سینوزیت مزمن چیست؟ بیماری که باید آن را جدی بگیرید!

در این مواقع فرد در ناحیه چشم احساس تورم و یا حساسیت خواهد کرد. سینوزیت مزمن با عفونت، پولیپ بینی یا تورم پوشش داخلی سینوس‌ها ایجاد شده و علاوه بر بزرگسال، می‌تواند کودکان را نیز درگیر کند.

نشانه‌ها و علائم سینوزیت مزمن چیست؟

روش ایمنی درم، برای ،، تجویز می‌شود که در سینوزیت آن‌ها آ،ژی نقشی ندارد. در این روش برای درمان سینوزیت، وا،نی به نام وا،ن آ،ژی را به بدن فرد بیمار تزریق می‌کنند. پزشک با تزریق ماده آ،ژی زا به پوست بیمار، تلاش می‌کند تا حساسیت بدن او را نسبت به آن ماده کم کند.

عمل جراحی برای درمان سینوزیت

گاهی اوقات سینوزیت‌های مزمن با عفونت‌های باکتریایی همراه هستند. ممکن است پزشک برای رفع آن‌ها به بیمار آنتی بیوتیک‌ها را تجویز کند.

اسپری کورتون داخل بینی

تصویر برداری پزشکی از دو روش زیر امکان پذیر است:

  • ام آر آی
  • سیتی اسکن

در ادامه پزشک معاینه را آغاز کرده و سینوس‌های ،مت پیش، و بینی را با دست فشار می‌دهد. در صورتی که درد زیادی در این بخش‌ها احساس کردید، امکان ابتلای شما به سینوزیت مزمن وجود دارد. اما پزشک برای مطمئن شدن از تشخیص خود، از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌کند.

مشاهده داخل بینی به طور مستقیم

در این روش پزشک با کمک دستگاه آندوسکوپی و یک لوله بسیار باریک و منعطف، ،مت‌های داخلی بینی را مشاهده می‌کند. در این روش پزشک متخصص به راحتی سینوس‌ها را مشاهده کرده و آن‌ها را از نظر تورم و التهاب مورد بررسی قرار می‌دهد.

تصویربرداری پزشکی

گاهی اوقات برای پیشگیری از سینوزیت مزمن و تبدیل آن به نوع مزمن می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  1. اگر سیگار می‌کشید، سیگار را ، کنید و از قرار گرفتن در مقابل دود آن خودداری کنید.
  2. بیماری‌های زمینه‌ای مانند آ،ژی و آسم را درمان کنید.
  3. از مواد آ،ژی زا مانند شوره حیوانات، گرد و غبار، گرده، دود و کپک که باعث تورم سینوس ها می‌شوند، دوری کنید.
  4. بافت‌های بینی خود را همیشه مرطوب نگه دارید.
  5. غذای سالم مصرف کنید و ورزش مرتبی داشته باشید.
  6. محلول نمکی مخصوص ،یداری کنید و مجرای بینی خود را با آن شست و شو دهید.

سینوزیت مزمن خطرناک نیست اما باید هر چه سریع‌تر درمان شود!

علائم سینوزیت حاد چیست

شست و شوی مجاری بینی

اگر بیمار پس از استفاده از دارو‌ها همچنان از داشتن سینوزیت مزمن احساس ناراحتی کرد، پزشک مجبور است از عمل جراحی استفاده کند. در این روش پزشک برای برداشتن بافت بیمار یا پولیپ و یا تسهیل تخلیه سینوس‌ها، بیمار را تحت عمل جراحی قرار می‌دهد. در روش جراحی آندوسکوپی، از لوله‌های باریک و انعطاف پذیر استفاده می‌شود که در سر آن‌ها لنز‌هایی تعبیه شده است.

پس از تشخیص سینوزیت مزمن توسط پزشک متخصص، لازم است پروسه درمان آغاز شود. برای درمان سینوزیت مزمن می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد.

درمان خانگی سینوزیت

هنگامی که مو، سینوس‌ها از حد مشخص خود بیشتر شده و یا مجرای سینوس بسته شود، شرایط برای ایجاد سینوزیت فراهم می‌شود. در این وضعیت است که ویروس‌ ها و باکتری‌ها سینوس‌ها را مورد حمله قرار داده و باعث ایجاد عفونت و التهاب در این ،مت‌ها می‌شوند. به عفونت و التهاب ایجاد شده در سینوس‌ها، سینوزیت می‌گویند.

یکی از بهترین راهکارها برای درمان سینوزیت مزمن، استراحت من، و کافی در منزل است. هنگامی که شما به استراحت می‌پردازید، این امکان را برای بدن فراهم می‌کنید تا انرژی خود را صرف مبارزه با التهابات ناشی از سینوزیت کند. استراحت کافی به بهبود سریع‌تر شما کمک می‌کند.

گاهی اوقات روش‌های خانگی در درمان سینوزیت مزمن موثر نبوده و با توصیه پزشک لازم است از داروهای من، استفاده کنید. البته در بیشتر اوقات اگر به سینوزیت مزمن مبتلا شده باشید، با درمان سرماخوردگی مشکل شما هم حل می‌شود. در ادامه به تعدادی از این داروها اشاره می‌کنیم.

کورتون خوراکی یا تزریقی

همانطور که گفته شد یکی از ببماری‌ های شایع، سینوزیت مزمن است که بیشتر با سردرد و گرفتگی بینی خود را نشان می‌دهد. در این مطلب به طور کامل به بررسی سینوزیت پرداختیم و روش‌ های درمان سینوزیت مزمن را معرفی کردیم. ممکن است شما برای درمان سینوزیت از روش‌های دیگری استفاده کنید. با این حال پیشنهاد می‌کنیم تا برای درمان سینوزیت مزمن یا حتی مزمن به دکتر متخصص مراجعه کنید. برای این کار می‌تو،د با دریافت ،ت آنلاین از دکتردکتر با خیال راحت اولین قدم را برای درمان بردارید.

تا این بخش از مقاله به طور کامل با سینوزیت و انواع آن آشنا شدید و علل ابتلا به سینوزیت حاد و مزمن را نیز به شما معرفی کردیم. اما حالا این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌تو،د سینوزیت مزمن را تشخیص دهید؟ همانطور که می‌د،د برای تشخیص درست هر بیماری، قدم نخست مراجعه به پزشک متخصص است.

یکی از روش‌های کاهش التهاب ناشی از سینوزیت مزمن، استفاده از کورتون به صورت تزریقی یا خوراکی است. این ماده به خصوص برای رفع پولیپ بینی بسیار من، است. اما به این نکته توجه کنید که داروهای خوراکی کورتون در بعضی از افراد عوارض جانبی به همراه خواهد داشت. در این مواقع پزشک تنها در مواقع ضروری آن را به بیمار تجویز می‌کند.

آنتی بیوتیک‌ها

آیا تا به حال دردی در پیش، و بین دو چشم خود احساس کرده‌اید؟ علاوه بر آن دندان‌های بالاییتان درد کنند و احساس کنید صورتتان گرفته‌ است؟ این‌ها علائم بیماری سینوزیت است. سینوزیت از عفونت و متورم شدن بافت‌های بالایی صورت ناشی می‌شود و درمان آن کمی دشوار است. اما سینوزیت مزمن چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ برای گرفتن پاسخ درست و درمان اصولی بهتر است به دکتر گوش حلق بینی مراجعه کنید اما در ادامه این مقاله از مجله دکتردکتر به این سوال پاسخ خواهیم داد.

سینوزیت مزمن چیست و چه علائمی دارد؟

سینوزیت حاد چیست

روش‌‌های تشخیص سینوزیت مزمن

سعی کنید تمام بخار را به سمت بینی خود هدایت دهید تا همه سینوس‌ها به خوبی مرطوب شوند. علاوه بر این دوش آب گرم نیز برای مرطوب ، سینوس‌ها بسیار من، است. اگر در هوای گرم و مرطوب به طور عمیق تنفس کنید، باعث تخلیه بیشتر ترشحات سینوس‌ها از راه بینی شده و کاهش درد ناشی از آن کمک خواهد کرد.

 استراحت کافی

پس از تشخیص سینوزیت، با تغییر شیوه زندگی و درمان‌های خانگی به بهبود بیماری خود کمک کنید.

مرطوب نگه داشتن سینوس‌‌ها

یکی دیگر از روش‌های درمان خانگی سینوزیت مزمن، شستشوی مداوم مجاری بینی از ترشحات است. شستشوی بینی با محلول‌های سدیم‌دار یا نمکی مخاط بینی را از مواد آلوده و تحریک‌ کننده پا،ازی می‌کند.

درمان دارویی سینوزیت مزمن

اگر بخواهیم انواع سینوزیت را ت،یم بندی کنیم، باید بگوییم که سینوزیت دو نوع مزمن و مزمن دارد که هر کدام از آن‌ها عوارض خاص خود را دارند. تفاوت سینوزیت‌ها با میزان شدت و مدت علائم و همچنین تعداد تکرار آن در طول یک سال مشخص می‌شود.

برای تشخیص سینوزیت مزمن، باید به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. سپس وضعیت خود را به طور کامل برای پزشک توضیح داده و علائمی را که مشاهده کرده‌اید، برای او بازگو کنید.

پس از عفونی شدن سینوس‌ها در استخوان سر، هنگامی که عفونت موقتی بوده و با سرماخوردگی همراه باشد، به آن سینوزیت مزمن می‌گویند. در صورتی که سینوزیت شما با تب همراه باشد، احتمالا به سینوزیت حاد مبتلا شده‌اید؛ زیرا در سینوزیت مزمن علائمی از تب وجود ندارد. علائم سینوزیت مزمن حدا،ر تا ۴ هفته ادامه پیدا می‌کند و بیش از سه بار در سال اتفاق نمی‌افتد‌. متخصصان علت اصلی ابتلا به این نوع سینوزیت را رشد باکتری‌ها در محل سینوس‌ها می‌دانند.

سینوزیت مزمن چیست؟

گاهی اوقات عامل سینوزیت مزمن، حساسیت و آ،ژی است و پزشک متخصص برای بیمار تست پوستی تجویز می‌کند. در این آزمایش موادی که ممکن است بیمار به آن‌ها آ،ژی داشته باشد را زیر پوست ناحیه ساعد تزریق می‌کند. پس از بیست دقیقه، در صورتی که پوست فرد در ناحیه تزریق قرمز و متورم شود، به این م،ی است که فرد نسبت به آن مواد آ،ژی دارد. سرعت انجام این آزمایش زیاد است و سلامتی شما را تهدید نمی‌کند.

درمان سینوزیت مزمن و حاد

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B3%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%B2%D9%85%D9%86/

سینوزیت

روش‌‌های پیشگیری از سینوزیت مزمن

خوشحال می‌شویم روش‌های خود را با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

آناتومی سینوزیت حاد

سینوزیت مزمن چیست؟

یکی از روش‌هایی که به درمان سینوس‌ها کمک زیادی می‌کند، مرطوب نگهداشتن سینوس‌ها است. برای انجام این کار ظرفی را پر از آب کرده و روی اجاق گاز کمی داغ کنید. سپس سر خود را بالای ظرف نگه داشته و با یک پارچه یا حوله سر را خوب بپوش،د. بخار آبی را که از سطح آب بالا می‌آید به طور کامل استنشاق کنید.

اما هنگامی که سینوس‌ها بیش از حد مجاز ترشحات مخاطی تولید کنند، مجاری آن‌ها مسدود شده و عفونی می‌شوند، در این هنگام سینوزیت ایجاد خواهد شد. در صورتی که التهاب ناشی از عفونت طول، مدت بوده و بیش از ۱۲ هفته طول بکشد، سینوزیت از نوع مزمن خواهد بود. هنگامی که فرد دچار سینوزیت مزمن شود، در تخلیه مخاط بینی او اختلال ایجاد شده و تنفس برای او سخت خواهد بود.

تصویربرداری پزشکی روشی است که پزشک به وسیله آن جزئیات وضعیت سینوس‌ها و بینی شما را مشاهده می‌کند. به ،وان مثال هنگامی که در بینی خود احساس گرفتگی کردید، پزشک می‌تواند با استفاده از این دستگاه‌ها علت انسداد را تشخیص دهد. علاوه بر این با استفاده از تصویربرداری پزشکی می‌تواند مکان دقیق التهاب و تورم شدید را نیز بررسی نماید.

تست پوستی آ،ژی

حفره‌هایی در استخوان‌های سر یا همان جمجمه و فک بالایی وجود دارد که در حالت طبیعی با یک لایه از بافت مخاطی پوشیده شده‌اند؛ این حفره‌ها همان سینوس‌‌ها هستند. در سطح این بافت ترشحات مخاطی وجود دارد و بقیه این حفره‌ها که همان سینوس‌ها هستند، با هوا پر شده است. از طریق مجاری ارتباطی ترشحات سینوس‌ها به درون حفره بینی تخلیه می‌شود.

علت ابتلا به سینوزیت چیست؟

می‌د،د که هر بیماری برای ظاهر ، خود در بدن افراد علائم و نشانه‌های خاصی دارد. پس هنگامی که به سینوزیت مزمن مبتلا شدید، علائم خاصی را مشاهده خواهید کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • گوش‌ درد
  • حالت تهوع
  • سردرد
  • گلودرد
  • درد در فک بالا و دندان‌ها
  • بوی بد دهان
  • خستگی و ،الت
  • التهاب بینی
  • ترشحات غلیظ و تغییر رنگ آب بینی
  • تخلیه ترشحات مخاطی به پشت حلق
  • انسداد یا گرفتگی (احتقان) بینی و سخت شدن تنفس از راه آن
  • درد، حساسیت، تورم در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها، بینی یا پیش،
  • کاهش حس بویایی و چشایی
  • سرفه‌های شدید در طول شب
  • آبریزش بینی

در بیشتر اوقات اسپری کورتون از بروز التهاب جلوگیری می‌کند و در صورت دچار شدن به التهاب، آن را رفع می‌کند. اما گاهی اوقات اسپری کورتون به تنهایی سازگار نبوده، پس پزشک از بیمار می‌خواهد بینی خود را با محلول نمک، همراه با چند قطره کورتون شستشو دهد.

ایمنی درم،

همانطور که اشاره کردیم، حفره‌هایی در استخوان سر وجود دارد که به آن‌ها سینوس می‌گویند. ۴ حفره یا سینوس موجود در سر به وسیله کانال‌های باریکی به هم وصل می‌شوند. مخاطی که در سینوس‌ها ساخته می‌شوند، از طریق کانال‌‌های بینی از سر خارج می‌شود. این زهکشی مانند یک سیستم فیلتراسیون عمل کرده و باکتری‌ها را از حفره بینی خارج می‌کند.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، حفره‌هایی در استخوان‌ بندی جمجمه تمام افراد وجود دارد که با هوا پر شده‌اند. به این حفره‌ها سینوس گفته می‌شود. این سینوس‌ها در استخوان گونه، کف جمجمه و پیش، قرار گرفته‌اند و علاوه بر هوا، ماده‌ای مخاطی که مو، نامیده می‌شود در آن قرار دارد.

پزشک به وسیله این لنز‌ها مجاری سینوس‌ها را به خوبی مشاهده کرده و هرگونه بافتی که مانع از تخلیه سینوس‌های درگیر می‌شود را از بین می‌برد. میزان موفقیت روش جراحی برای بهبود علائم سینوزیت مزمن بسیار بالا بوده و عملکرد طبیعی سینوس‌ها را افزایش می‌دهد‌.