راهنمای طرح اختلاط بتن 350 150 و مگر + مقادیر ابزارینو

در شکل های مذکور، حروف A، B و C نشان دهنده محدوده دانه بندی درشت، متوسط و دانه بندی ریز است. چنانچه دانه بدی سنگدانه در محدوده 1 قرار بگیرد، منحنی دانه بندی درشت و اگر دانه بندی مطابق محدوده 2 باشد، منحنی دانه بندی ریز محسوب می گردد. در واقع تمایل به سمت فوقانی منحنی، باعث می شود که مخلوط دارای بافت ریزتر، چسبنده تر و دارای قابلیت پمپ پذیری بیشتری باشد. منحنی های دانه بندی شکل های مذکور، درصد تجمعی گذشه از هر الک را برحسب حم نشان می دهند.

شرایط و روش ساخت طرح اختلاط بتن الیافی

به منظور ساخت فاصلاب و سازه‌های زیرزمینی باید از مصالح بادام و مقاوم استفاده کرد. از این‌رو، بتن مطلوب‌ترین گزینه برای ساخت این نوع سازه‌ها به شمار می‌رود. کانال‌های انتقال آب، فونداسیون، پایه ‌ها و تکیه‌گاه‌ها با استفاده از بتن‌هایی با طرح اختلاط مخصوص ساخته می‌شوند. حباب ساز مانند یک سپر فیزیکی در برابر ترک‌های ناشی از تنش‌هایی است که به دلیل افزایش حجم آب بر اثر تغییرات دمایی به وجود می‌آیند. با این وجود، به ازای استفاده از هر یک درصد حباب ساز، مقاومت فشاری به میزان پنج درصد کاهش می‌یابد. قدیمی‌ترین اثر از یک سازه بتنی، مربوط به حدود 7000 سال قبل از میلاد است که در سال 1985 میلادی و طی یک عملیات راه‌سازی در فلسطین کشف شد.

به انواع مختلفی تقسیم شوند.

راهنمای طرح اختلاط بتن 350 150 و مگر + مقادیر ابزارینو

اگرچه، وجود این افزودنی در بتن می‌تواند احتمال خوردگی تقویت‌کننده‌های فولادی (آرماتور) را نیز افزایش دهد. البته با تحکیم مناسب، پوشش کافی و طرح اختلاط مناسب می‌توان از رخ دادن مشکلات مربوط به خوردگی جلوگیری کرد. کاربرد اصلی تسریع کننده، تغییر خواص بتن در آب و هوای سرد است. افزودنی های شیمیایی برای دستیابی به خواص متنوع اضافه می شوند. این مواد ممکن است میزان گیرش و سختی بتن را تند یا آهسته کند. افزایش مقاومت کششی، مقاومت در برابر هوا و آب از دیگر خواص این مواد افزودنی هستند.

افزودنی ها

ترکیبات بتن آماده (Ready Mix Concrete یا RMC) طبق دستورالعمل‌های دقیق آماده شده، و توسط کامیون‌هایی با میکسر به محل تحویل داده می‌شود. بتن‌ها می‌توانند بر اساس فرآیند اختلاط، روش‌های کاربرد، ترکیبات به کار رفته در آن‌ها، عملکرد و … به انواع مختلفی تقسیم شوند. اما مواردی که در اینجا توضیح داده شد و چند نوع دیگر دارای خواص خاص نیستند. معمولاً کلمه بتن به توده حجیمی اطلاق می‌شود که از سیمان و دانه‌های مختلف سنگ و آب تشکیل‌شده‌است و هر یک از دانه‌ها با مایهٔ سیمانی احاطه گشته‌اند.

بتن قابل پمپاژ

بتن، یک ماده کامپوزیتی است که از دانه های ریز و درشت همراه با سیمان مایع که در طول زمان سخت می شود، ساخته می شود. بتن فوق العاده سخت و قوی است، به همین دلیل آن را برای خیابان ها و راه های ارتباطی، به عنوان یک ماده کفپوش و همچنین یکی از مصالح ساختمانی، مورد استفاده قرار می دهند. بتن خواصی مانند شکل خمیری قبل از گیرش، مقاومت خوب در برابر آتش و مقاومت در برابر فشار زیاد را دارا می باشد. وقتی مخلوط سیمان با مواد دیگر همراه با آب واکنش می دهند، مخلوط دوغابی مایعی تشکیل می شود که به راحتی شکل می گیرد.

  • «روان کننده» ، برای ساخت یک بتن روان با اسلامپ بالا (بین 17 تا 23 سانتی‌متر) به منظور استفاده در سازه‌هایی با تقویت‌کننده‌های زیاد به کار می‌رود.
  • تعداد استفاده از بتونیر برای ساخت یک مترمکعب بتن بستگی به حجم دیگ میکسر بتن خواهد داشت.
  • سپس به منظور محاسبه مقدار آب لازم (گام سوم)، مدول نرمی سنگدانه ها محاسبه می شود.
  • استحکام بالا و چگالی بتن، این ماده را به عنوان یک گزینه مناسب در ساخت سد مطرح می‌کند.
سیمان پرتلند رایج‌ترین نوع سیمان برای کاربردهای معمول است. از بین تمامی اجزای تشکیل‌دهنده‌، تولید سیمان نسبت به بقیه موارد نیاز به انرژی بیشتری دارد. سنگدانه‌ها در بتن تقریباً سه چهارم حجم آن را تشکیل می‌دهند از اینرو کیفیت آن‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است. در حقیقت خواص فیزیکی، حرارتی و پاره‌ای از اوقات شیمیایی آن‌ها در عملکرد بتن تأثیر می‌گذارد. دانه‌های سنگی طبیعی معمولاً به وسیلهٔ هوازدگی و فرسایش یا به‌طور مصنوعی باخرد کردن سنگ‌های مادر تشکیل می‌شوند. سطح سنگدانه‌های اگر آغشته به گل و لای باشد باید سطح آن تمیز شود حتی الامکان باید شسته شود در صورت لزوم.

معمولاً هر پاکت سیمان 50 کیلوگرم است، بنابراین برای طرح اختلاط بتن 150 ما نیاز به سه پاکت سیمان داریم و برای طرح اختلاط بتن 350 ما حدودا 8 پاکت سیمان sepanta نیاز داریم. به طور کلی مقاومت کششی بتن‌، حدود یک دهم مقاومت فشاری آن است؛ به دلیل این نقص مقاومت کششی بتن‌‌، از میلگردهای کششی جهت افزایش این مقاومت استفاده می‌شود. در مراحل بعدی، انقباض به دلیل تبخیر آبی که به سطح بتن‌ رسیده ایجاد می‌شود. در مرحله گرفتن بتن، به دلیل هیدراته شدن سیمان، مقدار زیادی حرارت به وجود می‌آید و به تدریج که بتن سرد شد، مقداری انقباض در اثر تغییرات حرارت نیز ایجاد می‌شود. برخی از سنگدانه‌ های معمولی جهت ساخت بتن سبک استفاده می‌شوند.