درمان سرفه در خانه با 25 راهکار جادویی!

شما از چه روشی برای بهبود سرفه خود کمک می‌گیرید؟ لطفا نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

عصاره |آلوئه ورا

21. چای مارشمالو

همان طور که می‌د،د نمک خاصیت ضد التهابی داشته و برای جلوگیری از عفونت‌ بدن بهترین ماده به شمار می‌آید. به همین دلیل قرقره محلول نمک برای زنده ماندن باکتری‌ها بسیار توصیه می‌شود.

هنگامی که دچار سرفه‌ های شبانه شدید، به گونه‌ای که خواب شما مختل شد، تهیه ،یب عسل با لیمو ترش برای بهبود حال شما بسیار موثر خواهد بود. برای تهیه این ،یب می‌تو،د آب لیمو ترش را گرفته و در یک فنجان آب گرم بریزید. سپس دو قاشق عسل به آن اضافه کنید. این ،یب را قبل از خواب میل کرده و بخوابید. خوردن این مخلوط گلودرد را تسکین می‌دهد و مجاری تنفسی را در طول شب مرطوب نگه می‌دارد.

18. مصرف شیرین بیان برای درمان سرفه

در صورتی که توانایی خوردن سیر خام را ندارید، خوردن آب پیاز یک جایگزین من، و ملایم‌تری است. عصاره پیاز در درمان برونشیت مفید است و در درمان سرفه خلط دار بسیار موثر است. علاوه بر این می‌تواند رشد باکتری در گلو را مهار کرده و سرفه های دردناک را بهبود ببخشد. برای خوردن آب پیاز می‌تو،د پیاز را فشار داده و آب آن را بگیرید. برای مزه‌دار ، آب پیاز می‌تو،د به آن کمی شکر یا عسل اضافه کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایل سرفه شبانه، رفلا، معده است. بعضی از غذاها معده را تحریک کرده و سبب سرفه می‌شوند‌. به همین دلیل حذف غذاها و نوشیدنی‌های تحریک کننده از رژیم غذایی به درمان سرفه بسیار کمک می‌کند. غذاها و نوشیدنی‌هایی که معمولا سبب سرفه می‌شوند، عبارتند از:

  • الکل
  • غذاهای سرخ ‌شده و چرب
  • سیر و پیاز
  • ن،اع
  • ادویه‌جات و غذاهای پرادویه و تند
  • گوجه فرنگی و محصولات تولید شده ازگوجه فرنگی
  • کافئین
  • نوشیدنی‌های گازدار
  • شکلات
  • مرکبات مثل پرتقال، لیمو

10. ریشه گل ختمی

برای تهیه چای آن می‌تو،د مقداری پودر خشک مارشمالو را در طول شب در چهار لیوان آب گرم خیس کرده و مایع غلیظ را صاف نمایید. برای بهتر شدن مزه چای، می‌تو،د به آن کمی عسل یا شکر اضافه کنید.

22. کشمش

علاوه بر این می‌تو،د زنجبیل را به صورت چای نیز میل کنید. برای این کار چند تکه زنجبیل را ،د کرده و همراه با آب بجوش،د. گرم بودن چای زنجبیل برای تسکین سرفه شما بسیار کارآمد خواهد بود.

2. شیر و زردچوبه

شایع‌ترین آنزیمی که در آناناس وجود دارد، آنزیم بروملین است. آنزیم بروملین خواص ضد التهابی داشته و در درمان سرفه‌های خلط دار بسیار موثر است. این آنزیم در سراسر آناناس وجود دارد اما مقادیر زیاد آن در دانه این میوه یافت می‌شود‌. فقط باید به این نکته توجه کنید مصرف بروملین برای ،، که داروهای رقیق کننده خون یا آنتی‌بیوتیک‌های خاص مصرف می‌کنند، مضر است.

12. نارون قرمز یا لغزنده

شناخته شده‌ترین داروی گیاهی برای درمان سرفه و گلو درد، گیاه ن،اع فلفلی است. در این گیاه منتول وجود دارد و در تسکین درد گلو و سرفه‌ های خلط دار بسیار موثر است. از روش‌های استفاده از این گیاه می‌توان به تهیه دمنوش و بخور گرفتن با این گیاه اشاره کرد. برای بخور گرفتن با این گیاه، به هر ۱۵۰ میلی لیتر آب داغ، ۳ یا ۴ قطره اسانس روغنی ن،اع فلفلی اضافه کنید.

14. اِن-استیل سیستئین

بدون شک شما نیز یک یا چندین بار به دلایل مختلف دچار سرفه شده‌اید. سرفه به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و شدت آن در افراد مختلف می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل برای درمان سرفه روش‌ های زیادی وجود دارد. ما در این مطلب روش‌های زیادی را برای درمان سرفه‌ های شدید و حاد پیشنهاد کردیم. با این حال می تو،د برای دریافت مشاوره از پزشک، از ،ت دهی آنلاین دکتر دکتر بهره مند شوید.

بسیاری از افراد برای درمان سرفه از درمان‌های شیمیایی استفاده می‌کنند. اما گاهی اوقات سرفه چندان مزمن نبوده و با روش‌ های خانگی می‌توان آن را درمان کرد. اگر دچار سرفه‌ شدید، استفاده از روش‌هایی که در این مطلب معرفی می‌شوند برای درمان سرفه در خانه بسیار کارآمد خواهند بود. با این حال مراجعه به یک دکتر گوش و حلق و بینی برای شناخت علائم بیماری و درمان سریع، توصیه می‌شود. در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید تا 25 روش فوری برای درمان فوری سرفه را به شما معرفی کنیم.

درمان سرفه در خانه با روش‌هایی ساده و در دسترس

سرفه (cough) در واقع یک عمل اختیاری یا غیر اختیاری است که گاهی از نشانه‌های بیماری جدی و زمینه‌ای به حساب می‌آید ولی در بیشتر اوقات بدون نیاز به دارو شیمیایی بهبود پیدا می‌کند. گاهی اوقات ممکن است مسیر تنفسی به وسیله ذرات خارجی، میکروب‌ها، عوامل تحریک کننده، مایعات و مو، تحریک شده و شما دچار سرفه شوید.

یکی از رایج‌ترین درمان‌ها برای سرفه، گلودرد، برونشیت (التهاب ریه) و مشکلات گوارشی، استفاده از گیاه آویشن است. آویشن خاصیت ضد التهابی داشته و قویترین داروی گیاهی ضد سرفه است. برای خوردن آویشن می‌تو،د از شربت آویشن و یا دم‌نوش آن استفاده کنید. برای تهیه دم‌نوش آویشن ۲ قاشق چایخوری آویشن خشک را به یک فنجان آب داغ اضافه کرده و ۱۰ دقیقه صبر کنید‌. پس از رد ، آن از صافی، می‌تو،د دم‌نوش را میل کنید.

گاهی اوقات سرفه یکی از نشانه‌های بیماری‌های ویروسی مانند کرونا، سرماخوردگی و دیگر بیماری‌های دستگاه تنفس است. در بیشتر مواقعی که ویروس باعث سرفه می‌شود، به درمان خاصی احتیاج نخواهید داشت. درمان سرفه با روش‌های مختلفی امکان پذیر است و برای درمان سرفه در خانه نیز می‌توان از روش‌های ساده‌ای استفاده کرد. در ادامه به معرفی تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. بیماری‌هایی که منجر به سرفه‌ های مداوم می‌شوند عبارتند از:

  • آسم
  • سینوزیت حاد یا مزمن
  • بیماری رفلا، معده
  • عفونت
  • برونشیت مزمن
  • فیبروم
  • سرطان ریه

پیاز برای درمان سرفه خشک

6. عسل و فلفل سیاه

برای ،، که دچار سرماخوردگی یا سرفه شدند، هیدراته ماندن بسیار اهمیت دارد. طبق تحقیقات انجام شده، نوشیدن مایعات هم‌ دمای اتاق، در درمان سرفه، آبریزش بینی و عطسه بسیار کارآمد است. از نوشیدنی‌ های گرم می‌توان به آبگوشت، مرغ یا سبزیجات (یا انواع سوپ‌های رقیق)، دمنوش‌ های گیاهی، چای سیاه بدون کافئین، آب گرم و آب‌ میوه‌ های گرم طبیعی اشاره کرد.

در صورتی که سرفه خلط‌ دار دارید، ،یب عسل و فلفل سیاه در آب گرم بسیار کارآمد است. این مخلوط با نرم ، مجاری تنفسی و آثار خلط‌ آوری، سبب بهبود سرفه می‌شود. برای تهیه این مخلوط یک قاشق چایخوری فلفل سیاه را همراه با دو قاشق چای خوری عسل در یک فنجان آب گرم حل کرده و سپس میل کنید.

7. بخار آب گرم

کشمش

23. تهیه چای سرخارگل

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای رهایی از سرفه‌‌های طول، و سوزش گلو، خوردن سیر خام است. سیر خام خاضیت ضدباکتریایی دارد که در صورت پخته شدن از بین می‌رود. پس چند حبه سبر را در دهان نگه‌ دارید و سپس آن را در دهان ،د کنید. انجام این کار در رفع عفونت‌ها و گلودرد بسیار موثر است. در طب سنتی سیر را به ،وان دارویی برای درمان فوری سرفه شبانه می‌شناسند.

5. آب پیاز

از خاصیت‌های زردچوبه می‌توان به درمان بیماری‌‌های تنفسی، گوارشی و پوستی اشاره کرد. امروزه خواص دیگری نیز از این ماده شگفت‌انگیز کشف شده که خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و در تسکین التهاب، درمان سرفه به خاطر عفونت گلو و عفونت دستگاه تنفسی بسیار موثر است. برای استفاده از زردچوبه می‌تو،د دو قاشق زردچوبه را به شیر گرم اضافه کرده و دو بار در روز میل کنید‌.

سرفه

راهکارهای درمان سرفه در خانه

از قدیمی ترین و البته رایج ترین روش های خانگی درمان سرفه استفاده از به دانه است. به دانه که در همه خانه های ایر، پیدا می‌شود، در صورت دم شدن، یک منبع عالی از موسیلاژ یا لعاب هستند که می‌تواند به رفع التهاب مخاط و به درمان سرفه و گلودرد کمک کند. برای استفاده از به دانه برای درمان سرفه به دانه را با کمی آب گرم مخلوط کنید تا کمی حالت لعاب دار به خود بگیرد و بعد میل کنید.

سرفه‌های خشک یا خلط دار را در خانه درمان کنید!

،یبات و قند مفیدی که در کشمش وجود دارد در درمان سرفه بسیار موثر است. شما می‌تو،د مقداری کشمش را در آب خوب جوشانده و کمی به آن شکر اضافه کنید. این سس درمان سرفه را تسریع می‌کند.

 

یکی دیگر از روش‌‌های درمان سرفه خلط دار و خشک، استفاده از بخار است. یکی از ساده‌‌ترین راه‌ها، گرفتن دوش آب داغ است. چند دقیقه زیر آب داغ بم،د تا علائم سرفه به وسیله بخار فروکش کند. سپس یک لیوان آب هم دمای اتاق بنوشید تا آب از دست رفته بدن جبران شود.

برای درست ، این محلول که التهاب گلو را تسکین داده و از راه‌ های درمان‌ سرفه شدید در خانه به شمار می‌آید، می‌تو،د یک قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب گرم حل کنید. سعی کنید محلول آب نمک را در روز چند بار قرقره کنید؛ زیرا خاصیت ضد التهابی آن بعد از چند ساعت اثر خواهد کرد.

4. سیر خام

از ریشه گل ختمی می‌تو،د دمنوش تهیه کرده و میل کنید. در صورتی که ریشه گل ختمی زمان بیشتری در آب داغ بماند، لعاب آن بیشتر می‌شود. فقط توجه کنید که خوردن این دمنوش برای ،، که ناراحتی معده دارند، عوارضی خواهد داشت که با خوردن سایر مایعات می‌تو،د با این مشکل مق، کنید.

یکی از اولین راه‌هایی که برای درمان سرفه بسیار پیشنهاد می‌شود، خوردن زنجبیل است. زنجبیل خاصیت ضد التهابی داشته و برای تسکین گلو درد و مجاری تنفسی بسیار من، است. برای درمان سرفه می‌تو،د عصاره زنجبیل تازه را با عسل مخلوط کرده و میل کنید. چند قطره از این مخلوط برای درمان و بهبود سرفه معجزه می‌کند.

روش دیگر برای درمان سرفه در خانه، بخور گرفتن است‌. برای انجام این کار می‌تو،د یک کاسه را پر از آب گرم کرده و سپس چند قطره اسانس‌های روغنی مانند اکالیپتوس یا رزماری که باعث رفع گرفتگی می‌شود، به آن اضافه کنید. پس از آن سر خود را بالا کاسه نگه دارید و به وسیله یک پارچه‌ آن را بپوش،د.

یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای درمان سرفه در منزل، استفاده از ریشه گل ختمی است. این گیاه حاوی مقادیر زیادی موسیلاژ است که تحریکات گلو را برای سرفه کاهش می‌دهد. موسیلاژ یا لعاب گیاهی، ماده‌ای ،بناک و غلیظ است که سطح گلو را پوشش داده و آزار ناشی از سرفه را بهبود می‌بخشد.

نوشیدن مایعات

16. چای عسل

انجام این کار گرفتگی و احتقان را تا حدود زیادی برطرف می‌کند. بهترین کار این است که هنگام بیماری، در محیط خانه نیز از دستگاه‌های بخور سرد استفاده کنید تا مجاری سینه شما همیشه مرطوب بماند.

8. آویشن

مریم گلی یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان سرفه است. شما به راحتی می‌تو،د در خانه چای این گیاه را درست کرده و برای درمان سرفه از آن استفاده کنید.

25. بِه دانه

فقط شیر را به صورت گرم بنوشید تا سیستم تنفسی را بهبود ببخشد و سرفه شما تسکین یابد. همچنین می‌تو،د زردچوبه را در آب جوشانده و کمی به آن روغن نارگیل یا کره اضافه کنید؛ زیرا چربی می‌تواند فراهم زیستی کورکومین را افزایش دهد.

برای همه ما پیش آمده که با عفونی یا تحریک شدن بدن، دچار سرفه شویم. سرفه ، اتفاقی طبیعی بوده و بدن برای پا،ازی خود از عفونت‌ها و آ،ژن‌ها، از آن استفاده می‌کند. میزان و شدت سرفه با توجه به هر نوع بیماری متفاوت است و گاهی از چند روز تا چندین ماه طول می‌کشد. اما راه های درمان خانگی سرفه چیست؟

سرخارگل، گل بنفش رنگی است که در آمریکای شمالی به راحتی یافت می‌شود‌. تهیه چای این گیاه باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و با افزایش فعالیت گلبول‌های سفید بدن، در درمان سرفه های مزمن بسیار موثر است.

24. مصرف چای مریم گلی

با این که برای درمان سرفه راه‌های بسیاری وجود دارد اما ما در ادامه این مقاله به بررسی راه‌ های خانگی درمان سرفه برای کاهش شدت یا درمان آن می‌پردازیم. شما بسته به نوع و شدت سرفه خود، می‌تو،د سریع‌ترین روش را برای درمان انتخاب کنید. برخی از این روش ها برای درمان سرفه خشک در خانه من، هستند و برخی دیگر برای درمان سرفه خلط دار.

1. زنجبیل

در صورتی که دچار سرفه‌ های خلط دار شدید، برای کاهش مخاط مجاری تنفسی، می‌تو،د از مکمل‌های اِن-استیل سیستئین (NAC) استفاده کنید‌. این مکمل از آمینو اسید ال- سیستئین به دست می‌آید و به‌ طور قابل توجهی علائم ابتلا به برونشیت مزمن و سرفه‌ های شدید را بهبود می‌بخشد.

لازم است بد،د این ماده می‌تواند سبب عوارض جانبی شدید از جمله کهیر، ورم، تب، مشکلات تنفسی و تنگی نفس شود. پس بهتر است قبل از استفاده از این مکمل حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

15. مصرف مایعات

یکی از روش‌ های سنتی برای درمان سرفه، مصرف شیرین بیان است. شیرین بیان خاصیت ضد التهابی داشته و گلو درد، سرفه، برونشیت و دیگر بیماری های التهابی دستگاه تنفسی را بهبود می‌بخشد. برای تهیه چای گیاهی شیرین، یک قاشق چای خوری از پودر ریشه شیرین بیان را در دو لیوان آب بجوش،د. همچنین می‌تو،د پودر شیرین بیان را به فلفل سیاه یا چای گیاهی دیگر به ،وان یک شیرین کننده، اضافه نمایید.

19. روغن سیاه دانه

از قدیمی‌ترین و موثر‌ترین روش‌‌ها برای درمان سرفه‌ های شدید، ،یب سیاه دانه با عسل است. در صورتی که روغن سیاه دانه در دسترس بود، حتما از آن استفاده کنید؛ زیرا روغن سیاه دانه از دانه‌هایش موثر‌تر است. این مخلوط برای درمان سرفه آنفولانزا و سرماخوردگی، درمان حساسیت و آ،ژن‌ها، ورم لوزه، التهاب حنجره ، برونشیت، ذات ا،یه، سل یا آسم بسیار موثر و کاربردی است.

20. گیاه آلوئه ورا

دم نوش آویشن

9. تغییر رژیم غذایی برای درمان سرفه شبانه

در صورتی که دچار سرفه‌‌های خشک و شدید شده‌اید، برای مرطوب شدن مجاری تنفسی و گلوی خود می‌تو،د از چای مارشمالو استفاده کنید. این گیاه هنگامی که در آب ریخته می‌شود، بسیار لیز و ،ج بوده و علاوه بر سرفه، عفونت‌ها و ورم لوزه را نیز بهبود می‌بخشد.

یکی از بهترین مواردی که در درمان سرفه موثر است، چای عسل است. عسل بیشترین تاثیر را در درمان سرفه داشته و خاصیت ضد التهابی دارد. برای تهیه چای عسل می‌تو،د دو قاشق چایخوری از آن را در یک فنجان آب یا چای بسیار کمرنگ و و،م یا دمنوش آویشن حل کرده و میل کنید. برای اثر گذاری بیشتر، این مخلوط را یک یا دو بار در روز بنوشید.

17. خوردن عسل همراه با لیمو ترش تازه

ژل آلوئه ورا برای کاهش التهاب گلو و مجاری تنفسی بهترین درمان است. این ژل خاصیت ضد قارچی و ویروسی داشته و در درمان خانگی سرفه خشک بسیار کاربرد دارد. همچنین ژل آلوئه ورا تسکین دهنده درد گلو بوده و عفونت‌ها را از بین می‌برد. در صورتی که ژل آلوئه ورا را به تنهایی یا همراه با عسل میل کنید، اثر آن بیشتر خواهد بود.

یکی از روش‌ های سنتی بومیان آمریکا برای درمان سرفه، استفاده از پوست نارون قرمز (SLIPPERY ELM) است. آن‌ها چند قاشق نارون خشک را در آب داغ حل کرده و سپس میل می‌کنند. پوست نارون قرمز مانند ریشه گل ختمی حاوی موسیلاژ بوده و در درمان سرفه بسیار موثر است. اما خوب است قبل از مصرف این دمنوش با پزشک مشورت کنید؛ زیرا این گیاه در جذب برخی دارو‌ها تداخل ایجاد می‌کند.

13. برگ ن،اع فلفلی

3. قرقره آب نمک

ریشه گل ختمی

11. بروملین

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B3%D8%B1%D9%81%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%87/