خونریزی بعد یائسگی؛ نشانه‌ای مهم که باید آن را جدی گرفت

خونریزی بعد از یائ،

دلایل خونریزی بعد از یائ،

اما برای حدود 10 درصد از ،ن، خونریزی پس از یائ، نشانه سرطان رحم (سرطان آندومتر) است. سرطان رحم شایع‌ترین نوع سرطان تولید مثل و شایع تر از سرطان تخمدان یا دهانه رحم است. اگر بعد از یائ، دچار خونریزی شدید، با پزشک خود صحبت کنید.

 

این عمل را می‌توان برای تشخیص در مطب انجام داد. هیستروسکوپی برای از بین بردن هر گونه زائده، اغلب در اتاق عمل و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود.

کورتاژ

علل دیگر می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرطان دهانه رحم (سرطان دهانه رحم)
  •  سرویکیت یا اندومتریت (عفونت یا التهاب در دهانه رحم یا رحم)
  •  خونریزی از نواحی دیگر، مجاور، در مثانه یا راست روده یا خونریزی از پوست فرج (خارج نزدیک واژن)

اصلی‌ترین علت خونریزی پس از یائ، چیست؟

خونریزی پس از یائ، در حدود 10 درصد از ،ن بالای 55 سال رخ می‌دهد.

درمان خونریزی پس از یائ، به علت آن بستگی دارد. دارو و جراحی رایج ترین درمان‌ها هستند. داروها عبارتند از:

  • آنتی بیوتیک‌ها؛ این دسته از داروها می‌توانند ا،ر عفونت‌های دهانه رحم یا رحم را درمان کنند.
  • استروژن؛ استروژن ممکن است به خونریزی ناشی از خشکی واژن کمک کند. می‌تو،د استروژن را مستقیماً به صورت ،، حلقه یا قرص قابل جاگذاری استفاده کنید. استروژن درم، سیستمیک ممکن است به صورت قرص یا پچ باشد. استروژن درم، سیستمیک به این م،ی است که هورمون در سراسر بدن حرکت می‌کند.
  • پروژستین؛ پروژستین شکل مصنوعی هورمون پروژسترون است و می‌تواند هیپرپلازی آندومتر را با تحریک رحم برای ریختن پوشش داخلی آن درمان کند. می‌تو،د پروژسترون را به صورت قرص، وا،ن، ، یا دستگاه داخل رحمی (IUD) دریافت کنید.

درمان خونریزی بعد یائ، با جراحی

خونریزی واژینالی که یک سال پس از آ،ین قاعدگی زن رخ می‌دهد، طبیعی نیست. خونریزی می‌تواند خفیف (لکه‌بینی) یا شدید باشد. خونریزی پس از یائ، معمولاً به دلیل شرایط خوش خیم (غیر سرط،) ،ن مانند پولیپ آندومتر است.

هر ،ی، به خصوص در دوران پیش از یائ، ممکن است خونریزی واژینال داشته باشد. قبل از یائ،، زمان منتهی به یائ، است که معمولا بین سنین 40 تا 50 سالگی در نظر گرفته می‌شود.

شناسایی علت خونریزی می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • معاینه واژن و دهانه رحم توسط پزشک
  • پاپ اسمیر برای بررسی سلول‌های دهانه رحم
  • سونوگرافی، معمولا با استفاده از روش واژینال، که ممکن است شامل استفاده از سالین برای دیدن آسان‌تر پولیپ‌های رحمی باشد.
  • بیوپسی از آندومتر یا رحم. در این روش، پزشک به آرامی یک لوله کوچک نی‌مانند را به داخل رحم می‌کشد تا سلول‌ها را جمع‌آوری کند و ببیند آیا طبیعی هستند یا خیر. این کار در مطب انجام می‌شود و می‌تواند باعث گرفتگی عضلات شود.

تشخیص خونریزی پس از یائ،

درمان خونریزی پس از یائ، چگونه صورت می‌گیرد؟

درمان خونریزی بعد از یائ،

خونریزی بعد از یائ، خطرناک نیست اما نیاز به پیگیری دارد!

در صورتی که بانویی عفونتی مانند عفونت قارچی داشته باشد، ممکن است رنگ خون روشن‌تر یا با رنگ‌های دیگر مخلوط شود. این موردی است که پزشک باید درباره آن نظر دهد.

چه زم، برای خونریزی پس از یائ، باید با پزشک تماس بگیریم؟

لکه‌های قهوه‌ای پس از یائ، معمولا نشانه‌ای از مخلوط شدن خون در ترشحات است. در حالی که خون تازه قرمز است، با ا،ید شدن و ،وج از واژن قهوه‌ای یا سیاه می‌شود.

هیس،تومی یک عمل جراحی برای برداشتن رحم و دهانه رحم است. اگر سرطان رحم دارید ممکن است نیاز به هیس،تومی داشته باشید. پزشک می‌تواند در مورد روش‌های مختلف برداشتن رحم با شما صحبت کند. برخی از روش‌ها کم تهاجمی هستند و از برش‌های بسیار کوچک در آن استفاده می‌شود.

هیستروسکوپی روشی برای بررسی دهانه رحم و رحم با دوربین است. پزشک یک هیستروسکوپ (لوله نازک و روشن) را در واژن قرار می‌دهد تا پولیپ‌ها یا سایر توده‌های غیر طبیعی را که ممکن است باعث خونریزی شوند را از بین ببرد.

اتساع و کورتاژ (D&C) روشی برای نمونه‌برداری از پوشش و محتویات رحم است. پزشک ممکن است D&C را با هیستروسکوپی انجام دهد. D&C می‌تواند برخی از انواع هیپرپلازی اندومتر را درمان کند.

هیس،تومی

در این مرحله سطح هورمون‌ها و دوره‌های قاعدگی زن شروع به تغییر می‌کند.

خونریزی بعد از یائ، چقدر شایع است؟

در انتها شما به ما بگویید که آیا تا به حال تجربه چنین اتفاقی را داشته‌اید؟ هر آنچه که می‌د،د را به ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

خونریزی بعد یائ، خطرناک نیست اما بدون این که نشانه خاصی داشته باشید، ممکن است خبر از یک مشکل اساسی در بدنتان بدهد. برای همین اگر با چنین پدیده‌ای روبرو شدید، حتما به پزشک ،ن مراجعه کنید. برای دریافت ،ت دکتر می‌تو،د از پلتفرم آنلاین دکتردکتر کمک بگیرید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

برای همین توصیه می‌کنیم تا حتما برای درمان از دکتردکتر پزشک ،ن بگیرید و علائم خود را در میان بگذارید. اما قبل از آن با ما همراه باشید تا به اتفاق هم، درباره خونریزی بعد از یائ،، دلایل، علائم و درمانش بیشتر برایتان بگوییم.

خونریزی بعد یائ، چیست؟

یکی از راه‌های دیگر برای درمان خونریزی بعد از یائ، به تشخیص پزشک جراحی است که 3 نوع مختلف دارد:

هیستروسکوپی

این مهم است که خونریزی پس از یائ، را جدی بگیرید زیرا در میان حدود 10 درصد از ،ن، خونریزی پس از یائ، نشانه سرطان رحم است.

آزمایش‌های تشخیص علت خونریزی بعد از یائ،

لکه‌ینی پس از یائ، چگونه است؟

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AE%D9%88%D9%86%D8%B1%DB%8C%D8%B2%DB%8C-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%DB%8C%D8%A7%D8%A6%D8%B3%DA%AF%DB%8C/

شایع‌ترین علل خونریزی یا لکه بینی پس از یائ، عبارتند از:

  • آتروفی واژن یا آندومتر (پوشش داخلی رحم یا واژن نازک و خشک می شود)
  • درمان جایگزینی هورمونی (HRT) (مکمل های استروژن و پروژسترون که برخی از علائم یائ، را کاهش می‌دهند)
  •  سرطان رحم یا سرطان آندومتر (سرطان در پوشش داخلی رحم)
  •  هیپرپلازی آندومتر (پوشش داخلی رحم بیش از حد ضخیم می‌شود و می‌تواند حاوی سلول‌های غیر طبیعی باشد)
  •  پولیپ رحم (رشد در رحم)

خونریزی بعد یائ، خونریزی واژینالی است که یک سال یا بیشتر پس از آ،ین دوره قاعدگی رخ می‌دهد. این می‌تواند نشانه‌ای از خشکی واژن، پولیپ (مواد غیر سرط،) یا سایر تغییرات در سیستم تولیدمثل باشد.

خونریزی پس از یائ، خونریزی است که پس از یائ، رخ می‌دهد. یائ، مرحله‌ای از زندگی یک زن (حدود 51 سالگی) است که در آن هورمون‌های تولید مثل کاهش می‌کند و دوره‌های قاعدگی ماهانه او متوقف می‌شود.

در سال‌های منتهی به یائ، داشتن خونریزی نامنظم واژینال طبیعی است. اما اگر بیش از یک سال پس از آ،ین دوره قاعدگی خود خونریزی دارید، وقت آن است که برای دریافت ،ت دکتر آنلاین اقدام کنید. این وضعیت می‌تواند نتیجه یک عفونت ساده یا رشد خوش‌خیم باشد. اما در موارد نادر، خونریزی می‌تواند نشانه سرطان رحم نیز باشد.

راه‌های تشخیص علت خونریزی بعد یائ،

رایج‌ترین علل آن عبارت است از التهاب و نازک شدن پوشش واژن (واژینیت آتروفیک) یا پوشش رحم (آتروفی آندومتر) و پولیپ دهانه رحم.

پزشک پس از بررسی دلیل و علت وقوع، بر اساس هر کدام از این دلایل درمان بیمار را آغاز می‌کند از این رو شناخت اصلی‌ترین دلایل خونریزی بعد یائ، مهم است.

چه ،، بیشتر در معرض خونریزی پس از یائ، هستند؟

توفير و تركيب و صيانة جهاز ارقام صفوف الانتظار 2024 شركة لايت تكنولوجي. فني وصنايعي ديكورات جبس بورد.