشحات موجود در آن، مستعد شکل‌دهی به عفونت‌های متنوع است. پس باید با رعایت بهداشت و اصول مراقبتی مانع از آن شوید که مشکلی در آن به وجود بیاید.

برای حفظ بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی ،ن باید به نکاتی درباره رژیم غذایی هم توجه شود. برای سلامت این بخش از بدن، مصرف مواد زیر توصیه می‌شود:

  • آنتی ا،یدان‌ها
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • اسیدهای چرب امگا ۳
  • اسیدهای چرب امگا ۶
  • پروتئین
  • پروبیوتیک ها

کاهش استرس

بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی ،ن

بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی ،ن اهمیت زیادی دارد

شاید برایتان جالب باشد که استرس و بالارفتن سطح هورمون‌های وابسته به آن مانند کورتیزول روی وضعیت اسیدی/قلیایی‌بودن واژن اثر می‌گذارد و باعث می‌شود که تعادل ph در آنجا به هم بخورد. در نتیجه، خشکی این بخش یا بروز آزردگی‌های مختلف در زمان معمولی و هنگام برقراری رابطه ، دور از ذهن نخواهد بود.

به تعویض لباس زیر به طور روزانه دقت داشته باشید. هر زم، که احساس کردید، لباستان مرطوب شده یا ترشحات زیادی در آن ریخته شده، اقدام به تعویض کنید. نگذارید که مک، مستعد رشد انواع باکتری‌ها در آنجا شکل بگیرد و بیمارتان کند.

منابع:

از جمله عوامل مهم  در زمینه بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی ،ن باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • ورزش
  • تغذیه
  • استرس

ورزش

لازم نیست تمام موهای زائد ناحیه شرمگاهی را اصلاح کنید. بخشی از آن می‌تواند نقش محافظ ناحیه تناسلی را ایفا کند. برای اصلاح بخش‌های موردنظر هم از تیغی تمیز استفاده کنید که برای اصلاح نواحی دیگر بدنتان به کار نرفته است. بعد از اصلاح هم تیغ را بشویید و خشک کنید تا برای بار بعدی عاری از میکروب باشد.

بهداشت زمان و بعد از نزدیکی

اگر می‌خواهید از صابون برای شستن این ناحیه استفاده کنید هم به‌سراغ مواردی بروید که ملایم هستند و عطر و غلظت زیادی هم ندارند. در این صورت مانع از شکل‌گیری حساسیت‌ها و مشکلات مختلف می‌شوید.

برای شستن ، تناسلی‌تان از آب گرم استفاده کنید. حتما بعد از شست‌وشو از دستمال برای خشک‌، این ناحیه بهره ببرید و نگذارید که مرطوب بماند. از دستمال‌های توالت نازک و سفیدرنگ برای خشک‌، خود بعد از شست‌وشوی ناحیه تناسلی استفاده کنید. رعایت بهداشت ، و ناحیه تناسلی بسیار مهم است.

از بیشتر محصولات بهداشتی ناحیه تناسلی که برای شست‌وشو و از بین‌بردن بوی نامطبوع این بخش تبلیغ می‌شوند، به‌شدت دوری کنید. مواد عطری باعث تحریک ناحیه تناسلی و واژن می‌شوند و می‌توانند حساسیت‌ها یا مشکلات متنوعی به همراه بیاورند. از نوار بهداشتی‌های عطری یا تامپون‌هایی با همین ویژگی هم دوری کنید.

دوش واژینال

هرگونه حالت غیرعادی در آن هم نیاز به مراجعه به پزشک ،ن دارد. برای دریافت ،ت از پزشک ،ن و زایمان می‌تو،د از سیستم ،ت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر کمک بگیرید که راهی ساده و سریع برای ارتباط با متخصصان مختلف است.

تعدد شرکای ، از جمله دلایل بروز مشکلات متنوع در نواحی تناسلی است. یکی از اصولی‌ترین و مهم‌ترین کلیدها در حفظ بهداشت و سلامت ، بانوان همین مورد است. اگر تعداد شریک‌های ،‌تان زیاد باشد، کنترل وضعیت سلامتتان دشوار می‌شود. اول از هرچیز، احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در شما قوت بیشتری می‌گیرد. در درجات بعدی هم، امکان کنترل آنها از نظر ابتلا به بیماری‌هایی مانند زگیل تناسلی دشوار می‌شود.

استفاده از کاندوم

بهداشت ، ،ن

عدم استفاده از صابون‌های قوی

در برقراری رابطه ،، حتما از کاندوم استفاده کنید. این وسایل هم راهی برای پیشگیری از بارداری هستند و هم به شما کمک می‌کنند که از بسیاری از بیماری‌های مقاربتی دور بم،د. انتقال شمار زیادی از مشکلات مقاربتی و بیماری‌های ، با وجود کاندوم غیرممکن می‌شود.

عدم استفاده از لباس های تنگ

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A8%D9%87%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86/

در زمان ، هم باید به نظافت ناحیه تناسلی و بهداشت قاعدگی اهمیت بدهید. آن را به‌خوبی بشویید و به تعویض به‌موقع نوار بهداشتی دقت داشته باشید. اگر از تامپون استفاده می‌کنید هم نباید بیشتر از حد مجاز، آن را در بدن نگه دارید. نوار بهداشتی را هر ۳ تا ۴ ساعت عوض کنید و هر ۴ تا ۸ ساعت هم اقدام به تعویض تامپون کنید.

معاینه شخصی

ورزش‌، همیشه اثرات مثبت زیادی دارد. اثرات خوب آن روی سلامت دستگاه تناسلی هم انکارنشدنی است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند، زن، که ورزش می‌کنند، در ناحیه تناسلی و بخش کلیتورال آن، قوی‌تر هستند و رابطه ، بهترین را هم تجربه می‌کنند.

کگل

حواستان به رنگ پوست فرج و واژن باشد. بوهای این ناحیه را استشمام کنید و اگر موردی ناخوشایند و غیرعادی می‌بینید، حتما به پزشک مراجعه کنید. هرگونه ترشحاتی با رنگ‌های غیرمعمول هم نیاز به بررسی بیشتر دارند.

چکاپ پیش متخصص

یادتان باشد که برای حفظ بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی ،ن نیازی به استفاده از صابون و مواد شوینده رنگارنگ ندارید. این بخش از بدن می‌تواند خود را تمیز نگه دارد. ترشحات آن و ویژگی‌هایی که دارد، باعث می‌شوند که خودبه‌خود به بهداشتش رسیدگی شود.

با رعایت بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی ،ن می‌تو،د از عفونت‌ها و ابتلا به بیماری‌های رنگارنگ دور شوید. باید حواستان به تمیز و خشک‌ نگه‌داشتن ، تناسلی و نواحی مربوط به آن باشد. با این کار، از بروز التهابات مختلف در این بخش جلوگیری می‌کنید و نمی‌گذارید که آسیبی متوجه آن شود. ناحیه تناسلی بانوان مکان من،ی برای رشد و شکل‌گیری انواع عفونت‌های میکروبی است.

هرگونه تغییری در ، تناسلی را نزد پزشک ،ن پیگیری کنید. از ترشحات رنگی غیرعادی، بوهای نامطبوع و احساسات ناخوشایندی مانند خارش و سوزش به‌سادگی عبور نکنید.

عوامل موثر بر سلامت اندام تناسلی ،ن

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

بهترین جنس لباس زیر نخی است. شورت‌هایی استفاده کنید که ۱۰۰درصد از جنس نخ هستند. جنس‌های دیگر لباس زیر باعث آزار و تحریک این بخش از اندام می‌شوند و ممکن است مشکلات و حساسیت‌هایی به وجود بیاورند.

اصلاح موهای زائد

پس باید به تمیز نگه‌داشتن آن و رعایت نکات حفظ سلامتش دقت زیادی داشته باشید. هرگونه مشکل غیرعادی را هم با متخصص ،ن درمیان بگذارید تا از پیشرفت عوارض و علائم ناخوشایند جلوگیری کنید. در ادامه برایتان از نکات رعایت بهداشت و حفظ سلامت دستگاه تناسلی در ،ن گفته‌ایم.

شست‌وشو در سرویس بهداشتی

از پوشیدن جوراب‌شلواری‌ها هم که فضایی تنگ و فشرده و مستعد تعریق به وجود می‌آورند، پر، کنید. لباس‌های تنگ باعث می‌شوند که فضای مرطوب و تاریک برای رشد میکروب‌ها به‌وجود بیاید و نتیجه چنین چیزی می‌تواند عفونت‌های ناخوشایند باشد. این موضوع از مهم‌ترین نکات در حفظ بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی ،ن است.

بهداشت و مراقبت در زمان ،ی

دقت کنید که محیط واژن خودش را تمیز می‌کند اما برای نظافت بخش بیرونی ، تناسلی ی،ی فرج باید از شوینده‌های ملایم و آب گرم کمک بگیرید.

محصولات بهداشتی بانوان

صابون‌های عطری با غلظت بالا می‌توانند روی درجه اسیدی-قلیایی‌بودن محیط واژن و ناحیه تناسلی اثرات منفی بگذارند و باعث بروز مشکلاتی مانند خشکی یا مستعدشدن محیط برای رشد باکتری‌های خطرناک شوند. پس در شستن‌ این بخش از بدن به این موضوع دقت کنید و دور صابون‌های قوی را خط بکشید. این مواد برای حفظ بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی ،ن اصلا گزینه‌های من،ی نیستند.

شست‌وشو در حمام

ارزش معاینه شخصی را در حفظ بهداشت و سلامت دستگاه تناسلی دست‌کم نگیرید. حواستان باشد که باید بخش‌های مختلف این دستگاه تناسلی ،نه را بشناسید و بتو،د با بو،، دیدن و حس‌، حالات مختلفش به تغییرات احتمالی آن پی ببرید. گاهی با همین معاینه‌ها است که متوجه موردی غیرعادی می‌شوید که نیاز به پیگیری جدی دارد.

دقت کنید که قبل و بعد از نزدیکی و برقراری رابطه ، سعی کنید که ناحیه تناسلی را تمیز کنید و نگذارید که آلودگی‌های احتمالی بدن در این بخش به شریک ،‌تان منتقل شود. بعد از رابطه هم ادرار کنید تا اگر میکروب‌هایی احتمالی از راه پوست در آستانه ورود به بدنتان هستند از شما دور بمانند.

عدم ارتباط با شریک های ،

از دوش واژینال برای شست‌وشوی ، تناسلی و واژن استفاده نکنید. این دوش‌ها باعث می‌شوند که تعادل میکروارگ،زم‌های موجود در واژن از بین برود و این بخش در معرض ابتلا به عفونت‌ها و آزردگی‌های مختلف قرار بگیرد. تنها در صورتی از دوش واژینال استفاده کنید که پزشکتان آن را تجویز کرده باشد.

بهداشت لباس زیر

my.clevelandclinic.org

تمرینات کگل (Kegels) برای تقویت عضلات لگن کاربرد دارند. هرچقدر که این بخش از بدن قوی‌تر باشد، برقراری رابطه ، هم با لذت و عملکرد بهتر همراه می‌شود.

تعذیه

در شستن لباس‌های زیر هم دقت داشته باشید و از مواد شوینده بیش از حد استفاده نکنید. حواستان باشد که لباس بعد از شست‌وشو، کاملا خشک شود و بعد اقدام به پوشیدن مجدد آن کنید.

جنس لباس زیر