روتاویروس چیست و چه علائم و درمانی دارد؛ جای نگرانی هست؟

علائم و نشانه‌های ابتلا به این ویروس شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفراغ و اسهال آبکی.
  • تب.
  • از دست‌دادن اشتها.

رعایت بهداشت مانند شستن مرتب دست‌ها در پیشگیری از روتاویروس مهم است اما وا،یناسیون بهترین راه برای جلوگیری از عفونت ناشی از آن خواهد بود.

وا،ن روتاویروس

راه اصلی انتقال راه مدفوع-ده، است. معمولاً از طریق تماس مستقیم بین افراد است که ویروس مذکور منتقل می‌شود. از آنجایی که ویروس در محیط پایدار است، انتقالش از راه خوردن آب یا غذای آلوده و تماس با سطوح یا اشیاء آلوده هم رخ می‌دهد.

دقت کنید که روتاویروس بیشتر از راه تماس با مدفوع پخش می‌شود. برای مثال، ممکن است پوشک ،یف کودکی مبتلا به ویروس را عوض کنید. اگر بعد از آن دست‌هایتان را نشویید، احتمال دارد که ذرات ویروس را به دهان خود وارد کنید.

تشخیص روتاویروس

روتاویروس

عفونت با روتاویروس

همان‌طور که گفته شد، روتاویروس معمولاً باعث اسهال شدید و آبکی و استفراغ در نوزادان و کودکان ،دسال می‌شود. در نتیجه امکان کم‌آبی بیش از حد بدن و بروز عوارض تهدیدکننده جان و سلامتی وجود دارد.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، وا،ن روتاویروس برای نخستین‌ بار در سال ۲۰۰۶ به بازار معرفی شد. قبل از آن، ابتلای کودکان ،دسال به دست‌کم یک بار عفونت روتاویروس رایج بود.

در صورت بروز علائم این بیماری ویروسی به پزشک مراجعه کنید. پزشکان معمولاً توصیه‌های زیر را در زمینه درمان خانگی مطرح می‌کنند:

  • به جای وعده‌های غذایی بزرگتر به فرزندتان شیر و غذا را در مقیاس و حجم کوچکتر اما مکرر بدهید.
  • حواستان به مصرف مایعات کافی باشد.
  •  الکترولیت‌ها به حفظ تعادل سیستم های بدن کمک می‌کنند و از راه استفراغ و اسهال از دست می‌روند. بهتر است که از محصولات جایگزین آنها با نظر و مشورت پزشک استفاده کنید.
  • اگر پزشک اجازه داد، برای کاهش تب به کودکتان مقداری استامینوفن بدهید. هرگز از استامینوفن برای کودکان استفاده نکنید.
  • پس از تعویض پوشک یا دست‌زدن به مدفوع دست‌های خود را بشویید.
  • استراحت کافی نقش مهمی در درمان و بهبود دارد.

درمان در بیمارستان

وا،ن روتاویروس

علائم روتاویروس در بزرگسالان

شیوع این مشکل در اوا، زمستان تا اوایل بهار ادامه دارد. این بیماری می‌تواند با رعایت‌ن، بهداشت و اصول پیشگیری میان افراد مختلف رواج زیادی پیدا کند.

هیچ وا،نی برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان وجود ندارد. به همین دلیل است که متخصصان بهداشت توصیه می کنند که کودکان در سنین من،، حتماً وا،ن بزنند.

اگر متوجه افزایش استفراغ یا اسهال شدید، به پزشک مراجعه کنید. کم‌آبی بدن هم نیاز به پیگیری دارد. پوست رنگ‌پریده، خشک‌ماندن پوشک کودک، گودی چشم‌ها و لب‌های خشک از علائم کم‌آبی زیاد هستند. آب بدن کودکان خیلی زود کاهش پیدا می‌کند؛ چنین چیزی عوارضی جدی و حتی مرگ را در پی دارد.

روتا ویروس شیوع گسترده‌ای دارد؟

روتاویروس (Rotavirus) عفونتی است که می‌تواند کودکان را تحت تاثیر قرار بدهد. وا،ن‌های موجود برای این بیماری، بسیاری از کودکان را مصون نگه می‌دارند. یکی از علائم اصلی این بیماری هم ابتلا به اسهال در طول بیماری است. اگر اسهال باعث کم‌آبی بدن بچه‌ها شود، عوارض ناخوشایندی در انتظارشان خواهد بود. روتاویروس عفونتی بسیار مسری است و بیشتر در کودکان زیر ۵ سال دیده می‌شود. بزرگسالان هم می‌توانند به آن مبتلا شوند، اما معمولاً شدت بیماری در آنها کمتر است. برای رسیدگی به وضعیت کودکان در ابتلا به این بیماری، نیاز به مراجعه به پزشک اطفال وجود دارد. در این مقاله هم اطلاعات کاملی در خصوص بیماری ارائه شده است.

روتاویروس چیست؟

اگرچه وا،ن روتاویروس تقریباً از همه موارد شدید عفونت جلوگیری می‌کند، اما هیچ وا،نی ۱۰۰درصد مؤثر نیست. بعضی از بچه‌ها هم به دلیل نقص ایمنی شدید، نباید وا،ن بزنند. پس درباره تزریق وا،ن‌ها حتماً با پزشک مشورت کنید.

هر دوی این وا،ن‌ها خوراکی هستند.

پرسش و نکته‌ای ناگفته درباره این ویروس در ذهنتان باقی مانده است؟ از ما بپرسید تا در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنیم.

اگر کودک علائم روتاویروس را دارد، باید به پزشک اطفال مراجعه کنید. متخصصان می‌توانند این بیماری را بر اساس علائم و معاینه فیزیکی تشخیص بدهند. در برخی موارد، شاید نمونه مدفوع هم برای آزمایش بررسی شود که معمولاً مورد نیاز نیست.

علائم روتاویروس چیست؟

اگر این میکروب‌ها با دهان ،ی تماس پیدا کنند، باعث ابتلایش می‌شوند. ویروس چند روز قبل از شروع علائم در مدفوع کودک آلوده موجود است و می تواند تا ۱۰ روز پس از توقف علائم در حرکات روده باقی بماند.

درمان روتاویروس چیست؟

عفونت روتاویروس معمولاً در عرض ۲ روز پس از قرار‌گرفتن در معرض ویروس شروع می‌شود. علائم اولیه تب و استفراغ و به دنبال آن ۳ تا ۸ روز اسهال آبکی است. عفونت دردهایی شکمی هم به وجود می‌آورد.

راه انتقال روتاویروس

نوزادان و کودکان ،دسال می‌توانند در اثر استفراغ و اسهال دچار کم‌آبی شوند. اگر علائم کم آبی در آنها دیده شد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. منظور از این علائم چیست:

  • ادرار ن، به دفعات (پوشک خیس کمتر از حد معمول).
  • پوست خنک و خشک.
  • سرگیجه هنگام ایستادن.
  • خشکی دهان و گلو.
  •  اشک کم در هنگام گریه‌، یا نداشتن هیچ‌گونه اشک.
  • بی حالی.
  • گودشدن چشم‌ها.

اسهال در ابتلا به روتاویروس

ویروس روتاویروس

چه زم، به دکتر مراجعه کنیم؟

بیشتر کودکان مبتلا در خانه بهبود پیدا می‌کنند اما اگر  بدن کودک دچار کم‌آبی شدید شود، نیاز به درمان در بیمارستان هم وجود خواهد داشت. در بیمارستان:

  • خون یا مدفوع کودک آزمایش می‌شود.
  • مایعات از راه تزریق و، وارد بدن کودک می‌شوند.

پیشگیری از روتاویروس چگونه است؟

باید دقت کنید که روتاویروس ویروسی است که از راه تماس دست به دهان منتشر می‌شود. میکروب‌های روتاویروس در مدفوع افراد یافت می‌شوند و پس از اجابت مجاز یا تعویض پوشک با دست‌های شسته‌نشده به سطوح دیگر سرایت می‌کنند.

healthline.com

اگرچه عفونت روتاویروس ناخوشایند است، اما معمولاً در خانه با مصرف مایعات اضافی برای جلوگیری از کم‌آبی درمان می‌شود. گاهی اوقات، کم‌آبی شدید نیاز به دریافت مایعات از طریق ورید (داخل و،) در بیمارستان دارد.

my.clevelandclinic.org

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B1%D9%88%D8%AA%D8%A7-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86/

عامل روتاویروس ویروسی است و نه باکتریایی؛ بنابراین آنتی‌بیوتیک‌ها به بهبود اوضاع کمکی نمی‌کنند. این ویروس پس از حدود یک هفته خود به خود بهبود پیدا می‌کند. درمان اصلی این است که کودک خود را هیدراته نگه دارید، ی،ی آب‌رس، به بدن او را فراموش نکنید.

درمان خانگی روتاویروس

عوارض جانبی و نادر وا،ن عبارت‌ هستند از:

  • اسهال
  • تب
  • بی‌قراری
  • انسداد روده که باعث درد شدید شکم، استفراغ و مدفوع خونی می‌شود.

mayoclinic.org

در صورتی که علائم آن پررنگ و شدید ظاهر شده‌اند، حتما نیاز به مراجعه به پزشک متخصص وجود دارد. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت ،ت از پزشک هم استفاده از سیستم ،ت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر است.

امکان ابتلا به روتاویروس در بزرگسالان هم وجود دارد. این بیماری با نشانه‌های زیر در آنها عارض می‌شود:

  • استفراغ
  • خستگی شدید
  • تب بالا
  • بی‌قراری
  • کم‌آبی بدن
  • درد شکم

از زمان معرفی وا،ن، میزان بستری‌شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از روتاویروس به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است. این وا،ن به ۲ شکل ارائه می‌شود:

  • روتاری، (Rotarix): سری ۲ دوز در کودکان ۲  و ۴ ماهه
  •  روتا تک (RotaTeq): سری۳ دوز در سنین ۲، ۴ و ۶ ماهگی

شدت بروز این علائم در بزرگسالان متفاوت است و گاهی بسیاری از این نشانه‌ها در فرد ظاهر نمی‌شوند.

دلایل روتاویروس چیست؟

منابع:

دو وا،ن برای روتاویروس وجود دارد و عرضه شده است. اولین مورد در سال ۲۰۰۶ میلادی توسط ،ت ایالات متحده تأیید شد و دومین هم در سال ۲۰۰۸ به تصویب رسید. بیشتر کودک، که وا،ینه می‌شوند، هرگز ببه روتا ویروس مبتلا نمی‌شوند. در صورت ابتلا هم شدت بیماری در آنها کمتر است.

وا،ن روتاویروس خوراکی

اسهال در بیماران مبتلا به روتاویروس شایع است و می‌تواند باعث کم‌آبی شود. کم‌آبی بدن به این م،ی است که کودک آب و نمک کافی برای عملکرد صحیح بدن در اختیار ندارد.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

روتاویروس عفونتی گوارشی (معده و روده) است که بیشتر در کودکان ،دسال اتفاق می‌افتد. این بیماری باعث اسهال و استفراغ می‌شود. این بیماری به مدت ۳ تا ۸ روز ادامه دارد. تب و درد شکم هم در آن شایع است.

بسیاری از اوقات، کودک، که دچار کم آبی هستند، برای آب‌رس، مجدد به تزریق و، مایعات نیاز دارند. اگر کم آبی شدید شود، حتی ممکن است که تشنج رخ بدهد و شوک به وجود بیاید.

روتاویروس در نوزادان