حساسیت پوستی چیست و چه انواع، دلایل و درمان‌هایی دارد؟

حساسیت پوست می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد. دسته‌بندی‌های کلی برای این موضوع شامل موارد زیر می‌شود:

  • درماتیت آتوپیک (Atopic derma،is) یا همان اگزما
  • درماتیت تماسی
  • کهیر
  • آنژیوادم (Angioedema)

 درماتیت آتوپیک

مصرف غذایی خاص یا محرک‌های دیگری نظیر استرس، لوسیون‌ها و صابون‌ها، سرما و هوای خشک می‌توانند موجبات ابتلا به درماتیت آتوپیک را فراهم کنند.

درماتیت تماسی

حساسیت‌داشتن به بعضی از خوراکی‌ها باعث بروز برآمدگی‌هایی روی سطح پوست می‌شود که کهیر نام دارند. بدن در مواجهه با محرک‌های حساسیت‌زا، ماده‌ای موسوم به هیستامین ترشح می‌کند. ظهور برجستگی‌های پوستی هم به همین خاطر است. نیش‌زدن ،ات هم می‌تواند محرکی برای سیستم ایمنی و بروز کهیر باشد.

آنژیوادم

در ادامه به درمان‌های اختصاصی هر نوع از حساسیت‌ها اشاره می‌کنیم:

درمان حساسیت پوستی اگزما

  • از خاراندن، مالیدن و شست‌وشوی ناحیه حساس بپر،ید.
  • پوست را چندبار در روز با ، یا لوسیون‌هایی بدون الکل، رایحه و رنگ مصنوعی مرطوب کنید. بعد از ،وج از حمام هم زم، که پوست هنوز مرطوب است از این محصولات استفاده کنید.
  • پوشیدن لباس‌های پشمی هم باعث تحریک پوست حساس می‌شوند و بهتر است که آنها را کنار بگذارید.
  • از صابون و شامپوهای ملایم استفاده کنید.
  • برای درمان حساسیت پوستی به خاک و غبار باید تماستان را با محیط حاوی آنها قطع کنید.
  • مدت‌زمان حمام‌، را کوتاه کنید و با آب و،م خودتان را بشویید.

درمان کهیر و آنژیوادم

  • اگر دچار حساسیت شدید هستید، مصرف آنتی‌هیستامین‌ها برایتان تجویز می‌شود.
  • علت بروز حساسیت نامشخص است. بعضی از افراد در تماس با الکل یا مصرف داروهای غیراستروئیدی و آسپرین دچار حساسیت می‌شوند. با قطع مصرف آنها امکان بهبود وجود دارد.
  • از پوشیدن لباس‌های تنگ پر، کنید و پوست را خنک نگه دارید. درباره آنژیوادم در یکی از مقالات مجله دکتردکتر برایتان گفته‌ایم، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

درمان درماتیت تماسی

  • این نوع از حساسیت نیاز به درم، مشخص ندارد اما معمولاً ۱۴ تا ۲۸ روز تا بهبود کامل طول می‌کشد.
  • اگر با ماده حساسیت‌زایی مانند پیچک سمی تماس داشتید هم باید سریع محل تماس را با آب و صابون بشویید.
  • پزشکان برای کنترل علائم و عوارض از آنتی‌هیستامین‌ها هم استفاده می‌کنند. با این حال، حدود چند هفته طول می‌کشد تا عوارض ناشی از حساسیت از بین بروند.
  • لوسیون کالامین و کمپرس سرد هم می‌توانند باعث تسکین درد و خارش شوند.
  • حمام در وان حاوی آب و بلغور جوی دوسر هم آرامش‌بخش است.

بنا به اینکه به چه نوعی از حساسیت دچار هستید، روش‌های درم، مختلفی هم برایتان در نظر گرفته می‌شود. با این حال، دو رویکرد کلی برای درمان حساسیت پوستی وجود دارد:

  • دوری‌، از ماده حساسیت‌زای مشکوک
  • استفاده از داروها و ،‌ها برای رهایی از خارش، تورم یا درد

اگر دچار این نوع از حساسیت شوید، پوست‌تان حالتی زبر، خشک و قرمز پیدا می‌کند. خارش هم از علائم شایع اگزما است. این نوع از آ،ژی بیشتر صورت، زانوها، دست‌ها و آرنج را تحت‌ تأثیر قرار می‌دهد. گاهی هم از زخم‌های این حساسیت مایعی بی‌رنگ ترشح می‌شود.

اگزما
نمونه‌ای از اگزما

درماتیت تماسی

تماس موادی حساسیت‌زا با پوست می‌توانند باعث بروز درماتیت تماسی شوند. اگر بخواهیم از عوامل حساسیت‌زایی نام ببریم که این حساسیت پوستی را شغله‌ور می‌کنند، باید اشاره‌ای به ف، نیکل داشته باشیم.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

در موارد زیر هم به پزشک مراجعه کنید:

تشخیص حساست پوستی چگونه صورت می‌گیرد؟

حساسیت به پیچک و بلوط سمی هم میان افراد پرشماری رایج است. برای درمان حساسیت پوستی به بدلیجات باید استفاده از آنها را کنار بگذارید و برای موارد دیگر هم تماستان با ماده سمی و حساسیت‌زا را قطع کنید.

کهیر

کهیر و آنژیوادم معمولاً نشانه‌ای از مشکلی جدی در بدن هستند. اگر علائم زیر از آنها را مشاهده کردید، سریع با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید:

برآمدگی‌های برجسته یا صافی که خارش‌زا هستند هم در دسته‌بندی‌های حساسیت کهیری قرار می‌گیرند. بروز چنین حساسیتی معمولاً پرده از وجود مشکلی جدی‌ و قابل‌پیگیری برمی‌دارد.

برای پیشگیری و درمان حساسیت پوستی به زنجبیل و مواد خوراکی دیگر باید مصرف آن را ، یا قطع کنید. با این کار، علائم حساسیت بهبود پیدا می‌کنند اما اگر وضعیت بهبود پیدا نکرد، نیاز به مراجعه به پزشک دارید.

حساسیت پوستی در بیشتر مواقع جدی نیست اما به علائم توجه کنید

برای مطالعه بیشتر درباره آنژیوادم می‌تو،د مقاله‌ آنژیوادم چیست و در چه شرایطی منجر به مرگ می‌شود؟ را در مجله دکتردکتر مطالعه کنید.

علائم حساسیت پوستی چیست؟

بعضی از افراد به برخی از ف،ات مانند نیکل حساسیت دارند. با لمس‌، این ف، و استفاده از وسایلی مانند گوشواره‌هایی از این جنس، امکان بروز درماتیت تماسی به وجود می‌آید.

علت حساسیت پوستی

انواع حساسیت پوستی را می‌شناسید؟

برای آشنایی با بهترین داروهای حساسیت پوستی و خارش، می‌تو،د مطلبی تحت همین ،وان را در مجله دکتردکتر مطالعه کنید.

چه زم، باید برای درمان به پزشک مراجعه کنید؟

mayoclinic.org

اگر مشکوک به حساسیت باشید، پزشک اندکی از ماده حساسیت‌زا را روی پوست‌تان قرار می‌دهد و به آرامی پوست را می‌،اشد. اگر نسبت به ماده حساسیت داشته باشید، بدن در عرض ۱۵ دقیقه نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد.

بثورات و زخم‌هایی که با وجود درماتیت تماسی ظاهر می‌شوند هم خارش‌زا و هم در بیشتر موارد دردناک هستند. امکان دارد که این زخم‌ها با تاول و برآمدگی همراه باشند. تماس با محرک‌ها یا بلافاصله یا ۴۸ ساعت بعد از تماس باعث بروز این حساسیت پوستی می‌شوند.

درماتیت
نمونه‌ای از درماتیت تماسی

کهیر

این حساسیت پوستی با نام اگزما هم شناخته می‌شود و با خشکی و خارش پوست همراه است. اگزما یا درماتیت آتوپیک از رایج‌ترین مشکلات پوستی است و بیشتر در کودکان رخ می‌دهد. برای درمان حساسیت پوستی در کودکان باید نظر دکتر پوست را جویا شوید.

آ،ژی پوستی

جلوگیری از حساسیت پوستی

درمان حساسیت پوستی

آزمایش ،اش یا پریک پوست

واکنش به شکل بروز خارش، قرمزی و زخم بروز می‌کند. شاید کهیر هم روی پوست به وجود بیاید. اگر آثار ناشی از کهیر بزرگ باشند، تشخیص حساسیت ساده‌تر می‌شود. این را هم بد،د که نتیجه این آزمایش به طور قطعی نشان از حساسیت ندارد.

آزمایش زیرپوستی

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، انواع مختلفی از حساسیت پوستی وجود دارد. مجموعه‌ای از عوامل رایج برای ابتلا به حساسیت‌های پوستی وجود دارد:

  • مصرف برخی از داروها باعث بروز حساسیت می‌شود. برای درمان حساسیت پوستی به دارو باید به پزشک مراجعه کنید.
  • تماس با بعضی ف،ات مانند نیکل هم روی پوست آ،ژی ایجاد می‌کند. برای درمان حساسیت پوستی به بدلیجات باید استفاده از آنها را کنار بگذارید و کمی صبر کنید تا عوارض بهبود پیدا کنند.
  • بعضی از افراد به پ،تیک حساسیت دارند و استفاده از موادی از این جنس می‌تواند باعث بروز آ،ژی پوستی برای آنها شود.
  • حساسیت به نور فرابنفش خورشید هم از جمله مواردی است که در بعضی از افراد دیده می‌شود. اگر عوارضی جدی بابت این آ،ژی می‌بینید، برای درمان حساسیت پوستی به آفتاب باید به پزشک مراجعه کنید.

زم، که سیستم ایمنی نسبت به محرکی پاسخ می‌دهد، امکان دارد که دچار حساسیت‌های پوستی شویم. معمولاً محرک‌هایی که باعث بروز حساسیت می‌شوند، خطرات آنچن، ندارند و مشکلاتی جدی به وجود نمی‌آورند.

با گرفتن نمونه‌ای خون و بررسی آن در آزمایشگاه مشخص می‌شود که ابتلا به حساسیت پوستی وجود دارد یا خیر. در آزمایشگاه با اضافه‌، مواد حساسیت‌زا به خون منتظر واکنش می‌شوند. در بسیاری از موارد این آزمایش برای تشخیص حساسیت قابل اعتماد نیست چون گاهی بدون وجود حساسیت، باز هم نتیجه مثبت می‌شود. به چنین حالتی مثبت کاذب (false positive) گفته می‌شود.

آزمایش چالش

نشانه‌های حساسیت پوست بنا به ریشه آن متفاوت خواهد بود. در ادامه از علائم آ،ژی در هریک از انواع حساسیت می‌گوییم:

اگزما یا درماتیت آتوپیک

یادتان باشد که حساسیت پوستی در بیشتر مواقع مشکلی جدی و خطرناک نیست اما با این حال، در بعضی موارد هم عوارض خطرناکی دارد و باید آن را پیگیری کنید.

واکنش‌های سیستم ایمنی که به واکنش‌های آ،ژیک یا حساسیت معروف‌اند، علائمی مانند خارش، قرمزی و بثورات پوستی ایجاد می‌کنند. تورم، سوزش و خارش هم از نشانه‌های دیگر بروز حساسیت پوستی هستند. از انواع حساسیت‌های پوستی در ادامه نام می‌بریم.

mayoclinic.org

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%AA-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA%DB%8C/

منابع:

از آزمایش‌های زیر هم برای ارزیابی دقیق‌تر وضعیت استفاده می‌شود؛ آزمایش‌های:

  • ،اش یا پریک پوست (Skin ، test)
  • زیرپوستی (Intradermal)
  • خون
  • چالش
  • بر،ب

درباره انواع مختلف تست و آزمایش حساسیت پوستی می‌تو،د در مطلبی تحت همین ،وان در مجله دکتردکتر بیشتر مطالعه کنید.

درمان حساسیت پوستی چگونه است؟

برای ملاقات با پزشکان پوست و متخصصان دیگر می‌تو،د از سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید. اگر هم تجربه یا پرسشی درباره حساسیت‌های پوستی دارید، حتماً با ما درمیان بگذارید.

ورم‌های شدید پوستی هم از انواع حساسیت هستند و آنژیوادم نام دارند. چنین شکلی از حساسیت معمولاً در لب‌ها، پشت چشم و گلو رخ می‌دهند. در بسیاری از موارد، با بروز آنژیوادم، کهیر هم به‌ طور هم‌زمان رخ می‌دهد.

عوامل ژنتیکی و محیطی می‌توانند باعث ابتلا به این حساسیت شوند. بروز درماتیت آتوپیک با آسم، حساسیت‌های غذایی و فصلی هم در ارتباط است. به عبارت دیگر، این‌ها می‌توانند باعث تحریک بدن و ایجاد حساسیت شوند.

درباره حساسیت پوستی یا آ،ژی چه می‌د،د؟ شاید شما هم با بروز لکه‌ها یا جوش‌های قرمز روی پوست خودتان یا دیگران مواجه شده باشید و احتمالاً خودتان و اطرافیانتان از لفظ آ،ژی یا حساسیت هم زیاد استفاده کرده‌اید. با این حال، امکان دارد که به‌ طور دقیق ند،د، منظور از حساسیت یا آ،ژی چیست. گاهی‌ اوقات، باید برای کشف علت این بروزات پوستی باید به دکتر پوست مراجعه کنید. در این مقاله هم سعی کرده‌ایم که اطلاعات کاملی درباره حساسیت پوستی و انواعش در اختیارتان بگذاریم. دلایل و درمان‌های هریک را مطرح می‌کنیم تا به طور دقیق از اوضاع و احوال پوست‌تان باخبر شوید.

حساسیت پوستی چیست؟ چقدر احتمال خطرناک شدن آن وجود دارد؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، حساسیت‌های پوستی در اثر بروز واکنش سیستم ایمنی به محرک‌ها به وجود می‌آیند. برای کشف دلیل باید پزشک پوست را معاینه کند و آزمایش‌هایی انجام بدهد. در این مسیر، پزشکان:

  • درباره نشانه‌ها، وضعیت پوست و زمان ظهور علائم از شما سؤالاتی می‌پرسند.
  • برای بررسی وضعیت اقدام به معاینه پوست در نواحی چشم، گردن، گلو و سینه می‌کند.

برخی از افراد هم به بزاق، سلول‌های پوستی و فضولات حیوانات حساسیت دارند. اگر نشانه‌های این مشکل سریع رفع نشود، برای درمان حساسیت پوستی به حیوانات خانگی هم باید به پزشک مراجعه کنید.

از آزمایش بر،ب برای ارزیابی ابتلا به درماتیت تماسی استفاده می‌شود. پزشک اندکی ماده حساسیت‌زا روی پوست قرار می‌دهد و روی آن را با باند می‌پوشاند. این باند ۲ تا ۴ روز روی پوست می‌ماند و بعد از آن وضعیت بدن نسبت به ماده حساسیت‌زا مورد بررسی قرار می‌گیرد. معمولاً وجود بثورات و زخم‌هایی روی پوست نشان از دچارشدن به حساسیت دارد.

بهترین روش برای پیشگیری از حساسیت پوستی دوری از مواد محرک و حساسیت‌آور است. با این حال، گاهی چنین امک، وجود ندارد و دچار حساسیت می‌شوید. برای پیشگیری از اگزما هم باید پوست را مرتب چرب کنید تا علائم آن ظاهر نشوند یا بازگشت نکنند.

اگر در آزمایش ،اش یا پریک پوستی چیزی نشان داده نشود از آزمایش زیرپوستی کمک می‌گیرند. در واقع، زم، که آزمایش قبلی چیزی نشان ندهد و همچنان مشکوک به ابتلا به آ،ژی باشید، این آزمایش هم انجام می‌شود. در این روش، پزشک یا پرستار مقداری از مواد محرک را زیر پوست تزریق می‌کنند تا واکنش بدن نسبت به آن مشخص شود.

آزمایش خون

این نوع از حساسیت با ورم بخشی از بدن همراه می‌شود؛ برای مثال، پشت چشم‌ها ورم می‌کند یا در ناحیه گلو التهاب و تورم به وجود می‌آید. اگر آنژیوادم در گلو رخ بدهد، تنفس را با مشکل روبه‌رو می‌کند. در این حالت، نیاز فوری به مراجعه به پزشک وجود دارد.

آنژیوادم
نمونه‌ای از آنژیوادم

دلایل بروز حساسیت‌های پوستی چیست؟

در مطب پزشک به شما ماده‌ای حساسیت‌زا داده می‌شود تا با مصرف آن واکنش بدنتان ارزیابی شود. پزشک در آنجا حضور دارد و واکنش‌هایتان را ارزیابی می‌کند.

آزمایش بر،ب

intermountainhealthcare.org

اگر دوست دارید درباره کهیر بیشتر بد،د، دکتردکتر مقاله‌ای در این‌باره برایتان آماده کرده است؛ مطالعه آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

کهیر
نمونه‌ای از کهیر

آنژیوادم

Wie benutze ich das digitale handgelenk blutdruckmessgerät bw 315 richtig ?.