روش درمان ناباروری؛ راهکارهای متنوع باروری در شرایط مختلف

هیستروسکوپی اغلب برای ارزیابی و درمان ،ن مبتلا به ناباروری، خونریزی غیرعادی رحم یا سقط مکرر استفاده می‌شود. پزشکان ناباروری از هیستروسکوپی تشخیصی برای شناسایی ساختار غیر طبیعی رحم، فیبروم رحم، پولیپ و اسکار استفاده می‌کنند.

انتقال سلول تخم به داخل لوله‌ی رحمی (zift)

برخی از مشکلات تخمدان هم باعث ناباروری می‌شوند. روش درمان ناباروری ناشی از این مشکلات چیست؟

  • درمان ناباروری تخمدان پلی کیستیک؛ از داروهای تحریک تخمک‌گذاری برای این مشکل استفاده می‌شود.
  • درمان ناباروری تنبلی تخمدان؛ از تغییر سبک زندگی (ورزش و تغذیه سالم) و استفاده‌ن، از مواد غذایی هورمونی استفاده می‌شود.

تحریک تخمک گذاری با دارو و دارودرم،

از جمله مشکلات ناباروری ،ن که روش درمان ناباروری با توجه به آن انتخاب می‌شود به موارد زیر دقت کنید:

  • اختلالات تخمک‌گذاری؛ بعضی از ،ن در برخی از ماه‌ها تخمکی برای رسیدن به اسپرم و لقاح آزاد نمی‌کنند.
  • مشکلات سیستم تولیدمثل؛ وجود اختلال و بیماری در اندام‌هایی مانند رحم، تخمدان و لوله‌های فالوپ می‌تواند موجب ناباروری شود.
  • یائ، زودتر از موعد؛‌ مشکلات ژنتیکی، درمان سرطان یا بیماری‌های خودایمنی باعث یائ، زودهنگام ی،ی زیر سن ۴۰ می‌شوند. در نتیجه این رخداد، باروری هم مقدور نیست.
  • مصرف مواد و الکل؛ این موارد هم مانع از توانایی ،ن در باروری می‌شوند.
  • ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری التهابی لگن و موارد دیگر هم در این زمینه نقش دارد.
  • اضافه وزن؛ زن، که دچار چاقی هستند هم با احتمال بیشتری ناباروری را تجربه می‌کنند.

رفع اختلالات نعوظ و به ارگاسم‌رسیدن هم می‌تواند روی انزال اثر بگذارد. دلیل بعضی از ناباروری‌های مردانه، ریشه در کیفیت انزال منی در آنها دارد. مشکلاتی مانند ارگاسم خشک، مانع از آن می‌شوند که بعد از وقوع ارگاسم، مایع منی و اسپرم ترشح شوند.

لقاح آزمایشگاهی IVF

چنانچه پرسش و نکته‌ای جامانده در خصوص روش درمان ناباروری وجود دارد هم ما را در جریان بگذارید تا به آن موضوعات هم بپردازیم.

دلایل متنوعی برای بچه‌دارنشدن مردان هم وجود دارد. موارد زیر را مرور کنید:

  • عملکرد نامن، اسپرم‌ها؛ کیفیت و عملکرد اسپرم مثلا سرعت حرکتش می‌تواند موجبات ناباروری را فراهم کند.
  • عفونت‌های باکتریایی؛ عفونت داخل بیضه‌ها یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از دلایل ناباروری در مردان است.
  • واری،ل (varicocele)؛ این مشکل ی،ی بزرگ‌شدن رگ‌های کیسه بیضه است که روی باروری اثر منقی دارد.
  • ارگاسم خشک؛ نبود انزال در رابطه ، و بعد از رسیدن به ارگاسم هم از دلایلی است که مانع از باروری می‌شود.
  • بیضه نزول‌نکرده؛ ماندن بیضه‌های مرد در داخل شکم هم از عوامل ناباروری است.
  • اختلالات ،؛ انواع مختلفی از مشکلات ، مانند اختلال نعوظ هم از دلایل ناباروری مردان‌اند.
  • مصرف مواد و الکل؛ این مواد روی بارورشدن اثرات نامطلوب دارند.

انواع روش درمان ناباروری چیست؟

برای رفع درمان ناباروری ،ن هم روش‌های مختلفی وجود دارد که آشنایی با آنها می‌تواند در روند درمان مفید باشد. از جمله این روش‌ها به موارد زیر دقت کنید:

  • کوتر تخمدان
  • ،روسکوپی
  • هیستروسکوپی
  • فناوری کمک‌باروری
  • درمان ناباروری اندومتریوز
  • تحریک تخمک گذاری با دارو و دارودرم،
  • انتقال سلول تخم به داخل لوله‌ی رحمی (zift)
  • روش انتقال گامت به داخل لوله‌های فالوپ( gift)
  • روش تزریق درون سیتوپ،می اسپرم (icsi)
  • رحم اجاره‌ای
  • حامل بارداری
  • اهدا ، تخمک
  • درمان ناباروری ایمونولوژیک
  • درمان ناباروری اندومتریوز
  • درمان ناباروری با سلول های بنیادی
  • درمان ناباروری مشکلات تخمدان

کوتر تخمدان

،روسکوپی

در این روش درمان ناباروری از رحم زنی دیگر برای نگهداری از تخمک و اسپرم بارورشده از زوجی دیگر استفاده می‌شود. در واقع، رحم جایگاهی برای نگهداری از بچه ایجادشده از دو فرد دیگر است.

اهدا ، تخمک و فناوری تولید مثل کمک باروری

بنا به داده‌های موجود در طب سنتی، مصرف زنجبیل می‌تو،د روی ترشح هورمون تستوسترون اثر بگذارد و کیفیت حرکت اسپرم‌ها را افزایش بدهد. مصرف این ماده در رژیم غذایی روی بالارفتن شمار اسپرم‌ها هم بی‌اثر نیست.

درمان ناباروری با داروهای گیاهی

بعضی از مشکلات پروستات از جمله بروز سرطان در این بخش از بدن با مشکلات متنوعی از جمله ناباروری همراه است. ،، که دچار چنین نوعی از نازایی هستند، باید برای رفع مشکل خود به بانک اسپرم مراجعه کنند. در واقع، بانک اسپرم با نگهدای اسپرم اهداکنندگان به شکل‌گیری لقاح در زوج‌های نابارور کمک می‌کند.

درمان ناباروری اسپرم صفر

روش درمان ناباروری

وازکتومی مع،

از گذشته‌های دور، گفته می‌شده که ،یب عسل و دارچین می‌تواند روی افزایش قدرت باروری ،ن اثر بگذارد. هرچند که بسیاری از افراد به چنین چیزی باور دارند اما تحقیقات پزشکی و علمی قابل‌توجهی برای اثبات آن تاکنون ارائه نشده است.

درمان ناباروری با طب سوزنی چگونه است؟

در طی فرآیند IVF، تخمدان‌ها با داروهای باروری تزریقی تحریک می‌شوند و چندین تخمک به بلوغ می‌رسند. با آماده‌شدن تخمک‌ها، آنها را در ظرف کشت قرار می‌دهند.

لقاح با قراردادن تخمک‌ها در معرض اسپرم در ظرف کشت، یا با تزریق مستقیم اسپرم به هر تخمک بالغ پیش می‌رود. پس از لقاح، رشد طی سه تا پنج روز آینده بررسی می‌شود و سپس ۲  تا ۳ رویان از راه دهانه رحم به بدن مادر وارد می‌شوند.

هورمون‌تراپی و برطرف‌، تعداد کم اسپرم‌ها

برای درمان ناباروری باید ببینید که مشکل از کدام سوی رابطه است. گاهی ،ن و گاهی مردان و دربرخی از موارد هر دو نابارور هستند. بنابراین، شناسایی وضعیت اثرگذاری زیادی در روند انتخاب و اجرای روش‌های درم، دارد.

رشد یاخته‌هایی مشابه آنچه در دیواره رحم وجود دارد، در بیرون از این عضو از بدن ،ن، مشکل اندومتریوز را ایجاد می‌کند. برای درمان این وضعیت که می‌تواند موجبات ناباروری را هم فراهم کند از جراحی و درمان‌های هورمونی استفاده می‌شود.

درمان ناباروری با سلول های بنیادی

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C/

منابع:

گامت انتقال داخل فالوپی (GIFT) یکی از روش‌های باروری است که در آن تخمک‌ها از تخمدان‌های زن است،اج می‌شوند و همراه با اسپرم مرد در لوله فالوپ کاشته می‌شوند. بنابراین، لقاح در داخل بدن انجام می‌گیرد. این روش برخلاف IVF است که در آن تخمک با اسپرم خارج از بدن ،یب می‌شوند.

روش تزریق درون سیتوپ،می اسپرم (icsi)

برطرف‌، تعداد کم اسپرم‌ها با روش درمان ناباروری موسوم به میکرواینجکشن مقدور می‌شود. تکنیک‌های مصنوعی درمان باروری به نقطه‌ای رسیده‌اند که یک اسپرم منفرد هم امکان تزریق به تخمک را پیدا می‌کند. این روند که به تزریق اسپرم به داخل سیتوپ،م تخمك (ICSI) معروف است، راهی فوق‌العاده برای رفع مشکلات ناباروری درمیان زوج‌های مختلف است.

درمان ناباروری پروستات

روش درمان ناباروری چیست؟ پیش از هرچیز باید بگوییم که ناباروری دلایل مختلفی دارد. اگر شما هم قصد بچه‌دارشدن کرده‌اید و در این زمینه ناموفق بوده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید تا با کشف علت ریشه‌ای مشکل به نتیجه‌گیری درباره وضعیتتان برسد. این روزها دیگر نگر، زیادی بابت ناباروری وجود ندارد. بالا،ه، راهی من، برای ،وج شما از وضعیت نازایی پیدا می‌شود. گزینه‌های زیادی در دسترس هستند و متخصص ،ن و زایمان و پزشکان دیگر در این حوزه به دستاوردهای خوبی رسیده‌اند. در این مقاله هم قصد داریم که شما را با راه‌کارهای مختلف موجود در این زمینه آشنا کنیم.

درمان ناباروری در مردان و ،ن چگونه است؟

بنا به اینکه روش درمان ناباروری در زوج چیست، مدت‌زمان درمان هم متفاوت خواهد بود. برای نمونه، اگر از روش IVF استفاده شود، چرخه‌ای به جریان می‌افتد که حدود ۴ تا ۶ هفته زمان می‌برد.

بخش مهمی از مشکلات ناباروری مردان به واسطه اختلالاتی است که در عملکرد یا کیفیت اسپرم‌هایشان وجود دارد. برای رفع مشکلات مربوط به این موضوع، روش‌های درم، مختلفی وجود دارد:

برطرف‌، مشکل انزال زودرس و ناتو، جسمی

اهدای تخمک فرآیندی است که در آن  زنی بارور تخمک خود را به زن دیگری اهدا می‌کند. در نتیجه از آن تخمک برای باروری استفاده می‌شود. این بخشی از فناوری تولید مثل کمک باروری است. متخصصان با بارور، تخمک اهدایی در آزمایشگاه و قراردادن آن در شکم بیمار نابارور، مشکل نازایی را حل می‌کنند.

گاهی مشکلی ظاهری در بدن زن یا مرد وجود ندارد و اسپرم و تخمک‌ها وضعیتی مساعد دارند. در چنین شرایطی از ناباروری بدون علت، اگر تلاش‌های زوج برای باردارشدن به نتیجه نرسد، مشخص می‌شود که پای ناباروری بی‌علت به میان است. روش‌های کمکی مانند IVF در اینجا هم مطلوب واقع می‌شود.

درمان ناباروری در مردان

familydoctor.org

nhs.uk

از هورمون‌درم، هم برای تغییر تعداد اسپرم‌ها استفاده می‌شود. با مصرف داروهای هورمونی تجویزی من، هر فرد، امکان افزایش تعداد اسپرم‌ها به وجود می‌آید.

روش IUI

ناباروری ،ن

مشکلات ناباروری مردان

تحرک ضعیف اسپرم می‌تواند منجر به ناباروری مردان شود. برای رفع این مشکل از روش‌هایی نظیر لقاح داخل رحمی (IUI) استفاده می‌شود. در این روش، جمع آوری و شستن اسپرم انجام می‌گیرد و سپس سریع‌ترین اسپرم‌های متحرک را با استفاده از لوله‌ای پ،تیکی وارد رحم می‌کنند.

طب سوزنی به شکل‌های مختلف می‌تواند روش درمان ناباروری باشد. به چه روش‌هایی؟

  • با تنظیم هورمون‌های باروری
  • افزایش تعداد تخمک‌های مرغوب
  • کاهش سطح استرس و اضطراب
  •  افزایش کمیت و کیفیت اسپرم

از روش‌های مختلفی برای بازیابی اسپرم‌ها در بدن مرد استفاده می‌شود. متخصصان از جراحی و روش‌هایی مانند هورمون‌درم، برای تولید اسپرم در بدن مرد کمک می‌گیرند.

درمان ناباروری ،ن چیست؟

این روش رایج نوعی جراحی سرپایی است. جراح مجرای دفران را که لوله‌ای است در کیسه بیضه و اسپرم از آن رد می‌شود، دوباره وصل می‌کند. جراح با مشاهده مجرای دفران از طریق میکروسکوپی با قدرت بالا، انتهای این بخش را با دقت به هم می‌دوزد.

ICSI/ میکرواینجکشن

،روسکوپی روش جراحی کم‌تهاجمی است که در آن ابزاری تلسکوپ‌مانند (،راسکوپ) با دوربین سبک و کوچک به جراح اجازه می‌دهد تا آناتومی لگن را برای علل ناباروری ،ن بررسی کند. با کشف علت، درمان لازم تجویز می‌شود.

هیستروسکوپی

انتقال داخل فالوپی زیگوت (ZIFT) هم یک روش درمان ناباروری است که در آن، تخمک‌ها با استفاده از روش‌های IVF تحریک و جمع‌آوری و سپس در آزمایشگاه با اسپرم مخلوط می‌شوند.  تخمک‌های بارور شده (زیگوت‌ها) با جراحی ،روسکوپی به لوله‌های فالوپ بازگردانده می‌شوند.

روش انتقال گامت به داخل لوله‌های فالوپ( gift)

با IUI، نمونه اسپرم مستقیماً با استفاده از کاتتر وارد رحم می‌شود. با انجام این کار، اسپرم‌ها با آنتی بادی‌های اسپرم در تماس نیستند و سلول‌های سیستم ایمنی به آنها حمله نمی‌کنند. به عبارت دیگر، توانایی رسیدن به تخمک در آنها تقویت می‌شود.

درمان ناباروری اندومتریوز

برای رفع مشکلاتی که گفته شد و اختلالات مربوط به تخمک در فرایند باروری، از داروهایی برای تحریک تخمک‌گذاری استفاده می‌شود. القای تخمک‌گذاری از درمان هورمونی برای تحریک رشد و ترشح تخمک یا تخمک گذاری استفاده می‌کند.

درمان ناباروری با طب سنتی چیست؟

جهت درمان ناباروری باید سبک زندگی خود را هم تغییر بدهید و با ورزش و دوری از اضافه وزن، شانس بارداری را افزایش بدهید. مصرف برخی مواد خوراکی و ورودشان به رژیم غذایی‌تان هم در این زمینه کارساز خواهد بود. چه موادی؟

  • استفاده از روغن‌های گیاهی غیراشباع مانند روغن زیتون
  • کاهش مصرف پروتئین‌های حیو، و افزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی مانند لوبیا
  • مصرف غلات کامل و غذاهای پر از فیبر
  • استفاده از مکمل‌های مولتی‌ویتامین و اسید فولیک در صورت صلاح‌دید پزشک

برای درمان این مشکل در مردان، نیاز به معاینه شریک رابطه ، او هم وجود دارد. گاهی مشکل دوسویه است. از روش‌های درمان ناباروری برای مردان هم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برطرف ، مشکل انزال زودرس و ناتو، ،
  • لقاح آزمایشگاهی IVF
  • هورمون‌تراپی
  • روش IUI
  • وازکتومی مع،
  • ICSI/ میکرواینجکشن
  • درمان ناباروری پروستات

رفع مشکلات مربوط به اسپرم

گاهی هم بیماری‌هایی دیگر باعث ناباروری‌اند یا مشکل با یک جراحی سرپایی حل می‌شود. همه‌چیز وابسته به علت ناباروری و تجویز پزشک متخصص است. برای اینکه بتو،د با بهترین متخصصان در ارتباط قرار بگیرید، از ،ت دهی اینترنتی موجود در سایت دکتردکتر کمک بگیرید.

ناباروری مردان و ،ن

درمان ناباروری ایمونولوژیک

مشکل کاهش ذخیره تخمدان (ناباروری)  با سلول‌های بنیادی خود بیمار  مقدور است. هیچ عارضه و خطری هم به میان نیست. در صورت کاهش ذخیره تخمدان، سلول‌های بنیادی خود فرد ذخیره تخمدان را با ت،یر سلول‌های سالم تخمدان پر می‌کنند.

درمان ناباروری ناشی از مشکلات تخمدان

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

طب سنتی بر این باور است که برخی از گیاهان دارویی قدرت درمان ناباروری مردان و ،ن را دارا هستند. برای مثال، انواعی از توت، دارچین و گیاه، از خطه چین در این زمینه مطرح هستند اما از نظر علمی، هیچ‌یک از این ادعاها اثبات نشده‌اند.

درمان ناباروری با پیاز درم،

از مشکلات ،ن و مردان در زمینه باروری باید به مواردی جداگانه برای هریک اشاره کنیم.

مشکلات ناباروری ،ن

درمان های ناباروری

درمان نازایی چقدر طول می‌کشد؟

این روش که پیش‌تر در بخش روش درمان ناباروری مردان شرح داده شد هم از راه‌کارهای بسیار اثرگذار در مسیر رفع نازایی زوج‌ها است و اثرگذاری خوبی دارد.

رحم اجاره‌ای

ناباروری می‌تواند ریشه در مشکلاتی داشته باشد که مردان یا ،ن دارند. اگر زوجی در طی یک سال، برای بچه‌دارشدن تلاش کنند و نتیجه‌ای حاصل نشود، زنگ خطر به صدا درمی‌آید. این روند خبر از وجود مشکلی در سیستم باروری یکی از این دو نفر می‌دهد.

روش‌های درم، به طور کلی به چند دسته زیر ت،یم می‌شوند:

  • دارودرم،
  • عمل‌های جراحی
  • لقاح کمکی از جمله تلقیح داخل رحمی (IUI) و لقاح آزمایشگاهی (IVF)

درمان ناباروری ثانویه

موادی مانند پیاز و سیر می‌توانند به افزایش سطح آنتی ا،یدان گلوتاتیون (antioxidant glutathione) در بدن کمک کنند. این روند برای باروری مردان و ،ن مهم و مثبت است.

درمان ناباروری با عسل و دارچین

درمان نازایی ثانویه چگونه است؟ این نوع از نازایی به حالتی گفته می‌شود که زوج‌ها پیش‌تر تجربه باروری و بارداری داشته‌اند و برای دومین فرزند، دچار مشکل هستند و ناتو،‌هایی در این زمینه پیدا کرده‌اند. برای رفع این مشکل هم باید از لقاح آزمایشگاهی و راه‌کارهایی استفاده شود که به تحریک تخمک‌گذاری کمک می‌کنند.

درمان ناباروری بدون علت

تجویزات طب سنتی برای درمان مشکلات مختلف آنچنان قابل‌اعتماد نیستند. روش درمان ناباروری باید علمی باشد. دانشمندان و تحقیقات علمی درباره بیشتر توصیه‌های طب گیاهی و سنتی نظر و ایده‌ای ندارند. بااین‌حال، مرور چند روش درمان ناباروری در طب سنتی در اینجا ضرری ندارد.

  • درمان ناباروری با زنجبیل
  • درمان ناباروری با داروهای گیاهی
  • درمان ناباروری با عسل و دارچین

درمان ناباروری با زنجبیل

برای استفاده از چنین روش‌هایی باید تحقیقات زیادی در خصوص طب سوزنی و عوارض آن انجام بدهید و از مشورت با متخصصان خبره غافل نشوید.

برای درمان ناباروری چه بخوریم؟