ساختار واژن؛ آشنایی با آناتومی این اندام حساس و بیماری‌های آن

واژن از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. برای اینکه این بخش از بدن را بهتر بشناسید و بتو،د مراقب سلامت آن باشید، لازم است که با هریک از بخش‌های آن هم آشنا شوید. بخش‌های مختلف ساختار واژن شامل موارد زیر هستند:

  • دهانه یا دهلیز
  • کانال واژن
  • دیواره واژن
  • پرده ،
  • محل دخول واژن
  • نقطه جی یا جی اسپات

دهانه یا دهلیز

عفونت‌های مختلف یا خشکی واژن باعث بروز مشکلاتی نظیر خارش واژن می‌شوند. برای رفع این حالت باید علت زمینه‌ای مشکل کشف شود.

آتروفی واژن

پرولاپس (prolapse)‌ یا افتادگی واژن در نتیجه ضعیف‌شدن عضلات کف لگن رخ می‌دهد. در این حالت، به دلیل شل‌شدن واژن در بخش عضلات مذکور، واژن از محل قرارگیری خود خارج می‌شود.

سرطان واژن

برای پیگیری مشکلات مختلف مربوط به واژن و بخش‌های آن باید به متخصص ،ن مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت ،ت ملاقات، استفاده از سیستم ،ت دهی آنلاین سایت دکتردکتر است.

healths،ts.com

حفظ سلامت واژن بسیار مهم است. بعد از اینکه با ساختار واژن آشنا می‌شوید، باید به حفظ بهداشت و سلامت آن هم دقت ویژه‌ای داشته باشید. به نکات زیر درباره این موضوع دقت کنید:

لباس زیر

شکل واژن

نقش واژن در رابطه ،

دیواره واژن دارای پایانه‌های عصبی است که با ورود ، تناسلی یا موارد مشابه به ایجاد حس لذت در بدن کمک می‌کنند. با تحریک ،، واژن مرطوب می‌شود و با وجود خاصیت ارتجاعی که دارد، امکان تغییر حالت آن برای پذیرش ، تناسلی یا ،اب‌بازی‌های ، پیدا می‌شود.

نقش واژن در زایمان

ساختار واژن را می‌شناسید؟ این بخش هم از مهم‌ترین ،مت‌های داخلی و خارجی دستگاه تناسلی و تولیدمثل است. نقش واژن در رابطه ،، رسیدن به لذت و ارگاسم، بارداری و زایمان اهمیت زیادی دارد. معاینات مرتب لگن و آزمایش‌های پاپ‌اسمیر (Pap smears) و رعایت نکات مراقبتی بهداشتی و حفاظتی در ، از جمله راه‌کارهایی هستند که به حفظ سلامت این عضو مهم کمک می‌کنند. وجود هرگونه مشکل یا حالت غیرعادی در واژن هم نیاز به بررسی نزد متخصص ،ن در تهران  و دیگر شهرهای ایران دارد. در این مقاله از مجله دکتردکتر، ضمن معرفی آناتومی واژن از مشکلات و بیماری‌های مربوط به آن و شایعات رایج درباره این عضو خواهیم گفت؛ با ما همراه باشید.

محل قرارگیری واژن کجا است؟

پرده هم در آناتومی و ساختار واژن به لایه‌ای از بافتی گفته می‌شود که دهانه واژن و بخشی از آن را می‌پوشاند. به این بخش از واژن، هایمن (،) می‌گویند و به دلایل مختلف از جمله ورزش‌، یا رابطه ، می‌تواند پاره یا مخدوش شود. شکل پرده در افراد گوناگون متفاوت است و در بعضی موارد هم قابل دیدن نیست و وجودش احساس نمی‌شود.

محل دخول واژن

هرچقدر بیشتر با اندام‌های مختلف بدنتان از جمله ساختار واژن آشنا باشید، بهتر می‌تو،د از آنها مراقبت کنید. یادتان باشد که شایعات بسیاری هم درباره اندام تناسلی ،ن وجود دارد که باید نسبت به آنها هم آگاهی داشته باشید.

بیماری‌های مقاربتی که در نتیجه برقراری رابطه ، محافظت‌نشده و با یک شریک ، مریض به وجود می‌آیند، شامل مواردی نظیر تبخال تناسلی، کلامیدیا، سوزاک و موارد پرشمار دیگر می‌شوند. عفونت‌ قارچی یا میکروبی ناشی از این بیماری‌ها در نتیجه وجود ویروس‌ها یا باکتری‌های مختلف شکل می‌گیرد.

واژینیموس

این نوع از سرطان بسیار نادر است و با ایجاد تومورهایی در ناحیه و ساختار واژن رخ می‌دهد. ،، که دچار عفونت‌های HPV هستند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به سرطان واژن قرار دارند.

عفونت های واژن

طول واژن در حدود ۷ سانتی‌متر است. البته این اندازه در بدن هر فرد می‌تواند متفاوت هم باشد. در هر حال، به‌طور متوسط همین اندازه برای آن اعلام می‌شود.

دیواره واژن

مصرف برخی از مواد غذایی روی سلامت واژن اثرگذار است. برای نمونه، موادی حاوی ویتامین A می‌توانند روی تقویت دیواره‌های واژن اثرگذار باشند. اسیدهای چرب امگا۳ هم در خون‌رس، بهتر به این عضو نقش دارند.

شست‌ و شوی واژن

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

اگر درباره واژن پرسشی در ذهن دارید، حتما بپرسید تا در رسیدن به پاسخ به شما کمک کنیم.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%86/

باکتری‌های مختلف می‌توانند در واژن باعث بروز عفونت‌هایی شوند که عوارض ناخوشایندی مانند خارش، درد یا سوزش به وجود می‌آورند.

شل‌شدگی واژن

منابع:

در زمان زایمان بچه از سمت رحم به دهانه آن و بعد کانال واژن منتقل می‌شود. با ،وج از دهانه واژن، امکان زایمان به وجود می‌آید. در واقع، با ، و بازشدن دهانه واژن است که بچه از بدن مادر در زایمان خارج می‌شود.

بخش‌های مختلف واژن را بشناسید

تورم مهبل یا واژینیت (Vaginitis) عفونت و التهاب واژن است که می‌تواند روی وضعیت فرج ی،ی ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی ،نه هم اثر منفی بگذارد. این مشکل همراه با ایجاد بوی ناخوشایند، ترشحات غیرعادی و درد و خارش است.

پرولاپس واژن

دیواره واژن بافتی شبیه به داخل دهان دارد و از لایه‌هایی با بافت کشس، درست شده است. سطح این دیواره بافتی قابل ارتجاع و گسترده‌شدن دارد.

پرده ،

یکی دیگر از مشکلات واژن هم آتروفی است. آتروفی واژن (Atrophy) وضعیتی که پس از یائ، رخ می‌دهد و در آن دیواره‌های واژن به دلیل کاهش استروژن خشک و نازک می‌شوند.

علائم بیماری‌های واژن و وضعیت‌های غیر طبیعی آن چیست؟

واژن از دهانه رحم شروع و به سوراخی در بیرون بدن ختم می‌شود. این بخش از بدن میان مثانه (محل نگهداری ادرار)‌ و رکتوم (محل حفظ و ،وج مدفوع) قرار دارد. دهانه واژن یکی از مهم‌ترین حفره‌های بدن است که به اتصال بخش‌های بیرونی و درونی سیستم تناسلی و تولید مثل کمک می‌کند.

نقطه جی (ّGräfenberg) در چند سانتی‌متری فضای داخلی واژن قرار دارد و با تحریک ، حالت متورمی پیدا می‌کند. وجود این بخش و تحریکش باعث لذت ، می‌شود.

غدد بارتولن

یکی از مشکلاتی که برای ناحیه و ساختار واژن پیش می‌آید، واژینیموس (Vaginismus) است. این حالت به ترس بدن و واکنش خودکار آن به ورود چیزی به واژن است. با دخول ، تناسلی مردانه یا هر چیز دیگری به واژن، امکان سفت‌شدن عضلات این بخش و بسته‌شدن آن قوت می‌گیرد.

مشکلات و بیماری‌های مختلفی می‌توانند واژن را تهدید کنند. از جمله رایج‌ترین موارد محتمل باید به بیماری‌ها و مشکلات زیر اشاره کنیم. انواع گوناگونی از عارضه‌ها و مشکلات از توده واژن تا موارد دیگر این بخش را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

فیستول

ساختار واژن

ساختار واژن و مشخصات آن برای حفظ سلامت ضروری است

هرچقدر که بهداشت رابطه ، را بیشتر رعایت کنید، کمتر شاهد بروز اختلال و مشکل در ساختار واژن و بخش‌های مختلف آن خواهید بود. استفاده از کاندوم راهی برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های مقاربتی است. در طول رابطه به نظافت اندام‌های بیرونی هم دقت کنید.

بهداشت واژن در زمان ،

واژینیت یا ورم مهبل

فیستول واژینال شکافی غیر طبیعی بین واژن و سایر اندام‌های مجاور لگن از جمله مثانه یا راست روده است. فیستول می‌تواند عوارض زیادی مانند نشت ادرار و مدفوع، ترشحات غیر طبیعی واژن، آسیب بافتی، عفونت کلیه و سایر علائم تحریک کننده ایجاد کند.

بیماری‌های مقاربتی

شناسایی ترشحات واژن در بخش‌های مختلف سیکل قاعدگی ضروری است. حواستان باشد که وضعیتتان در طول ماه چگونه است. با آگاهی از این موضوع می‌تو،د موارد غیرعادی را شناسایی کنید و با پیگیری متوجه وجود عفونت‌ها و مشکلاتی مشابه باشید.

ارگاسم واژینال چیست؟

در طول دوران ، هم باید حواستان به نظافت خود باشد. ساختار واژن حساس است و اگر پد بهداشتی یا تامپون را به‌موقع عوض نکنید، امکان بروز مشکلات و مسمومیت‌هایی به وجود می‌آید که عوارض بسیار ناخوشایندی دارند.

ترشحات واژن

برای دورشدن از عفونت‌های قارچی و میکروبی مختلف باید به تعویض لباس زیر دقت داشته باشید. نگذارید که لباستان خیس و مرطوب باقی بماند. بهتر است که از لباس‌های زیری استفاده کنید که از جنس نخ هستند.

تغذیه

دهانه واژن نقطه‌ای است که خون قاعدگی از آن خارج می‌شود. از همین نقطه است که ، تناسلی مردانه به واژن وارد می‌شود و بچه در زمان زایمان بیرون می‌آید.

کانال واژن

باید دقت کنید که واژن و فرج، ی،ی بخش بیرونی اندام تناسلی ،ن با هم متفاوت است. بسیاری از افراد واژن را با اندام بیرونی تناسلی ی،ان می‌دانند، این اشتباه است. ساختار واژن حالتی کانال‌مانند دارد و هم با سوراخی در بیرون در بخش خارجی اندام تناسلی قرار می‌گیرد و هم به درون این دستگاه راه پیدا می‌کند و به رحم متصل می‌شود.

واژن کانالی مرتجع است که رحم و دهانه آن را به فرج ی،ی بیرون ناحیه تناسلی متصل می‌کند. شکل و ظاهر این بخش در هر فرد متفاوت به‌ نظر می‌رسد. برای برخی، شمایل این عضو حالت استوانه‌ای دارد و در برخی هم بیشتر شبیه ساختار دوکی یک تخم‌مرغ است.

طول واژن

در دو سمت دهانه واژن، غده‌هایی موسوم به بارتولن (Bart،lin)‌ قرار دارند. معمولا این غدد قابل دیدن و حس‌، نیستند. در طول تحریک ،، این غده‌ها مایعی ترشح می‌کنند که باعث خیس‌شدن واژن و تسهیل رابطه ، می‌شود.

بیماری‌های واژن

دو عامل اصلی شل‌شدن واژن، بالارفتن سن و زایمان‌ است. یادتان باشد که داشتن روابط ، زیاد باعث بروز شل‌شدگی در واژن نمی‌شود.

خارش واژن

یادتان باشد که محیط واژن می‌تواند بهداشتش را از درون تنظیم کند. استفاده از دوش‌های واژینال برای شست‌وشوی واژن توصیه نمی‌شود. چرا؟ به دلیل اینکه تعادل محیط واژن را به هم می‌زنند و باکتری‌های مفید این بخش از بدن را از بین می‌برند.

بهداشت واژن در زمان رابطه ،

درباره واژن و بخش‌های مختلف آن به ویژه پرده ، اشتباهات زیادی وجود دارد. بهتر است که با مرور ساختار واژن و آشنایی با آن، نگاهی هم به این باورهای اشتباه داشته باشیم:

  • واژن با ، زیاد ، و شل می‌شود. این اشتباه است و تعداد و بسامد روابط ، نقشی در این موضوع ندارد.
  •  خارش واژن همیشه نشانه عفونت است. این طور نیست و این موضوع می‌تواند دلایل متنوعی از جمله ابتلا به بیماری‌های مقاربتی یا حتی تحریک و آزردگی در اثر استفاده از محصولات بهداشتی داشته باشد.
  • رسیدن به ارگاسم در گروی دخول واژنی است. باید بگوییم که این عبارت هم اشتباه است و روش‌های مختلفی برای تحریک اندام‌های ، از جمله تحریک کلیتوریس و رسیدن به ارگاسم وجود دارد.
  • بیماری‌های مقاربتی علائم ظاهری دارند. این اشتباه است. بعضی از انواع بیماری‌هایی از این دسته بدون نشانه در بدن به وجود می‌آیند.
  • واژن به محصولات بهداشتی و مراقبتی نیاز دارد. باید بگوییم که این هم اشتباه است و نباید از دوش‌های واژنی و شوینده‌های مخصوص برای این بخش از بدن استفاده کنید.

ساختار واژن به گونه‌ای است که اجازه ورود ، تناسلی یا ،اب‌بازی‌های ، و موارد مشابه به درون خود را می‌دهد. این‌ها می‌توانند در ایجاد تحریک ، و رساندن فرد به ارگاسم نقش داشته باشند.

باورهای اشتباه درباره واژن چیست؟

my.clevelandclinic.org

ارگاسم واژن زم، رخ می‌دهد که لذت ، با تحریک واژن رخ می‌دهد. ارگاسم واژینال با تحریک غیر مستقیم کلیتوریس در حین رابطه ، ارتباط دارد.

بنا به اینکه چه مشکل و عارضه‌ای در ساختار واژن پیش می‌آید، احتمال بروز نشانه‌های مختلفی وجود دارد. بروز علائمی مانند تغییر در ترشحات می‌تواند نشانه ابتلا به عفونت باشد. از جمله نشانه‌هایی که خبر از ایجاد مشکلی در واژن می‌دهند به موارد زیر دقت کنید:

  • خونریزی شدید در قاعدگی
  • خونریزی‌های بی‌قاعده در طول ماه
  • ترشحات پنیری‌شکل واژن
  • بوی بد ترشحات واژن
  • خارش و سوزش واژن و فرج
  • احساس سوزش در زمان ادرار
  • وجود درد در طول رابطه ،

بهداشت و سلامت واژن را رعایت کنید

دهانه رحم نقطه‌ای است که واژن و رحم را به هم پیوند می‌دهد. نقطه‌ای کوچک در دهانه رحم وجود دارد که محل دخول واژن به‌حساب می‌آید. این نقطه محل عبور خون قاعدگی و اسپرم است. در زمان زایمان هم ، می‌شود تا به ،وج بچه کمک کند.

نقطه جی یا جی اسپات

Die technische speicherung oder der zugriff, der ausschließlich zu statistischen zwecken erfolgt.