درمان گیاهی سرماخوردگی با 21 روش اثربخش!

چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی ا،یدان بوده و خاصیت ضد ویروسی دارد. علاوه‌براین چای سبز از دم نوش‌های گرمی است که سرفه‌های شدید، گرفتگی بینی و گلو را بهبود می‌خشد و روند بهبود سرماخوردگی را سریع می‌کند.

8. دم‌نوش بِه و سیب

یکی از دیگر گیاهان توصیه شده برای درمان سرماخوردگی، دم ، صحرایی است. این گیاه دارای خواص ضد میکروبی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. دم ، صحرایی دارای خواص ضد التهابی است.

14. گیاه قاصدک

همانطور که گفته شد، عامل سرماخوردگی ویروس‌ها هستند و مصرف آنتی بیوتیک‌ها در رفع آن اثر چند، نخواهد داشت. علاوه بر این مصرف زیاد آنتی بیوتیک‌ها مقاوت‌های آنتی بیوتیکی ایجاد کرده و گاهی اوقات ناراحتی‌های گوارشی و واکنش‌های حساسیتی را در بیمار به دنبال خواهند داشت.‌‌ در این مواقع روش‌های درمان گیاهی سرماخوردگی بسیار من،‌ترند.

ن،ا یکی از گیاه، دارویی است که به پا،ازی راه‌های تنفسی، کاهش احتقان بینی و گرفتگی آن کمک می‌کند. چای ن،ا تند یا ن،ا فلفلی برای کاهش التهاب و درد بدن بسیار من، است. این ،یب‌ها خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی دارند و مصرف آن‌ها در هنگام سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود‌.

درمان گیاهی سرماخوردگی

15. بومادران

برگ گردو دارای خواص آنتی باکتریال و آنتی ا،یدان است. برای همین مصرف این گیاه به ،وان دم‌نوش به تقویت سیستم ایمنی بدن و از بین رفتن التهاب‌ها کمک می‌کند. در این گیاه، مقادیر زیادی مس، فولات، ویتامین B6، ویتامین E و منیزیوم قرار گرفته است.

13. دم ، صحرایی

برای درمان گیاهی سرماخوردگی روش‌های مختلفی وجود دارد اما ممکن است بدن شما نسبت به بعضی از آن‌ها آ،ژی داشته و یا با بیماری زمینه‌ای شما تداخل ایجاد کند. به همین دلیل بهتر است قبل از مصرف هر نوع دارویی با دکتر گوش حلق بینی یا پزشک طب سنتی مشورت کرده و سپس به مصرف آن‌ها اقدام کنید. در ادامه برای درمان گیاهی سرماخوردگی را به شما معرفی خواهیم کرد. بعضی از این روش‌ها از شما می‌خواهند تا گیاه را به صورت دم‌نوش میل کنید یا این که از روغن، عصاره یا پودر آن در غذا، بخور یا حمام استفاده کنید.

گاهی اوقات ممکن است بیماری سرماخوردگی را با آنفولانزا یا کرونا اشتباه بگیرید؛ اما باید بگوییم هر کدام از این بیماری‌ها علائم و نشانه‌های خاص خود را داشته و برای تشخیص درست آن‌ها بهتر است به پزشک مراجعه کنید. با این حال سرماخوردگی علائم شایعی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • مشکل در تنفس عمیق
  • فشار سینوس‌ها
  • ورم ملتحمه چشم
  • عطسه ، به دلیل تحریک مخاط بینی
  • آبریزش بینی یا گرفتگی و احتقان بینی
  • پر شدن بینی
  • ازدست‌ دادن حس چشایی و بویایی
  • ریزش ترشحات آبکی از بینی
  • ورود مواد و ترشحات بینی به گلو
  • کاهش حس شنوایی
  • احساس پر بودن یا گرفتگی گوش‌ها
  • ازدست‌ دادن تعادل بدن
  • داشتن گوش درد در سرماخوردگی
  • تورم و قرمزی گوش خارجی
  • عفونت در گوش می،
  • سرگیجه یا زنگ زدن در گوش
  • تغییر رنگ و قرمز شدن سفیدی چشم‌ها
  • حساسیت به نور و التهاب قرنیه
  • ،وج ترشحات سفید، شفاف یا زردرنگ از چشم‌ها
  • آبریزش و ،وج اشک از چشم‌ها
  • ،وج ترشحات غلیظ از یک‌چشم
  • خارش چشم‌ها
  • سنگین شدن سر
  •  سردرد و ،ز
  • تورم غدد لنفاوی
  • احساس درد در تمام اعضای بدن
  •  تب درجه پایین
  • ناراحتی قفسه سینه

نخود از خانواده حبوبات است اما برای درمان گیاهی سرماخوردگی معرفی می‌شود. منبعی غنی از پروتئین ها و ویتامین ها محسوب می‌شود. ویتامین A، B1 و B2، C، نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی و مس در نخود یافت می‌شود. برای همین اضافه ، نخود به غذاها یا خوردن آب آن به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند.

12. برگ گردو

در انتها بگویید که شما از چه روش‌هایی برای درمان خانگی سرماخوردگی استفاده می‌کنید؟ نظرات و تجربه خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

بیش از ۴۰۰ سال است که بومیان آمریکا از اکیناسه و ریشه آن برای درمان عفونت‌ها استفاده می‌کنند. این گیاه دارای فلاونوئید است و فلاونوئید سیستم ایمنی را تقویت کرده و التهاب را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، اکیناسه دوره سرماخوردگی را کوتاه‌تر کرده و مصرف آن خطر ابتلا به سرماخوردگی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. به جرات می‌توان گفت که اکیناسه، بهترین داروی گیاهی برای درمان سرماخوردگی است.

10. مصرف شیرین بیان

یکی از گیاه، که خاصیت ضد ویروس و ضد باکتریایی دارد و با بیماری‌های سرماخوردگی، آنفولانزا و عفونت های ویروسی می‌جنگد، گیاه اکالیپتوس است. دم‌کرده برگ‌های این گیاه برای درمان تب بسیار من، است و اسپری آن سینوس‌ها را تمیز می‌کند.

3. دم‌کرده گل بابونه

بدون شک شناختن ،یباتی که در درمان سرماخوردگی موثرند، کمک شای، به شما خواهد کرد. شما می‌تو،د در کنار درمان‌های پزشکی، از درمان‌ های خانگی برای درمان سرماخوردگی استفاده کنید و دوره ابتلا به سرماخوردگی خود را کاهش دهید. البته مراجعه به پزشک متخصص، بهترین راه برای درمان سرماخوردگی است. برای مشاوره و درمان، می‌تو،د از سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

بلوط گیاهی دارای خواص ضد میکروبی و آنتی ویرال است و همین به درمان سرماخوردگی بسیار کمک می‌کند. پوست بلوط را از عطاری‌ها ،یداری کرده و دم کنید، دو بار نوشیدن این دم‌کرده، باعث درمان نسبی گلو و درمان سرماخوردگی می‌شود.

بومادران گیاهی بسیار مفید برای تقویت بدن است و التهاب را از روی دستگاه تنفسی برمی‌دارد. همچنین بومادران به ،وان درمان گیاهی سرماخوردگی از بروز علائم حساسیت‌زا جلوگیری می‌کند. از دیگر خواص این گیاه می‌تو،م به ضد عفونی کنندگی، ضد تب و آرام‌بخش بودن آن اشاره کنیم.

16. ریشه مارشمالو

در مقابل، کودکان زیر ۶ سال بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. دوره‌ نقاهت سرماخوردگی بین ۱۰ تا ۱۴ روز است و تا زمان کامل شدن دوره بیماری، رفع نمی‌شود‌‌. اما خوب است به این نکته اشاره کنیم که طول این دوره در افراد سیگاری ممکن است طول،‌تر باشد و فرد به زمان بیشتری برای درمان سرماخوردگی نیاز داشته باشد.

درباره خواص سیر کمتر ،ی است که نداند. سیر یک آنتی ا،یدان بسیار قوی است که ویروس‌ها و میکروب‌های بسیاری را در بدن از بین می‌برد. وجود ویتامین C، آنزیم‌ها و مواد معدنی مانند گوگرد در سیر باعث درمان فوری سرماخوردگی می‌شود.

18. عصاره ریحان

گیاه بادرنجبویه دارای خواص بسیاری است که البته از میانشان، تسکین علائم سرماخوردگی یکی از آن‌ها محسوب می‌شود. بادرنجبویه سرشار از ویتامین C است.

21. دم‌نوش آب گرم، لیمو و عسل

ریحان یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان سرما خوردگی است. ریحان را می‌تو،د به ،وان دم‌نوش، سبزی یا مکمل غذایی میل کنید. این گیاه باعث کاهش تب، تسکین علائم سرماخوردگی و بیماری‌های دیگری مثل آنفولانزا می‌شود.

19. گل ختمی

یکی از خوشمزه‌ترین و خوش‌رنگ‌ترین دم‌نوش‌‌ها برای درمان سرماخوردگی، دم‌کرده سیب و به است. این دم‌نوش سرشار از ویتامین بوده و گرمی آن مجاری تنفسی را بهبود می‌بخشد.

9. مصرف گیاه سرخارگل یا اکیناسه

سرماخوردگی «Cold» یک عفونت ویروسی است که در بدن افراد با نشانه‌ها و علائم خاصی نمایان می‌شود. این بیماری چندان خطرناک نیست، اما علائم آن آزاردهنده است و دستگاه تنفسی فوق، را درگیر می‌کند‌. طبق مطالعاتی که تاکنون انجام شده، بیش از ۲۰۰ نوع ویروس شناخته شده‌اند که توانایی ایجاد بیماری سرماخوردگی در بدن انسان را دارند. افراد بزرگسال در طول سال ممکن است دو تا چهار بار سرماخوردگی را تجربه کنند.

یکی  از بهترین داروهای گیاهی برای سرماخوردگی و سرفه، گیاه آویشن است که خاصیت ضدعفونی دارد و قارچ‌ها را از بین می‌برد‌. علاوه‌براین، دم‌کرده آویشن از بهترین دم‌نوش‌ها برای درمان سرماخوردگی محسوب می‌شود که علاوه بر رفع سرفه، به کاهش فشار خون همکمک می‌کند.

2. دمنوش اکالیپتوس

یک بررسی علمی نشان می‌دهد که عصاره زنجبیل خاصیت ضد التهابی دارد و نوشیدن چای زنجبیل همراه با عسل، به کاهش التهاب گلو و گرفتگی بینی و سرفه ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند.

5. پوست بلوط

مخلوط عسل و لیمو برای درمان گیاهی سرماخوردگی

7. چای سبز

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C/درمان خانگی سرماخوردگی

1. دم‌کرده آویشن

به جرات می‌توان دم‌نوش آب گرم، عسل و لیمو را بهترین دمنوش‌ برای درمان سرماخوردگی دانست. آب گرم باعث بهبود مجاری تنفسی شده و ماهیچه‌های گلو را نرم می‌کند لیمو نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین C بوده و برای بهبود سرماخوردگی بسیار من، است. همانطور که در بالا اشاره شد، عسل خاصیت دارویی داشته و التهاب را کاهش می‌دهد. ،یب این سه ماده برای بهبود سرماخوردگی بسیار توصیه می‌شود.

درمان گیاهی سرماخوردگی در درمان این بیماری تاثیری کند اما ماندگار دارد!

چای یا دم‌نوش گل بابونه یک گیاه گرم‌کننده است که ایمنی بدن را افزایش داده و به سرعت علائم سرماخوردگی را رفع می‌کند. گلبرگ گیاه بابونه دارای فلاونوئید است که آثار آرامش بخشی در بیمار ایجاد می‌کند. برای تهیه دم‌نوش بابونه کافیست مقداری گل بابونه را در یک فنجان آب داغ ریخته و پس از ۱۰ دقیقه، همراه با عسل میل کنید.

4. چای زنجبیل برای درمان گیاهی سرماخوردگی

قاصدک یک گیاه خودرو است که نوشیدن آن باعث افزایش تعداد گلبول‌های سفید می‌شود. همچنین مصرف این گیاه به صورت جوشانده، به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

یکی از بهترین داروهای گیاهی برای درمان سرماخوردگی، شیرین بیان است که حاوی گلیسیریزین بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. علاوه بر این شیرین بیان سیستم تنفسی را پا،ازی کرده و روند درمان گلودرد و سرفه را تسریع می‌کند.

11. نخود و نخودچی

استفاده درست از گیاهان دارویی و درمان‌ خانگی سرماخوردگی با استفاده از آن‌ها، عوارضی نداشته و به خوبی بدن را از عفونت‌های ناشی از این بیماری پا،ازی می‌کند. با این حال، مراجعه به دکتر گوش حلق بینی بهترین گزینه برای درمان این بیماری است. اما سرماخوردگی چیست و برای درمان سرماخوردگی از چه گیاه، می‌توان استفاده کرد؟ با ما در ادامه این مقاله از مجله دکتردکتر همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

درمان گیاهی سرماخوردگی، روشی تاثیرگذار و ماندگار

دم‌نوش ریشه مارشمالو باعث از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. همچنین این گیاه دارای خواص ضد میکروب، ضد التهاب و ضد حساسیت است.

17. سیر

 

6. دمنوش ن،اع

جوشانده گل ختمی باعث ایجاد قوامی می‌شود که نوشیدن آن باعث از بین رفتن درد گلو و کم شدن مخاط بینی است. همچنین خوردن ژله طبیعی گل ختمی باعث کم شدن شدت و طول سرفه می‌شود.

20. بادرنجبویه

با فرا رسیدن فصل سرما یکی از رخداد‌های شایع، ابتلا به بیماری سرماخوردگی است. شاید هر یک از ما در طول سال، به خصوص در فصل‌های پاییز و زمستان، چندین بار به این بیماری مبتلا شویم. سرماخوردگی یک عفونت خفیف است که اغلب، ،مت‌های بالایی بدن را درگیر کرده و از طریق گلو، بینی یا سینوس‌ها وارد بدن می‌‌شود. برای درمان این بیماری روش‌های مختلفی وجود دارد که درمان گیاهی سرماخوردگی یکی از محبوب‌ترین روش‌های آن‌ است.

گیاهان من، برای درمان سرماخوردگی

فني وصنايعي ديكورات جبس بورد.