درماتیت دیشیدروتیک؛ عارضه‌ای ناخوشایند اما قابل درمان‌

healthline.com

به طور کلی، دلیل اصلی و مشخصی برای بروز اگزما یا التهابات پوستی شناخته نشده است. در گذشته، گفته می‌شد که درماتیت به خاطر مجاری تعریق به وجود می‌آید اما در حال حاضر، این فرضیه هم رد شده است.

تاول‌های این نوع از درماتیت خارش آزاردهنده‌ای ایجاد می‌کنند و گاهی پر از مایع هستند. دلایل مختلفی باعث بروز چنین چیزی روی پوست می‌شود؛ عوامل ژنتیکی، حساسیت یا استرس. باید بد،د که به طور طبیعی، تاول‌ها بعد از ۳ تا ۴ هفته بهبود پیدا می‌کنند.

اگر پزشک تشخیص بدهد که شاید درماتیت دیشیدروتیک در نتیجه حساسیت رخ داده، احتمالاً از آزمایش‌های آ،ژی کمک می‌گیرد. در بعضی از موارد که بیماران برای مدتی طول، دچار اگزمای دیشیدروتیک هستند، نیاز به تجویز دارو هم به وجود می‌آید.

درمان درماتیت دیشیدروتیک چگونه است؟

دلیل و علت وقوع درماتیت دیشیدروتیک مشخص نیست. این موضوع باعث می‌شود که پیشگیری و کنترل آن کمی سخت شود. با این حال، با شناسایی موادی که به آنها حساس هستید و مراقبت از پوست می‌تو،د تا حد زیادی مانع از ابتلا شوید.

استرس هم می‌تواند از دلایل بروز درماتیت دیشیدروتیک باشد. تغییرات آب‌وهوایی هم در ظاهرشدن علائم این نوع از درماتیت بی‌تأثیر نیست. بعضی از افراد در هوای مرطوب و گرم دچار درماتیت دیشیدروتیک می‌شوند و در بعضی دیگر، این عارضه با افت دما و سرمای هوا به وجود می‌آید.

چه ،، در خطر ابتلا به درماتیت دیشیدروتیک هستند؟

نیکل و کبالت فقط در ابزارهای ف،ی موجود نیستند. در بسیاری از مواد غذایی هم این ف،ات وجود دارند. برای مثال در نخود و دانه‌های تخم کتان کبالت و در غلات صبحانه، چای و میوه‌های خشک هم نیکل وجود دارد. اگر درماتیت دیشیدروتیک در اثر حساسیت به این دو ف، ایجاد شده باشد، باید از مصرف مواد غذایی حاوی آنها خودداری کنید.

پیشگیری از درماتیت دیشیدروتیک چگونه ممکن است؟

برای مراقبت از پوست می‌تو،د آن را مرتب در طول روز چرب نگه دارید. به بدنتان آب برس،د و آن را هیدراته (پرآب) نگه دارید و تا جایی که امکان دارد از استرس‌ها و فشار رو، خود را دور کنید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%AA-%D8%AF%DB%8C%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%AA%DB%8C%DA%A9/

در موارد ابتلای خفیف به درماتیت دیشیدروتیک، درمان‌های زیر توصیه می‌شوند:

  • از داروهای ضدخارش در قالب ، یا قرص استفاده می‌شود.
  • استفاده از مرطوب‌کننده‌ای قوی که پوست خشک را به خوبی نرم می‌کند.
  • مصرف داروهای کورتیکواستروئیدی (corticosteroid) برای کاهش التهاب و بهبود تاول‌ها هم از روش‌های درم، است.

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، این نوع از اگزما در عرض ۳ تا ۴ هفته بهبود پیدا می‌کند. با این حال، زخم تاول‌ها ناپدید می‌شود اما پوست را خشک و پوسته‌پوسته می‌کند. اگر رنگ پوست تیره باشد، بعد از بهبود، امکان دارد که جای تاول‌ها روی بدن بماند.

علل درماتیت دیشیدروتیک چیست؟

شاید درمان‌های خانگی به اندازه تجویزهای پزشکان متخصص اثربخش نباشند اما در تسکین علائم و عوارض نقش دارند. از کمپرس آب سرد استفاده کنید و هر ۱۵ دقیقه، آن را روی ناحیه درگیر قرار بدهید.

معمولاً این نوع از درماتیت بعد از چند هفته بهبود پیدا می‌کند و عوارضی هم ندارد. اگر در طول بروز آن هم از خاراندن پوست خودداری کنید، جای بثورات و عوارضش از بین خواهد رفت.

پماد تاکرولیموس (tacrolimus)، کریسابورول (Crisaborole) و ، پیمکرولیموس (Pimecrolimus) برای درمان اگزمای آتوپیک تجویز می‌شوند اما در درمان اگزمای دیشیدروتیک هم کاربرد دارند.

درمان‌ درماتیت دیشیدروتیک برای موارد شدید

با پزشک معالج خود درباره کنترل و مدیریت عوارض این مشکل پوستی صحبت کنید تا مشکلی برایتان پیش نیاید. برای دریافت زمان ملاقات هم می‌تو،د از سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر کمک بگیرید.

در مراجعه به مطب، پزشک پوست را معاینه و درباره عوامل احتمالی ایجاد تاول‌ها با شما صحبت می‌کند. شاید شغلی که دارید یا محیطی که در آن هستید در بروز چنین مشکلاتی نقش داشته باشند.

دلایل پرشماری می‌توانند عاملی محرک برای بروز درماتیت از نوع دیشیدروتیک باشند. این مشکل معمولاً در بازه سنی ۲۰ تا ۴۰سالگی رخ می‌دهد. ژنتیک هم نقش مهمی در دچارشدن به آن دارد. اگر اقوامی از شما که نسبت خونی دارید، دچار این درماتیت باشند، احتمال ابتلای شما بیشتر می‌شود.

ناخن‌ها را هم کوتاه کنید تا با خاراندن بثورات و تاول‌ها به دردسر نیافتید. نواحی درگیر را هم مدام مرطوب نگه دارید و نگذارید که خشک شوند.

تغییراتی در رژیم غذایی

اگزما یا درماتیت دیشیدروتیک (Dy،drotic) از آن عارضه‌های ناخوشایند پوستی است که عوارضی مانند تاول با خود به همراه می‌آورد. در این نوع درماتیت پوستی که به آن پمفولی، (pomp،lyx) هم می‌گویند، تاول‌هایی در کف پاها یا دست‌ها و روی انگشتان ظاهر می‌شود. برای رسیدگی به چنین مشکلی باید به دکتر پوست مراجعه کنید. در این مقاله از دکتردکتر هم اطلاعات کاملی در اختیارتان قرار داده‌ایم.

با درماتیت دیشیدروتیک و علائم آن آشنا شوید

درماتیت به م،ای التهاب پوستی است و انواع مختلفی دارد. یکی از انواع درماتیت هم نوع دیشیدروتیک ی،ی عارضه‌ای پوستی است که در آن تاول‌هایی روی دست و پا ظاهر می‌شوند. این تاول‌ها یا کوچک‌ هستند و روی انگشت‌ها به وجود می‌آیند یا در کنار هم رشد می‌کنند و بخش وسیعی از پوست دست و پاها را می‌پوشانند.

در موارد شدید ابتلا به این نوع از درماتیت، امکان ظهور تاول‌ها در پشت دست‌ها، اندام‌های دیگر بدن و پاها هم وجود دارد. تاول‌های کوچک این درماتیت می‌توانند در کنار هم رشد کنند و سطح وسیعی از پوست را بپوشانند و بخش‌هایی قرمز و برآمده و دچار خارش به وجود بیاورند. اگر پوست دچار عفونت شود، تاول‌ها حالتی دردناک و چرکین پیدا می‌کنند.

از راه‌هایی مانند مدیتیشن استفاده کنید تا بدنتان از استرس و فشار دور شود. اضطراب و تنش از عوامل محرک بروز درماتیت هستند. از پوشیدن انگشترها و زیورآلات خودداری کنید؛ شاید ف، موجود در آنها باعث تحریک پوست شده است.

سوزش و خارش بدون بروز علائمی مشخص روی پوست از نخستین نشانه‌های ابتلا به درماتیت دیشیدروتیک هستند. تاول‌های کوچک و خارش‌زا در ادامه و با پیشرفت عارضه در نواحی زیر نمایان می‌شوند:

  • پاها
  • کف دست‌ها
  • کناره‌های انگشتان
اگر دچار اگزمای دیشیدروتیک شده‌اید و علائمی از آن را روی پوست می‌بینید، شاید پرسشی در ذهنتان شکل گرفته باشد. سؤالات‌تان را با ما درمیان بگذارید.

اگر پوست را بخار،د، امکان ایجاد زخم زیاد می‌شود و حتی گاهی منجر به بروز عفونت هم می‌شود. یادتان باشد که درماتیت دیشیدروتیک بهبود پیدا می‌کند اما شاید بازگشت هم داشته باشد.

علائم درماتیت دیشیدروتیک

تشخیص درماتیت دیشیدروتیک چگونه است؟

درماتیت دیشیدروتیک

علائم درماتیت دیشیدروتیک چیست؟

اگر بیشتر از یک هفته با خارش و قرمزی پوست دست به گریبان هستید و تاول‌هایی روی آن می‌بینید به پزشک مراجعه کنید. مشکلات پوستی متنوعی دارای علامت‌هایی مشابه هستند و برای کشف علت نیاز به نگاهی تخصصی دارید.

منابع:

درماتیت دیشیدروتیک در کودکان هم رخ می‌دهد اما آنچنان رایج نیست. انواع دیگر اگزما مانند درماتیت آتوپیک بیشتر در کودکان دیده می‌شوند.

اگر نشانه‌ها و علائم درماتیت دیشیدروتیک شدید باشد از درمان‌های زیر استفاده می‌شود:

  • داروهای ضدقارچی (اگر عامل بروز مشکل عفونت قارچی باشد)
  • ،‌ها یا قرص‌های استروئیدی
  • ،‌ها یا قرص‌های سرکوب سیستم ایمنی بدن
  • درمان با اشعه فرابنفش
  • دوپیلوماب (Dupilumab)
  • سل‌سپت (Cellcept)
  • سیکلوسپورین (cyclosporine)
  • متو،سات (met،trexate)
  • تزریق بوتا، در صورتی که عامل بروز درماتیت دیشیدروتیک تعریق زیاد باشد.

درمان‌های خانگی برای درماتیت دیشیدروتیک چیست؟

شدت علائم و شرایط جسم، هر بیمار در تعیین درمان نقش دارد. گاهی اوقات به مجموعه‌ای از درمان‌ها برای بهبود وضعیت پوست نیاز است.

درمان‌ درماتیت دیشیدروتیک برای موارد خفیف

،، که به درماتیت دیشیدروتیک دچار می‌شوند، به احتمال زیاد به یکی از موارد زیر حساسیت شدید دارند:

  • تنباکو
  • ف،ات به ویژه کُبالت یا نیکل
  • موادی در صابون‌ها یا ،‌های مرطوب‌کننده
  • داروهایی مانند آسپرین یا قرص‌های کنترل بارداری
  • عفونتی پوستی مانند عفونت موسوم به پای ورزشکار
  • ایمونوگلوبولین و، یا IVIG که نوعی دارو برای بیمار، با نقص سیستم ایمنی است.

درمان درماتیت دیشیدروتیک

درماتیت دیشیدروتیک در بلندمدت چه عوارضی دارد

در موارد زیر هم احتمال دچارشدن به درماتیت دیشیدروتیک وجود دارد:

  • اگر دچار انواع دیگری از اگزما باشید، احتمال ابتلا به درماتیت از نوع دیشیدروتیک هم بیشتر می‌شود.
  • به واسطه شغل یا محیط زندگی‌تان با ف،اتی مانند نیکل در تماس هستید.
  • پوست‌تان با سیمان در تماس بوده است.
  • قبلاً دچار حساسیت فصلی بوده‌اید.
  • مبتلا به سینوزیت آ،ژیک هستید.
  • مبتلا به آسم هستید.
مطلوب فني تيار خفيف. فني وصنايعي ديكورات جبس بورد.