روانشناس چگونه ما را درمان می‌کند؟ اسنپ دکتر- 118 پزشکی

به همین دلیل بیشترِ روانشناسان اغلب با روانپزشک یا پزشک دیگری که می‌تواند درمان پزشکیِ بیماری‌های روانی را انجام دهد همکاری می‌کنند. روانپزشک مدرک پزشکی دارد و برخلاف روان‌درمانگرانِ دیگر از جمله روانشناس و روانکاو، می‌تواند داروهای مربوط به بیماری‌های روانی را تجویز کند. روانپزشک برای گذراندن دوره آموزش روانپزشکی، باید چهار سال در رشته پزشکی تحصیل کند و سپس، یک سال دوره کارآموزی (انترنی) و بعد از آن، حداقل سه سال آموزش تخصصی را به‌عنوان رزیدنت روانپزشکی بگذراند.

یا از روانشناسان جنایی برای کمک‌به پلیس، نیروهایی‌که در تعقیب مجرمانند، در دادگاهها و زندان‌ها استفاده‌می‌شود. یا از روانسنجی و روان‌سنجانی که این رشته را مطالعه‌کرده‌اند، برای گرفتن آمار و تحقیقات استفاده‌می‌شود. بعد از اتمام دوره‌ی لیسانس روانشناسی، برای ادامه‌ی تحصیلات، فردی‌که می‌خواهد به‌مدرک دکترای روانشناسی برسد، باید دوره‌ی فوق‌لیسانس روانشناسی را نیز در یکی از رشته‌های گفته‌شده بگذراند. زندگی همه ما، پر از چالش‌های کوچک و بزرگ است که باید با آن‌ها مقابله کرد. از دست دادن عزیزان، شکست‌های شغلی و تحصیلی، طلاق یا بیماری‌های سخت می‌توانند ما را دچار سردرگمی کنند، زندگی روانی ما را تحت تاثیر قرار دهند و اصطلاحاً تعادل روانی ما را برهم بزنند. در هر صورت برای مقابله با آن‌ها به کمک و حمایت اطرافیان نیاز داریم و استفاده از متخصص راه هوشمندانه‌تری به نظر می‌رسد.

متخصص روانشناسی

بااین‌حال، حدود سی واحد با هم تفاوت دارند که باعث می‌شود تمرکز مجله خبری پزشکیی بالینی روی اختلالات روانی، تشخیص و درمان آن‌ها باشد. بنابراین می‌توان این‌طور این دو را از یکدیگر تفکیک کرد که یک دکتر روانشناس بالینی در تمام اختلالات روانی تخصص دارد و آن‌ها را می‌شناسد. با تشخیص یک اختلال در مراجع خود، پروتکل درمانی خاصی را تدوین می‌کند و با استفاده از رویکردهای درمانی مختلف به درمان او می‌پردازد. اگرچه هر دو گروه روانشناسان و روانپزشکان، در درمان و کنترل مشکلات روانی متخصص هستند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند. یک روانشناس دارای مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا در روانشناسی، حدوداً ده سال را صرف یادگیری و تحصیل در دانشگاه در رشته روانشناسی کرده است. برای تبدیل شدن به دکتر روانشناس آنلاین، ابتدا باید دوره کارشناسی روانشناسی بالینی یا عمومی را گذراند.

پزشک خوب چه تعداد روانشناس دارد؟

مراجع می‌تواند هرکسی و در هر گروه سنی از کودکان، نوجوانان، جوانان، افراد مسن، در قالب درمان‌های خانوادگی، زوج‌درمانی و گروه ‌درمانی باشد. نکته حایز اهمیت در مورد یک درمانگر، اخلاق حرفه‌ای آن است که تمام مکالمات جلسه درمان را محرمانه می‌داند. رازهای مراجع را برای دوستان، همکاران و خانواده خود یا مراجع دیگر هرگز بازگو نمی‌کند مگر به دستور قانون و دادگاه. رویکرد رفتاردرمانی، همان‌طور که از اسمش مشخص است؛ رفتار و اعمال مراجع را ارزیابی می‌کند و سپس تلاش می‌کند تا شانس تجربه‌های احساسی مثبت در مراجع را افزایش دهد.

مشکلاتی که اگر اقدام جدی برای حل آن ها نشود، درمان نخواهند شد و حتی به مرور زمان شدیدتر می شوند. ویژگی مشترک تمامی این مشکلات این است که زندگی عادی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و خود فرد به تنهایی قادر به حل آن ها نیست. متخصص بهداشت روان است که برای کمک به بیماران روانی، افراد افسرده، افراد درگیر با چالش‌های زندگی، افراد دچار اختلالات روانی، افرادی که به دنبال بهبود زندگی شخصی خود هستند و…

اما از سوی دیگر واژه روان‌درمانگر دقیقاً همان واژه ای است که ما به جای روانشناس در ایران استفاده میکنیم. از جمله ابتدایی ترین وظیفه بهترین دکتر روانشناس در ایران را می‌توان به ارائه مشاوره و راهنمایی و روان درمانی اشاره نمود. در حال حاضر دکتر تو در شهرهای مختلف فعال است و نوبت گیری اینترنتی بسیاری ازبهترین پزشکان تهران،بهترین پزشکان شیراز،بهترین پزشکان بوشهروبهترین پزشکان بندر عباساز این طریق فعال شده است.

دکتر سیده مریم کمراتی

بعد از آن باید مدرک کارشناسی ارشد را در یکی از گرایش‌های روانشناسی بگیرند. بعد از گذشت دوره دو ساله کارشناسی ارشد، می‌توانند در آزمون دکترا شرکت کرده و در صورت قبولی، دوره دکترا را طی کنند و سپس تبدیل به دکتر روانشناس شوند. برای بعضی افراد عجیب است اگر بگوییم بین این دو تفاوت وجود دارد در واقع روانشناس کسی است که بطور تخصصی در رشته روانشناسی تحصیل کرده و صلاحیت تجویز دارو و نوشتن نسخه و انجام اقدامات پزشکی را ندارد.

زندگی بسیاری از ما همواره با چالش‌هایی همراه است و مسائلی برای همه ما پیش می‌آید که حل آن‌ها در برخی مواقع برایمان غیرممکن است. تفاوت میان روانشناس و روانپزشک این است که یک روانشناس در درجه اول، به بیمار افسرده از طریق مشاوره و روان ‌درمانی (گفتار درمانی هم به آن می گویند) کمک می‌کند. مشکلاتی که برای سلامت روح و روان ما ایجاد می‌شوند، مخصوصا وقتی حالت مزمن به خود بگیرند، می‌توانند ما را ضعیف کنند. بدن ما نسبت به افسردگی و اضطراب همان‌طور واکنش نشان می‌دهد که به بیماری‌های جسمی. گاهی مشکلات روحی حتی ممکن است نتیجۀ یک بیماری جسمی باشد؛ برای مثال، فردی ممکن است به‌دلیل سکته دچار افسردگی شود؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید مشکل روحی دارید، اولین کسی که به او مراجعه می‌کنید بهتر است پزشک عمومی خودتان باشد. معمولا وقتی افراد اسم مددکار اجتماعی را می‌شنوند، به‌یاد افرادی می‌افتند که خدمات اجتماعی را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام می‌دهند.

  • در حالی که یک مدرک پیشرفته روانشناسی می‌تواند طیف گسترده‌ای از گزینه‌های شغلی را پیش روی شما باز کند، چندین انتخاب برنامه دیگر وجود دارد که شاید شما نیز بخواهید آنها را در نظر بگیرید.
  • در گام بعد و زمانی که مراجع توانست خود را به فضای کابین عادت دهد، درب آسانسور بسته می‌شود و حرکت به طبقات اول ادامه می‌یابد تا جایی که مراجع می‌تواند به راحتی و تنهایی این کار را انجام دهد.
  • در این روش، دکتر روانشناس بالینی و مراجع با استفاده از پلتفرم‌های آنلاین با یکدیگر در تماس قرار می‌گیرند و امکان بررسی مشکل برای آن‌ها فراهم می‌آید.
  • و یا چرا بسیاری از روان‌پزشکان در شاخه‌های بالینی دخالت دارند و سعی در انجام درمان‌های شناختی و غیره می‌کنند.