درمان کیست تخمدان؛ روش‌هایی که باعث بهبودتان می‌شوند!

برخی کیست‌ها بدخیم هستند و توده‌های جامد سلول‌های سرط، محسوب می‌شوند‌.

مواد غذایی حاوی فیبر مانند انواع سبزی‌ها، گلابی و دانه کتان علاوه بر بهبود سیستم گوارش و رفع یبوست، سلامت کبد و تخمدان را هم افزایش می‌دهند. غذاهای پر فیبر از جذب بیش از اندازه استروژن و به‌هم‌خوردن تعادل هورمونی هم جلوگیری می‌کنند.

برخی کیست‌های تخمدان به صورت طبیعی در طول چرخه قاعدگی ایجاد می‌شوند و پس از مدت کوتاهی خودبه‌خود از بین می‌روند. با این حال، بعضی از آن‌ها به این سادگی‌ها بدن شما را ، نخواهند کرد و حتما باید به پزشک ،ن و زایمان مراجعه کنید. در ادامه، انواع کیست‌های تخمدان مختصرا معرفی شده‌اند:

کیست عملکردی یا فانکشنال

پس از آزادسازی تخمک توسط فولیکول‌ها، هورمون‌هایی در بدن ترشح می‌شوند که این فولیکول‌ها را به به اجرامی به‌نام جسم زرد تبدیل کنند. اما اگر مایعات داخل بدن به درون این اجسام نفوذ کنند، کیست جسم زرد تشکیل خواهد شد.

کیست‌های درموئید

برای آنکه با سایر علائم این نوع کیست آشنا شوید، حتما مقاله علائم کیست تخمدان چپ چیست را مطالعه کنید.

کیست‌های تخمدان توده‌هایی هستند که داخل تخمدان‌ یا روی آن‌ ایجاد می‌شوند. کیست تخمدان ممکن است در تخمدان چپ یا راست یا در هر دو به صورت هم‌زمان ایجاد شود. علائم کیست تخمدان با توجه به محلی تشکیل کیست متفاوت است. به‌،وان مثال، درد شکمی یکی از علائم بروز کیست در تخمدان چپ محسوب می‌شود.

طبق پژوهش‌ها نوشیدن چای بابونه باعث کاهش استرس و افزایش آرامش افراد می‌شود. بابونه با التهاب مبارزه می‌کند و طبیعت گرم آن می‌تواند دردهای قاعدگی را تا حد زیادی کاهش دهد. همچنین چای بابونه و مکمل‌هایی که حاوی بابونه هستند، سطح تستوسترون را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهند و از این نظر، برای افراد مبتلا به کیست تخمدان موثر هستند.

سرکه سیب

درمان کیست تخمدان به عوامل مختلفی مانند نوع کیست، اندازه آن، سن بیمار و عامل ایجاد کیست بستگی دارد و بسته به صلاحدید پزشک درمان من، برای آن تجویز می‌شود. در ادامه به برخی مداخلات پزشکی و درمان‌های دارویی مؤثر بر کیست تخمدان می‌پردازیم:

چکاپ منظم

floliving.com

کیست تخمدان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که ،ن را درگیر می‌کند. اگرچه اغلب کیست‌های تخمدان بدون مداخله دارویی و جراحی از بین می‌روند، اما برای کنترل و درمان برخی دیگر حتما باید به پزشک مراجعه کرده و دارو مصرف کنید. درمان کیست‌ تخمدان بسته به نوع، اندازه کیست و سن بیمار متفاوت است و پزشک ،ن و زایمان می‌تواند بهترین درمان را به شما پیشنهاد دهد.

my.clevelandclinic.org

با توجه به اینکه اضطراب و استرس تعادل هورمون‌ها را بهم می‌زند و از اصلی‌ترین علل بروز کیست تخمدان محسوب می‌شود، مدیتیشن و یوگا با کاهش اضطراب و استرس شما را در پیشگیری از بروز کیست تخمدان یا تسریع درمان آن یاری می‌رسانند.

درمان کیست تخمدان با چای زنجبیل، مشابه چای بابونه است. زنجبیل طبع گرمی دارد و می‌تواند سطح استرس و التهاب را کاهش دهد. چای زنجبیل عموما برای بهبود علائم کیست تخمدان و متوقف ، روند رشد سلول‌های سرط، تخمدان مورداستفاده قرار می‌گیرد. البته در نظر داشته باشید که طبیعت بسیار گرم زنجبیل در برخی افراد باعث ایجاد جوش می‌شود و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

medicalnewstoday.com

سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم‌پیچ و کلم برو،ل حاوی مقادیر زیادی دی این،یل متان (DIM) هستند که به بدن کمک می‌کنند استروژن اضافی را از بین ببرد. مصرف این سبزیجات علاوه بر بهبود کیست تخمدان، به بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی نیز بسیار موثر است.

چای زنجبیل

بدن برای ترشح هورمون‌های مختلف به استراحت نیاز دارد. اگر شما ساعت خواب مشخصی نداشته باشید، ممکن است بدن نتواند به‌درستی هورمون‌ها را ترشح کند و همین امر سبب تشدید کیست تخمدان شود. از این رو، باید خواب منظم شبانه را جدی بگیرید و برای بهبود کیفیت آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

کیست تخمدان، شایع‌ترین بیماری ،نه

در این مطلب، انواع مداخلات دارویی و راهکارهای خانگی را که به درمان کیست تخمدان کمک می‌کنند، به شما معرفی کردیم. اگر با علائم کیست تخمدان مواجه هستید، با ،ت دهی اینترنتی، از زبده‌ترین متخصصان ،ن و زایمان در سراسر کشور برای درمان بیماری خود کمک بگیرید.

نحوه استفاده از روغن کرچک برای درمان کیست تخمدان به این صورت است که ابتدا باید یک ‌پارچه تمیز و نسبتا بزرگ بردارید و دو قاشق غذاخوری روغن کرچک روی آن بریزید. سپس روی زمین دراز بکشید و پارچه آغشته به روغن را روی شکم خود قرار دهید. روی حوله هم باید کیسه آب گرم قرار دهید و 30 دقیقه بعد پارچه روغنی و حوله را از روی شکمتان بردارید. انجام این کار 3 بار در هفته و به مدت 3 ماه می‌تواند به بهبود کیست‌های تخمدان کمک کند.

غذاهای فیبردار

بی‌شک شما هم راجع به خواص بی‌نظیر سرکه سیب شنیده‌اید. سرکه سیب پتاسیم بالایی دارد و به کوچک‌شدن کیست‌ها هم کمک می‌کند. درمان کیست تخمدان با سرکه سیب بسیار ساده است؛ کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و روزانه یک تا دو لیوان از این ،یب را میل کنید. در صورت تمایل برای شیرین‌، نوشیدنی‌تان می‌تو،د مقداری عسل داخل آن بریزید.

چغندر

اغلب بانوان حداقل برای یکبار هم که شده با مسئله کیست تخمدان در طول زندگی خود مواجه می‌شوند. این عارضه که استرس، سبک زندگی غلط و عادت غذایی نادرست علل اصلی بروز آن هستند، در چرخه قاعدگی بانوان اختلال ایجاد می‌کند و در شرایط حاد ممکن است مشکلات جدی را برای آن‌ها در پی داشته باشد. برای همین کمک گرفتن از پزشک متخصص ،ن برای درمان و کنترل این بیماری بسیار ضروری است. در این مطلب از مجله دکتردکتر قرار است با شما درباره رایج‌ترین روش های درمان کیست تخمدان صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را درباره این بیماری ،نه شایع در اختیار شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

درمان کیست تخمدان آیا واقعا امکان‌پذیر است؟

درمان کیست تخمدان بدون دارو

نوشیدن چای بابونه

علاوه بر این، باید چارچوبی برای تغذیه خود در نظر بگیرید و مصرف مواد غذایی مضر مانند روغن‌های اشباع شده، قند و شکرهای ساده، شیرینی و کیک‌های فراوری شده را تا حد ممکن کاهش دهید. با مصرف غذاهای سالم و مفید، به تخمدان‌ها کمک می‌کنید که بهتر کار کنند. کاهش وزن نیز تاثیر زیادی بر درمان کیست‌ تخمدان دارد. اگر اضافه وزن دارید، با رژیم غذایی من، و ورزش، برای کاهش آن تلاش کنید.

مدیتیشن و یوگا

هر چند که بهترین راهکار در صورت مشاهده علائم کیست تخمدان، مراجعه به پزشک متخصص است، اما ی،ری راهکار خانگی ساده هم وجود دارد که در کنار درمان پیشنهادی دکتر، می‌تو،د از آن‌ها برای تسریع روند درمان و کاهش علائم کیست تخمدان کمک بگیرید. پیش از خواندن ادامه مطلب، بد نیست که نگاهی هم به مقاله تشخیص علائم کیست تخمدان در مجله دکتردکتر بپردازید. در ادامه، رایج‌ترین و ساده‌ترین درمان های خانگی کیست تخمدان نیز ارائه شده است:

روغن کرچک

اگر کیست‌ها علائم شدید ایجاد کنند و بزرگ‌تر شوند ممکن است پزشک شما جراحی را پیشنهاد بدهد. جراحی‌های مختلفی برای برداشتن کیست تخمدان‌ها وجود دارد که نوع جراحی با توجه به نوع کیست و اندازه آن تعیین می‌شود. برای آنکه با صفر تا صد این عمل‌ها آشنا شوید، حتما مقاله عمل جراحی کیست تخمدان را بخو،د.

درمان‌های خانگی کیست تخمدان

توجه داشته باشید که کیست تخمدان با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک یا PCO متفاوت است و به همین دلیل هم درمان‌های متفاوتی برای رفع آن‌ها تجویز می‌شوند.

یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای درمان کیست تخمدان، استفاده از روغن کرچک است. روغن کرچک با پاک‌سازی سموم از بدن گردش خون را بهبود می‌بخشد. همچنین به کوچک‌، کیست‌های تخمدان کمک می‌کند.

حتما شما هم نام کیمچی به گوشتان خورده است، کیمچی و کلم ترش علاوه بر خوشمزه بودن می‌توانند شما را در درمان کیست تخمدان یاری برسانند. غذاهای ،ری سبب می‌شوند باکتری‌های مفید روده آنزیم‌های ضروری تولید کند و متابولیسم استروژن را بهبود بخشند. در نتیجه برای درمان کیست تخمدان، غذاهای ،ر شده را به سبد تغذیه خود اضافه کنید.

راه‌حل‌های ساده خانگی برای پیشگیری از کیست تخمدان

فولیکول هر ماه وظیفه آزاد، تخمک را برعهده دارد؛ اگر فولیکول تخمک را آزاد نکند، کیست فولیکولار تشکیل خواهد شد این کیست‌ها با مایع پر و بزرگ‌تر می‌شوند.

کیست جسم زرد

کیست‌های تخمدان  انواع مختلفی دارند که اغلب خوش‌خیم و بی‌ضرر هستند و نیاز به مداخلات دارویی یا پزشکی ندارند. در مقابل برخی کیست‌ها ممکن است مشکلات جدی مانند نامنظم شدن قاعدگی، احتمال ابتلا به دیابت، ناباروری و گاهی سرطان تخمدان و رحم را در بدن ایجاد کنند. البته روش‌های درمان کیست قاعدگی، راهی برای درمان این بیماری هستند که در ادامه این مطلب با آن‌ها آشنا می‌شویم اما قبل از آن بیایید تا انواع کیست تخمدان را بشناسیم.

کیست‌های درموئید یا تراتوم از سلول‌هایی تشکیل می‌شوند که بافت‌های بدن انسان اعم از پوست، مو، دندان و موارد دیگر را تشکیل می‌دهند.

 

درمان کیست تخمدان و عوارض آن

انواع کیست تخمدان

چغندر حاوی ماده‌ای به‌نام بتا سی،ن است که با پاک‌سازی کبد، به کاهش احتمال ابتلا به کبد چرب در ،ن مبتلا به کیست تخمدان کمک می‌کند. همچنین چغندر با داشتن مواد قلیایی، اسیدیته بدن را متعادل کرده و شدت کیست تخمدان را کاهش می‌دهد.

مصرف سبزیجات چلیپایی

منابع:

در مرحله بعدی پزشک معمولا داروهایی  مثل قرص‌های ضدبارداری که از ایجاد کیست‌های جدید جلوگیری می‌کنند، تجویز خواهد کرد. مصرف قرص متفورمین نیز از دیگر داروهایی است که بسته به شرایطی بدنی‌تان، ممکن است پزشک برایتان تجویز کند.

درمان کیست تخمدان پلی کیستیک

کیست‌های بدخیم تخمدان

علاوه بر دریافت کمک پزشکی و مصرف دم‌نوش‌های مفید، انجام برخی اقدامات آسان می‌تواند به شما در کنترل و حتی پیشگیری از بروز کیست‌های تخمدان کمک کند:

اصلاح سبک زندگی

درمان کیست تخمدان با تغذیه

مصرف غذاهای ،ر شده

درمان کیست تخمدان با ورزش

تنظیم ساعت خواب

درمان کیست تخمدان با قرص ال ای دی

جراحی کیست تخمدان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%AA%D8%AE%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86/

اگر با علائم پی سی او آشنا نیستید بهتر است مقاله علت سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و عوارض آن  را مطالعه کنید و در صورت داشتن عوارض مشابه، از پزشک متخصص ،ن و زایمان کمک بگیرید.

درمان کیست تخمدان

مهم‌ترین راهکار برای درمان کیست تخمدان، اصلاح سبک زندگی است. در ا،ر مواقع برای درمان کیست‌هایی که خودبه‌خود از بین نمی‌روند، علاوه بر مصرف دارو باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. تغذیه من، و اضافه‌، ورزش به برنامه روزانه‌تان، از مهم‌ترین اقداماتی است که برای اصلاح سبک زندگی باید انجام دهید.

اگر احتمال بدخیم بودن کیست وجود نداشته باشد یا روند رشد کیست تخمدان سریع نباشد، اولین پیشنهاد پزشک به شما این خواهد بود که بدون مصرف دارو، مدت‌زمان مشخصی را صبر کنید و پس از آن سونوگرافی و آزمایش‌های لازم را تحت‌نظر پزشک انجام دهید. اغلب کیست‌ها بدون دردسر از بین می‌روند، اما اگر در روند چکاپ همچنان کیست در تخمدان‌های شما دیده شوند، پزشک باتوجه‌ به‌روند رشد آن اقدامات لازم را انجام خواهد داد. اگر یائسه شده‌اید، بهتر است هر چهار ماه یکبار به مدت یک سال تحت‌نظر پزشک باشید و سونوگرافی و آزمایش خون انجام دهید؛ خطر ابتلا به سرطان تخمدان در خانم‌های یائسه کمی بیشتر است.

تجویز دارو برای درمان کیست تخمدان

شایع‌ترین نوع کیست تخمدان کیست‌های عملکردی هستند. این کیست‌ها در نتیجه تخمک‌گذاری که عملی طبیعی در بدن ،ن است، ایجاد می‌شوند. کیست‌های فانکشنال به‌نوعی عملکرد تخمدان‌های شما را نشان می‌دهد و معمولاً در عرض 60 روز بدون درمان و مداخله کوچک می‌شوند.

کیست فولیکولی

pristyncare.com

توصيلها مع جهاز انذار السرقة. كما نوفر محاره وعمل الاسقف بلانكو وأسقف معلقه جبس بلدي.