دستگاه تناسلی مردان؛ آشنایی ضروری با عملکرد اندام‌ها+ عکس

medlineplus.gov

شناخت دستگاه تناسلی مردان هم برای ،ن مهم است و هم برای مردان. اگر می‌خواهید که این دستگاه را سالم نگه دارید و عملکرد من،ی از آن ببینید، باید بد،د که چه بخش‌هایی دارد و چطور عمل می‌کند. بانوان هم باید برای درک بهتر عملکرد ، و جسمی مردان نسبت به این بخش از بدن آنها آگاهی داشته باشند.

my.clevelandclinic.org

دستگاه تناسلی مردان

بخش خارجی اندام تناسلی مردان

دو هورمون لوتئینی و محرکه فولیکولی از غده هیپوفیز ترشح می‌شوند. این غده در پایه مغز واقع است و وظیفه عملکردهای گوناگونی از بدن را به‌ عهده دارد.

بدن برای تولید اسپرم به هورمون FSH نیاز دارد و LH هم باعث تولید تستوسترونی می‌شود که برای تولید اسپرم حضورش لازم است. هورمون تستوسترون در شکل‌دهی به صفات مردانه هم نقش دارد؛ برای مثال، حجم‌گرفتن ماهیچه‌ها، توزیع چربی و میل ، از این دست موارد هستند.

با ،مت‌های مختلف اندام تناسلی مردان (خارجی و داخلی) آشنا شوید

اندازه ، تناسلی را عوامل ژنتیکی مشخص می‌کنند. بزرگ‌بودن ، مردانه می‌تواند در رابطه ، باعث لذت بیشتر شود اما پیش از آن، عملکرد این دستگاه و مهارت‌های برقراری رابطه اهمیت دارند.

بیماری‌های دستگاه تناسلی مردان چیست؟

اگر هرگونه مشکلی درباره این ناحیه وجود دارد هم نیاز به بررسی جدی نزد پزشکان متخصص دارید. در صورت تمایل به ملاقات با بهترین پزشکان در این حوزه می‌تو،د از سیستم ،ت دهی دکتر پلتفرم دکتردکتر هم کمک بگیرید.

اندازه ، مردانه

اندازه طبیعی ، تناسلی چیست؟

این مایع بیشتر حجم مایع منی را شامل می‌شود.

غده پروستات

اسپرمی که از بیضه‌ها تولید می‌شود، هنوز ناقص است و نمی‌تواند به باروری کمک کند. در طول تحریک ،، انقباضاتی به‌ وجود می‌آید که باعث راه‌یافتن اسپرم به مجرای وابَران یا واز دفران ( vas deferens) می‌شود.

بخش داخلی اندام تناسلی مردان

مایعی که گفته شد، مجرای ادرار را روان می‌کند تا از اسیدی‌بودن پاک شود. اسیدی‌شدن محیط مجرا می‌تواند در نتیجه ذرات باقی‌مانده ادرار صورت بگیرد.

تاثیر قد، وزن و سن بر ، تناسلی

imop.g

قد و وزن اثرات محسوسی روی اندازه ، تناسلی ندارند. هیچ ارتباطی هم میان اندازه ، مردان با اندازه دست‌ها و پاها نیست. بعضی‌ها حتی درباره تن، اندازه ، و زبان هم صحبت‌هایی مطرح می‌کنند که بی‌اساس است. شاید اندازه قد و وزن تاحدی روی سایز ، اثر بگذارد اما رابطه میان این‌ها ضعیف است.

این غدد هم به‌اندازه نخود هستند و در کنار مجرای ادراری و دقیقاً زیر غده پروستات قرار دارند. غده‌های پیازی‌-میزراهی مایعی شفاف و ،ج تولید می‌کنند که مستقیماً در مجرای ادرار تخلیه می‌شود.

بخش‌ خارجی شامل پنیس (PENIS) یا همان ، مردی، بیضه‌ها، کیسه بیضه و  اپیدیدیم می‌شود.

پنیس یا ، مردی

prostatecancer911.com

این‌ها هم کیسه‌هایی هستند که در پایه مثانه به مجرای وابران متصل شده‌اند. کیسه‌های وزیکول مایعی حاوی قند فروکتوز تولید می‌کنند که منبعی انرژی‌زا برای اسپرم است و به آن توانایی حرکت‌، می‌دهد.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، ساختار دستگاه تناسلی مردان دو بخش خارجی و داخلی دارد. برای آشنایی با آن، لازم است که هر دو بخش را به‌خوبی بشناسید. بیشتر بخش‌های این دستگاه خارج از حفره شکمی یا لگن قرار دارند.

،یب وزیکول‌های منی (seminal vesicles) یا همان کیسه منی و مجرای وابران این مجاری را می‌سازند و در مجرای ادرار تخلیه می‌شوند.

مجرای ادرار

بیشتر مردان دو بیضه دارند که وظیفه‌شان تولید تستوسترون و اسپرم است. درون بیضه‌ها توده‌هایی از لوله‌های پیچ‌خورده موسوم به لوله‌های منی‌ساز وجود دارد. این لوله‌ها مسئول تولید سلول‌های اسپرم هستند.

اپیدیدیم

با افزایش سن، حجم بیضه‌ها کاهش پیدا می‌کند و سطح هورمون‌های ، هم پایین می‌آید. اندازه تستوسترون در بدن مردان با پیرشدن کمتر می‌شود. این‌ها موجبات بروز مشکلات نعوظ را فراهم می‌کنند.

بعد از رسیدن به ۴۰ سالگی باید حتماً چکاپ‌های سالانه را در برنامه سلامتتان قرار بدهید. هرگونه مشکل مانند اختلالات ، و بیماری‌های پوستی در ناحیه ، مردانه هم نیاز به پیگیری جدی دارند. آزمایش‌هایی درباره سلامت پروستات هم در این دوران بسیار توصیه می‌شوند.

در طول سال‌های ۵۰ سالگی و بعد از آن

امکان بروز بیماری‌های مختلفی در دستگاه تناسلی مردان وجود دارد. علاوه بر اختلالاتی مانند زودانزالی و نعوظ، بیماری‌هایی مانند موارد زیر هم این دستگاه را تهدید می‌کنند:

  • فیموزیس (Phimosis)؛ مشکلی پوستی درباره پوست ، تناسلی است.
  • بال،ت (Balanoposthitis)؛ التهاب کلاهک ، تناسلی است.
  • واری،ل (Varicocele)؛ پیچ‌خوردگی شبکه و، بالای بیضه است.
  • هیدروسل (Hydrocele)؛ به تجمع مایعات در اطراف بیضه گفته می‌شود.
  • میکروپنیس (Micro،)؛ به نبود تن، میان سن و اندازه ، گفته می‌شود.

اندازه ، تناسلی مردان معمولا در حدود ۹ سانتی‌متر است و در زمان نعوظ هم به ۱۳ سانتی‌متر می‌رسد. البته دقت کنید که علم می‌گوید، رابطه‌ای میان توانایی نعوظ و طول ، وجود ندارد.

مایع منی که حاوی اسپرم است در زمان اوج لذت ، (ارگاسم) از همان سوراخ بیرون می‌آید. با سفت و برافراشته‌شدن ،، جریان ادرار از مجرای آن مسدود می‌شود و فقط مایع منی اجازه ،وج از سوراخ مذکور را پیدا می‌کند.

کیسه بیضه

برای بررسی وضعیت دستگاه تناسلی مردان باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. این متخصصان می‌توانند اوضاع سلامت دستگاه تناسلی و ، مردانه را بررسی کنند. مردان بالای ۴۰ سال باید برای چکاپ، برنامه‌ای منظم داشته باشند.

بهداشت دستگاه تناسلی مردان

چکاپ دستگاه تناسلی مردان (چکاپ اورولوژی) را فراموش نکنید

دستگاه تناسلی مردان

اندام‌های تناسلی مردان چطور عمل می‌کند؟

در صورت وجود هریک از موارد زیر، نیاز به چکاپ و بررسی اوضاع مهم‌تر هم می‌شود:

  • درد و خارش بیضه‌ها
  • وجود خون در ادرار
  • دشواری در دفع ادرار
  • ناتو، در تخلیه کامل ادرار
  • اختلالات نعوظ
  • وجود توده‌هایی در نواحی شکم
  • ترشحات غیرعادی از ،

بررسی این مشکلات در سال‌هایی که در دوران ۲۰ تا ۳۰سالگی به سر می‌برید، اهمیت زیادی دارد. بخش مهمی از سلامت ،‌تان وابسته به عملکرد درست دستگاه تناسلی است و نباید آن را دست‌کم بگیرید.

سوراخ مجرای ادرار ی،ی همان لوله‌ای که مایع منی و ادرار را از ، خارج می‌کند هم در نوک ، قرار دارد. پنیس شامل پایانه‌های عصبی حساسی است.

، مرد عضوی از دستگاه تناسلی مردان است که برای برقراری رابطه ، کاربرد دارد و شامل ۳ ،مت می‌شود:

  • پایه یا ریشه که در آن ،مت، ، به دیواره شکم وصل می‌شود.
  • بدنه که حالتی استوانه‌ای دارد و ۳ اندام داخلی را در خود نگه می‌دارد. درون اندام‌های داخلی‌اش بافتی اسفنجی برای نعوظ و برانگیختگی ، است که در زمان تحریک، فضای موجود در آن با خون پر می‌شود. زم، که ، مردی یا همان پنیس پر از خون می‌شود، حالتی سفت و برافراشته پیدا می‌کند. این حالت، دخول ، به واژن را ممکن می‌سازد. پوست ، مرد شُل و ارتجاعی است تا بتواند برافراشتگی در زمان تحریک را تحمل کند.
  • نوک ، یا گلن (،) هم حالتی م،وطی دارد و با پوستی نازک و شل پوشانده می‌شود. در بسیاری از جوامع، این پوست در زمان ختنه‌، برداشته می‌شود.

این کیسه هم پوستی شل و ، است که پشت ، مردانه آویزان می‌شود. کیسه بیضه به نگه‌داشتن بیضه‌ها در مکان من،شان کمک می‌کند و دارای تعداد زیادی عصب و رگ‌های خونی است.

به‌ طور کلی، اندام‌های دستگاه تناسلی مردان وظایف زیر را به‌عهده دارند:

  • تولید و نگهداری از اسپرم (سلول‌های لازم برای تولیدمثل در مردان) و مایع مَنی (مایع محافظ در اطراف اسپرم‌ها)
  • ترشح و انتقال اسپرم به دستگاه تولیدمثل ،ن
  • تولید و ترشح هورمون‌های ، مردانه

برای اینکه با عملکرد بدنتان آشنا شوید و از خود بهتر مراقبت کنید، باید با اندام‌های مختلف بیشتر آشنا شوید. یکی از بخش‌های مهم بدن هر انس، هم دستگاه تناسلی اوست؛ برای همین شناخت دستگاه تناسلی مردان و ،ن هرکدام به‌،ه خود اهمیت ویژه‌ای دارد.

برخلاف ،ن، تغییرات دستگاه تناسلی مردان در باروری با افزایش سن باسرعت رخ نمی‌دهد. تغییرات ظاهر و توانایی این دستگاه به تدریج ایجاد می‌شود. این تغییرات ابتدا در بیضه‌ها خود را نشان می‌دهد.

حواستان به ابتلا به بیماری‌های مقاربتی باشد و با روش‌های پیشگیری من، و رعایت بهداشت نگذارید که به آنها مبتلا شوید. بسیاری از بیماری‌های مقاربتی عوارض ناخوشایند پوستی دارند و عفونت‌هایی آزاردهنده ایجاد می‌کنند. رسیدگی‌ن، به بعضی از آنها هم منجر به ناباروری می‌شود.

در دوران ۴۰ سالگی

این بخش لوله‌ای دراز و ماهیچه‌ای است که از اپیدیدیم به حفره لگنی و دقیقاً پشت مثانه می‌رود. این بخش اسپرم‌های بالغ را به مجرای ادرار می‌رساند تا برای ،وج و انزال آماده شوند.

مجاری انزالی

بیماری‌های مختلفی برای ناحیه تناسلی مردان رخ می‌دهد. هریک از این‌ها نیاز به پیگیری جدی دارند. اختلال در عملکرد این دستگاه می‌تواند عوارض ناخوشایندی مانند ناباروری را به همراه داشته باشد.

بیضه‌ها اندام‌هایی به‌ شکل بیضی و به‌ اندازه زیتونی بزرگ هستند که در کیسه بیضه قرار دارند. این اندام‌ها در ساختاری به نام طناب اسپرماتیک یا مَنَوی محافظت می‌شوند.

با وجود این کیسه است که بیضه‌ها در جای خود قرار می‌گیرند و تحریک و نعوظ کنترل می‌شود. برای اینکه اسپرم‌ها به‌وجود بیایند، بیضه‌ها باید دمایی پایین‌تر از دمای بدن داشته باشند. ماهیچه‌های مخصوص موجود در دیواره کیسه بیضه هم به آن امکان انقباض و انبساط می‌دهند.

بیضه‌ها

رعایت بهداشت ، تناسلی مردان و مراقبت از آن به حفظ سلامت کمک شای، می‌کند. برای رعایت بهداشت و مراقبت از این دستگاه به نکات زیر دقت کنید:

  • ناحیه تناسلی را هر روز با آب یا صابون ملایم شست‌وشو دهید. حواستان باشد که این کار را به آرامی انجام بدهید و تمامی نواحی را تمیز و پاک کنید.
  • حتما لباس زیرتان را تمیز نگه دارید و نگذارید که مرطوب شود. در صورت شست‌وشو هم باید آن را کاملاً خشک کنید و بعد بپوشید.
  • همیشه مراقب ابتلا به بیماری‌های مقاربتی باشید. با انجام آزمایش‌هایی می‌تو،د درباره سلامت خود نسبت به این مشکلات باخبر شوید.
  • ورزش‌، و رعایت رژیم غذایی سالم هم می‌تواند باعث سلامت دستگاه تناسلی شود. به طور کلی، سبک زندگی سالم می‌تواند روی عملکرد بهتر اندام‌های تناسلی اثر بگذارد؛ برای مثال، ، سیگار یکی از نکات مهم است.

blogs.webmd.com

تمام عملکرد دستگاه تناسلی مردانه وابسته به هورمون‌های اوست. هورمون‌ها موادی شیمیایی هستند که باعث تحریک یا تنظیم فعالیت سلول‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌شوند.

اگر به هر کدام از این بیماری‌ها مبتلا شدید، به دکتر اورولوژ مراجعه کنید.

بهداشت دستگاه تناسلی مردان 

charlottemenshealth.com

این لوله ادرار را از مثانه به بیرون از بدن می‌برد. در زمان رسیدن به ارگاسم هم مایع منی از همین مجرا خارج می‌شود. با سفت‌شدن ، مردی در زمان ارگاسم فقط مایع منی از مجرا خارج می‌شود و ادرار بیرون نمی‌آید.

کیسه‌ها یا وزیکول‌های منی

،ن و مردان با شناخت این ،مت مهم در بدن خود می‌توانند درباره وظایف آن بیشتر بدانند و به سلامتش بهتر رسیدگی کنند.

healthdirect.gov.au

اندام‌های ، مردان به دو بخش داخلی و خارجی ت،یم می‌شوند. این‌ اندام‌ها در ادرار،، برقراری رابطه ، و تولیدمثل نقش دارند. شناخت بهتر هریک از این بخش‌ها می‌تواند به شما در حفظ سلامت و تجربه‌های بهتر در روابط ، کمک شای، کند. نخستین گام در آموزش ، و رابطه ، همین شناخت اندام‌های دستگاه تناسلی است.

چکاپ برای بررسی وضعیت ، مردانه

آشنایی با ساختار دستگاه تناسلی مردان بسیار مهم است

این چکاپ‌ها و معاینات می‌تواند آنها را از ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرطان پروستات دور نگه دارد و مشکلات دیگر را درمان کند. عملکرد ، مطلوب هم در گروی سلامت این دستگاه است.

برای پیشگیری از بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان پروستات یا حفظ وضعیت مطلوب بعد از درمان این مشکل باید در سنین ۵۰ سالگی به پزشکان متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

منابع:

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%D8%B3%D8%AA%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%A7%D8%B3%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D8%B2%D8%A7-%D8%B9%DA%A9%D8%B3/

مجرای ادرار که به انزال در زمان ارگاسم کمک می‌کند، از مرکز غده پروستات می‌گذرد.

غدد پیازی-میزراهی

در پشت هر بیضه، لوله‌ای پیچ‌خورده به نام اپیدیدیم (Epididymis) وجود دارد. این بخش هم به حمل و نگهداری اسپرمی کمک می‌کند که در بیضه‌ها ساخته شده است. وظیفه دیگر آن هم رساندن اسپرم‌ها به بلوغ و تکامل است.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

دستگاه تناسلی مردان از مجموعه‌ای از اعضای درونی و بیرونی تشکیل می‌شود. وظایف این اندام‌ها ایجاد امکان ادرار، و تولید مثل است. در واقع، میان دستگاه تناسلی و ادراری ارتباط وجود دارد. برای پیش‌برد فعالیت‌های ، و تولیدمثل هم اندام‌های موجود در این دستگاه مسئول هستند.

اندام‌های مختلفی در بخش داخلی اندام تناسلی مردان وجود دارد که وظایفی مهم و اساسی را انجام می‌دهند. چه اندام‌هایی؟

واز دفران یا مجرای وابَران

این غده به اندازه گردو است و زیر مثانه در جلوی رکتوم یا همان دهانه راست روده قرار دارد. پروستات به تولید مایع اضافی برای انزال کمک می‌کند و علاوه بر آن باعث تغذیه اسپرم هم می‌شود.

هورمون‌های اصلی و اولیه که در عملکرد دستگاه ، و تولیدمثل مردان نقش دارند، شامل موارد زیر می‌شوند:

  • تستوسترون
  • هورمون محرکه فولیکولی (FSH)
  • هورمون لوتئینی (LH)

در این مقاله از دکتردکتر می‌خواهیم به‌ سراغ آموزش دستگاه تناسلی مردان برویم؛ مبحثی که هر مشکلی در آن باید توسط  دکتر اورولوژی بررسی و درمان شود. بخش‌های مختلف آن را برایتان معرفی کنیم و به شما دیدی جامع درباره وظایف و عملکردش بدهیم. ما را همراهی کنید.

با عملکرد و وظایف دستگاه تناسلی مردان آشنا شوید

پرسش یا مشکلی درباره دستگاه تناسلی مردانه در ذهنتان شکل گرفته است؟ هرچه می‌خواهید از ما بپرسید. ما در کنارتان هستیم.