درمان عفونت‌ ادراری مردان و آنچه که در مورد آن نمی‌دانید!

عفونت ادراری مردان

چرا عفونت‌های ادراری مردان رخ می‌دهد؟

برای تشخیص عفونت ادراری در ،ن و مردان و حتی عفونت ادراری در کودکان، ابتدا پزشک در مورد علائم و سابقه پزشکی  سوال خواهد کرد. ممکن است برای آزمایش‌ ادرار و ترشحات مجرای ادرار و غده پروستات به آزمایشگاه ارجاع داده شوید. برای عفونت‌های جدی یا مکرر پیلوگرام داخل و، IVP که نوع خاصی از اشعه ای، برای کلیه‌ها، حالب‌ها و مثانه است، سونوگرافی یا سیستوسکوپی برای معاینه داخل مجرای ادرار و مثانه استفاده می‌شود. این روش‌ها معمولاً توسط متخصصی به نام اورولوژیست صورت می‌پذیرند.

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B9%D9%81%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86/

عفونت دستگاه ادراری ممکن است در اثر یک بیماری مقاربتی ایجاد شود. گاهی اوقات وجود سنگ در مجاری ادراری مانع از جریان ادرار شده و باعث عفونت می‌شود. در مردان مسن، بزرگ شدن پروستات با جلوگیری از تخلیه کامل ادرار از مثانه، باعث عفونت دستگاه ادراری می‌شود.

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) در اثر رشد بیش از حد باکتری‌هایی به وجود می‌آیند که اغلب از راست روده یا پوست این ناحیه وارد مثانه، کلیه‌ها یا مجاری ادراری وارد می‌شوند. عفونت‌های دستگاه ادراری اغلب بر اساس محل قرارگیری آن‌ها در دستگاه ادراری به دو نوع ت،یم می‌شوند:

  • عفونت‌های دستگاه تحت،

در انتها از شما درخواست می‌کنیم اگر سوال، نظر یا تجربه‌ای در مورد عفونت ادراری در مردان دارید با ما و سایر خوانندگان مجله سلامت دکتردکتر در میان بگذارید.

منابع:

به طور معمول در دستگاه ادراری هیچ باکتری یا موجودات دیگری وجود ندارد. باکتری‌هایی که باعث عفونت ادراری می‌شوند اغلب از راست روده به مجرای ادرار و سپس به مثانه یا کلیه‌ها گسترش می‌‌یابند. مجرای ادرار لوله کوچکی در ، تناسلی است که ادرار از آن عبور می کند. گاهی اوقات هم باکتری‌ها از ،مت دیگری از بدن از طریق جریان خون به دستگاه ادراری پخش می‌شوند. علائم عفونت ادراری ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تکرر ادرار
  • احساس نیاز فوری به ادرار ،
  • درد و ناراحتی (سوزش) هنگام ادرار ،
  • ترشح مایع شفاف یا مقدار کمی چرک از ، تناسلی
  • درد شکم
  • تب یا ،ز
  • کدر یا قرمز بودن رنگ ادرار
  • کمر درد

آیا من به عفونت ادراری مردان مبتلا شده‌ام؟

اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید، کلیه‌هایتان غیرطبیعی کار می‌کنند یا اگر مایعات کافی برای دفع مکرر ادرار در طول روز مصرف نمی‌کنید، احتمال عفونت ادراری در شما بالا است. علائم اولیه شامل سوزش هنگام دفع ادرار، نیاز به دفع مکرر و فوری ادرار و همچنین ادرار بدبو است. اگر مشکوک به عفونت ادراری هستید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. او با تشخیص به موقع و در صورت ،وم ارائه درمان آنتی بیوتیکی به بهبود هر چه سریع‌تر شما کمک خواهند کرد‌. پس از این، UTI شما باید ظرف چند روز از بین برود. بررسی‌های بیشتر معمولاً در مردان مبتلا به UTI ضروری است و ممکن است شامل اسکن کلیه‌ها، حالب و مثانه باشد. شما می‌تو،د با مدیریت عوامل خطر و اطمینان از نوشیدن مقدار زیادی مایعات به پیشگیری از عفونت‌های ادراری کمک کنید. در صورت نیاز به مشاوره با بهترین پزشکان متخصص اورولوژی می‌تو،د با استفاده سیستم ،ت دهی آنلاین برای گرفتن ،ت ویزیت اقدام کنید.

healthy،rns.utexas.edu

عفونت همچنین ممکن است به دلیل استفاده از کاتتر مورد استفاده برای تخلیه مثانه یا تنگی مجرای ادرار استفاده شود. البته از کاتتر برای باریک شدن مجرای ادرار توسط بافت اسکار ناشی از عفونت‌های قبلی یا روش‌های جراحی نیز استفاده می‌شود. در صورت ابتلا به دیابت یا مشکل پزشکی دیگری که بر سیستم ایمنی بدن تأثیر می‌گذارد، احتمال ابتلا به UTI بیشتر می‌شود.

چطور علائم عفونت ادراری در مردان را تشخیص دهیم؟

بدون درمان عفونت برای مدت طول، ادامه پیدا می‌کند. این عفونت می‌تواند به طور دائم به مثانه و کلیه‌ها آسیب برساند یا حتی امکان دارد به خون سرایت کند که در این صورت بسیار خطرناک و حتی کشنده خواهد بود. ا،ر علائم عفونت‌های ادراری، ظرف 24 ساعت پس از شروع درمان از بین می‌روند. برای همین باید تمام داروهایی تجویز شده را تا زمان از بین رفتن علائم مصرف کنید. هشدار! توقف مصرف دارو تا قبل از اتمام دوره درمان، باعث بازگشت مجدد بیماری خواهد شد.

شایع‌ترین علامت عفونت ادراری مردان تکرر ادرار است. اگرچه برخی از مردان هیچ علامتی ندارند اما بیشتر آن‌ها هنگام ادرار ، احساس درد یا سوزش خواهند داشت. بسته به جایی که عفونت در آن قرار دارد، علائم دیگری نیز ممکن است ظاهر شوند. عفونت دستگاه ادراری در مردان کمتر از ،ن شایع است زیرا مجرای ادرار مردانه طول، است و گسترش باکتری‌ها به مثانه را دشوار می‌کند. تشخیص و درمان عفونت ادراری در مردان به عهده دکتر اورولوژی است. با این مقاله از مجله سلامت دکتردکتر همراه باشید تا با همه چیز درباره عفونت ادراری مردان آشنا شوید.

عفونت ادراری مردان چیست و چگونه رخ می‌دهد؟

به طور کلی عفونت ادراری در ،ن و همچنین عفونت ادراری در کودکان بیشتر رخ می‌دهد. مردان به ندرت قبل از 50 سالگی به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند، اما این مشکل در بین مردان مسن‌تر شیوع بسیار بیشتری دارد. مردان بالای 50 سال ممکن است عفونت داشته باشند اما علائمی نداشته باشند. در مردان بالای 50 سال، غده پروستات (غده ای نزدیک به پایین مثانه، نزدیک به مجرای ادرار) بزرگ شده و جریان ادرار از مثانه را مسدود می‌کند. این وضعیت به ،وان هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH شناخته می‌شود. این وضعیت گاهی از تخلیه کامل مثانه جلوگیری می‌کند، که در نتیجه احتمال رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت را افزایش می‌دهد.

health.harvard.edu

علائم عفونت ادراری مردان

برای درمان عفونت ادراری مردان چه اقداماتی باید کرد؟

پیشگیری از عفونت ادراری مردان

با دیدن اولین علائم برای درمان عفونت ادراری در مردان اقدام کنید!

برای پیشگیری از عفونت ادراری در مردان، باید هر روز مقدار زیادی مایعات بنوشید. وقتی احساس نیاز به تخلیه ادرار کردید نباید برای رفتن به دستشویی صبر کنید. هنگام ادرار ،، مثانه خود را کاملاً خالی کنید. رابطه ، ایمن داشته باشید و از کاندوم‌های لات، یا پلی اورتان استفاده کنید. همچنین ادرار پس از رابطه را فراموش نکنید و ناحیه تناسلی خود را تمیز نگه دارید. اگر ختنه نشده‌اید، در هر ،ت از استحمام، زیر پوست ختنه گاه خود را کاملا بشویید.

اگر پس از مصرف آنتی‌بیوتیک به مدت 2 روز علائم همچنان ادامه داشت، علائم شما در حال بدتر شدن است. این علائم ممکن است تب 38.6 درجه سانتیگراد یا بالاتر، استفراغ جدید، درد جدیدی در پهلو، کمر یا شکم باشد. در چنین شرایطی توصیه می‌کنیم تا فورا به پزشک یا اورژانس مراجعه کنید.

آیا امکان پیشگری از عفونت ادراری مردان وجود دارد؟

اگر تب دارید برای کنترل تب آسپرین یا استامینوفن مصرف کنید. برای تسکین گرفتگی یا درد زیر شکم یا کمر از یک بطری آب گرم یا یک پد حرارتی برقی با درجه کم استفاده کنید. دقت کنید پارچه‌ای را بین پوست خود و کیسه آب گرم یا پد گرم کن قرار دهید تا پوستتان نسوزد. قرار گرفتن در وان به مدت 20 تا 30 دقیقه نیز برای تسکین هر گونه درد کمر یا شکم کمک‌ خواهد کرد.

آیا عفونت ادراری در مردان خطرناک است؟

این عفونت‌ حالب و کلیه‌ها را درگیر می‌کند و شامل پیلونفریت (عفونت کلیه) می‌شود. عفونت‌های دستگاه فوق، اغلب به این دلیل رخ می‌دهند که باکتری‌ها در مجاری ادراری از مثانه به سمت کلیه حرکت کرده‌ یا اینکه باکتری‌های حمل شده در جریان خون در کلیه جمع شده‌اند.

عفونت‌های دستگاه تحت، شامل سیستیت (عفونت مثانه) و اورتریت (عفونت مجرای ادرار) است. عفونت‌های دستگاه ادراری تحت، معمولاً توسط باکتری‌های روده ایجاد می‌شوند. این باکتری‌ها از پایین وارد دستگاه ادراری می‌شوند و معمولاً با انتشار از پوست به مجرای ادرار و سپس به مثانه، دستگاه ادراری را آلوده می‌کنند. اورتریت همچنین ممکن است توسط سوزاک و کلامیدیا که میکروارگ،سم‌های ، هستند، منتقل شود. شکل دیگری از عفونت ادراری مردانه پروستاتیت، التهاب پروستات است.

عفونت‌های ادراری معمولا با آنتی‌بیوتیک درمان می‌شوند. همچنین ممکن است پزشک دارویی به نام پی،وم را برای تسکین سوزش و ناراحتی تجویز کند. برای همین توصیه می‌کنیم که روند درمان خود را کامل کرده و تمام آنتی‌بیوتیک‌هایی را که پزشک تجویز کرده تا انتها مصرف کنید. همچنین از مصرف داروهای باقی مانده از نسخه‌های قبلی خودداری کنید. مایعات بیشتری بنوشید و برای دفه باکتری‌ها، زیاد آب بخورید.