درد مچ دست ؛ علل، علایم، تشخیص و درمان درد مچ دست

همچنین نور کافی را برای فضای داخلی منزل خود فراهم کنید. در صورت ،وم، دستگیره‌های محافظ را در دستشویی و حمام تعبیه کنید و در راه پله هم نرده‌ نصب کنید.  

از لوازم پوششی و محافظتی ورزشی استفاده کنید

 این بیماری معمولا در جوانان بروز پیدا کرده و در آن یکی از استخوان‌های کوچک مچ دست به تدریج ت،یب می‌شود. بیماری کین‌باخ در واقاع زم، بروز پیدا می‌کند که خون‌رس، به این استخوان مختل شود. 

عوامل پرخطر برای بروز درد مچ دست

«بررسی هدایت عصبی NCS» که از راه تحریک سطحی روی عصب مورد نظر انجام می‌گیرد نیز گاهی در صورتی که تکانه‌های الکتریکی در ناحیه تونل کارپال تشخیص داده شوند، به همراه تست نوار عصب و عضله انجام می‌گیرد.

درمان درد مچ دست

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D8%AF-%D9%85%DA%86-%D8%AF%D8%B3%D8%AA/

ممکن است که خطر ابتلای فرد با این عوامل افزایش پیدا کند که عبارتند از:  

برخی ورزش‌ها

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

پیشگیری از حوادث غیرمترقبه‌ای که اغلب موجب صدمه‌دیدگی مچ دست می‌شوند، تقریبا ناممکن است، اما این توصیه‌ها ممکن است بتوانند تا حدی مفید باشند:

تقویت استخوان‌ها

اگر مچ دست فرد دچار کشیدگی یا رگ به رگ شده باشد، ممکن است برای محافظت از تاندون یا رباط آسیب‌دیده نیاز به بستن آتل داشته باشد. آتل به‌خصوص در صدمات ناشی از حرکات تکراری مفید هستند.  

عمل جراحی برای درمان درد مچ دست

 تقریبا هر فعالیتی که دست‌ها و مچ‌های شما را درگیر کند، همچون بافتن یا چیدن مو اگر نیروی و به حد کافی انجام گیرد، می‌تواند منجر به صدمه و درد مچ دست شود. 

برخی شرایط یا بیماری‌های خاص

کیست‌های گ،یون درد داشته باشند و این درد نیز ممکن است با فعالیت بدتر شده یا بهبود پیدا کند. 

بیماری کین‌باخ

به دلیل این‌که عوامل زیادی می‌تواند موجب بروز درد مچ دست شوند، تشخیص علت دقیق آن معمولا دشوار است. با این حال، واضح است که تشخیص دقیق برای درمان و بهبودی من، ضروری است.  

درد مچ دست نشانه چیست

آرتروز

در این تست سیگنال‌های الکتریکی تولید شده حین انقباضات عضل، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در تست نوار عصب و عضله الکترودهای سوزنی بسیار نازکی از طریق پوست وارد عضله شده و فعالیت الکتریکی آن را هنگام استراحت و انقباض به ثبت می‌رساند.

 برای فعالیت‌های پرخطر مانند راگبی، اس،رد و اسکیت‌سواری از محافظ مچ دست استفاده کنید.

به ارگونومی توجه کنید

 اختلال خود ایمنی است که در آن دستگاه ایمنی بدن به بافت‌های خودی حمله‌ور می‌شود.

پزشک ممکن است در صورتی که مشکوک به سندرم تونل کارپال باشد، از تست نوار عصب و عضله استفاده کند. 

در این روش، دستگاهی به اندازه مداد به نام «آرتروسکوپ» از طریق یک برش کوچک وارد مچ دست می‌شود. آرتروسکوپ مجهز به یک دوربین و منبع نور است و تصاویری را ثبت می‌کند که پزشک می‌تواند از طریق م،تور ملاحظه کند و تشخیص را بر اساس آن انجام دهد.

 

 زمین خوردن با دست باز و کشیده دلیل اصلی بیشتر صدمات مچ دست است. برای اینکه خطر زمین خوردن را کاهش دهید، بهتر از کفش‌های من، استفاده کرده و وسایل خطرناک منزل را جمع‌آوری کنید.

mayoclinic

در برخی موارد ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد، این موارد عبارتند از: 

  • ش،تگی استخوان؛ در برخی موارد، برای ایجاد ثبات در ش،تگی استخوان، نیاز به عمل جراحی است. ممکن است جراح ارتوپد برای اتصال قطعات ش،ته استخوان از ایمپلنت ف،ی استفاده کند. 

برای درمان درد مچ دست همیشه لازم نیست به پزشک مراجعه کنید. می‌تو،د برای آسیب‌های جزئی مچ دست روی آن یخ بگذارید یا اینکه مچ دست را با نوار پ،تیک باند پیچی کنید.

برخی از ورزش‌های آسیب‌زا برای مچ دست عبارتند از راگبی، بولینگ، گلف، ژیمناستیک، اس،ُردسواری و تنیس.

کارهای تکراری

صفحه کلید ارگونومیک و محافظ مچ یا کف دست نیز می‌تواند به شما کمک کند.

منبع:

 این نوع التهاب مفاصل زم، اتفاق می‌افتد که غضروف‌هایی که در انتهایی استخوان‌ها موجب تسهیل مفاصل شده به مرور ت،یب شوند.

روش‌های درمان درد مچ دست بسته به نوع، ناحیه و شدت آسیب‌دیدگی و همچنین سن و وضعیت سلامتی فرد، بسیار متنوع هستند.  روش‌های دارویی، فیزیوتراپی، و جراحی از جمله این درمان‌ها هستند. 

درمان‌های دارویی درد مچ دست

درد مچ دست می‌تواند برای هر ،ی اتفاق بیفتد، چه افرادی که تحرک کمی دارند، چه ،، که فعالیت بالایی دارند یا ،، که در جایی بین این دو گروه قرار می‌گیرند.

تمامی دردهای مچ دست نیاز به مراجعه به پزشک ندارند. رگ به رگ شدن و کشیدگی‌های جزئی معمولا با یخ گذاشتن، استراحت و مصرف مسکن‌های بدون نسخه تسکین پیدا می‌کنند.

در برخی موارد، پزشک ممکن است انواع تصویربرداری‌های پزشکی، آرتروسکوپی یا تست نوار عصب و عضله را نیز برای مصدوم تجویز کند. 

تصویربرداری‌های پزشکی

درباره این موارد بیشتر توضیح خواهیم داد:

جراحات ناگه،

درد مچ دست اغلب به علت کشیدگی یا ش،تگی در اثر جراحات ناگه، به وجود می‌آید. اما درد مچ دست می‌تواند بر اثر تروما تجمعی مانند صدمه ناشی از حرکات تکراری، آرتروز و سندرم تونل کارپال به وجود بیاید.

فیزیوتراپ می‌تواند حرکات اصلاحی و تمرین درم،‌های خاصی را برای آسیب‌دیدگی مچ دست و مشکلات تاندون به کار ببرد. در صورتی که فرد نیاز به عمل جراحی داشته باشد، فیزیوتراپ می‌تواند در دوره‌ توان‌بخشی بعد از جراحی به بیمار کمک کند.

به خصوص که این حرکات را بدون وقفه و ساعت‌های متمادی انجام دهید. «سندروم دکوران»، یک صدمه ناشی از حرکات تکراری است که موجب درد در ،مت تحت، انگشت شست می‌شود. 

چنانچه پزشک نتواند از هیچ‌کدام از روش‌های بالا نتیجه‌ لازم را به دست بیاورد، ممکن است آرتروسکوپی را انجام دهد.

 اگر به مدت‌ طول، با صفحه کلید کار می‌کنید، مرتب به مچ دست خود استراحت دهید. هنگام تایپ، مچ دست خود را در وضعیت خنثی (نه خیلی بالا یا جلو) و حالت استراحت نگه دارید.

علت درد مچ دست

زمان مراجعه به پزشک برای درمان درد مچ دست

مسکن‌های بدون نسخه، مانند ایبوپروفن و استامینوفن، ممکن است به کاهش درد مچ دست کمک کنند. مسکن‌های قوی‌تر نیز باید با تجویز پزشک مصرف شوند. 

فیزیوتراپی برای درمان درد مچ دست

همچنین ممکن است که یک ارزیابی ارگونومیکی محیط کار به فرد کمک کند، تغییرات مثبتی را در محل کار خود اعمال کند تا از آسیب‌های بعدی پیشگیری کند. 

 هر فعالیتی که در آن نیاز به انجام حرکات تکراری مچ دست باشد، از ضربه زدن به توپ تنیس تا کشیدن آرشه ویولون‌سل و رانندگی، می‌تواند موجب التهاب بافت‌های اطراف مفاصل شده یا باعث ش،تگی‌های تجمعی شود.

درد مچ دست

درد مچ دست را جدی بگیرید…

تصویربرداری‌های پزشکی برای بررسی و تشخیص علت درد مچ دست چند نوع مختلف هستند:

  • تصویربرداری با اشعه ای،؛ این نوع تصویربرداری پزشکی معمولا برای تشخیص علت درد مچ دست مورد استفاده قرار می‌گیرد و از طریق آن ش،تگی استخوان یا علائم آن تشخیص داده می‌شود.
  • سی‌تی اسکن؛ این نوع تصویربرداری می‌تواند تصویری با جزئیات و کیفیت بالا از استخوان‌های مچ دست فراهم کند و ممکن است ش،تگی‌هایی را نشان دهد که با اشعه ای، قابل تشخیص نیستند.
  • ام‌آرآی؛ در این نوع تصویربرداری از امواج رادیویی و یک میدان مغناطیسی قوی برای ایجاد تصاویری دقیق از استخوان‌ها و بافت‌های نرم بدن استفاده می‌شود. همچنین برای تصویربرداری از مچ دست نیازی به اتاق ام‌آرآی نیست، بلکه دست مصدوم درون یک دستگاه مخصوص قرار داده می‌شود. 
  • سونوگرافی؛ آزمایش بی‌خطر و ساده‌ای است که برای ایجاد تصاویری از تاندون، رباط و کیست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آرتروسکوپی

در صورتی که استخو، در مچ دست ش،ته شده باشد، باید قطعات شكسته استخوان باهم تراز باشند تا به طرز صحیحی جوش بخورند. گچ یا آتل می‌تواند با ثابت نگه داشتن استخوان در دوران بهبودی به این امر کمک کند.

روماتیسم مفصلی معمولا مچ دست را درگیر می‌کند. اگر یک مچ دست آسیب ببیند، آسیب‌دیدگی به مچ دست دیگر نیز سرایت پیدا می‌کند. 

سندرم تونل کارپال

 در این بیماری که به آن «کیست مچ دست» نیز گفته می‌شود، کیست‌های بافت نرمی اغلب در ،متی از مچ دست در مقابل کف دست و ناحیه‌ی مفاصل کف دست به وجود می‌آید.

 مصرف مقادیر کافی کلسیم، روزانه ۱۰۰۰ میلی‌گرم برای بیشتر بزرگسالان و روزانه حداقل ۱۲۰۰ میلی‌گرم برای ،ن بالای ۵۰ سال می‌تواند از ش،تگی استخوان پیشگیری کند. 

پیشگیری از افتادن

 سندرم تونل کارپال زم، بروز پیدا می‌کند که فضا برای یکی از اعصاب اصلی دست به نام «عصب می،» یا «عصب مدین» در دالان مچ دست یا تونل کارپال فشرده یا تنگ شود.

کیست گ،یون

 بارداری، دیابت، چاقی، روماتیسم مفصلی و نقرس ممکن است خطر ابتلا به سندرم تونل کارپال را افزایش دهد.

پیشگیری از درد مچ دست

آرتروسکوپی معیار بسیار خوبی برای ارزیابی درد طول،‌مدت یا تجمعی در مچ دست به شمار می‌رود. در برخی موارد، پزشک ممکن است صدمات مچ دست را از طریق آرتروسکوپ ترمیم کند.

تست نوار عصب  و عضله

«ش،تگی استخوان ناوی»یا «اسکافویید»، ش،تگی است که در استخوان ناوی (در مچ دست به سمت انگشت شست) به وجود می‌آید. این نوع ش،تگی ممکن است بلافاصله پس از آسیب‌دیدگی در تصاویر رادیولوژی نشان داده نشود. 

صدمه ناشی از حرکات تکراری

در طول معاینه پزشک ممکن است:

  • مچ دست مصدوم را به لحاظ حساسیت، ورم یا تغییر شکل بررسی کند.
  • از مصدوم می‌خواهد مچ دست خود را حرکت داده تا دامنه حرکتی او را ارزیابی کند. 
  • نیروی گرفتن و قدرت ساعد را نیز بررسی می‌کند. 

درد مچ دست یکی از نشانه‌هایی است که باید آن را جدی بگیرید و در صورت ادامه‌دار شدن حتما به پزشک مراجعه کنید. البته به جز دکتر ارتوپد، می‌تو،د به پزشک روماتولوژی یا جراح هم مراجعه کنید که بسته به تشخیص دکترتان است. 

آسیب به هر یک از ،مت‌های مچ دست می‌تواند موجب درد شده و روی قابلیت فرد برای استفاده از مچ و دست اثر زیادی بگذارد. آسیب‌های اساسی، التهاب مفاصل و سایر بیماری‌ها می‌توانند باعث درد مچ شوند.

علت درد مچ دست چیست و چگونه رفع می‌شود؟ چگونه می‌توان علت درد مچ دست را تشخیص داد و از آن پیشگیری کرد؟ اول از همه حتما به این توجه کنید که هرگونه دردی در این ناحیه احساس کردید، به دکتر روماتولوژی مراجعه کنید اما در این مقاله از مجله دکتردکتر سعی بر این داریم که تا حدودی سوالات شما را پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

درد مچ دست نشانه چیست و چه علائمی دارد؟

در انتها از شما می‌خواهیم تا اگر سوالی در این رابطه دارید، از مشاور سلامتی ما بپرسید؛ شیاد سوال دیگر مخاطبان مجله دکتردکتر باشد. 

اما اگر درد و ورم بیش از چند روز به طول انجامید یا اینکه وضع آن بدتر شد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. تاخیر در تشخیص و درمان می‌تواند منجر به کندی روند بهبودی، کاهش دامنه حرکتی و ناتو، طول،‌مدت شود. 

تشخیص علت درد مچ دست

 آسیب‌دیدگی مچ دست در بسیاری از ورزش‌ها شایع است، چه ورزش‌هایی که در آن خطر بروز صدمات مختلف با،ت و چه ورزش‌هایی که در آن باید حرکات تکراری را انجام داد.

برای مشاوره و درمان اصولی می‌تو،د با استفاده از سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر هرچه سریع‌تر اقدام کنید.

سندرم تونل کارپال؛ اگر علائم شدید باشد، ممکن است لازم باشد رباطی که سقف تونل را تشکیل می‌دهد، برش داده شود تا فشار از روی عصب می، برداشته شود.

  • ترمیم تاندون یا رباط؛ برای ترمیم تاندون یا رباط‌هایی که دچار پارگی شده‌اند، گاهی اوقات جراحی لازم است.

سبک زندگی و درمان‌های خانگی برای درمان درد مچ دست

 آسیب‌دیدگی مچ دست اغلب زم، رخ می‌دهد که با دست به زمین بیفتید. این صدمات می‌تواند موجب رگ به رگ شدن، کشیدگی و حتی ش،تگی شود.

آرتروز در مچ دست غیرمعمول است و معمولا فقط در افرادی به وجود می‌آید که قبلا سابقه‌ی آسیب‌دیدگی مچ دست را داشته‌اند. 

روماتیسم مفصلی

درد مچ دست بسته به علت وقوع آن تعریف می‌شود. مثلا برخی درد آرتروز اغلب شبیه دندان‌درد خفیف دارند و برخی دیگر که به سندرم تونل کارپال مبتلا شده‌اند، گزگز و سوزن سوزن شدن به خصوص در هنگام شب را تجربه می‌کنند. محل دقیق درد مچ دست هم می‌تواند سرنخ خوبی برای تشخیص علت آن باشد. 

دلایل درد مچ دست