داروهای مسکن مخدردار؛ انواع و موارد احتیاط

هنگام شروع مصرف مسکن‌های مخدردار، ممکن است که دچار حالت تهوع و استفراغ شوید. این عوارض اغلب پس از چند روز از بین می روند. سعی کنید پس از مصرف یک دوز به مدت یک ساعت یا بیشتر دراز بکشید یا از پزشک خود برای درمان تهوع کمک بگیرید.

قرص مسکن

عوارض جانبی داروهای مسکن مخدردار چیست؟

انواع مسکن مخدردار شامل موارد زیر می‌شود:

  • کدئین
  • فنت،ل
  • هیدروکودون
  • هیدرومورفون
  • مپ،ن
  • مورفین
  • اولیس،ن
  • ا،ی کدون
  •  نالو،ان

کدئین (Codeine)

منابع:

این موضوع معمولاً برای موقعیت‌هایی است که فرد دچار درد شدید و غیرقابل‌تحمل می‌شود. برای مصرف مسکن مخدردار باید حتما زیر نظر پزشک باشید. مصرف برخی از داروهای مسکن مخداردار نه‌تنها به بهبود اوضاعتان کمک نمی‌کند بلکه می‌تواند با داروهای مصرفی دیگر هم تداخل داشته باشد و عوارضی جدی پدید بیاورد.

در صورت تجویز پزشک می‌تو،د از داروهایی مانند لوبیپروستون (Amitiza)، متیل نال،سون (Relistor)، نالدمدین (Symproic) و نالو،گل (Movantik) برای درمان یبوست ناشی از مسکن‌های مخدردار کمک بگیرید.

مشکلات شناختی

در واقع، شما نمی‌د،د که چطور و با چه روندی در مسیر ، قرار بگیرید. این چیزی است که از عهده یک متخصص برمی‌آید. پس حتما برای ، مصرف مسکن‌های این‌چنینی به پزشک مراجعه کنید. پزشکان معمولا با برنامه‌ای معین و کم‌، تدریجی دفعات و دوز مصرفی داروها به ، آنها کمک می‌کنند.

هیدروکودون دارویی ضدسرفه و مسکن مخدردار برای درمان دردهای متوسط ​​تا تقریباً ​​شدید است. مطالعات نشان می‌دهند که این دارو به اندازه کدئین برای سرکوب سرفه مؤثر است و اثرگذاری‌اش در تسکین درد مشابه مورفین است.

هیدرومورفون (Hydromorp،ne)

انواع مسکن

نام داروهای مخدردار را می‌شناسید؟

america،dictioncenters.org

webmd.com

نالو،ان که با نام تجاری نارکان (Narcan ) به فروش می‌رسد، برای مع،‌، یا کاهش اثرات مواد افیونی استفاده می‌شود. نالو،ان در کنترل مشکلات تنفس ناشی از مصرف مواد مخدر کاربرد دارد. در صورت تزریق داخل و،، اثرات آن در عرض ۲ دقیقه و در صورت تزریق به عضله در عرض ۵ دقیقه ظاهر می‌شوند.

مسکن‌ مخدردار به گیرنده‌های اپیوئیدی در مغز، نخاع و سایر نواحی بدن متصل می‌شود و به مغز این پیام را منتقل می‌کند که دردی وجود ندارد. از این مسکن‌ها برای رفع دردهای متوسط تا شدید استفاده می‌شود.

با ورود مسکن مخدردار به خون، این مواد به گیرنده‌های مربوط به خود در مغز وصل می‌شوند. سلول‌ها هم علامت‌هایی را در بدن منتشر می‌کنند که درک بدن از درد را از بین می برد و با خلق احساس لذت همراه است.

اگر مسکن مخدردار مصرف می‌‌کنید، آب بیشتری بنوشید. مصرف نوشیدنی‌های گرم در صبح‌گاه و پر، از نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای هم توصیه می‌شوند. به‌جای نوشیدنی‌های کافئین‌دار به‌سراغ مصرف آب گرم با لیمو یا چای گیاهی بروید.

حتی توقف مصرف داروهای این دسته هم نیازمند نظارت پزشک است. گاهی قطع یک‌باره داروها باعث می‌شود که عوارض خطرناکی برای بدن فرد به‌وجود بیاید.

داروهای مسکن مخدر دار اعتیاد می‌آورند؟

برای مشاوره با پزشکان خبره می‌تو،د از سیستم ،ت دهی آنلاین سایت دکتردکتر استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند که به‌ سادگی با پزشکان متخصص در تهران و شهرستان امکان ملاقات داشته باشید.

مصرف مسکن‌های مخدردار با برخی از مواد و داروها تداخل پیدا می‌کند و خطرناک است:

  • برخی از داروهای ضد افسردگی و اضطراب (به ویژه بنزودیازپین ها مانند آلپرازولام، کلونازپام و لورازپام)
  • آنتی‌بیوتیک
  • قرص‌های خواب‌آور

قرص مسکن

استفاده از انواع مسکن مخدردار من، است؟

امکان معتادشدن به مسکن مخدردار وجود دارد. برای همین باید حتما در مصرف چنین داروهایی دقت کافی به ،ج بدهید. اگر هم دچار وابستگی به قرص‌ها و داروهایی از این جنس شدید، حتما با پزشک درباره ، مصرف صحبت کنید.

شیوه ، مسکن مخدردار

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88-%D9%85%D8%B3%DA%A9%D9%86-%D9%85%D8%AE%D8%AF%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%B1/

ا،ی کدون داروی ضد دردی نیمه‌مصنوعی است و مصرف آن می‌تواند مشابه مصرف مواد مخدری باشد که معتادان را به خود وابسته می‌کند. این دارو مستقیما روی گیرنده‌های اپیوئیدی در سیستم عصبی مرکزی اثر می‌گذارد و با قطع مسیر سیگنال‌دهی درد بین مغز و بدن، احساس درد را کاهش می‌دهد.

 نالو،ان (Naloxone)

 فنت،ل یک داروی مخدر مصنوعی قوی است که برای استفاده به ،وان مسکن (تسکین درد) و بی حس‌کننده هم تایید شده است. این ماده تقریباً ۱۰۰ برابر قوی‌تر از مورفین و ۵۰ برابر قوی تر از هروئین است.

مسکن‌های مخدردار قدرت زیادی در کاهش دردهای شدید دارند اما همیشه انتخاب خوب و مطلوبی نیستند. همیشه این داروها را زیر نظر پزشک مصرف کنید و درباره قطع و کم‌، مقدار مصرف هم خودسرانه عمل نکنید.

تزریق اولیس،ن به ،وان درمان کوتاه‌مدت برای تسکین درد حاد صورت می‌گیرد. منظور دردی است که به طور ناگه، شروع می‌شود، علت خاصی دارد و انتظار می‌رود با بهبودی علت از بین برود.

ا،ی‌کدون (Oxycodone)

درباره داروهای مسکن مخدردار پرسش یا نکته‌ای در ذهنتان باقی مانده است؟ سؤالاتتان را از ما بپرسید.

همیشه درباره قرص‌های مصرف دیگر خود با پزشک صحبت کنید تا بداند که مسکن تجویزی‌اش چه عوارضی به همراه می‌آورد.

دستورالعمل‌های مصرف داروهای مسکن مخدردار

پس از مدتی، بعد از مصرف مسکن مخدردار متوجه می‌شوید که برای دستیابی به همان اثر در کاهش درد، به مقدار بیشتری از دارو نیاز دارید. هنگامی که از داروهای مخدر برای مدت طول، استفاده کنید، احتمال بروز وابستگی قوت می‌گیرد.

هنگام مصرف مسکن مخدردار رانندگی نکنید و از انجام کارهای نیازمند به دقت و تمرکز دور بم،د. چنین وضعیتی گاهی یک هفته یا بیشتر طول می‌کشد.

تداخلات دارویی

در مصرف انواع داروی مسکن باید دقت کافی به ،ج بدهید. اگر نکات مصرف را رعایت نکنید، امکان وابستگی و اعتیاد به وجود می‌آید. برای ، مصرف مسکن‌های مخدردار هم نباید خودسرانه عمل کنید.

کدئین نوعی داروی مخدر است که  برای درمان دردهای خفیف تا متوسط ​​و همچنین برای کاهش سرفه استفاده می‌شود. این دارو معمولاً با داروهای دیگر مانند استامینوفن در داروهای مسکن تجویزی ،یب می‌شود.

فنت،ل (Fentanyl)

از مسکن‌های حاوی فنت،ل باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • فنتورا (Fentora)
  • دوراژسیک (Duragesic)
  • آبسترال (Abstral)

هیدروکودون (Hydrocodone)

امکان بروز عوارض جانبی مختلف در مصرف انواع مسکن مخدردار وجود دارد. از جمله این عوارض و مشکلات به موارد زیر نگاهی داشته باشید:

مشکلات گوارشی

مورفین برای تسکین درد متوسط ​​تا شدید کاربرد دارد.زم، که راه‌کارهای دیگر برای کنترل درد بی‌نتیجه می‌مانند از این دارو برای بیماران دچار دردهای مختلف استفاده می‌شود.

اولیس،ن (Oliceridine)

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

قبل از شروع مصرف مسکن‌های این‌چنینی به نسخه پزشک نیاز دارید. این پزشک است که دوز مصرف و نوع مسکن را مشخص می‌کند. امکان دارد که گاهی نیاز به مصرف چندباره یک دارو در طول شبانه‌روز هم باشد.

webmd.com

mayoclinic.org

مشکلات شناختی و روحی مختلفی هم در مصرف مسکن‌های مخدردار پیش می‌آید. از جمله این چالش‌ها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مشکل در حفظ تمرکز
  • خواب‌آلودگی
  • مه فکری

مپ،ن برای درمان دردهای متوسط ​​تا شدید استفاده می‌شود. مصرف آن هم به شکل تزریق عضل،، زیرجلدی، داخل و،، شربت و قرص است. از این دارو در دوران‌هایی از پزشکی برای درمان دردهای مزمن زیاد استفاده می‌شد.

مورفین (Morphine)

هنگامی که سردرد خفیف یا درد عضل، دارید، معمولاً مصرف مسکنی بدون نسخه برای رهایی از درد کافی است. اما اگر درد شدیدتر باشد، نیاز به تجویز مسکن مخدردار هم پیش می‌آید. یادتان باشد که این مسکن‌ها دارای عوارض مختلفی هستند و هرگز نباید سرخودانه دست به مصرفشان بزنید. بسیاری از افرادی که دچار اعتیاد به این مسکن‌ها هستند، فکر هم نمی‌،د که اسیر مصرف چنین داروهایی شوند. پس دقت کنید و با ما تا پایان این مطلب همراه باشید. هرچقدر اطلاعات بیشتری درباره مسکن‌های مخدردار ،ب کنید، بااحتیاط بیشتری به سمت مصرفشان خواهید رفت.

داروهای مخدردار چیست؟

اگر بدن به دارو عادت کند، قطع آن با بروز علائمی نظیر زیر همراه می‌شود:

  • اسهال، حالت تهوع و استفراغ
  • درد عضل،
  • اضطراب
  • تحریک‌پذیری

مسکن مخدردار

چرا از مخدر در این داروها استفاده می‌شود؟

هیدرومورفون که با نام تجاری دیلاودید (Dilaudid) به فروش می‌رسد، ماده‌ای افیونی است که برای درمان دردهای متوسط ​​تا شدید به‌کار می‌رود.  این دارو به شکل تزریقی یا خوراکی مصرف می‌شود.

مپ،ن (mepridine)

چگونه می‌تو،د داروهای مسکن مخدردار را بی‌خطر و عوارض ناخوشایند مصرف کنید:

  • داروی خود را دقیقا طبق دستور مصرف کنید.
  • از مصرف دوز اضافی یا کمتر بپر،ید.
  • بامصرف هر دوز، عوارض را در خود بررسی کنید.
  • از ش،تن، جویدن، له‌ یا حل‌، قرص‌های مسکن مخدردار خودداری کنید.
  • یادتان باشد که این قرص‌ها می‌توانند خواب‌آور باشند.
  • در صورت هرگونه عارضه جانبی سریع با پزشک تماس بگیرید.

یبوست هم از مشکلات گوارشی رایج در زمان مصرف مسکن‌های مخدردار است. چرا؟ چون این داروها باعث می شوند که غذا آهسته‌تر در سیستم گوارشی حرکت کند. چنین روندی منجر به سفت‌شدن مدفوع می‌شود.

Simple, privacy focused and free ad network for websites in need of new visitors. Advantages of local domestic helper.