زردی نوزاد چقدر طول میکشد و از کجا بفهمیم که خوب شده است؟

گاهی اوقات، دلایل دیگری هم باعث بروز زردی می‌شوند. برای مثال:

  • خونریزی داخلی
  • عفونتی در خون نوزاد
  • عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی مختلف
  • ناسازگاری میان خون مادر و نوزاد
  • عملکرد نامن، کبد
  • کمبود یک آنزیم
  • وجود ناهنجاری در گلبول‌های قرمز و تجزیه زودهنگام آنها
  • آترزی صفراوی (Biliary atresia)، وضعیتی که در آن مجاری صفراوی نوزاد مسدود یا زخمی شده است.

یادتان باشد که اگرچه، زردی نوزاد زیاد مشکل مهمی نیست و رواج زیادی دارد اما همیشه باید با دقت به آن توجه کنید. برای بررسی وضعیت نوزاد به متخصصان خبره اطفال مراجعه داشته باشید و این موضوع را دست‌کم نگیرید.

برای دریافت ،ت ملاقات با پزشکان هم می‌تو،د از سیستم ،ت دهی اینترنتی سایت دکتردکتر استفاده کنید. این راه، خیلی سریع و ساده می‌تواند شما را به پزشک موردنظرتان مرتبط کند.

اگر درباره اینکه زردی نوزاد چقدر طول میکشد و چطور درمان می‌شود، سوال و نکته‌ای مبهم در ذهن دارید، حتما ما را در جریان بگذارید تا به رسیدن به پاسخ کمکتان کنیم.

میزان تولید این ماده و تجزیه گلبول‌های قرمز در روزهای نخست بیشتر از همیشه است. به طور طبیعی، کبد بیلی‌روبین را تصفیه می‌کند و از خون به مجاری روده انتقال می‌دهد.

در مواردی که زردی شدید است، نیاز به استفاده از روش‌های درم، به وجود می‌آید. نوردرم، (P،totherapy) راهی رایج و بسیار موثر در درمان زردی یا یرقان است. نور باعث تجزیه بیلی‌روبین موجود در بدن نوزاد می‌شود.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

نوزاد، که شیر مادر مصرف می‌کنند، بیشتر از ۲ تا ۳ هفته درگیر این وضعیت خواهند بود. اگر زردی بیشتر از ۳ هفته طول بکشد، نیاز به مراجعه به پزشک و بررسی این وضعیت به طور جدی‌تر پیش می‌آید. 

برای اینکه بد،د زردی نوزاد چقدر طول میکشد باید با دلیل آن آشنا شوید. متخصصان با انجام آزمایش‌ها و بررسی موقعیت هر نوزاد به نتیجه‌گیری نهایی در این زمینه می‌رسند. 

بیماری زردی نوزاد چقدر طول میکشد؟

زردی معمولاً نگران‌کننده نیست و با بررسی و مراقبت‌های لازم بهبود پیدا می‌کند. بااین‌حال، در برخی از مواقع هم سطح بالای بیلی‌روبین خون می‌تواند آسیب‌های مغزی به وجود بیاورد. 

منابع:

مدت زردی نوزاد

از کجا بفهمیم زردی نوزاد خوب شده است؟

در این روش، خون مخدوش را با خونی سالم جایگزین می‌کنند و شمار گلبول‌های قرمز را بالا می‌برند و سطح بیلی‌روبین هم پایین می‌آید. چنانچه دلیل ابتلای زردی نوزاد، بیماری دیگری باشد هم نیاز به درمان آن برای رفع زردی به وجود می‌آید.

آزمایش‌ خون و استفاده از بیلی‌روبین‌سنج برای اندازه‌گیری سطح این ماده در بدن نوزاد هم راهی برای اطمینان‌ پیدا، درباره بهبود یافتن او از زردی است. در واقع، با اندازه‌گیری سطح بیلی‌روبین می‌تو،د متوجه اندازه آن در خون شوید.

دلایل مختلفی باعث تداوم زردی در نوزادان می‌شوند. زردی در نوزاد چقدر طول میکشد و ادامه دارد؟ معمولا ۲ هفته. پیش‌تر هم درباره این موضوع صحبت کردیم اما فراموش نکنید که ادامه‌داشتن این وضعیت نیاز به پیگیری دارد چون احتمالا پای مشکلات جدی دیگری به میان است. از جمله دلایل ادامه‌داربودن زردی نوزاد باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • وجود عفونت ویروسی یا باکتریایی در بدن نوزاد
  • بروز مشکلاتی در کبد نوزاد
  • اختلال و مشکل در دستگاه صفراوی 
  • وجود مشکلاتی در سیستم سوخت‌وساز بدن نوزاد
  • مشکلات و اختلالات ژنتیکی

بهترین روش‌های درمان و کم ، زردی یا یرقان نوزاد چیست؟

mayoclinic

زردی خفیف و نه‌چندان جدی معمولا بدون نیاز به درم، خاص بهبود پیدا می‌کند. در واقع، بعد از تکامل کبد، مشکل خودبه‌خود حل می‌شود. شیردادن مرتب به نوزاد (دست‌کم ۸ بار در طول روز) به او در دفع بیلی‌روبین کمک می‌کند. اگر بد،د که زردی نوزاد چقدر طول میکشد و ادامه دارد، به راحتی می‌تو،د علائم او را زیر نظر بگیرید.

healthline

وقتی چشم‌ها و پوست نوزاد زرد می‌شود، همه نگران می‌شوند و به دنبال راه‌کار و درمان می‌گردند. دلشوره زیادی بابت این وضعیت به وجود می‌آید و نیاز به بررسی و درمان اوضاع هم پررنگ می‌شود. اگر بچه شما هم دچار این وضعیت است، حتما دوست دارید بد،د که زردی نوزاد چقدر طول میکشد و چطور به پایان می‌رسد.

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، بیلی‌روبین زیاد در بدن باعث زردی پوست و چشم‌ها می‌شود. این ماده بخشی از رنگدانه‌ای است که از تجزیه گلبول‌های قرمز استفاده‌شده آزاد می‌شود. در روزهای نخست زندگی، مقدار بیلی‌روبین تولیدی در بدن بیشتر از سنین دیگر است. 

با بهبود زردی، علامت‌های آن هم کم‌کم از بین می‌روند. دیگر پوست نوزاد به زردی نمی‌زند و رنگ سفیدی چشم هم به حالت طبیعی بازمی‌گردد. بعد از درمان این وضعیت، بی‌قراری و ناراحتی نوزاد کم می‌شود و راحت‌تر به غذاخوردن ادامه می‌دهد.

واقعیت این است که برای مدیریت این مشکل نیاز به مراجعه به متخصص اطفال دارید و باید بد،د که افزایش ماده‌ای به نام بیلی‌روبین است که چنین شرایطی را رقم می‌زند. برای آگاهی از مدت‌زمان ابتلای نوزاد به زردی و مسائل مربوط به آن، مقاله زیر را تا انتها بخو،د. نکات مفیدی برایتان فراهم کرده‌ایم. 

زردی یا یرقان چیست؟

علت زردی نوزاد

علت زردی نوزاد چیست؟

کبد نابالغ نوزادان در بعضی موارد، در پیش‌برد چنین مسیری کاملا موفق نمی‌شود. به چنین حالتی در نوزادان، زردی فیزیولوژیک می‌گویند و معمولا در روز دوم یا سوم زندگی خود را نشان می‌دهد. 

یرقان نوزاد

علت ادامه‌دار بودن زردی نوزاد چیست؟

علت زردی نوزاد یا همان یرقان ریشه در عملکرد کبد دارد. کبد نوزادان هنوز بالغ نیست و نمی‌تواند از دست بیلی‌روبین موجود در جریان خون خلاص شود. در برخی از بچه‌ها هم این موضوع ریشه در ابتلا به بیماری‌های دیگر دارد. 

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B2%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF/

همه ،، که درگیر زردی هستند، مدام می‌پرسند که زردی نوزاد چقدر طول میکشد و چه زم، به پایان می‌رسد. باید بد،د که این مشکل معمولا به مدت ۲ هفته در نوزاد، طول می‌کشد که شیر خشک مصرف می‌کنند.

اگر زردی نوزاد بسیار شدید باشد، نیاز به انتقال خون به او به وجود می‌آید. در واقع، لازم است که یک اهداکننده، مقداری خون به نوزاد بدهد. گاهی هم این خون از بانک خون تامین می‌شود.

در این روش، نوزاد برهنه و فقط با پوشک و عینکی مخصوص زیر نوری خاص قرار داده می‌شود. این نور آبی به رفع زردی کمک می‌کند. پتویی مخصوص هم در زیر نوزاد قرار داده می‌شود.

زردی پوست و چشم‌های نوزاد ناشی از بالارفتن ماده‌‌ای رنگی موسوم به بیلی‌روبین (bilirubin) در گلبول‌های قرمز است. این وضعیت رایج است و در بسیاری از نوزادان رخ می‌دهد؛ به ویژه در نوزاد، که پیش از ۳۸ هفتگی به دنیا می‌آیند و برخی از بچه‌هایی که شیر مادر مصرف می‌کنند.