دیابت کودکان؛ خطری که قابل‌کنترل است!

healthychildren

دیابت بی‌مزه یک بیماری غیر معمول است که باعث تولید بیش از حد ادرار بسیار رقیق شده و در نتیجه تشنگی شدید می‌شود. در افراد سالم، هورمون آنتی دیورتیک (ADH که وازوپرسین نیز نامیده می‌شود) به کلیه‌ها کمک می‌کند تا میزان آب بدن را به درستی تنظیم کنند. ADH توسط هیپوتالاموس (یک غده کوچک واقع در پایه مغز) ترشح ، در غده هیپوفیز ذخیره و سپس به جریان خون رها می‌شود.

سرکه سیب، فیبر و جو، کروم موجود در مخمر آبجو، آلوئه‌ورا، دارچین و زغال اخته از جمله فرآورده‌ها و داروهای گیاهی توصیه شده برای بهبود علائم دیابت در طب سنتی هستند.

شیوع دیابت کودکان

دیابت یک بیماری مزمن است که در آن سطح بالایی از قند در جریان خون وجود دارد. هورمونی به نام انسولین به گلوکز اجازه می‌دهد تا از خون به سلول‌های بدن حرکت کند و سپس از آن برای انرژی استفاده می‌کنند. انسولین در لوزالمعده ساخته می‌شود و دیابت زم، رخ می‌دهد که یا انسولین کافی وجود ندارد یا بدن به درستی به انسولین پاسخ نمی‌دهد.

اگر کودک شما هوشیاری خود را از دست داد، بلافاصله و بدون فوت وقت با آمبولانس تماس بگیرید.

به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

در برخی موارد بر خلاف دیابت نوع 1 می‌توان از دیابت نوع 2 پیشگیری کرد. نکته مهم این است که به ،وان والدین یک کودک، مسئولیت‌پذیر باشید و سبک زندگی خانوادگی را اصلاح کنید. به کودک بیاموزید که آب بیشتر و نوشیدنی‌های شیرین کمتر بنوشد و میوه و سبزیجات بیشتری بخورد.
سعی کنید غذاهای مورد علاقه کودک را سالم‌تر تهیه کنید و  بچه‌ها را در تهیه وعده‌های غذایی سالم مشارکت دهید. آهسته غذا بخورید، به طوری که حداقل 20 دقیقه طول بکشد تا احساس سیری کنید. فقط سر میز شام بخورید نه در حال دیدن تلویزیون یا کامپیوتر؛ چرا که با ایجاد حواس‌پرتی موجب پرخوری شده و در نتیجه سطح قند خون نیز به هم می‌ریزد.

پیش دیابت زم، اتفاق میافتد که سطح گلوکز (قند) خون کودک شما بالاتر از حد طبیعی باشد، اما به اندازه کافی برای ابتلا به دیابت نوع 2 بالا نباشد. قبل از تشخیص دیابت نوع 2 به آن به ،وان یک علامت هشدار فکر کنید. اگر کودک شما پیش دیابت دارد، ،وماً به این م،ی نیست که به دیابت نوع 2 مبتلا خواهد شد.

کودک مبتلا به دیابت می‌تواند زندگی عادی داشته باشد!

علائم دیابت در کودکان

علائم دیابت در کودکان زیر ۵ سال

در حالی که دیابت نوع 1 می‌تواند در هر سنی شروع شود، دوره‌های اوج آن در سنین 5 تا 6 سالگی و سپس دوباره در سنین 11 تا 13 سالگی است. اغلب اولین علامت افزایش دفعات ادرار کودک به خصوص در شب است و ممکن است باعث شود کودکی که آموزش دیده است دوباره شب ادراری را شروع کند.

محققان ،ن می‌زنند که در سال 2021، 355 تا 900 (95% UI 334  200-377  300) کل موارد جدید دیابت نوع 1 در سراسر جهان در میان کودکان و نوجوانان وجود داشته است که از این تعداد 56٪ تشخیص داده شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که تعداد کل موارد ابتلا به دیابت نوع 1 در دوران کودکی به 476 تا 700 (95% UI 449 500-504 300) در سال 2050 افزایش پیدا کند.

عوارض دیابت در کودکان

شما به ،وان والد کودک مبتلا به دیابت، می‌تو،د با اقدامات زیر به کودک خود در پیشگیری از عوارض دیابت کمک کنید:

  • برای حفظ قند خون تا حد امکان با کودک خود کار کنید.
  • اهمیت خوردن یک رژیم غذایی سالم و شرکت در فعالیت بدنی منظم را به کودک خود آموزش دهید.
  • برنامه ریزی ویزیت منظم با متخصص اطفال برای کنترل دیابت فرزندتان
  • کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر سایر اختلالات خودایمنی مانند بیماری تیروئید و سلیاک نیز هستند. بنابراین از پزشک بخواهید تا آزمایش‌هایی را برای این شرایط توصیه کند.

آموزش دیابت به کودکان

علائم دیابت نوع 1 در عرض چند روز یا چند هفته ظاهر می‌شود و در صورت مشاهده هر یک از این علائم باید فورا به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک شما علائم زیر را نشان دهد ممکن است مبتلا به دیابت نوع 1 باشد:

  • تشنگی شدید
  • گرسنگی مداوم
  • کاهش وزن ناگه،
  • تکرر ادرار
  • تاری دید
  • تهوع و استفراغ
  • بی‌حالی (احساس خستگی بسیار زیاد)
  • همچنین ممکن است متوجه شوید که کودک شما بیشتر مستعد ابتلا به عفونت است.
اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AF%DB%8C%D8%A7%D8%A8%D8%AA-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/

تحقیقات نشان داده است که چندین عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد. اینها شامل قومیت، ژنتیک و سبک زندگی است. همچنین متولد شدن از مادر مبتلا به دیابت بارداری، وزن کم هنگام تولد یا زایمان زودرس و داشتن یک یا چند بیماری مرتبط با مقاومت به انسولین احتمال ابتدا به دیابت را در کودکان افزایش می‌دهد. از طرفی اضافه وزن و عدم تحرک دو عامل خطر قوی برای دیابت نوع 2 در کودکان است.

اگر کودک شما به طور غیرعادی تشنه بوده و بیش از یک هفته ادرارش افزایش یافته است، به پزشک مراجعه کنید. DKA یک اورژانس پزشکی است؛ اگر کودک شما کم آبی و استفراغ دارد، او را به نزدیکترین بخش اورژانس بیمارستان ببرید. علائمی‌ که نشان می‌دهد کودک شما به شدت کم آب شده است عبارتند از:

  • ادرار تیره رنگ
  • رنگ پریدگی
  • سردی دست‌ها یا پاها
  • تنفس سریع
  • چشم‌های گود رفته یا تیره

متخصصان تغذیه متخصص در کمک به کودکان و نوجوانان مبتلا به دیابت در تعادل کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها هستند. آنها می‌توانند به شما بگویند که کودک شما به چند گرم کربوهیدرات همراه با وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها بسته به سن، اندازه، سطح فعالیت و ترجیحات غذایی او نیاز دارد.

تشخیص دیابت در کودکان

افراد مبتلا به دیابت باید به کربوهیدرات‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند زیرا کربوهیدرات‌ها باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند. پس از خوردن غذا، بدن کربوهیدرات‌ها را به گلوکز (قند) تجزیه می‌کند. گلوکز وارد جریان خون می‌شود و باعث افزایش سطح قند خون می‌شود. انسولین هورمونی است که به رساندن گلوکز به سلول‌ها کمک می‌کند تا بتوان از آن به ،وان انرژی استفاده کرد.

kidshealth

با این حال، این وظایف خودمراقبتی نیاز به نظارت شما دارند تا مطمئن شوید که دیابت آنها طبق دستورالعمل‌های پزشک تحت کنترل باقی می‌ماند. اگر کودک شما بیش از حد انسولین مصرف کند، قند خون او می‌تواند بسیار پایین بیاید (هیپوگلیسمی)؛ که منجر به ،زش، ضربان قلب سریع، حالت تهوع، خستگی، ضعف و حتی از دست دادن هوشیاری خواهد شد.

علت دقیق دیابت نوع 2 ناشناخته است. اما به نظر می‌رسد سابقه خانوادگی و ژنتیک نقش مهمی را ایفا می‌کنند. آنچه واضح است این است که کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 نمی‌توانند قند (گلوکز) را به درستی پردازش کنند.

علائم دیابت در کودکان مانند بزرگسالان است، اما ممکن است به شکل متفاوتی بروز پیدا کنند، مثلاً کودک به دلیل داشتن انرژی کمتر تمایلی به بازی ، نداشته باشد. شایع‌ترین نوع دیابت در کودکان دیابت نوع 1 است؛ اما آنها ممکن است به دیابت نوع 2 یا نوع دیگری از این بیماری نیز مبتلا شوند.

علائم و نشانه‌های دیابت نوع 1 در کودکان

منابع:

درمان دیابت در کودکان

درمان دیابت کودکان در طب سنتی

diabetes

آیا دیابت کودکان خطرناک است

چه زم، باید به پزشک مراجعه کرد؟

stamfordhealth

مشکل اساسی در دیابت بی‌مزه این است که ADH خیلی کم به کلیه‌ها می‌رسد یا نارسایی کلیه‌ها در پاسخ به آن رخ می‌دهد. به هر دلیل، زم، که فرد مبتلا به دیابت بی‌مزه است، کلیه‌ها قادر به تغلیظ ادرار نیستند و مقادیر زیادی ادرار رقیق ترشح می‌شود. توجه داشته باشید که دیابت بی‌مزه همان دیابت شیرین نیست.

انسولین توسط غده‌ای که در پشت معده قرار دارد به نام پانکراس تولید می‌شود. لوزالمعده هنگام خوردن غذا انسولین را به خون می‌فرستد. هنگامی که سطح قند خون به تدریج پایین می‌آید، لوزالمعده ترشح انسولین در خون را کند می‌کند.

دو نوع اصلی دیابت وجود دارد؛ شایع‌ترین نوع دیابت در کودکان دیابت نوع 1 است که یک بیماری مادام‌العمر به شمار می‌آید. زم، به این بیماری دیابت نوجو، می‌گفتند و اصولا یک بیماری خود ایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن سلول‌های لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند را از بین می‌برد.

پزشک ابتدا در مورد علائم کودک سوال می‌کند و او را معاینه می‌کند. دیابت را می‌توان با آزمایش قند خون ناشتا (FBS) تشخیص داد و ممکن است برای فرزند شما آزمایش ادرار نیز درخواست شود. نمونه خون پس از اینکه کودک شما حداقل به مدت 8 ساعت یا یک شب چیزی نخورده باشد گرفته می‌شود. سطح قند خون ناشتا 126 میلی‌گرم در دسی لیتر (7.0 میلی مول در لیتر) یا بالاتر نشان‌دهنده دیابت نوع 1 است. سطح A1C 6.5٪ یا بالاتر در دو آزمایش جداگانه نیز دیابت در کودکان را تایید می‌کند.

درمان دیابت کودکان

اگر تجربه‌ یا سوالی در خصوص دیابت کودکان دارید، می‌تو،د با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

pregnancybirthbaby

تشخیص علائم دیابت در کودکان ،دسال ممکن است دشوار باشد. علائم معمولاً به سرعت ایجاد می‌شوند و عبارتند از:

  • بسیار تشنه بودن
  • خیلی گرسنه بودن
  • ادرار ، و گریه ، بیشتر؛ اگر کودک شما آموزش توالت رفتن دیده باشد، دوباره شروع به خیس ، خود می‌کند.
  • احساس خستگی و ضعف همیشه
  • کاهش وزن بدون هیچ توضیحی
  • داشتن تاری دید یا سایر مشکلات بینایی
  • داشتن عفونت قارچی (برفک دهان)
  • داشتن نفسی با بوی میوه
  • تحریک‌پذیری، بی‌قراری یا بد‌خلق بودن

انواع دیابت در کودکان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

اما همه کربوهیدرات‌ها ی،ان نیستند؛ برخی از غذاهای حاوی کربوهیدرات بهتر از سایرین هستند. غذاهای سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات گزینه‌های عالی هستند زیرا فیبر، ویتامین و سایر مواد مغذی نیز دارند. فیبر هضم و جذب قند را کند می‌کند و می‌تواند به حفظ سطح قند خون در محدوده سالم کمک کند. آب نبات، نوشابه و غذاهای بسیار فرآوری شده به راحتی تجزیه می‌شوند باعث بالا رفتن سریع سطح قند خون خواهند شد.

mayoclinic

کودکان بالای 7 سال معمولاً مهارت‌های حرکتی خوبی دارند تا بتوانند با نظارت بزرگسالان شروع به تزریق انسولین به خود کنند. آنها همچنین می‌توانند قند خون خود را چندین بار در روز با استفاده از نوارهای آزمایش ساده و شیمیایی و یک دستگاه قند سنج بررسی کنند.

فراو، دیابت در سراسر جهان در حال افزایش است و مطالعات نشان می‌دهد که کودکان به شدت در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. با گذشت زمان، دیابت می‌تواند به قلب، رگ‌های خونی، چشم‌ها، کلیه‌ها و اعصاب آسیب برساند و باعث مشکلات مزمن و مرگ زودرس شود. در حالی که قند خون کنترل شده به رشد و تکامل طبیعی کودکان دیابتی کمک می‌کند.

rch

دیابت نوع 1 می‌تواند اندام‌های اصلی بدن کودک را تحت تاثیر قرار دهد. کنترل سطح قند خون در ا،ر مواقع می‌تواند خطر بسیاری از عوارض را به طور چشمگیری کاهش دهد. عوارض می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

والدین کودک دیابتی

از طرفی اگر کودک شما انسولین بسیار کمی‌ مصرف کند، علائم اصلی دیابت ی،ی کاهش وزن، افزایش ادرار، تشنگی و اشتها ممکن است عود کند.

پیشگیری از دیابت کودکان

مهم است که به ،وان والد علائم دیابت کودکان را بشناسید و او را زیر نظر داشته باشید تا در صورت نیاز با مراجعه به دکتر اطفال در بهترین زمان از بروز عوارض خطرناک این بیماری جلوگیری کنید. در این مقاله از مجله سلامت دکتردکتر به توضیح هر آنچه در مورد دیابت کودکان باید بد،د می‌پردازیم.

دیابت کودکان چیست؟

علائم دیابت نوع 2 در کودکان مانند دیابت نوع 1 است، اما ممکن است کمتر آشکار باشند و با سرعت بسیار آهسته‌ای به ،وان مثال طی هفته‌ها یا ماه‌ها پیشرفت کنند.

در قدم اول باید به متخصص اطفال مراجعه کنید؛ سپس ممکن است کودک شما به یک متخصص غدد (پزشک دیابت) ارجاع داده شود.

دیابت بی‌مزه در کودکان

thelancet

وقتی انسولین کافی در خون وجود ندارد، سطح گلوکز افزایش می‌یابد و در نهایت به داخل ادرار می‌ریزد. این باعث تولید بیش از حد ادرار و تشنگی می‌شود. سلول‌های بدن هنوز به منبع انرژی نیاز دارند و بدون گلوکز، ذخایر چربی بدن شروع به ش،تن می‌کند و در نتیجه کتون‌هایی تولید می‌شود که منبع سوخت جایگزین است. تجزیه چربی منجر به کاهش وزن و تولید کتون‌ها (نوعی اسید) منجر به اسیدی شدن خون می‌شود.

در کودک مبتلا به دیابت نوع 2 ، این روند به خوبی کار نمی‌کند؛ در نتیجه، به جای سوخت رس، به سلول‌ها، قند در جریان خون کودک شما جمع می‌شود. علت ممکن است این باشد که لوزالمعده انسولین کافی تولید نمی‌کند یا اینکه سلول‌ها در برابر انسولین مقاوم شده و اجازه ورود قند اضافی را نمی‌دهند.

ریسک فاکتورهای بروز دیابت در کودکان

هدف از آموزش دیابت به کودکان، ارائه اطلاعات و حمایت از شما و فرزندتان است تا در مدیریت دیابت در زندگی روزمره راحت و مطمئن باشید. همانطور که فرزند شما مستقل‌تر می‌شود، می‌تو،د به او کمک کنید تا مسئولیت بیشتری در مراقبت از دیابت خود بپذیرد.

کودکان مبتلا به دیابت بی‌مزه با مدیریت صحیح می‌توانند زندگی کامل و سالمی داشته باشند؛ به خصوص اگر مراقبت‌های پزشکی زود شروع شود.

پیش دیابت در کودکان

کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 باید روزانه انسولین تزریق کنند تا سطح گلوکز خون آنها در محدوده طبیعی حفظ شود. انسولین به دو صورت تزریقی یا پمپ انسولین داده می‌شود. پزشک فرزندتان به شما نشان می‌دهد که چگونه با هر روش به کودکتان انسولین بدهید.

می‌تو،د برای دریافت ،ت دکتر بهترین دکتر کودکان در تهران یا هر شهر دیگری که هستید، از پلتفرم دکتردکتر استفاده کنید.

بدون درمان، کودک در نهایت کم آب می‌شود، شروع به استفراغ می‌کند و هوشیاری خود را از دست می‌دهد (به کما می‌رود). این وضعیت، کتواسیدوز دیابتی (DKA) نامیده می‌شود و تهدیدکننده زندگی است.

علائم دیابت نوع 2 در کودکان

همانطور که گفته شد بیشتر اوقات به دلیل یک اختلال خود ایمنی ایجاد می‌شود که در آن سیستم ایمنی بدن سلول‌های پانکراس که انسولین تولید می‌کنند را از بین می‌برد. کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 باید روزانه انسولین تزریق کنند تا سطح گلوکز خون آنها در محدوده طبیعی حفظ شود.

بیشتر قند موجود در بدن از غذا تامین می‌شود. پس از هضم غذا، قند وارد جریان خون می‌شود. انسولین اجازه می‌دهد تا قند وارد سلول‌ها شده و میزان قند خون را کاهش می‌دهد.

تا زم، که دانشمندان راه بهتری برای درمان و احتمالاً ش،ت دیابت پیدا کنند، شما به ،وان والدین می‌تو،د با کنترل مداوم قند خون به فرزندتان کمک کنید تا زندگی شاد و سالمی داشته باشد. معاینات منظم برای شناسایی و درمان دیابت در کودکان در اسرع وقت بسیار مهم است. اگر در مورد سلامت فرزندتان نگر، دارید با پزشک اطفال  صحبت کنید.

دیابت نوع 2 زم، ایجاد می‌شود که بدن مصرف انسولین را متوقف کند. دیابت نوع 2 در بزرگسالان جوان‌ شایع‌‌تر بوده و در کودکان ،دسال بسیار نادر است. این بیماری در ا،ر موارد با رژیم غذایی، کاهش وزن و داروهای خوراکی درمان می‌شود.

علت دیابت کودکان

دلایل استفاده از طب سنتی شاید مشکل در دسترسی به بیمارستان‌ها، کمبود موجودی داروهای دیابت، قابل قبول بودن و در دسترس بودن طب سنتی در جامعه و همچنین عرضه به مقدار زیاد باشد. اما والدین باید نسبت به درمان من، دیابت و خطرات مصرف طب سنتی به خصوص در کودکان حساس باشند.

یادگیری نحوه شمارش کربوهیدرات‌ها یک مهارت مفید برای تسلط بر آن است، به خصوص اگر کودک شما با هر وعده غذایی انسولین مصرف کند. هنگامی‌ که بد،د چه مقدار کربوهیدرات در غذاهایی که کودکتان می‌خورد وجود دارد، می‌تو،د دوزهای انسولین او را بسیار بهتر مطابقت دهید.

درمان توصیه شده برای دیابت نوع 2 اطفال مشابه درمان بزرگسالان، با تاکید بر رویکرد گام به گام با اصلاح سبک زندگی، به ویژه تغذیه سالم و ورزش و به دنبال آن استفاده از یک درمان دارویی منفرد و سپس با دو روش درم، ،یبی خواهد بود . هدف این است که بیمار به سطوح پایین گلوکز در خون دست پیدا کرده و آن را حفظ کند تا از عوارض طول، مدت جلوگیری شود.

کودکان دیابتی چه بخورند

دیابت در کودکان و تغذیه

دلایل دیابت کودکان

علائم دیابت در کودکان 

Urgencias de desatascos roda de bará 24 horas. Free & easy link building. Link.