درمان اوریون در کودکان و بزرگسالان؛ از این بیماری نترسید!

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

اوریون یک بیماری شناخته‌شده در جوامع مختلف است. این بیماری افراد را در سنین کودکی بیشتر از هر زمان دیگری گرفتار می‌کند. از همین رو، طرح وا،یناسیون MMR از سال‌ها پیش در کشورهای زیادی در حال انجام است. این وا،ن نه‌تنها کاملا بی‌خطر بوده، بلکه با دریافت کامل دوزهای آن، شانس ابتلا به اوریون تا حد زیادی کاهش می‌یابد. بااین‌حال باز هم ممکن است کودکان و بزرگسالان زیادی اوریون را تجربه کنند. اگر علائم ابتلا به این بیماری را دارید و قصد مشاوره و ویزیت توسط پزشک را دارید، می‌تو،د با استفاده از سایت ،ت دهی دکتردکتر، وقت خود را به صورت آنلاین بگیرید و هر چه سریع‌تر درمان را آغاز کنید. 

البته با انجام مراقبت‌های لازم و تقویت سیستم ایمنی بدن، می‌تو،د خود یا کودکتان را از شر این بیماری در امان نگه دارید. در این مقاله از مجله دکتردکتر به بررسی بیماری اوریون، علائم و مشکلات آن می‌پردازیم. همچنین تمام روش‌های درمان بیماری اوریون در کودکان و بزرگسالان را به‌طور کامل شرح می‌دهیم؛با ما همراه باشید.

بیماری اوریون چیست و چه علائمی دارد؟

اوریون معمولا بدون وارد ، آسیب جدی به سلامت فرد از بین می‌رود. بااین‌حال، این بیماری ممکن است عوارض جدی و خطرناکی به همراه داشته باشد که در ادامه بررسی می‌کنیم.

عوارض و مشکلات بیماری اوریون چیست؟

عفونت اوریون

آیا اوریون خطرناک است؟

raisingchildren

سوالات متداول درمان اوریون در کودکان و بزرگسالان

با تقویت سیستم ایمنی بدن می‌تو،د از بیماری اوریون جلوگیری کرده یا روند درمان را به‌سرعت طی کنید. گیاهان زیادی در طب سنتی وجود دارند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. البته در این روش هم باید مانند تمام روش‌های درم، از پزشک خود مشورت بخواهید. از جمله گیاه، که برای درمان اوریون استفاده می‌شوند، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • مارچوبه
  • تخم شنبلیله
  • آب‌هویج
  • آب آناناس
  • زنجبیل
  • دم‌نوش‌های گیاهی

آیا درمان سریع اوریون امکان‌پذیر است؟

عوارض ناشی از اوریون نادر است، اما در صورت عدم درمان می‌تواند جدی باشد. اوریون معمولا غدد بزاقی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بااین‌حال، این بیماری می‌تواند باعث التهاب در سایر مناطق بدن، از جمله مغز و اندام‌های ، نیز شود. عوارض اوریون عبارت‌اند از:

تورم بیضه

در صورت گسترش ویروس اوریون در لایه محافظ خارجی مغز، مننژیت ویروسی رخ می‌دهد. حساسیت به نور، سفتی گردن و سردرد از دیگر علائم رایج این مشکل است که بعد از 14 روز از بین می‌رود.

کاهش شنوایی

وا،ن ام ام آر بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به ویروس اوریون و همچنین درمان بیماری اوریون در کودکان است. به گزارش  مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، کودکان باید ۲ دوز وا،ن MMR دریافت کنند. اولین دوز در 12 تا 15 ماهگی و دوز دوم در 4 تا 6 سالگی باید تزریق شود. 

اوریون در کودکان بدون هیچ مشکل خاصی بهبود پیدا می‌کند. از آنجایی که هیچ داروی خاصی برای این عفونت ویروسی وجود ندارد، به‌منظور درمان بیماری اوریون در کودکان می‌تو،د کارهای زیر را انجام دهید:

  • حداقل تا 9 روز از فرستادن کودک خود به مدرسه یا ک، خودداری کنید.
  • برای کاهش تب و درد و ناراحتی کودک، طبق دستور پزشک از داروی پاراستامول (استامینوفن) استفاده کنید.
  • کودک خود را به نوشیدن مقدار زیادی آب تشویق کنید.
  • غذاهای نرم به او بدهید تا مجبور به جویدن آن نباشد.
  • از دادن غذاهای ترش به کودک خودداری کنید. چراکه این غذاها باعث تحریک بزاق می‌شوند.
  • روی ،مت‌های دردناک و متورم صورت کودک خود کیسه یخ قرار دهید.

درمان اوریون در بزرگسالان

اوریون یک ویروس است و به آنتی‌بیوتیک‌ها یا سایر داروها پاسخ نمی‌دهد. به همین دلیل باید تا زم، که سیستم ایمنی بدنتان با عفونت مق، می‌کند، روی تسکین علائم تمرکز کنید. درمان اوریون برای هرکدام از گروه‌های سنی متفاوت است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

درمان بیماری اوریون در کودکان

تجربه شما در این زمینه چیست؟ با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید. 

درمان اوریون کودکان با وا،ن ام ام آر

آنتی بیوتیک‌ها

بهترین روش درم، برای اوریون استراحت است. پزشک برای تسریع بهبودی نمی‌تواند کاری انجام دهد، اما برای کاهش درد و ناراحتی باید به توصیه‌های او توجه کنید. از مهم‌ترین کارهایی که برای درمان اوریون در خانه باید انجام دهید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر احساس ضعف یا خستگی دارید، به استراحت بپردازید.
  • برای پایین آمدن تب از مسکن‌هایی مانند استامینوفن و ایبوپروفن استفاده کنید.
  • روی غده‌های متورم، کیسه‌های یخ قرار دهید.
  • برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، مایعات زیاد بنوشید.
  • از آنجایی که جویدن غذا در این دوران دردناک است، غذاهای نرم مانند سوپ، ماست و… مصرف کنید.

درمان اوریون در طب سنتی

اوریون بزرگسالان

اوریون بیماری سختی نیست!

منابع:

nhs

تورم تخمدان از هر 20 زنی که بعد از بلوغ به ویروس اوریون مبتلا می‌شود، 1 نفر را درگیر می‌کند. این عارضه ممکن است با درد پایین شکم و درجه حرارت بالا همراه باشد.

مننژیت ویروسی

بیماری اوریون یک عفونت ویروسی است و برای درمان ویروس نمی‌توان از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد. بنابراین در حال حاضر هیچ دارویی وجود ندارد که بتواند اوریون را درمان کند. درمان‌های فعلی تنها می‌توانند علائم و ناراحتی‌های ناشی از این عفونت را تسکین دهند تا سیستم ایمنی بدن بتواند روند بهبود خود را طی کند.

درمان خانگی اوریون

این بیماری در اثر انتقال ویروس به بدن به وجود می‌آید و باعث تورم غده‌های بزاقی می‌شود. به همین دلیل زیر گوش و لپ‌ها متورم و دردناک می‌شود. تاکنون هیچ دارویی نتوانسته است این بیماری را به‌صورت قطعی درمان کند اما برای درمان آن باید به پزشک اطفال در تهران و دیگر شهرهای ایران مراجعه کنید.

وا،ن MMR کاملا بی‌خطر و موثر است. شانس ابتلا به اوریون در ،، که هر ۲ دوز این وا،ن را دریافت می‌کنند، تا 88 درصد و ،، که ۱ دوز را تزریق کرده‌اند تا 78 درصد کاهش پیدا می‌کند. 

cdc

درمان اوریون معمولا به داروهای مسکن و مایعات فراوان محدود می‌شود. استراحت کافی در روزهای ابتدایی بسیار توصیه می‌شود. بزرگسالان باید 5 روز بعد از شروع تورم غدد در منزل بمانند و ارتباط خود با دیگران را کاهش دهند. رعایت اصول بهداشتی من، مانند شستن کامل دست‌ها، پوشاندن دهان هنگام عطسه یا سرفه و تمیز ، مداوم سطوحی که لمس می‌شوند، در درمان و کنترل بیماری مهم است.

در هر 10 هزار نفر، 5 نفر از مبتلایان به ویروس اوریون، کاهش شنوایی دائمی را تجربه می‌کنند. این ویروس به ح،ون گوش که یکی از اجزای گوش می، است و شنوایی را تسهیل می‌کند، آسیب می‌رساند.

درمان اوریون در کودکان و بزرگسالان چگونه است؟

healthline

بر اساس آمار سایت سیستم بهداشت ملی بریت،ا، از هر 4 مرد، 1 مرد بعد از بلوغ مبتلا به اوریون می‌شود. تورم بیضه معمولا ناگه، است و تنها روی یک بیضه اثر می‌گذارد. تورم بیضه معمولا 4 تا 8 روز بعد از تورم غدد بزاقی شروع می‌شود و می‌تواند تا 6 هفته بعد از تورم غدد رخ دهد.

تورم تخمدان

،pkinsmedicine

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C%D9%88%D9%86-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF%D8%B3%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86/

بعد از گذشت چند روز، فرد دچار تب شدید (39 درجه سانتی‌گراد) شده و تورم غدد بزاقی را به همراه دارد. سپس علائم ویروس در بیشتر افرادی که به اوریون مبتلا می‌شوند، ظاهر می‌شود. با این‌حال، بعضی از افراد در دوران بیماری هیچ علامت خاصی ندارند.

واضح‌ترین مشخصه ا،ر بیماران مبتلا به این عفونت ویروسی، تورم غدد بزاقی است. همین امر باعث پف ، گونه‌ها و فک می‌شود. اوریون یک بیماری مسری است و از طریق بزاق، ترشحات بینی و تماس‌های نزدیک از فرد آلوده به دیگری منتقل می‌شود. علائم اوریون ظرف دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می‌شوند. این علائم که مشابه آنفولانزا هستند، عبارتند از:

  • خستگی
  • بدن درد
  • سردرد
  • از دست دادن اشتها
  • تب درجه پایین

بالاتر هم اشاره کردیم که بزرگسالان هم به اوریون مبتلا می‌شوند اما احتمال آن بسیار کمتر از کودکان است. با این‌حال اگر سنین کودکی را رد کرده‌اید و به اوریون مبتلا شده‌اید، به پزشک متخصص عفونی و گرمسیری مراجعه کنید. 

وا،ن ام ام آر (MMR) 

همان‌طور که گفتیم برای درمان اوریون تاکنون هیچ دارویی تولید نشده است. بنابراین تا زم، که بدن نتواند به عفونت غلبه کند، این بیماری درمان نخواهد شد. بنابراین پیشگیری از اوریون بهتر و راحت‌تر از درمان آن است. به این منظور ا،ر نوزادان و کودکان در سنین معین، باید وا،ن MMR را دریافت کنند. همچنین بزرگسال، که این وا،ن را در کودکی دریافت نکرده‌اند و هنوز به اوریون مبتلا نشده‌اند، باید در سریع‌ترین زمان ممکن وا،ینه شوند. 

اوریون یک بیماری عفونی است که کودکان بیشتر از بزرگسالان به آن مبتلا می‌شوند اما با این‌حال، ریسک‌، جایز نیست و باید به دنبال درمان اوریون در کودکان و بزرگسالان به صورت ی،ان بود.

تا قبل از وا،یناسیون عمومی این بیماری در آمریکا، این بیماری اتفاقی رایج بود. اما پس از انجام وا،یناسیون به‌صورت گسترده میزان آن به‌طرز چشمگیری کاهش یافت. در حال‌حاضر ،، که وا،ن اوریون دریافت نکرده‌اند، دچار این بیماری می‌شوند.

اوریون یک عفونت ویروسی است که در درجه اول غدد بزاقی را که در نزدیکی گوش قرار دارند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. تورم ناشی از اوریون ممکن است در یک یا هر دو غده بزاقی اتفاق بیفتد.

mayoclinic

Desatascos 24 horas castellfollit de la roca. Martins. Link.