دستگاه تناسلی زنان؛ دانستنی مهم و ضروری + عکس

دو سمت لابیای مینور که درون دستگاه تناسلی و دور واژن و مجرای ادرار قرار دارد در ناحیه‌ای به نام کلیتوریس در بخش بالایی اندام تناسلی به هم می‌رسند.

kidshealth.org

به نکات زیر درباره بهداشت این ناحیه توجه کنید:

  • واژن و فرج توانایی پاک‌سازی و تمیز نگه‌داشتن خود را دارند. اگر بوی ناخوشایند یا ترشحی غیرعادی از این ناحیه نمی‌بینید، ی،ی سالم‌اند و خوب کار می‌کنند. شما هم باید به شستن آن‌ها با آب و صابون ملایم اکتفا کنید.
  • خشک نگه‌داشتن ناحیه تناسلی هم کمک زیادی به دور نگه‌داشتن آن از عفونت و رشد باکتری‌ها می‌کند. همیشه بعد از دستشویی‌،، ، تناسلی ،نه را خشک کنید و از لباس‌های زیر مرطوب هم استفاده نکنید.
  • از شوینده‌های غلیظ و دوش‌های واژنی استفاده نکنید چون باعث به هم خوردن تعادل ph اندام تناسلی می‌شوند و امکان بروز مشکلات و عفونت‌ها را فراهم می‌کنند.
  • به اصلاح موهای زائد ناحیه تناسلی هم دقت کنید و نگذارید که موهای این ناحیه بلند و انبوه شود. وجود موهای زیاد در این بخش می‌تواند باعث شکل‌گیری بستری برای حفظ رطوبت و عفونت شود.

دو لوله باریک به بخش بالایی رحم ،بیده‌اند. این‌ها راه عبور تخمک از تخمدان‌ها به سمت رحم هستند. بارورشدن تخمک با اسپرم معمولاً در همین لوله‌ها انجام می‌شود. بعد هم تخمکِ بارور به سمت رحم می‌رود و در پوشش دیواره رحم جای می‌گیرد.

عملکرد دستگاه تولید مثل ،ن چگونه است؟

عملکرد دستگاه تناسلی ،ن

مشکلات و بیماری‌های دستگاه تناسلی ،ن چیست؟

تخمدان‌ها تخمک تولید می‌کنند و تخمک‌ها هم در طول تخمک‌گذاری وارد لوله‌های فالوپ می‌شوند؛ ی،ی جایی که امکان بارورشدنشان با اسپرم وجود دارد.

تخمک بارور هم به سمت رحم می‌رود و به جایی می‌رسد که دیواره‌اش به واسطه ترشح هورمون‌های چرخه قاعدگی ضخیم است. اگر تخمک بارور در دیواره رحم لانه‌گزینی کند، بارداری رخ می‌دهد.

دستگاه تناسلی ،ن بخش‌هایی درونی و داخلی هم دارد. چه بخش‌هایی؟

این بخش راه ،وج خون قاعدگی و بچه در هنگام زایمان است. تامپون در دوران ، و ، مردانه در طول رابطه ، هم از همین بخش وارد واژن می‌شوند.

پرده ، یا هایمن

به بخش بیرونی و خارجی اندام تناسلی در ،ن فرج (farj) گفته می‌شود. بیشتر افراد به‌ اشتباه به این ،مت واژن می‌گویند. این درست نیست و باید بد،د که واژن بخشی از ،مت‌های داخلی دستگاه تناسلی در ،ن است. بخش‌های اصلی فرج یا همان اندام تناسلی خارجی در خانم‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

لابیای ماژور

بخش های داخلی دستگاه تناسلی ،ن

دهانه رحم

توصیه می‌شود که از سن بلوغ در حوالی ۱۳ تا ۱۵سالگی، چکاپ‌های سالانه خود را شروع کنید. حتی اگر همه‌چیز خوب به نظر می‌رسد هم باید سالی یک‌بار برای چکاپ بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی‌تان اقدام کنید.

بعد از لایه بیرونی ، تناسلی ،نه، لبه‌هایی درون آن دیده می‌شود که در هر، شکل‌های مختلفی دارند و دور دهانه واژن را می‌پوشانند. واژن هم همان مجرایی است که رحم را به بخش‌های بیرونی اندام تناسلی متصل می‌کند.

my.clevelandclinic.org

کلیتوریس

دهانه واژن

،مت‌های خارجی اندام تناسلی ،ن برای حفاظت و نگهداری از بخش‌های درونی و جلوگیری از بروز مشکلاتی مانند عفونت‌ است. این بخش‌ها اسپرم را هم برای ورود به واژن هدایت می‌کنند.

اندام ، ،ن

بخش‌های خارجی

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

cdc.gov

در واقع، پرده مذکور نماد و نشانه‌ای از باکره‌بودن نیست. بسیاری از افراد بدون رابطه ، فاقد این پرده هستند و بعضی‌ها هم به‌رغم داشتن روابط متعدد، پرده‌شان در این ناحیه آسیبی ندیده است. توصیه می‌کنیم که لفظ ، را از نام این بخش بردارید و به آن پرده یا هایمن بگویید.

دهانه مجرای ادرار

بهداشت اندام تناسلی ،ن

چکاپ دستگاه تناسلی ،ن را فراموش نکنید

این بخش هم دهانه سوراخی است که از راه آن، ادرار از بدن خارج می‌شود.

بخش‌های داخلی

واژن می‌تواند در زمان زایمان منبسط شود و امکان ،وج بچه را ممکن کند. بعد از آن، دوباره به واسطه ارتجاعی‌بودن به حالت قبلی بازمی‌گردد و تنگ می‌شود. درون آن هم مخاطی وجود دارد که باعث مرطوب‌ نگه‌داشتن محیطش می‌شود.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3/ منابع:

چکاپ دستگاه تناسلی ،ن

شناخت اندام تناسلی برای حفظ سلامت جسمی و ، واجب است

اگر هم خبری از بارورشدن تخمک با اسپرم نباشد، دیواره رحم می‌ریزد و در قالب خون قاعدگی از بدن خارج می‌شود. دستگاه تناسلی ،ن برای مدیریت چرخه قاعدگی هورمون‌های ، ترشح می‌کند. در دوران یائ، هم تولید هورمون‌های ،نه متوقف می‌شود و دیگر خبری از چرخش چرخه قاعدگی هم نخواهد بود.

بخش های درون ، تناسلی ،ن

تخمدان‌ها

اگر در زمینه سلامت آن هر مشکلی پیدا کردید، باید با پزشک ،ن مشورت کنید. با ما تا به انتهای این مطلب از مجله دکتردکتر همراه باشید تا درباره این بخش از بدن ،ن بیشتر برایتان بگوییم.

وظیفه دستگاه تناسلی ،ن چیست؟

پایین‌ترین بخش رحم هم دهانه آن است و سوراخی در میانه آن امکان ،وج خون ، و ورود اسپرم را فراهم می‌کند. در زایمان طبیعی با بازشدن این دهانه، بچه از رحم بیرون می‌آید. با وجود دهانه رحم است که امکان ورود چیزهایی مانند تامپون به داخل رحم ناممکن می‌شود.

رحم

رحم اندامی گلابی‌شکل است که جنین در آن شکل می‌گیرد و بچه در دوران بارداری در آن بزرگ می‌شود. رحم دو بخش دارد؛ دهانه و کورپوس (corpus). بچه در دوران بارداری درون کورپوس قرار می‌گیرد. کورپوس در حاملگی بزرگ می‌شود و به خاطر خاصیت ارتجاعی، امکان رشد بچه را در شکم مادر فراهم می‌کند.

واژن

چکاپ‌ها به شما کمک می‌کنند که از مشکلاتی مانند موارد زیر باخبر شوید:

  • عفونت‌های واژنی
  • بیماری‌های مقاربتی
  • مشکلات قاعدگی
  • دردهای لگنی
  • مشکلات ناباروری

healthline.com

رعایت بهداشت اندام تناسلی ،ن اهمیت بسیار زیادی دارد. هم اندام‌های درونی و هم بخش‌های بیرونی این دستگاه حساس هستند و اگر نظافت و سلامتشان را رعایت نکنید، دچار مشکلات ناخوشایند بسیاری می‌شوید.

با زیر نظرگرفتن ترشحات و چرخه قاعدگی هم می‌تو،د اطلاعات خوبی درباره عملکرد دستگاه تناسلی‌تان به‌دست بیاورید. هرگونه مورد غیرعادی را پیگیری کنید و نگذارید که مشکلی جدی برایتان پیش بیاید. در مقوله آموزش ، و روابط ، هم اهمیت بهداشت ناحیه تناسلی بسیار زیاد است.

این بخش همان لبه‌های بزرگ و پهن اندام تناسلی است که از بخش‌های درونی آن محافظت می‌کند. لابیای ماژور غددی برای ترشح چربی و عرق دارد و با ورود به سن بلوغ، روی سطح بیرون پوستش موهای زائد ناحیه تناسلی می‌رویند.

لابیای مینور

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، دستگاه تناسلی ،ن هم امکان بچه‌دارشدن را فراهم می‌کند و هم در برقراری رابطه ، و فعالیت‌های مربوط به آن نقش دارد.

این‌ها هم غدد بیضی‌شکلی هستند که در دو سمت رحم قرار می‌گیرند. وظیفه‌شان تولید هورمون‌ها و تخمک است.

لوله‌های فالوپ

وضعیت دستگاه تناسلی خود را بررسی کنید. بی‌توجه نباشید و بد،د که پیگیری بسیاری از مشکلات کوچک و چکاپ‌ها می‌تواند از بروز بیماری‌های جدی یا شدیدشدن آن‌ها به طور شگفت‌انگیزی جلوگیری کند. اگر هرگونه علامت تازه و غیرعادی در اندام تناسلی‌تان دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

این بخش هم مجرا یا کانالی ماهیچه‌ای است که دهانه رحم را به بیرون از بدن متصل می‌کند. در واقع، راهی میان رحم و خارج از بدن به وجود می‌آورد.

این شناخت هم به حفظ سلامت افراد کمک می‌کند و هم باعث می‌شود که روابط ، بهتری داشته باشند. اگر هرگونه مشکل یا پرسشی درباره این اندام و دستگاه تولید مثل ،ن برایتان پیش آمده باید با پزشک ،ن صحبت کنید.

حتما شما هم اصطلاح پرده ، یا هایمن (Hymen) را شنیده‌اید. باید بد،د که این بخش بافتی است که بخشی از دهانه واژن را می‌پوشاند. شکل این بافت در اندام تناسلی هر فرد با دیگری فرق دارد. بعضی‌ها هم پرده ندارند. برای همین، استفاده از اصطلاح ، برای آن زیاد درست نیست.

دستگاه تولید مثل ،ن دارای بخش‌های مختلفی است. بسیاری از افراد حتی با نام درست ،مت‌های مختلف آن آشنایی ندارند. چه مرد باشید و چه زن، باید اندام‌های تناسلی هر دو جنس را به خوبی بشناسید.

دستگاه تولیدمثل در ،ن مانند مردان دارای بخش‌های داخلی و خارجی است. با آن‌ها آشنا هستید؟

دریافت ،ت از بهترین پزشکان هم با سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر برایتان مقدور است. اگر پرسشی درباره این مقاله دارید یا سؤالی در ذهنتان هست که بی‌پاسخ مانده، حتما از ما هم بپرسید.

این بخش برجستگی حساس و کوچکی است و با لمس آن تحریک ، انجام می‌شود. این بخش از دستگاه تناسلی ،ن معادل پنیس یا همان ، مردانه است و هر دو در تحریک‌ ، نقش مهمی دارند.

دستگاه تولید مثل و اندام‌های تناسلی ،ن در معرض ابتلا به بیماری‌های متنوعی است. برای مثال:

  • سندروم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)؛ زم، رخ می‌دهد که تخمدان‌ها و غدد آدرنال بیشتر از حد تعادل، هورمون مردانه تولید کنند.
  • سیستیت بینابینی؛ نوعی بیماری مزمن مثانه است که باعث درد در لگن و مثانه می‌شود.
  • ایدز؛ بیماری عفونی است که باعث ت،یب سلول‌های ایمنی بدن می‌شود. یکی از راه‌های انتقال ایدز رابطه ، است.
  • سرطان‌های ،نه؛ ایجاد توده‌های بدخیم در بخش‌های مختلف دستگاه تناسلی ،ن مانند رحم یا تخمدان سرطان ایجاد می‌کند.
  • اندومتریوز؛ رشد یاخته‌های آستر رحم در بیرون از آن هم باعث بروز این بیماری می‌شود.
  • بیماری‌های مقاربتی؛ مشکلاتی که در نتیجه رابطه ، به وجود می‌آیند؛ برای مثال، تبخال و زگیل تناسلی. برای حفظ سلامت ، باید حتما مراقب بیماری‌های مقاربتی باشید.

بهداشت دستگاه تناسلی ،ن چگونه است؟

در چکاپ دستگاه تناسلی ،ن از آزمایش‌ها و معایناتی مانند بررسی اوضاع لگن، آزمایش پاپ اسمیر (pap smear)، آزمایش خون و معاینه‌هایی برای بررسی عفونت واژن استفاده می‌شود.

دستگاه تناسلی ،ن و مردان از مهم‌ترین بخش‌های بدن هستند. عملکرد و فعالیت‌های آن‌ها اهمیت زیادی در سلامتمان دارند و با این‌حال، خیلی‌ها به‌اندازه کافی درباره‌اش نمی‌دانند. در این مقاله می‌خواهیم درباره دستگاه تناسلی ،ن صحبت کنیم. این بخش از بدن ،ن وظایف مختلفی دارد؛ ترشح هورمون‌ها، باروری، قاعدگی یا همان ، و فعالیت‌های ، از جمله کارهای این بخش بدن است.

لابیای مینور در اطراف دهانه مجرای ادرار هم قرار دارد. این مجرا راه ارتباط میان مثانه و بیرون بدن است. لابیای مینور پوست بسیار حساسی دارد و به‌راحتی می‌تواند متورم و آزرده شود.

کلیتوریس

دستگاه تناسلی در ،ن وظایف گوناگونی به عهده دارد. این بخش باید در فعالیت‌های زیر نقش و حضور پررنگی داشته باشد:

  • برقراری رابطه ،
  • تولید مثل و بارداری
  • قاعدگی یا ،

آناتومی دستگاه تناسلی ،ن چگونه است؟