رشته دندانپزشکی: 0 تا 100 معرفی رشته دندانپزشکی به صورت جامع- 118 پزشکی

معمولا دندانپزشکان عمومی از خود به عنوان جراح دندانپزشک یاد می کنند که این جراح همانطور که گفته شد با جراحی فک و صورت متفاوت می باشد. جراحی‌های زیبایی فک، بینی، چانه و صورت و همچنین جراحی‌های خارج کردن کیست‌ها، تومور‌ها، قرارگیری ایمپلنت، جراحی های ساده تا پیشرفته ناحیه فک و صورت توسط جراح فک، دهان و صورت انجام می شود. پریودنتیست یا متخصص لثه، وظیفه تشخیص و درمان بیماری های لثه و دیگر بافت های نرم دهان را بر عهده دارد. اغلب بیماری های لثه نیاز به جراحی دارند که این کار توسط پریودنتیست انجام می شود. جراحی کاشت ایمپلنت نیز بر عهده متخصص ریشه می باشد که باید در این کار تخصص کافی داشته باشد. دید هنری و خلاقیت یکی از مواردی است که یک دندانپزشک به خصوص مجله خبری پزشکی که تمایل به ادامه تحصیل در زمینه ترمیمی و زیبایی و یا ارتودنسی دندان دارد، نیاز است.

دندانپزشکان نیز مانند پزشکان در جامعه از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار هستند، زیرا این افراد تحت هر شرایطی به بیماران کمک می‌کنند. بدون شک مهم‌ترین مشکل این رشته تحصیلی به مشکلات جسمانی دندانپزشکان مربوط می‌شود. دندانپزشکان در طول روز به صورت ثابت و یکنواخت هستند و همین موضوع نیز موجب دردهای عضلانی و مفصلی می‌شود. یکی دیگر از مشکلاتی که دندانپزشکان با آن روبه‌رو هستند بیماری‌های واگیردار و عفونی است.

از طرفی نیز گاهی افراد برای دریافت خدمات زیبایی به دندان پزشکی مراجعه می‌کنند. رشته دندانپزشکی در یک دوره 6 ساله همراه با 12 ترم در اختیار داوطلبان گروه تجربی قرار می‌گیرد. رشتهٔ دندان‌پزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوهٔ رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد. از آنجایی که معمولا بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی، به تحصیل در این رشته فکر می کنند، ما در این مقاله سعی داریم تا صفر تا صد رشته دندانپزشکی و بازار کار آن را بررسی کنیم. اگر برای دریافت خدمات دندانپزشکی اضطراب دارید، یا می خواهید درمان مشکل و پیچیده ای نظیر جراحی لثه یا ایمپلنت دندان برای شما انجام شود، بد نیست از یکی از دوستان یا اعضای خانواده بخواهید در مراجعه به دندانپزشک شما را همراهی کند.

تازه های رشته های تحصیلی

حتما به کلینیک دندانپزشکی و وسایلی که یک دندانپزشک استفاده می‌کند، نگاهی بیندازید تا از شرایط بهداشتی کلینیک، مطمئن شوید. فلوراید دندان مخصوصاً درصورتی‌که در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی دندان یا درگیر پوسیدگی دندان هستید مفید است. حفره‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌ها روی دندان‌ها و لثه‌ها تجمع کرده و لایه چسبنده‌ای از پلاک را تشکیل می‌دهند. این پلاک‌ها اسیدی تولید می‌کند که دندان‌ها و بافت لثه را فرسایش می‌دهد. اگر پلاک لایه مینای دندان را بشکند، باکتری‌ها می‌توانند اعصاب و خون موجود در هسته دندان را آلوده کرده و به آن آسیب برسانند. ازاین‌رو می‌توان با فلوراید تراپی مانع بروز مشکلات جدی‌تر در دندان‌ها شد و سلامت دهان و دندان را افزایش داد.

متخصص ارتودنسی و ناهنجاری های فک و صورت

علاوه بر این، دانش فنی خود که در طول دوران تحصیل در دانشگاه یاد گرفته اید را به کار می گیرید. به این صورت که هر روز با بیماران تعامل خواهید داشت و مشکلات دندانی آن ها را درمان خواهید کرد. به عنوان مثال، دانشگاه چارلز و پالاتسکی جمهوری چک، برای پذیرش دانشجویان رشته دندانپزشکی آزمون ورودی برگزار می کنند. آزمون ورودی دانشگاه های این کشور نیز توسط نماینده رسمی آن ها (یعنی مجموعه آسپیان) در ایران برگزار می شود.

  • در کل طبق قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند و به عنوان مثال دندان پزشکی که در کلینیک کار می کند، علاوه بر یک حقوق ثابت، به ازای مداوای هر بیمار درصدی نیز به او تعلق می گیرد.
  • مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی چقدر است؟ مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی 6 سال است.
  • شما می‌توانید با بسیاری از خدمات مهم دندانپزشکی مانند جرم گیری دندان، بلیچینگ، عصب کشی، ترمیم، کامپوزیت ونیر و…
  • فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که دندان‌های قوی می‌سازد و از ایجاد حفره و سوراخ در دندان‌ها جلوگیری می‌کند.
  • با اینکه معمولا خدمات دندانپزشکی زیر پوشش اکثر بیمه های درمانی نیست و جز در موارد خاص شما مجبورید هزینه درمانتان را به شکل آزاد بپردازید، اما همراه داشتن دفترچه بیمه لازم است.
این کار به منظور ایجاد فرصت دوستی شما با مردم کشورهای دیگر انجام می شود و یکی از دلایل اصلی انتخاب افراد برای تحصیل دندانپزشکی در اروپا به حساب می آید. البته دلیل اصلی انتخاب دانشکده های دندانپزشکی کشورهای اروپایی برای تحصیل را، باید اعتبار مدرک دانشگاه های اروپا در سراسر جهان دانست. زیرا تمامی دانشکده های دندانپزشکی کشورهای اروپایی، توسط WHO به رسمیت شناخته شده اند و نام آن ها در فهرست جهانی دانشکده های پزشکی ذکر شده است. مدرک ارائه شده از آن ها نیز در شورای عمومی دندانپزشکی بریتانیا؛ همچنین شوراهای پزشکی سراسر جهان اعتبار دارد. در این رشته به طور تخصصی به درمان و رفع مشکلات دهان و دندان کودکان پرداخته می شود. شرایط درمانی کودکان دارای تفاوت های بسیاری نسبت به بزرگسالان است که به همین دلیل تخصصی جداگانه برای کودکان در نظر گرفته شده است.