رابطه مقعدی یا آنال؛ عوارض و خطراتش را بشناسید و بعد تصمیم بگیرید


بسیاری از افراد به دلایل مختلف ممکن است به سراغ رابطه مقعدی یا آنال بروند. ، مقعدی نوعی آمیزش ، است که همانطور که از اسمش برمی‌آید، هدف آن مقعد است.

نکته مهم در رابطه با این مدل از ، این است که زوج‌هایی که متمایل به آن هستند باید از عوارض، خطرات و دیگر جنبه‌های این رابطه آگاهی پیدا کنند. مثلا با این که رابطه مقعدی برای بسیاری از لحاظ رو، هیجان‌انگیز است اما می‌تواند باعث آسیب‌های جدی به بدن زن شود یا بدن را مستعد ابتلا به بیماری‌های مقاربتی کند. در چنین شرایطی حتما به متخصص ،ن مراجعه کنید.

، مقعدی همیشه با سوالات و ابهامات بسیاری روبرو است. از این رو ما در این مطلب از مجله دکتردکتر به بررسی آن پرداخته‌ایم، از شما دعوت می‌کنیم که با ما همراه باشید.

رابطه مقعدی یا آنال چیست؟

رابطه مقعدی یا آنال به م،ای استفاده از مقعد به ،وان عضو ، است. این کار می‌تواند شامل لمس ، با انگشت، وارد ، انگشتان، ،اب‌بازی‌های ، یا ، تناسلی در مقعد باشد. برخی افراد تمایلی به انجام این نوع رابطه ندارند و برخی دیگر از آن لذت می‌برند.

پوزیشن های ، مقعدی

پوزیشن‌های ، مقعدی

درباره پوزیشن‌های ، مختلف قبل‌تر برایتان گفته‌ایم. اینبار در این بخش برخی از پوزیشن های ، مقعدی را با هم مرور می‌کنیم:

حالت ونوس

در این پوزیشن زن می‌ایستد، کمی رو به جلو خم می‌شود و دست‌های خود را برای تکیه‌گاه ،، روی زانوها قرار می‌دهد. مرد پشت زن قرار می‌گیرد و کمی به بغل متمایل می‌شود، یک پا را خم می‌کند و از آن به ،وان تکیه‌گاه استفاده می‌کند. سپس مرد دست‌های خود را روی ، زن قرار می‌دهد و دخول می‌کند.

حالت گربه

برای انجام این پوزیشن، زن باید روی کمر دراز بکشد و در حالی که پاهای خود را صاف و بافاصله قرار داده است، با استفاده از آرنج‌ها، بالاتنه‌اش را بالا بیاورد. مرد نیز رخ به رخ روی بدن همسر خود قرار می‌گیرد و به کمک دست‌ها بالاتنه خود را بالا نگه می‌دارد. پاهای مرد باید بین پاهای زن قرار بگیرد. در این پوزیشن رابطه از پشت، مرد می‌تواند گردن و لب‌های همسر خود را ببوسد.

حالت دختر ،چران

در این حالت، مرد به روی کمر دراز می‌کشد و پاهای خود را باز می‌کند. زن در حالت چهار دست و پا روی مرد قرار می‌گیرد. مرد می‌تواند کمی پاهای خود را از زانو خم کند و دخول را انجام دهد.

حالت قاشق

یکی دیگر از پوزیشن‌های رابطه مقعدی یا آنال، پوزیشن قاشق است. برای این کار، زن به روی پهلو دراز می‌کشد و پای راست خود را کمی از زانو خم می‌کند. مرد پشت زن دراز می‌کشد و با یکی از دستان خود کمر او را می‌گیرد یا واژن او را تحریک می‌کند. پاهای مرد باید دقیقا مثل زن قرار بگیرند؛ ی،ی پای راست کمی خم شود و پای چپ صاف باشد.

حالت عقرب

جهت انجام این حالت از رابطه مقعدی، زن رو به جلو و روی یک بالشت دراز می‌کشد و پاهای خود را باز می‌کند. سپس مرد روی زن قرار می‌گیرد و دست‌ها و پاهای خود را در اطراف بدن زن قرار می‌دهد. در این پوزیشن، مرد باید روی پنجه پای خود قرار بگیرد تا بتواند به‌راحتی دخول کند.

حالت ، یا داگی

در این حالت، ا،ر حرکات را مرد انجام می‌دهد. برای انجام این پوزیشن، زن در حالت چهار دست و پا می‌نشیند و آرنج‌ها و زانوهای خود را کمی باز می‌کند و مرد با گرفتن موهای او، سر زن را بالا نگه می‌دارد. مرد پشت زن زانو می‌زند و رابطه مقعدی انجام می‌دهد. این پوزیشن، یکی از محبوب‌ترین پوزیشن‌ها در دنیا است.

حالت عقرب

یکی دیگر از پوزیشن های من، برای رابطه مقعدی، حالت عقرب است. برای انجام این کار، زن باید روی کمر خود دراز بکشد و پاهای خود را به سمت سینه‌اش بالا بیاورد. مرد باید روی بدن زن قرار بگیرد و کف دستان و زانوهای خودش را تکیه‌گاه کند. در این حالت، زن می‌تواند پاهای خود را در پهلو یا روی شانه‌های همسر خود قرار دهد.

عوارض و خطرات رابطه مقعدی

رابطه ، مقعدی چنانچه بدون ملاحظه و ناامن انجام شود، می‌تواند عوارض و خطرات زیادی به همراه داشته باشد. عوارض ناشی از رابطه آنال عبارت‌اند از:

شقاق

بافت‌های مقعدی قابلیت ارتجاعی چند، ندارند و قرار دادن ، تناسلی در مقعد شریک زندگی شما می‌تواند منجر به پارگی مقعد شود. این کار ممکن است شریک شما را مستعد شقاق مقعد کند.

علاوه بر این، رابطه ، مقعدی می‌تواند باعث درد شدید در هنگام دفع در صبح روز بعد شود؛ زیرا می‌تواند ضعف قابل‌توجهی در عضلات مقعدی ایجاد کند.

افزایش شانس ابتلا به سرطان مقعد

اگر شما و همسرتان مکرراً درگیر رابطه ، مقعدی باشید، احتمال ابتلای همسرتان به سرطان مقعد افزایش می‌یابد؛ زیرا این عمل می‌تواند باعث انتقال ویروس پاپیلوم انس، (ویروس مسئول سرطان مقعد) شود.

عفونت باکتریایی

مقعد محلی برای نگهداری و تسهیل دفع مدفوع در بدن است. به همین دلیل، مک، برای رشد و پرورش و محل نگهداری باکتری‌های تکامل یافته است. هنگام رابطه از پشت، احتمال زیادی وجود دارد که از طریق باکتری‌های موجود در رکتوم شریک زندگی خود، آلوده شوید.

همچنین اگر مقاربت واژینال بلافاصله بعد از رابطه مقعدی اتفاق بیفتد، شریک زندگی شما نیز می‌تواند تحت تأثیر باکتری‌هایی قرار گیرد که از مقعد به واژن منتقل می‌شوند. کم‌ترین عوارض این کار، عفونت‌های مجاری ادراری است.

بیماری های مقاربتی

داشتن ، مقعدی محافظت نشده در واقع می‌تواند شانس ابتلا به HIV و سایر بیماری‌های مقاربتی کشنده (بیماری‌های مقعدی) را افزایش دهد.

از آنجایی‌که بافت‌های مقعد بسیار حساس و شکننده هستند، خطر انتقال عفونت‌های مقاربتی در جریان خون برای هر دو شریک درگیر، بسیار زیاد است. حتی اگر در حین انجام رابطه ، مقعدی از کاندوم استفاده کنید، چون در این نوع رابطه احتمال آسیب رسیدن و سوراخ شدن کاندوم وجود دارد، باز هم ممکن است به بیماری‌های مقاربتی مردان یا بیماری‌های مقاربتی ،ن دچار شوید.

بی‌میلی ،

از آن جایی که ،ن در هنگام رابطه از پشت به ارگاسم نمی‌رسند و این نوع رابطه با درد همراه است، امکان دارد رفته‌رفته دچار بی‌میلی ، شوند. تکرار مداوم این نوع رابطه می‌تواند علاقه و میل‌ ،ن به رابطه ، را به کل از بین ببرد.

بی‌اختیاری مدفوع

بر اساس مطالعه‌ای که در بخش پزشکی دانشگاه آلاباما در بیرمنگام منتشر شده است، انجام آمیزش مقعدی ممکن است خطر مشکلات روده، از جمله بی‌اختیاری مدفوع و نشت روده را افزایش دهد.

به گفته “آلن مارکلند” استادیار در بخش پیری‌شناسی، سالمندان و مراقبت‌های تسکینی در دانشکده پزشکی UAB، خطر بی‌اختیاری به‌ویژه در میان مرد، که با مردان رابطه ، دارند، افزایش پیدا می‌کند.

محققان داده‌های بررسی‌ ملی سلامت و تغذیه در سال‌های 2009-2010 را از 6150 بزرگ‌سال، تجزیه و تحلیل ،د. آن‌ها دریافتند که 37 درصد از ،ن و تقریباً 5 درصد از مردان گزارش داده‌اند که حداقل یک بار رابطه مقعدی انجام داده‌اند. زن، که مقاربت مقعدی داشتند، 50 درصد بیشتر از همسالان خود احتمال بی‌اختیاری در مدفوع (حداقل یک بار در ماه) را تجربه ،د.

عوارض و خطرات رابطه مقعدی

رابطه مقعدی ایمن و بدون درد

برای داشتن یک ، مقعدی بدون درد و ایمن، به‌کارگیری موارد زیر ضروری است:

استفاده از کاندوم

رابطه ، مقعدی احتمال عفونت یا بیماری های مقاربتی را بسیار افزایش می‌دهد. به همین دلیل، در این نوع رابطه باید از کاندوم استفاده شود.

شستن داخل مقعد یا تنقیه

با شست‌وشوی داخل مقعد پیش از شروع، می‌تو،د رابطه سالم‌تری داشته باشید. این کار در کاهش انتقال باکتری‌ها تأثیر زیادی دارد.

استفاده از روان‌کننده

استفاده از روان‌کننده‌ها در هنگام نزدیکی از پشت بسیار مهم است. با این کار از بروز بسیاری از آسیب‌ها به بافت‌های مقعد جلوگیری می‌شود.

کاهش عوارض رابطه مقعدی

اگر قصد انجام رابطه ، مقعدی دارید، با رعایت برخی نکات مهم و ضروری، عوارض این رابطه را به حداقل برس،د.

  • برای محافظت از خود و شریک زندگی‌تان حتماً از کاندوم یا سد ده، استفاده کنید.
  • برای تجربه رابطه مقعدی بدون کاندوم، بهتر است از قبل، هر دو طرف آزمایش STI انجام دهند.
  • اگر یکی از دو طرف دچار مشکلاتی مانند زخم مقعدی، بیماری‌های آمیزشی مثل اچ پی وی HPV، سوزاک، کلامیدیا، سیفلیس یا ایدز است، از این رابطه خودداری کنید.
  • در زمان‌هایی که یکی از دو طرف هوشیاری کامل ندارد و تحت تأثیر الکل یا دارو است، بهتر است از این رابطه پر، شود.
  • در مواقعی که فرد دچار حس ترس است و فکر می‌کند تحت فشار قرار دارد، از امنیت رابطه کاسته می‌شود. در این حالت، فرد کنترلی روی اعمال خود ندارد.
  • استفاده از ژل روان کننده در هنگام نزدیکی از پشت بسیار مهم است. هرگونه اصطکاک می‌تواند باعث آسیب به بافت‌های مقعد شود.

رابطه مقعدی و انتقال بیماری‌های مقاربتی

از آنجایی که پوشش مقعد نازک است و ترشحات روان‌کننده ندارد، خطر ابتلا به STI از رابطه ، مقعدی بیشتر از سایر انواع فعالیت‌های ، است. هنگام نزدیکی از پشت به دلیل اصطکاک ممکن است بافت مقعد آسیب ببیند و باعث بروز عفونت شود.

بیماری‌های مقاربتی که ممکن است از طریق این نوع رابطه ، منتقل شوند، عبارت‌اند از:

رابطه مقعدی ایمن و بدون درد

کاهش خطر انتقال بیماری‌های مقاربتی در رابطه مقعدی

داشتن رابطه ، ایمن، می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند تا سالم بم،د. مانند رابطه ، محافظت نشده واژینال، رابطه مقعدی محافظت نشده نیز می‌تواند باعث گسترش بیماری‌های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک، هپاتیت، تب‌خال، HIV، HPV و سیفلیس شود.پ

بنابراین در طول رابطه ، مقعدی از کاندوم استفاده کنید تا از بیماری‌های مقعدی جلوگیری کنید. مطمئن شوید که فقط از روان‌کننده‌های پایه آب یا سیلی، با کاندوم‌های لات، استفاده می‌کنید. استفاده از هر چیزی که حاوی روغن باشد – مانند روغن نارگیل، لوسیون یا وازلین – می‌تواند به کاندوم آسیب برساند و باعث سوراخ شدن آن شود.

رابطه ، ده، روی مقعد (با نام مستعار آنیلینگوس) می‌تواند منجر به ،‌های روده و هپاتیت شود؛ بنابراین مهم است که مقعد خود را قبل از رابطه، با آب و صابون بشویید. برای جلوگیری از تماس با پوست و مایعاتی که می‌توانند بیماری‌های مقاربتی و ،‌ها را گسترش دهند، می‌تو،د از یک محافظ دندان‌پزشکی استفاده کنید.

آیا رابطه مقعدی باعث حاملگی می‌شود؟

واقعیت این است که هنگام رابطه مقعدی یا آنال، اسپرم یا مایع منی از واژن دور می‌ماند. تنها اگر مایع منی به هر شکلی از مقعد خارج شود و به سمت واژن حرکت کند، می‌تواند باعث بارداری شود. حاملگی تنها زم، که اسپرم با تخمک بالغ در لوله‌های رحم ،یب شود، رخ می‌دهد.

، مقعدی در دوران بارداری

در بیشتر موارد، تا زم، که احساس خوبی دارید و عوارض بارداری نداشته باشید، داشتن رابطه آنال بی‌خطر است. برای داشتن این رابطه در دوران بارداری، شما باید مقدار زیادی روان‌کننده استفاده کنید. از شریک زندگی خود بخواهید بسیار ملایم رفتار کند و در تمام مدت به حرف‌های یکدیگر گوش دهید.

هر نوع رابطه ، در دوران بارداری ممکن است متفاوت باشد. اگر احساس ناراحتی یا درد داشتید، فوراً رابطه را متوقف کنید. درست مانند زم، که باردار نیستید، در صورت استفاده از کاندوم، بدون اینکه شریکتان ابتدا اندام تناسلی خود را بشوید و کاندوم را عوض کند، از رابطه مقعدی به رابطه واژینال وارد نشوید. در غیر این صورت، ممکن است در معرض خطر ابتلا به واژینوز باکتریایی قرار بگیرید که ممکن است منجر به سقط جنین شود.

در چه شرایطی در هنگام بارداری نباید ، مقعدی انجام داد؟

در هنگام بارداری به هیچ وجه نباید رابطه مقعدی داشته باشید اگر:

  • دچار هموروئید یا بواسیر باشید. رابطه ، مقعدی می‌تواند باعث خون‌ریزی شدید توده‌های شما شود؛ به همین دلیل، ممکن است خون زیادی از دست دهید. این مورد می‌تواند برای شما و کودکتان خطرناک باشد.
  • جفت سرراهی یا پرویا داشته باشید. اگر جفت تمام یا بخشی از دهانه رحم شما را بپوشاند، رابطه مقعدی می‌تواند به جفت آسیب برساند. تنها دیواره نازکی از بافت وجود دارد که واژن شما را از راست‌روده جدا می‌کند. این خطر وجود دارد که ، تناسلی همسرتان به جفت فشار وارد کند و باعث خون‌ریزی شدید واژن شود.
  • دچار بریدگی در مقعد باشید. یبوست در حاملگی شایع است و زور زدن به مدفوع ممکن است منجر به ایجاد شقاق شود. شکاف‌های کوچک در مقعد ممکن است در طول رابطه از پشت خون‌ریزی کنند و دردناک باشند.
  • شما یا همسرتان به عفونت مقاربتی دچار باشید. انتقال بیماری‌های مقاربتی از طریق رابطه مقعدی آسان‌تر از رابطه ، واژینال است.

تشخیص رابطه مقعدی

تشخیص رابطه مقعدی به‌طور معمول 24 تا 48 ساعت بعد، قابل تشخیص است. پس از این مدت، عضلات مقعد به حالت اولیه خود باز می‌گردند و دیگر نمی‌توان چیزی تشخیص داد. البته تشخیص روی ،، که به صورت مکرر رابطه آنال انجام داده باشند، ساده‌تر است. معمولاً عضلات و دیواره مقعد در این افراد از حالت طبیعی خارج و ، می‌شوند.

رابطه مقعدی و انتقال بیماری های مقاربتی

رابطه مقعدی؛ بد یا خوب؟

رابطه مقعدی یا آنال، یکی از روش‌های رابطه ، است که باید با احتیاط انجام شود. این رابطه می‌تواند باعث عوارض زیادی مانند بی‌میلی ،، بروز بیماری‌های مقاربتی، بی‌اختیاری مدفوع، شقاق و بسیاری از دیگر مشکلات پیدا و پنهان شود.

هنگام انجام این نوع رابطه ، باید از کاندوم و روان‌کننده‌های بر پایه آب استفاده شود. در اسلام این نوع رابطه ، از نظر برخی مراجع حرام و از نظر برخی دیگر کراهت دارد. هنگام انجام این رابطه باید دو طرف رضایت داشته باشند. اگر هنوز هم سوالی در زمینه برقراری این نوع از رابطه دارید، می‌تو،د با استفاده از ،ت دهی اینترنتی پلتفرم دکتردکتر وقت ملاقات با پزشک بگیرید.

در انتها از شما می‌خواهیم اگر سوالی در این رابطه دارید، از مشاور سلامتی دکتردکتر بپرسید.

منابع:

plannedparent،od.org

ly،te.com

plannedparent،od.org

babycentre.co.uk.

 

 

 

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%87-%D8%B3%DA%A9%D8%B3-%D9%85%D9%82%D8%B9%D8%AF%DB%8C-%D8%A2%D9%86%D8%A7%D9%84/