جویدن ناخن چه دلایلی دارد؟ درمان چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، جویدن ناخن‌ها گاهی ریشه در احساس اضطراب دارد. این موضوع حتی باعث می‌شود که فرد در خواب هم ناخن‌هایش را بجود و بخورد.

جویدن ناخن پا در کودکان

باید بد،د که گاهی، جویدن ناخن با بیماری‌های رو، در ارتباط است:

  • اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)
  • اختلال افسردگی اساسی (MDD)
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)
  • اختلال نافرم، مق، ای
  • اختلال اضطراب جدایی
  • سندرم تورت (Tourette)
محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

health.clevelandclinic.org

جویدن ناخن‌ها در برخی از موارد هم عادتی عصبی است. فرد با انجام این کار می‌خواهد راهی برای مشغول‌، خود و رهاشدن از استرس و اضطراب پیدا کند.

خوردن ناخن پا در کودکان سنین پایین که بدنی منعطف و دسترسی به ناخن‌های پا دارند هم وجود دارد. این حرکت هم دلایل و روندی مشابه با جویدن ناخن دست‌ها دارد.

علائم همراه با جویدن ناخن چیست؟

خوردن ناخن معمولا در دوران کودکی و نوجو، شروع می‌شود. دلیل و علت این کار آنچنان واضح و مشخص نیست. اما موارد زیر می‌توانند در شکل‌گیری چنین عادتی بی‌اثر نباشند:

بی حوصلگی

جویدن ناخن می‌تواند شامل جویدن ناخن، کوتیکول و بافت اطراف آن باشد. علاوه بر درد ناخن‌ها و پوست اطرافشان، عوارض جانبی دیگری شامل موارد زیر هم امکان وقوع دارند:

  • تغییر شکل ناخن‌ها
  • عفونت‌های قارچی سطح ناخن و پوست اطراف آن
  • بیماری‌های ناشی از انتقال باکتری‌ها و ویروس‌ها از انگشتان به صورت و دهان
  • آسیب‌رسیدن به دندان‌ها
  • درد و اختلال در مفصل گیجگاهی فکی

مقاومت در برابر جویدن ناخن‌های بلند سخت‌تر است. بنابراین کوتاه نگه‌داشتن آنها ایده خوبی خواهد بود. با مرتب‌، ناخن‌ها می‌تو،د از وسوسه جویدن دور شوید.

جویدن خفیف ناخن نیازی به درمان پزشکی ندارد. اما در شرایط زیر نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد:

  • عفونت پوست یا ناخن
  • تغییر رنگ ناخن
  • خونریزی اطراف ناخن
  • تورم یا درد در اطراف ناخن
  • ناخن‌هایی که رشدشان متوقف شده است.
  • نازک یا ضخیم‌شدن ناخن‌ها
  • جداشدن ناخن از پوست اطراف

شاید این مشکل منجر به شکل‌گیری عفونت‌های میکروبی مختلف شود اما چنین چیزی ی،ی رخ‌دادن مرگ و عوارضی به این شدت بعید به نظر می‌رسد.

چه زم، به دکتر مراجعه کنیم؟

گاهی اوقات، جویدن ناخن می‌تواند نشانه استرس عاطفی یا رو، باشد. معمولا چنین حرکتی در افرادی دیده می‌شود که عصبی و مضطرب هستند یا احساس ناراحتی می‌کنند. انگار جویدن ناخن‌ها راهی برای مق، با نوعی اضطراب و کشمکش درونی است.

جویدن ناخن

درمان جویدن ناخن چیست؟

healthline.com

برای مشاوره‌گرفتن از روانشناسان خبره می‌تو،د از سیستم ،ت‌ دکتر از پلتفرم دکتردکتر استفاده کنید. این سیستم به‌سادگی و سرعت، شما را به متخصصان پیوند می‌دهد.

جویدن ناخن در سنین مدرسه و نوجوانان شایع است. در دوران بلوغ هم بیشتر دیده می‌شود. شاید متوجه شوید که نوجوان در هنگام استرس بیشتر ناخن‌هایش را می‌جود. تبدیل‌شدن چنین حرکتی به عادت هم بعید و دور از ذهن نیست. در واقع، گاهی فقط این حرکت به ،وان عادتی ناخوشایند شکل می‌گیرد و دلیلی جدی ندارد.

ناخن خوردن در بزرگسالان

جویدن ناخن کودکان

عادت‌های اشتباه را کنار بگذارید

چه چیزی باعث می‌شود که ناخن‌هایتان را بجوید؟ اگر بتو،د دلیل این کار را کشف کنید، مدیریت محرک‌ها ساده‌تر و شدنی‌تر می‌شود.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

برای کمک به پیشگیری از جویدن ناخن، متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می‌کنند:

  • ناخن‌های خود را کوتاه کنید.
  • لاکی با طعم تلخ به ناخن های خود بزنید.
  • م،کور منظم داشته باشید.
  • عادت‌های تازه جایگزین کنید.

افراد بدون فکر، این کار را انجام می‌دهند و احتمال دارد که دلایل دیگری هم در این زمینه دخیل باشند. در ادامه، درباره دلایل خوردن و جویدن ناخن‌ها بیشتر می‌خو،د. با این‌حال کشف دلایل این موضوع و مراجعه به متخصص روانشناس در تهران و شهرستان‌ها برای رسیدگی به این مشکل و درمان آن نیاز است.

چگونه باید ناخن‌جویدن را ، کنید؟ به روش‌های زیر نگاهی داشته باشید:

ناخن‌های خود را کوتاه یا م،کور کنید

هرچند که ریشه بیشتر ناخن‌جویدن‌ها به استرس و عوامل روحی می‌رسد اما گاهی کمبود ویتامین و موادی مانند کلسیم هم در این زمینه نقش دارند.

پیشگیری از جویدن ناخن چگونه است؟

علاوه بر این‌ها، در بعضی از موارد، جویدن و خوردن ناخن باعث خطر ابتلا به عفونت‌های معده و روده هم می‌شود.

خوردن ناخن باعث مرگ می‌شود؟

همه افراد مبتلا به این اختلالات ناخن خود را نمی‌جوند. ضمن اینکه جویدن ناخن‌ها به این م،ی نیست که شما دچار یکی از این اختلالات رو، هستید.

جویدن ناخن و کمبود ویتامین

اگر خوردن ناخن حالتی غیرعادی پیدا کند و تبدیل به عادت شود، امکان همراه‌شدن نشانه‌های زیر در فرد مبتلا به این کار قوت می‌گیرد:

  • مشکلات دند، مانند نامرتب‌شدن و ش،تگی دندان
  • عفونت‌های قارچی در بستر ناخن
  • مشکلات دهان، از جمله درد فک
  • عفونت های پوستی

دلیل جویدن ناخن چیست؟

گاهی اوقات جویدن ناخنها می‌تواند نشانه استرس باشد. در نتیجه، بزرگسالان هم به‌ سراغ آن می‌روند. استرس و احساس ناامنی یا هیجان زیاد در برخی از بزرگسالان باعث بروز چنین واکنشی می‌شود.

خوردن ناخن در بارداری

اگر پرسشی درباره جویدن ناخن در ذهنتان باقی مانده است، حتما از ما بپرسید تا در رسیدن به جواب به شما کمک کنیم.

گزینه دیگر این است که م،کورهای حرفه‌ای منظم داشته باشید. ،ج‌، هزینه و دانستن اینکه ،ی به زودی ناخن‌هایتان را چک می‌کند، شما را از بازگشت به این عادت باز می‌دارد.

ناخن‌های خود را بپوش،د

بعضی از افراد از روی بی‌حوصلگی یا زم، که حوصله‌شان سر می‌رود، شروع به جویدن ناخن‌های خود می‌کنند. تکرار این حرکت باعث بروز عادت می‌شود.

تمرکز

یادتان باشد که مقابل عادت‌های بد باید ایستاد. اگر نتو،د آنها را کنترل کنید، اغلب عوارض ناخوشایند جسمی و روحی برایتان به همراه می‌آورند. بنابراین، با پیشگیری و مق، با آنها، خود را نجات بدهید.

خوردن ناخن ها

خوردن ناخن در کودکان

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AC%D9%88%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%AE%D9%86-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86/

استرس از دلایل شایع جویدن ناخن است و می‌تواند در بارداری و تحت فشارهای زیادش پیش بیاید. باید بد،د که این عادت نامطلوب عوارض خوشایندی ندارد. شاید گاهی منجر به عفونت شود و پوست را در معرض انواع عوامل باکتریایی قرار بدهد.

جویدن ناخن با اضطراب

در درمان شناختی رفتاری (CBT)، درمانگر به شما کمک می‌کند تا ال،ای رفتاری غیرمفید را شناسایی و آنها را با رفتارهای دیگر جایگزین کنید. معمولا تعدادی جلسه حضوری و برنامه‌ای عملی برای این روند وجود دارد. اثرگذاری این روش زیاد اعلام می‌شود.

عوارض جویدن ناخن چیست؟

منابع:

جویدن ناخن معمولا از دوران کودکی شروع می‌شود و می‌تواند تا بزرگسالی ادامه پیدا کند. عوارض جانبی این مشکل هم آزاردهنده است و فقط محدود به ناخوشایندشدن ظاهر ناخن‌ها نیست. جویدن مکرر ناخن باعث ایجاد احساس درد در پوست اطراف ناخن‌ها می‌شود و به بافت آنها آسیب می‌زند. رشد ناخن در چنین وضعیتی با مشکل مواجه می‌شود و ظاهری غیرعادی پیدا می‌کند. در این مقاله درباره خوردن ناخن‌ها و جویدنشان بیشتر می‌خو،د.

جویدن ناخن چیست؟

ممکن است، کودکان به دلایل مختلفی مانند کنجکاوی، بی‌حوصلگی، نیاز به کاهش استرس، عادت یا تقلید، ناخن‌های خود را بجوند. جویدن ناخن از رایج‌ترین عادت‌های به اصطلاح عصبی است که شامل مکیدن انگشت شست، دست‌، در بینی، چرخاندن یا کشیدن مو و دندان قروچه می‌شود.

جویدن ناخن در نوجوانان

گاهی اوقات، بعضی از افراد در زمان تمرکز، و اندیشیدن، عادت‌های عجیبی دارند. برای مثال، خوردن ناخن‌ها یکی از همین عادت‌ها است. در واقع، در چنین موقعیتی پای دلیلی جدی به میان نیست و فقط عادتی اشتباه جان گرفته و عوارض ناخوشایندی به وجود می‌آورد.

استرس، اضطراب

حدود نیمی از کودکان و نوجوانان ناخن‌های خود را می‌جوند. بسیاری این عادت را به بزرگسالی هم می‌برند. گاهی تقصیر والدین است. هرچند که  دانشمندان مطمئن نیستند که ناخن جویدن ژنتیکی است، اما انتقال این عادت از والدین به فرزندان محتمل است.

پوشیدن دستکش را امتحان کنید، هرچند این راه‌کار آنچنان کاربردی نیست. برخی افراد نوار، بر،ب یا بانداژ را روی ناخن‌های خود می‌گذارند تا به آنها یادآوری شود که نباید به‌سراغ جویدن بروند.

محرک‌های خود را شناسایی و درمان کنید