سرماخوردگی نوزاد؛ این علائم را جدی بگیرید و برای درمان اقدام کنید!

شما نوزادتان را بهتر از همه می‌شناسید. اگر تغییری در حالت‌ها و رفتار معمول او دیدید، لازم است تا حتما به پزشک مراجعه کنید.

با توجه به این نکات از ابتلا نوزاد به سرماخوردگی جلوگیری کنید

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%D8%AE%D9%88%D8%B1%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D9%88%D8%B2%D8%A7%D8%AF/

تب از نشانه‌های سرماخوردگی و راهی طبیعی برای دفاع بدن در مقابل بیماری است. اگر تب نوزاد ۳۸ درجه یا بالاتر باشد، باید حتما به پزشک مراجعه کنید. پایین‌نیامدن تب و بروز علائم دیگر در کنار آن هم نیاز به مراجعه فوری به پزشک دارند. چنانچه شاهد نشانه‌های زیر در نوزاد هستید، پزشک را در جریان بگذارید:

امکان سرماخوردگی در هر فصلی از سال برای وجود دارد؛ حتی ممکن است تعداد دفعات سرماخوردگی نوازد به ۸ تا ۱۰ بار در طول سال هم برسد. اگر در خانه کودک دیگری داشته باشید، احتمال ابتلای نوزاد به بیماری بیشتر هم می‌شود.

بدن نوزادان بسیار حساس است و هنوز راه درازی برای رشد پیش‌ روی دارد. بهتر است که برای درمان سرماخوردگی در این سن از روش‌های درمان گیاهی و سنتی استفاده نکنید. نوزاد چندماهه نباید غذایی جز شیر مادر مصرف کند. بنابراین، توصیه‌های درمان گیاهی و سنتی برای او کاربردی ندارند.

دور مورد از توصیه‌های سنتی مفید و تأییدشده از نظر متخصصان این‌‌ها هستند:

درمان پزشکی سرماخوردگی کودک

درمان سرماخوردگی نوزاد

چه زم، باید برای سرماخوردگی نوزاد به پزشک مراجعه کنید؟

اولین راهی که به ذهن والدین می‌رسد، درمان خانگی سرماخوردگی نوزاد است. در روند درمان سرماخوردگی نوزاد در منزل به نکات زیر دقت کنید:

علائم سرماخوردگی نوزاد چیست

نشانه‌های سرماخوردگی در نوزادان را چطور بشناسیم؟

اگر تجربه‌ای در زمینه سرماخوردگی نوزاد چند روزه و چندماهه دارید، با ما به‌ اشتراک بگذارید.

بیشتر از ۲۰۰ نوع ویروس وجود دارد که می‌توانند نوزاد را به سرماخوردگی دچار کنند. خوشبختانه، بسیاری از انواع سرماخوردگی باعث رشد و تقویت سیستم ایمنی نوزادان می‌شوند. مق، و جنگیدن این نظام دفاعی با ویروس‌ها، آن‌ها را قوی‌تر از قبل می‌کند.

اگر نوزادتان زیر ۳ ماه دارد، باید در صورت ملاحظه هر نشانه‌ای از سرماخوردگی به پزشک اطفال مراجعه کنید. با این کار هم خیالتان راحت می‌شود و هم از بروز مشکلات دیگر جلوگیری می‌کنید. در واقع، با رسیدگی به‌موقع، مانع از آن می‌شوید که بعدتر مشکلات جدی‌تری در پی سرماخوردگی نوزاد برای او به‌ وجود بیایند.

بهترین راه برای درمان سرماخوردگی نوزاد، رعایت نظافت است. وسایل، لباس‌ها و محیط نوزاد را تمیز نگه دارید. از معاشرت با افراد مبتلا به سرماخوردگی بپر،ید و وا،ن‌های لازم نوزاد را در زمان من، تزریق کنید. با این کار، بدن او در وضعیت سلامت و مقاومت نسبت به ویروس‌ها و بیماری‌ها قرار می‌گیرد.

اگر درجه حرارت مقعدی نوزاد بالاتر از 38 درجه سانتی‌گراد بود، بدون هیچ تعللی به دکتر اطفال مراجعه کنید. در این محدوده سنی، قطعا بهترین روش درمان باید توسط پزشک متخصص مشخص شود و خود درم، به هیچ ،وان توصیه نمی‌شود. پزشک در چنین مواقعی معمولا محلول نرمال سالین برای تخلیه بینی و داروهای تب‌بر من، این سن را تجویز می‌کند. هرچند که قطعا توصیه‌هایی برای پایین آوردن دمای بدن و سرعت در روند بهبودی او نیز می‌کند.

فراموش نکنید که نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیست. این داروها برای سرماخوردگی‌های ویروسی کاربردی ندارند. این را هم بد،د که در سرماخوردگی نوزاد زیر سه ماه نباید برای درمان به سراغ مصرف استامینوفن بروید . استفاده از آسپرین هم برای آنها هم ممنوع است. در ادامه سه روش معمول برای درمان سرماخوردگی نوزاد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

در روند درمان سرماخوردگی مخصوصا برای گروه سنی نوزاد تلاش می‌شود که در ابتدا علائم و نشانه‌های بیماری کاهش پیدا کنند. برای مثال، اگر بدن او بی‌آب شده، باید فضا را به‌ کمک دستگاه‌های مرطوب‌کننده از خشکی خارج کنید. تخلیه بینی برای رفع کیپ‌شدگی هم ضروری است. هرگز بدون تجویز پزشک به‌ سراغ استفاده از تب‌بُرهای موجود در بازار نروید.

مراجعه به پزشک، به‌ویژه در سرماخوردگی نوزاد زیر سه ماه به همه توصیه می‌شود. برای گرفتن ،ت دکتر اطفال می‌تو،د از سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر استفاده کنید.

آب‌ریزش یا کیپ‌شدن بینی از نخستین نشانه‌های سرماخوردگی نوزاد هستند. در ابتدای سرماخوردگی، آب بینی بیشتر آبکی و بی‌رنگ است اما به‌تدریج غلیظ‌تر می‌شود و رنگش به‌ زرد مایل به سبز تغییر می‌کند. از نشانه‌های دیگر می‌تو،م به موارد زیر اشاره کنیم:

  • تب
  • بی‌قراری
  • عطسه
  • نخوابیدن
  • بی‌اشتهایی
  • سرفه؛ به‌ویژه در شب
  • به‌سختی شیرخوردن به خاطر بینی کیپ

healthline.com

آشنایی با علامت‌های سرما خوردگی در کودکان زیر ی،ال و نوزادان اهمیت زیادی دارد. با آگاهی از این نشانه‌ها می‌تو،د سریع‌تر وارد روند درمان شوید و به بهبود حال نوزاد کمک کنید.

درمان سرماخوردگی نوزاد چگونه انجام می‌شود؟

از سرماخوردگی نوزاد نترسید؛ این موضوع عجیب و نادر نیست. ویروس‌های بیماری‌زا در حوالی ما قرار دارند و امکان ابتلا به بیماری را بالا می‌برند. کودکان دیگری که در منزل هستند، در آغوش‌ گرفته‌شدن نوزاد از سوی افراد مختلف یا حتی بیرون‌رفتن و سرزدن به فروشگاه نزدیک منزل هم می‌توانند موجب سرماخوردگی شوند.

نوزد، که شیر مادر مصرف می‌کنند، سیستم ایمنی قوی‌تری نسبت به نوزاد، دارند که فقط شیر خشک می‌نوشند. با این حال، حتی امکان ابتلای کودکان دسته نخست به سرماخوردگی هم بعید نیست. سرماخوردگی مشکلی جدی نیست اما اگر به‌خوبی درمان نشود، احتمال بروز مشکلات جدی‌تر وجود خواهد داشت.

متأسفانه نوزادان هم سرما می‌خورند و از عفونت‌های ویروسی در امان نیستند. منظور از نوزاد، رده سنی از تولد تا حوالی یک‌ماهگی است. سرماخوردگی نوزاد چیز عجیبی نیست و در بیشتر مواقع، جای نگر، زیادی ندارد. با این‌حال باید نشانه‌ها و علائم را به‌دقت زیر نظر بگیرید و در صورت دیدن علائم، با کمک‌گرفتن از متخصص اطفال روند درمان را شروع کنید. یادتان باشد که سیستم ایمنی نوازدان هنوز قوی نشده و امکان دارد در مقابل انواع مختلف ویروس‌های سرماخوردگی مقاومت کافی نداشته باشد. در این مقاله از مجله دکتردکتر از علائم تا انواع درمان و روش‌های پبیشگیری سرماخوردگی نوزادان را می‌خو،د.

سرماخوردگی نوزاد چطور اتفاق می‌افتد؟

با مراجعه به پزشک می‌تو،د خیالتان را بابت طی‌شدن درمان سرماخوردگی در مسیری من، راحت کنید. توصیه‌هایی سنتی برای درمان خانگی وجود دارند که مرور آنها خالی از لطف نیست اما استفاده از مواد غذایی یا بخورهای گیاهی توصیه نمی‌شود.

زمان مراجعه به پزشک در سرماخوردگی نوزاد

درمان خانگی سرماخوردگی نوزاد

منابع:

سرماخوردگی مشکل بزرگی نیست اما اگر به‌خوبی درمان و پیگیری نشود، بروز مشکلاتی مانند ذات‌ا،یه یا ،وسک (برخی به آن خناق می‌گویند) دور از ذهن نخواهد بود.

نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • وسایل نوزاد را تمیز و ضدعفونی نگه دارید.
  • همیشه در موقع عطسه‌،، دهان و بینی خود را با آرنج یا دستمال بپوش،د.
  • قبل و بعد از بغل‌، نوزاد یا دست‌زدن به وسایل او، دست‌هایتان را بشویید.
  • بهتر است که وا،ن آنفلونزا را در زمان من، تزریق کنید تا با ابتلای خودتان، نوزاد را در معرض خطر قرار ندهید.
  • سعی کنید که به نوزاد شیر مادر بدهید. این شیر آنتی‌بادی‌هایی دارد که به او توانایی مق، با بعضی عفونت‌ها را می‌دهد؛ برای مثال، عفونت‌هایی که شاید خودتان در معرضشان قرار داشته‌اید.

سرماخوردگی نوزاد عجیب و نادر نیست؛ آرامش خود را حفظ کنید!

verywellhealth.com

به‌طور متوسط، سرماخوردگی در نوزادان می‌تواند از ۱۰ تا ۱۴ روز طول بکشد. این دوره زم، شامل روزهای نهفتگی بیماری هم می‌شود، ی،ی زم، که کودک به بیماری مبتلا بوده اما هنوز نشانه‌های آن را بروز نداده است.

درمان سنتی سرماخوردگی نوزاد

سطح ایمنی بدن نوزادان در مقابل بیماری‌ها اندک است و برای رسیدن به بلوغ و کامل‌شدن به‌کمی زمان نیاز دارد. برای همین است که در مقابل برخی از ویروس‌ها ضعیف عمل می‌کنند و امکان مبتلاشدن آن‌ها به سرماخوردگی بعید نیست.