زایمان طبیعی و تمام نکاتی که باید درباره‌اش بدانید

mamanatural.com

bellybelly.com.au

با استفاده از عمودی‌، بدن در طول زایمان طبیعی، اثر جاذبه روی جسم به ،وج راحت‌تر بچه از رحم کمک می‌کند. قرارگرفتن ، بالاتر از زانوها راهی برای تسهیل زایمان است. روش‌ها و موقعیت‌های متنوعی وجود دارند که به واسطه آنها، بدن در حالت عمودی قرار می‌گیرد و ،وج بچه از واژن ساده‌تر می‌شود.

توصیه‌ها برای زایمان طبیعی راحت چیست؟

۳ هفته پس از زایمان می‌تو،د دوباره حامله شوید؛ حتی اگر مشغول به شیردهی هستید و هنوز ،تان دوباره شروع نشده هم این امکان وجود دارد. با این وجود، حواستان به روش‌های پیشگیری باشد.

تکنیک‌های متنوعی برای ریل،یشن یا همان آرام‌سازی وجود دارد. در بعضی از آنها از موسیقی هم کمک گرفته می‌شود. این روش‌ها با تسکین دردها موجب زایمان راحت‌تر می‌شوند.

هیپنوتیزم

از هیچ‌چیز نترسید. شما نخستین زنی نیستید که زایمان طبیعی را تجربه می‌کند. سالیان طول، است که این روش، بهترین راه برای به دنیاآوردن نوزادان بوده و هست. تعداد پرشماری از ،ن از عهده آن برآمده‌اند و شما هم یکی از آنها خواهید بود. با رشد امکانات و علم پزشکی هم نباید نگران چیزی باشید.

یکی دیگر از روش‌ها برای رهایی از دردهای زایمان طبیعی، استفاده از وسیله TENS یا تحریک الکتریکی عصب از راه پوست است. از این وسیله در ابتدای زایمان استفاده می‌شود و مانع از رفتن سیگنال‌های درد به سمت مغز می‌شود.

زایمان طبیعی در آب

دست‌کم ۶ هفته پس از زایمان باید برای برقراری رابطه ، صبر کنید. لازم است که به بدنتان فرصتی برای بهبودی کامل و رسیدن به آرامش بدهید. با مراجعه به پزشک و بعد از بررسی و معاینه واژن می‌تو،د از بهبودی و مطلوب‌بودن اوضاع مطمئن شوید.

زایمان واژینال

زایمان طبیعی بدون درد چگونه است؟

بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز زایمان به افراد اجازه می‌دهند که در مراحل نخست زایمان دوش بگیرند یا حمام کنند. حمام آب گرم به کاهش انقباضات و درد کمر کمک شای، می‌کند.

زایمان واژینال

زایمان

توصیه‌های مختلفی برای تسهیل زایمان طبیعی وجود دارد. از جمله آنها به موارد زیر نگاهی داشته باشید:

  • نوشیدن آب کافی و هیدراته نگه‌داشتن بدن (پرآب)
  • ورزش‌، مداوم
  • خواب کافی
  • پر، از استرس

مادر، که دچار بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، دیابت یا تیروئید هستند، بهتر است از روش‌های دیگر زایمان استفاده کنند. اگر به یکی از این شرایط یا بیماری‌های دیگر دچار هستید، باید درباره انتخاب روش زایمان با پزشکتان مشورت کنید.

موقعیت نامن، بچه

از زایمان طبیعی نترسید. باید بد،د که عوارض این نوع زایمان از موارد دیگر بسیار کمتر است و بیشتر ،ن در سراسر دنیا از همین روش استفاده می‌کنند. اگر درباره این موضوع به‌ اندازه کافی بد،د و اطلاعات خود را بالا ببرید، ترس‌ها و نگر،‌هایتان به طور قابل ملاحظه‌ای کم می‌شوند.

انقباضات بسیار شدید رحم باعث بروز دردهای زیادی می‌شود. درد پیش از زایمان در نواحی و بخش‌های مختلفی از بد از جمله شکم، کمر و کشاله ران به وجود می‌آید. بعضی از ،ن پیش از زایمان طبیعی درد در ران‌ها و پهلو را هم تجربه می‌کنند.

برای مشورت با پزشکان و قرارگرفتن تحت نظر آنها باید به متخصصان ،ن و زایمان مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت وقت ملاقات با این پزشکان، استفاده از سیستم ،ت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر است.

پس از زایمان طبیعی، بدن مادر از بافت‌ها و خونی که در رحم بود، رها می‌شود. به این ترشحات واژن لوچیا (lochia) می‌گویند. این ترشحات در روزهای نخست پس از زایمان، شدید هستند و رنگ قرمز تیره دارند و می‌توانند حاوی ،ه‌هایی باشند. به‌مرور از حجم و تیرگی رنگشان کم می‌شود. امکان ادامه ترشح این‌‌چنینی تا چند هفته یا حتی ماه بعد از زایمان طبیعی هم وجود دارد.

چقدر بعد از زایمان طبیعی می‌توان باردار شد؟

استفاده از رایحه‌های طبیعی خوشایند یا ماساژ بدن با روغن‌های معطر هم راهی برای کم‌، از دردهای زایمان است. تمام بیمارستان‌ها از این روش استفاده نمی‌کنند یا اجازه انجامش را نمی‌دهند. ضمن اینکه شواهد کافی برای اثبات کارایی این روش هم وجود ندارد.

طب سوزنی

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما ، راهی برای آزاد، بدن از تنش و انقباض است. در دوران حاملگی هم می‌تو،د رابطه ، را تجربه کنید. ببینید که کدام موقعیت برقراری رابطه برایتان راحت‌تر است و سعی کنید که با رسیدن به ارگاسم، از فشارهای وارد بر بدن خود کم کنید.

تنفس صحیح را تمرین کنید

my.clevelandclinic.org

با این روش، بخش پایین‌تنه بدن را بی‌حس می‌کنند. لازم است که در دوران بارداری با پزشک معالج خود درباره رسیدن به بهترین شیوه زایمان به نتیجه برسید.

فواید زایمان طبیعی چیست؟

حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا این دارو اثر کند. با وجود چنین نوعی از زایمان طبیعی، نیاز به انجام عمل جراحی سزارین کم می‌شود.

زایمان فیزیولوژیک

apollocradle.com

زایمان طبیعی

چه زم، زایمان طبیعی اتفاق می‌افتد؟

بعد از بازشدن دهانه رحم به‌ اندازه ۱۰سانتی‌متر، فرایند زایمان می‌تواند از ۲ تا ۴ ساعت طول بکشد. اما بازشدن دهانه رحم در طی چه مدت زم، به ۱۰ سانتی‌متر می‌رسد؟ دهانه رحم در هر ساعت، تقریباً ۱ سانتی‌متر باز می‌شود. بنا به شرایط هر فرد، این مقدار می‌تواند زودتر یا دیرتر باز شود.

زایمان طبیعی از رایج‌ترین روش‌های به دنیاآوردن بچه در دنیا است اما بعضی از افراد به دلایل زیر نمی‌توانند از این راه‌کار استفاده کنند:

  • اضطراب و ترس زیاد دارند.
  • در معرض خطری جدی هستند.
  • موقعیت قرارگیری بچه نامن، است.
  • تحمل درد مادر ضعیف است.
  • اندازه بچه و لگن من، این کار نیست.

اضطراب و ترس

استفاده از تمرینات و روش‌های فیزیوتراپی در دوران بارداری می‌تواند به کاهش فشار و تنش موجود در بدن کمک کند. ضمن اینکه بدن مادر را قوی‌تر می‌کند و باعث می‌شود که آمادگی جسم، بیشتری داشته باشد.

زایمان فیزیولوژیک نوعی از زایمان طبیعی است که بنا به ظرفیت درونی بدن مادر انجام می‌شود و به هیچ فرایند مداخله‌گرایانه‌ای برای زایمان نیاز ندارد. این شیوه از زایمان می‌تواند حالت سلامت و من،ی داشته باشد.

عوارض زایمان طبیعی چیست؟

ماساژدادن زن بارداری که در شرف زایمان طبیعی است هم راهی برای کاهش دردها خواهد بود. استفاده از کیسه حرارتی آب گرم هم به ترشح مواد مسکن طبیعی بدن مانند اندورفین (endorphins) کمک می‌کند.

وسیله TENS

breatheptw.com

زایمان طبیعی معمولاً بین هفته ۳۷ام تا ۴۲ام بارداری رخ می‌دهد. تعداد زایمان‌هایی که به این روش در سراسر دنیا اتفاق می‌افتند از روش‌های دیگر بسیار پرشمارتر هستند. ۸۰درصد زایمان‌ها در جهان هم به همین شیوه انجام می‌شود. انواع زایمان وجود دارد اما روش طبیعی محبوب‌تر و رایج‌تر است.

انواع زایمان طبیعی چیست؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

زایمان به روش طبیعی می‌تواند با درد زیادی همراه باشد. روش‌های مختلفی برای کاهش درد این فرایند به مادران توصیه می‌شود. برای مثال از روش بی‌حسی اپیدورال و بی‌حسی ستون فقرات برای کم‌، درد زایمان استفاده می‌شود.

آ،ین مرحله زایمان هم زایمان جفت است. زایمان جفت با ،وج بچه از رحم شروع می‌شود. در این بخش از کار، پزشکان از مادر می‌خواهند که زور بیشتری به ناحیه واژن وارد کند. این مرحله چند دقیقه پس از ،وج نوزاد از رحم شروع می‌شود و حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. شرایط بدنی هر، و موضوعاتی مانند قرارگیری نوزاد یا بی‌حسی روی زمان و میزان درد در این بخش از زایمان اثرگذار هستند.

زایمان طبیعی چقدر طول می‌کشد؟

ترس از زایمان طبیعی

مراقبت‌های بعد از زایمان طبیعی چیست؟

با ،ب اطلاعات کافی درباره روند زایمان و مشورت‌گرفتن از پزشک درباره مسیری که پیش رویتان است از ترس‌ها و اضطراب‌هایتان هم کم می‌شود.

بدنتان را بشناسید و کنترلش را در دست بگیرید. با این کار می‌تو،د در مدیریت درد و پیش‌برد زایمان بهتر عمل کنید. یکی از اقداماتی که در این راستا به شما کمک می‌کند، تمرینات یوگا است. یوگاه راهی برای شناخت بهتر روح و جسم است. تمرین‌های تنفسی موجود در آن، به بالابرن تمرکزتان و ایجاد ارتباطی میان جسم و فکر کمک می‌کند.

رابطه ، داشته باشید

خود را به کشیدن نفس‌های عمیق پرتعداد در طول روز عادت بدهید. اگر دقت کرده باشید، در زمان استرس و اضطراب، تنفس سطحی و کوتاه‌کوتاه می‌شود. برای کنترل استرس و ایجاد آرامش بیشتر، روی تنفس آرام و عمیق تمرکز داشته باشید. در موقعیت‌های ناخوشایند، نفس عمیق باعث می‌شود که ا،یژن بیشتری به مغز منتقل شود و فکرتان بهتر کار کند.

استراحت زیادی داشته باشید

اگر نمی‌خواهید که به این زودی، پس از زایمانتان دوباره باردار شوید، لازم است که به روش‌های جلوگیری از حاملگی در رابطه ، دقت ویژه‌ای داشته باشید.

چه‌مدت پس از زایمان می‌تو،د رابطه ، داشته باشید؟

شرایط هر فرد با دیگری متفاوت است. بنا به اینکه وضعیت قرارگرفتن نوزاد، شرایط روحی و جسمی مادر چگونه است، پزشکان درباره نوع زایمان تصمیم‌گیری می‌کنند. زایمان طبیعی مزایای زیادی دارد و رایج‌ترین شکل به دنیاآوردن بچه در تمام دنیا است.

نخستین مرحله از زایمان طبیعی با انقباض‌های رحم شروع می‌شود. این مرحله با بازشدن ۱۰سانتی‌متری دهانه رحم همراه است. این بخش از زایمان به سه دسته ت،یم‌ می‌شود؛ زایمان زودرس، فعال و انتقالی.

تولد

آستانه تحمل درد در بعضی از افراد پایین است. زایمان طبیعی هم مسیر پرچالشی است که با درد و فشار زیادی همراه می‌شود. ،، که نمی‌توانند از تحمل درد بسیار آن برآیند، نباید زایمان طبیعی را تجربه کنند.

اندازه لگن و نوزاد

زایمان به روش طبیعی

زایمان طبیعی رایج‌ترین روش به دنیاآوردن بچه در دنیا است

هر زایمان طبیعی به ۳ مرحله اصلی ت،یم می‌شود. چه مراحلی؟

برای کم‌، از دردهای کمر پیش از زایمان، پزشکان آب استریل را زیر پوست این ناحیه از بدن تزریق می‌کنند. این روش از سوی تمام پزشکان و بیمارستان‌ها توصیه نمی‌شود اما گاهی اثربخشی مثبت دارد.

مراقبت از خود بعد از زایمان طبیعی بسیار مهم است. به توصیه‌های زیر در این زمینه توجه کنید:

برای نوزاد

شاید فکر کنید که این توصیه و راه‌کار آنچنان مهم و جدی نیست اما اشتباه نکنید چون اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارد. تکنیک‌های کشیدن نفس عمیق هم به تمرکز مغز روی رهایی از درد کمک می‌کند و هم راهی است برای خلاص‌شدن ماهیچه‌ها از درد فراوان.

ماساژ

احساسی که ایجاد می‌شود، شبیه نیاز شدید به دفع است. برای ،، که از بی‌حسی اپیدوریال استفاده می‌کنند، حضور پزشکی که فرایند را تسهیل می‌کند، بسیار ضروری است. مرحله تولد از چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد. برای ،، که پیش‌تر تجربه زایمان طبیعی داشته‌اند، این مرحله ساده‌تر پیش می‌رود.

زایمان جفت

زایمان‌، به طور طبیعی و بدون درد ممکن است؟ بله، از نوعی بیهوشی موضعی در روند زایمان طبیعی استفاده می‌شود که درد این فرایند را کم می‌کند. با روش بی‌حسی اپیدورال (Epidural)، ماده بیهوشی به ناحیه کمر مادر تزریق می‌شود.

در ادامه به روش‌ها و راه‌کارهای دیگر موجود در زایمان طبیعی هم نگاهی خواهیم داشت.

وسایل فیزیوتراپی و تسهیل بارداری

مرحله تولد هم زم، شروع می‌شود که دهانه رحم ۱۰ سانتی‌متر باز شده و پایان این بخش از زایمان هم با ،وج نوزاد از رحم همراه است. در این مرحله، انقباض‌های رحم شدید می‌شود و مادر باید تلاش برای زورزدن در ناحیه ،وج بچه را بیشتر کند.

پیش از شروع دوباره فعالیت ، به روش‌های من، پیشگیری هم فکر کنید و با مشورت پزشک به گزینه من،ی در این زمینه برسید. یادتان باشد، فقط به خاطر اینکه تازه زایمان کرده‌اید و ، نمی‌شوید، احتمال بارداری‌تان از بین نمی‌رود. شما می‌تو،د با برقراری رابطه ،، دوباره حامله شوید. به این موضوع در رابطه ، پس از زایمان دقت کنید.

قرارگرفتن در آستانه زمان زایمان با بروز نشانه‌ها و علامت‌هایی همراه است. از جمله این علائم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انقباضات رحم
  • درد کمر و شکم
  • پاره‌شدن کیسه آب
  • خون‌ریزی از واژن

مراحل زایمان طبیعی چیست؟

theeverymom.com

اگر موقعیت بچه در رحم طوری باشد که ابتدا پاها یا نواحی بدنش به‌جز سر از دهانه رحم خارج می‌شوند، بهتر است که دور زایمان طبیعی خط کشیده شود.

تحمل درد ضعیف

ncbi.nlm.nih.gov

برای ،، که نخستین بار است، این نوع زایمان را تجربه می‌کنند، فرایند زایمان می‌تواند از ۱۲ تا ۱۸ ساعت طول بکشد. ،، که پیش‌تر زایمان طبیعی داشته‌اند، مدت‌زمان کمتری برای به دنیاآوردن بچه نیاز دارند. همه‌چیز به شرایط مادر و بچه وابسته است. بعضی سریع‌تر زایمان می‌کنند و برخی ساعت‌های متمادی (بیشتر از ۱۰ ساعت) درگیر این فرایند هستند.

زایمان طبیعی چقدر درد دارد؟

با این حال، باید بد،د که گاهی بعضی از افراد باید به سراغ انتخاب زایمان به روش سزارین بروند. هر مورد با دیگری متفاوت است. در شرایط عادی و زم، که همه‌چیز مطلوب است، زایمان به شیوه طبیعی بیشتر توصیه می‌شود.

بعد از زایمان در بدن مادر چه اتفاقی می‌افتد؟

باید قبول کنید که زایمان طبیعی با درد همراه است اما وجود درد و چالش‌های آن به این م،ا نیست که تحملش از طاقتتان خارج است. به‌جای فکر، به درد، انرژی و تمرکزتان را معطوف به پیش‌برد فرایند در مسیر درستی کنید که منجر به ملاقاتتان با نوزاد می‌شود. بیشتر ،ن با درد زیادی در این مسیر روبه‌رو هستند و از پس تحمل آن هم برمی‌آیند.

با خودتان ارتباط برقرار کنید

دوش‌گرفتن یا حمام با آب گرم، پیش از زایمان با زایمان در آب متفاوت است. مورد دوم نیاز به تج،ات حرفه‌ای و متخصص، دارد که این کار را به‌خوبی می‌دانند.

بعضی از ،ن لگن کوچکی دارند اما وزن و اندازه بچه موجود در رحمشان بزرگ است. این دسته از افراد به‌سختی می‌توانند از پس زایمان طبیعی برآیند و بهتر است که روش‌های دیگر را امتحان کنند.

زایمان طبیعی در آب

کمک‌گرفتن از پشتیبان

از ا،ید نیتروژن هم برای کاهش و تسکین دردهای زایمان طبیعی استفاده می‌شود. استنشاق این گاز می‌تواند حس درد و اضطراب موجود در بدن را کم کند. ،یب ا،ید نیتروژن با افزایش موادی مانند اندورفین (endorphins)، دوپامین (dopamine) و مواد افیونی‌مانند در بدن باعث راحت‌ترشدن آن می‌شود و از ترشح کورتیزول (cortisol) هم جلوگیری می‌کند.

برای کاهش درد در زایمان طبیعی می‌تو،د از روش‌ها و راه‌کارهای مختلفی کمک بگیرید. چه روش‌هایی؟

  • فعال‌ماندن
  • تمرینات تنفسی
  • ماساژ
  • وسیله TENS
  • زایمان طبیعی در آب
  • کمک‌گرفتن از پشتیبان
  • ریل،یشن
  • هیپنوتیزم
  • رایحه‌درم،
  • طب سوزنی
  • تزریق آب استریل

فعال‌ماندن

بچه‌دارشدن چالش مهمی در زندگی است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این فرایند هم تصمیم‌گیری درباره شیوه زایمان است. زایمان طبیعی به روشی گفته می‌شود که در آن، نوزاد از راه واژن و به‌طور طبیعی به دنیا می‌آید. این سبک از زایمان از پرطرفدارترین و رایج‌ترین شیوه‌ها برای به دنیاآوردن بچه است. مزایای این روش برای مادر و فرزند زیاد است و خطرات کمتری هم نسبت به روش سزارین دارد. البته چیزهای زیادی درباره این سبک از زایمان وجود دارد که باید با آنها آشنا شوید. در ادامه برایتان از تمام نکات لازم درباره این موضوع خواهیم گفت. یادتان باشد که هرگونه مشورت در این زمینه باید با متخصص ،ن در تهران یا دیگر شهرها صورت بگیرد.

زایمان طبیعی چیست ؟

با به دنیاآوردن نوزاد، مراقبت و نیاز به توجه به مادر کم نمی‌شود. باید با نکات مراقبتی مادر و نوزاد در این زمینه آشنا باشید تا روند سرپاشدن مادر و رشد بچه به خوبی پیش برود.

برای مادر

پس از زایمان طبیعی باید منتظر بروز تغییراتی در بدنتان باشید. از جمله این تغییرات به موارد زیر اشاره می‌شود:

  • شکم حالت نرم و آویزان پیدا می‌کند. شکم بعضی از ،ن سریع‌تر از دیگران به حالت عادی درمی‌آید. بعضی‌ها هم زمان زیادتر و اقداماتی مانند ورزش را برای برگشتن به حالت طبیعی نیازمند هستند.
  • فشاری که در طول زایمان به بدن وارد شده، باعث می‌شود که درد و ناراحتی در ناحیه ماهیچه‌ها و مفاصل به وجود بیاید.
  • حتی اگر شیردهی انجام نشود هم ،‌ها کمی آزرده خواهند بود.
  • مشکلات دیگری مانند یبوست یا درد پرینه هم بعید نیست.

ترشحات بعد از زایمان طبیعی

در نگهداری از نوزاد باید حواستان را حسابی جمع کنید. بهتر است که در روزهای نخستِ پس از زایمان از کمک دیگران استفاده کنید. حواستان باشد که:

  • نوزاد را با پوشاندن ۱ تا ۲ لایه لباس بیشتر نسبت به بزرگسالان گرم نگه دارید.
  • به نظافت نوزاد اهمیت بدهید و مراقب بند ناف باشید.
  • فقط به نوزاد، شیر مادر بدهید.
  • نوزاد را به پشت یا پهلو بخواب،د.
  • بهتر است که نوزاد را در معرض نور خورشید قرار ندهید.
  • نگذارید که نوزاد در محیطی پر از دود بماند.

چه افرادی نباید زایمان طبیعی انجام دهند؟

بدن باید در آرامش باشد تا از پس فرایند چالش‌برانگیز زایمان طبیعی برآید. با استراحت کافی هم جسم و هم روحتان از خستگی‌ها دور می‌شود. لازم نیست که فعالیت‌های مختلف و وظایف گوناگونی را به‌عهده بگیرید. به بدنتان زمان بدهید و بگذارید که از خستگی و تنش دور بماند.

نترسید و بد،د که از پس کار برمی‌آیید

توصیه‌هایی درباره استفاده از روش‌های هیپنوتیزم برای کاهش دردهای زایمان طبیعی وجود دارد اما شواهد علمی کافی، آنها را اثبات نکرده است. در واقع، شاید این روش هم بتواند به کاهش استرس و اضطراب و البته درد زایمان کمک کند. با این حال، نیاز به اثبات علمی بیشتر وجود دارد.

رایحه‌درم،

کش‌آمدن واژن و کانال تولد در طول زایمان هم می‌تواند دردهای شدیدی به وجود بیاورد. بسیاری از ،ن فشار شدیدی روی مثانه و روده‌هایشان احساس می‌کنند.

چطور درد زایمان طبیعی را کم کنیم ؟

pregnancybirthbaby.org.au

امکان دارد که طب سوزنی هم راهی برای کاهش دردهای زایمان طبیعی باشد. هنوز از عوارض انجام آن خبری نیست. اگر عزمتان را برای انجام چنین روشی جزم کرده‌اید، حتما باید به فردی متخصص و حرفه‌ای مراجعه کنید و پیش از عملی‌، آن، درباره‌اش خوب تحقیق کنید.

تزریق آب استریل

mayoclinic.org

حرکت و فعال‌ماندن یکی از بهترین راه‌ها برای کم‌، از درد زایمان طبیعی است. تحرک و تکان‌خوردن لگن به کم‌شدن دردهای انقباضی رحم کمک می‌کند. حالت عمودی‌دادن به بدن هم می‌تواند از راه جاذبه به ،وج بچه کمک کند.

تمرینات تنفسی

بعد از زایمان طبیعی، امکان بروز عوارضی عاطفی یا جسم، وجود دارد. از جمله آنها باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یبوست
  • پف‌، و تورم سینه‌ها
  • نوسانات خلق‌وخو
  • درد و زخم در واژن
  • خونریزی واژنی
  • هموروئید یا بواسیر
  • دردهای انقباضی
  • ترشح لوچیا (نوعی ترشح واژنی)
  • سردرد، گُرگرفتگی یا تعریق ناشی از نوسانات هورمونی

whattoexpect.com

nhsinform.scot

درباره زایمان طبیعی، پرسش یا نکته‌ای مبهم در ذهنتان باقی مانده است؟ از ما بپرسید تا کمکتان کنیم.

زایمان واژنی

زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

my.clevelandclinic.org

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%B7%D8%A8%DB%8C%D8%B9%DB%8C/

در روزهای مانده به زایمان و در آستانه انجامش باید با اقداماتی آشنا باشید. چه اقداماتی؟

  • درد را بپذیرید
  • با خودتان ارتباط برقرار کنید
  • رابطه ، داشته باشید
  • تنفس صحیح را تمرین کنید
  • استراحت زیادی داشته باشید
  • نترسید و بد،د که از پس کار برمی‌آیید

درد را بپذیرید

زایمان‌، به روش طبیعی مزایای زیادی برای مادر و بچه به همراه می‌آورد. برای مثال:

  • دوران بهبود و بازیابی از زایمان سریع‌تر پیش می‌رود.
  • تولید شیر در بدن مادر، پس از آن زودتر شروع می‌شود.
  • در بارداری‌های بعدی، فرایند راحت‌تر و بی‌مشکل‌تر پیش می‌رود.
  • امکان بروز مشکلات تنفسی برای بچه هم در روش طبیعی کمتر است.
  • سیستم ایمنی بچه قوی‌تر و بی‌مشکل‌تر خواهد بود.
  • امکان شیردهی به نوزاد از راه ، و به‌ طور طبیعی هم بیشتر می‌شود.

دردهای پیش از زایمان طبیعی چگونه است؟

در واقع، با ترشح هورمون‌ها و مواد شادی‌بخش در بدن از فشار، اضطراب و استرس زایمان می‌کاهد. استفاده از این گاز با عوارضی مانند سرخوشی، سردرد یا خستگی هم همراه است.

زایمان طبیعی ایستاده

زم، که مادر دارای آمادگی جسمی من،ی است، اعتمادب به نفس بیشتری هم پیدا می‌کند و راحت‌تر وارد چالش زایمان طبیعی می‌شود.

زایمان با تنفس گازهای مخصوص

بعضی از ،ن ترس و اضطراب بسیار زیادی از زایمان طبیعی دارند. اگر این موضوع به‌شدت اعصاب فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، بهتر است که به‌جای زایمان طبیعی به روش‌های دیگر فکر کند.

قرارداشتن در معرض خطر

منابع:

زایمان به روش طبیعی دارای انواع مختلفی است:

  • زایمان خودجوش (Spontaneous)؛ در این روش، بچه به طور طبیعی و بدون کمک هیچ دارویی از راه کانال تولد و واژن به دنیا می‌آید.
  • زایمان با القا (labor induction)؛ در این روش از زایمان طبیعی از داروها یا راه‌کارهایی برای تسهیل ،وج بچه از واژن استفاده می‌شود.
  • زایمان کمکی (Assisted ،inal delivery)؛ با القای زایمان هم از دستگاه‌هایی مانند فورسپس (forceps) یا وکیوم کمک گرفته می‌شود. دو روش دیگر هم می‌توانند با کمک ابزارهای این روش پیش بروند. در واقع، در زایمان کمکی از ابزارهایی برای بیرون‌آورد نوزاد استفاده می‌شود.

علائم شروع زایمان طبیعی چیست؟

حضور فردی حمایت‌گر مانند همسر، مادر، خواهر یا یک دوست می‌تواند به تسهیل زایمان طبیعی کمک کند. اگر این همراهان با شیوه‌های ماساژدهی درست و مواردی از این دست هم آشنا باشند، به راحت‌ترگذشتن زایمان کمک می‌کنند.

ریل،یشن

با ،وج نوزاد از واژن مادر، زایمان طبیعی یا واژینال رخ می‌دهد. این روش رایج زایمان، با انقباض رحم و بازشدن دهانه آن برای ،وج بچه از واژن همراه است. متخصصان ،ن معمولاً این روش را به روش‌های دیگر ارجح می‌دانند چون خطرات کمتری برای مادر و نوزاد به همراه دارد.

بعضی از ،ن، بعد از زایمان طبیعی دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند. تغییرات هورمونی باعث بروز احساساتی مانند غم می‌شود. این احساسات چند هفته بعد از زایمان هم با مادر همراه‌اند. اگر مدت آنها طول، شود، نیاز به پیگیری جدی به وجود می‌آید.

اقدام‌های قبل از زایمان چیست؟

Urgencias de desatascos ascó 24 horas. Say. Link.