شایع‌ترین انواع آرتروز؛ علائم را بشناسید و برای درمان اقدام کنید

در ادامه برخی از انواع این بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

1. آرتروز کودکان یا آرتروزایدیوپاتیک

شایع ترین انواع آرتروز استخو، عبارتند از: استئوآرتروز(OA)، آرتروزروماتوئید (RA)، نقرس، آرتروزپسوریاتیک (PsA) و فیبرومیالژیا.

درمان آرتروز عفونی معمولاً با تجویز آنتی‌بیوتیک و سپس استراحت و فیزیوتراپی بسته به شدت و مدت عفونت از طرف پزشک است.

9. آرتروز اولیه

انواع مختلفی از آرتروز وجود دارد که هر کدام مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌های منحصر به‌فردی از خود نشان می‌دهند و البته رئوش‌های درمان مختلفی دارند.

مبتلایان به لوپوس باید از هر موقعیتی که منجر به استرس و اضطراب عصبی شدید در آن‌ها می‌شود، دوری کنند. مشکلات عصبی باعث پیشرفت و شعله‌ور شدن این بیماری می‌شود.

7. آرتریت روماتوئید

آرتروزسپتیک یا آرتروزچرکی در اثر عفونت در فضای مفصل ایجاد می‌شود. آرتروزچرکی معمولاً توسط باکتری‌هایی مانند استافیلوکو، اورئوس یا استرپتوکوک پیوژنز ایجاد می‌شود اما می‌تواند توسط ویروس‌ها یا قارچ‌ها نیز ایجاد شود.

درمان فیبرومیالژیا معمولاً با تجویز داروهایی مانند انواع قرص‌های ض،سردگی و شل‌کننده‌های عضل، صورت می‌پذیرد.

درمان آرتروز پسوریاتیک معمولاً شامل داروهایی مثل NSAIDs یا DMARDs برای کاهش التهاب همراه با درمان‌های موضعی برای ضایعات پوستی می‌شود.

5. ،رودرمی

آرتروزکودکان یا آرتروزایدیوپاتیک نوعی اختلال خود ایمنی است که کودکان زیر 16 سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علائم آرتروز کودکان شامل درد و تورم مفاصل، خستگی، تب، بثورات و التهاب چشم است.

ممکن است درد ناشی از آرتروز را از حالت خفیف تا ناتو، شدید در صورت عدم درمان طول، مدت را احساس کنید.

آرتروز عفونی زم، رخ می‌دهد که باکتری وارد فضای مفصلی شده و باعث التهاب و در نتیجه درد و تورم شدید مفصلی شود. معمولاً باکتری‌های ایجاد کننده این عارضه، استافیلوکوک‌ها و استرپتوکوک‌ها هستند، اما میکروارگ،سم‌های دیگری مانند ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز ممکن است باعث ایجاد این بیماری باشند.

فیبرومیالژیا یک نوع بیماری مزمن از شایع‌ترین انواع آرتروز است که با درد گسترده ،تی عضل، و همچنین خستگی، اختلالات خواب، مشکلات شناختی، افسردگی، اضطراب، سردرد و سایر علائم مشخص می‌شود.

درمان آن نیز معمولاً با تجویز انواع قرص‌های آنتی‌بیوتیک‌ برای از بین بردن عفونت مفصلی و سپس استراحت و فیزیوتراپی برای بازگرداندن دامنه حرکتی در مفصل آسیب‌دیده است.

3. فیبرومیالژیا

لوپوس یک اختلال خود ایمنی است که باعث التهاب در سراسر بدن و در اندام‌هایی مثل کلیه‌ها می‌شود که در صورت عدم درمان برای مدت طول، می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D8%A2%D8%B1%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B2/

علائم این نوع از آرتروز شامل درد شدید مفاصل و تورم و همچنین تب و ،ز است.

آرتروز (Arthrose) یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در جهان است که میلیون‌ها نفر در جهان به آن مبتلا هستند. آرتروزیک (Osteoarthritis) اصطلاحی کلی برای بیش از 100 نوع مختلف از این بیماری مفصلی است. آماس مفصلی استخو،، ساییدگی مفصل و ورم استخو، و مفاصل، ،اوین دیگری هستند که آرتروز را با آن‌ها می‌شناسند.

آرتروز می‌تواند هر مفصلی از جمله دست، پا، ستون فقرات، ، و زانو را درگیر کند. این بیماری رویکردی به شدت م،ب و پیش‌رونده دارد و بهترین رویکرد در برابر آن، اقدام سریع برای درمان است.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر سوالی در این زمینه دارید، از مشاور سلامتی ما بپرسید. ممکن است مشکل شما با دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر ی،ان باشد.

برای درمان آرتوز ثانویه بسته به تشخیص پزشک معمولا از روش‌های درمان ورزشی، بهبود رژیم غذایی و کاهش وزن، عمل جراحی یا داروهای ضدالتهابی، پمادهای موضعی، تزریق هیالورونیک اسید به زانو و مهارکننده‌های سروتونین و نوراپی نفرین خوراکی تجویز شود.

درمان ،رودرمی معمولاً شامل داروهایی مانند کورتیکواستروئیدها یا سرکوب‌کننده‌های ایمنی بسته به شدت آن است.

اما قبل از آن به‌منظور ،ب پیش‌آگاهی، می‌خواهیم تا در این مطلب از مجله دکتردکتر 10 مورد از مهم‌ترین انواع آرتروز را معرفی کرده و مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

انواع مختلف آرتروز

آرتریت روماتوئید (RA) یک اختلال خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل متعدد می‌شود. این بیماری باعث سفتی، تورم، گرمی اطراف مفاصل آسیب‌دیده و مواردی از این دست می‌شود.

البته ایجاد ی،یری از تغییرات در سبک زندگی مثل ورزش ، و پیاده‌سازی تکنیک‌های مدیریت استرس نیز به‌شدت توصیه می‌شود.

4. آرتروز پسوریاتیک

درمان آرتروزایدیوپاتیک معمولاً شامل داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) و داروهای ضد روماتیسمی اصلاح‌کننده بیماری (DMARDs) است. در برخی موارد ممکن است فیزیوتراپی برای کمک به بهبود تحرک و کاهش درد توصیه شود.

2. آرتروز سپتیک یا آرتروزچرکی

محتمل‌ترین اثر جانبی ،رودرمی، مشکل در تنفس به دلیل انقباض در راه‌های هوایی یا مشکل در بلع به دلیل تنگی مری ناشی از زخم در دیواره مری است.

آرتروز اولیه باعث سفتی و کاهش دامنه حرکت می‌شود و معمولا با شروع درمان‌های اولیه‌، قابل کنترل است.

این بیماری باعث التهاب بافت‌های اطراف غضروف مفصلی شده و علاوه‌برآن استخوان‌ها را نیز درگیر می‌کند. بیشتر ،، که به آرتروز مبتلا می‌شوند، بالای 65 سال سن دارند اما در مواردی خاص، گاهی جوانان نیز گرفتار این بیماری می‌شوند.

آرتروز ثانویه و اولیه علائم ی،، دارند اما علت به‌وجود آمدنشان با یکدیگر متفاوت است. مثلا شاید محتمل‌ترین دلیل بروز آرتروز اولیه کهولت سن و تحلیل استخو، باشد اما آرتروز ثانویه قطعا به‌دلیل وجود ناهنجاری، آسیب، عفونت یا وضعیت پیچیده پزشکی بروز می‌کند.

تا به حال احساس سفتی و سختی، درد و تورم یا مشکل در حرکت دادن مفاصل مختلف بدنتان را تجربه کرده‌اید؟ این‎‌ها علائم اولیه شایع‌ترین انواع آرتروز هستند. اگر این نشانه‌ها را در خود دیدید، لازم است تا هرچه زودتر به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

این نوع از آرتروز معمولا در افراد میانسال رخ می‌دهد و فیزیوتراپی یکی از بهترین راه‌های درم، آن است.

10. آرتروز ثانویه

البته همراه با مصرف دارو نیاز به اصلاح سبک زندگی و ، بسیاری از عادت‌های گذشته مثل استعمال دخ،اتی همچون سیگار است. در غیر اینصورت، علائم در طول زمان بدتر می‌شود.

آرتروز اولیه/ آرتروز ثانویه

آرتروز انواع بیشتری دارد که تشخیص و درمان آن‌ها بسیار مهم است!

،رودرمی یک اختلال خود ایمنی است که باعث سفت شدن بافت همبند در سراسر بدن از جمله بافت‌های پوستی می‎شود.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

علائم لوپوس از فردی به فرد دیگر متفاوت است اما معمولاً شامل خستگی، تب، بثورات پوستی، ریزش مو، زخم دهان، درد قفسه سینه، مفاصل متورم، پدیده رینود (سرد شدن انگشتان دست و پا)، سردرد، مشکلات حافظه، گیجی و علائمی از این قبیل است.

آرتریت روماتوئید نوجوانان معمولا در گروه سنی زیر 16 سال رخ می‌دهد. اما نسبت به درگیری بزرگسالان با این بیماری، درصد ابتلای سنین پایین‌تر، کمتر است.

علائم آرتروز پسوریاتیک شامل مفاصل متورم است که حساس به لمس هستند و ضایعات پوستی در نواحی اطراف مفاصل مانند آرنج یا زانو شکل بگیرد.

در این مطلب از پرتکرارترین انواع آرتروز نام بردیم اما همانطور که بالاتر اشاره کردیم، این بیماری انواع مختلف بیشتری دارد که تنها با توجه به علائم اولیه و درمان به‌موقع آن می‌توان آن را کنترل کرد.

انواع آرتروز استخو،

اگر نیاز به ملاقات با پزشک و مشاوره دارید، می‌تو،د با استفاده از امکان ،ت دهی اینترنتی از سایت دکتردکتر، وقت خود را آنلاین و در هر ساعتی از شبانه‌روز بگیرید.

آرتروز اولیه به ساییدگی و پارگی مرتبط با افزایش سن اشاره دارد و معمولا خودش را درد مچ دست، آرنج، شانه، زانو، لگن و شست پا نشان می‌دهد.

آرتروز پسوریاتیک یک نوع التهابی از آرتروزاست که افراد مبتلا به پسوریازیس را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. آرتروز پسوریاتیک بیماری پوستی با لکه‌های قرمز پوشیده شده با فلس‌های نقره‌ای در ،مت‌های مختلف بدن است.

انواع بیماری آرتروز

6. لوپوس

برای درمان لوپوس معمولا از داروهایی مثل کورتیکواستروئیدها یا سرکوب‌کننده‌های ایمنی بسته به شدت آن استفاده می‌شود.

درمان آرتریت روماتوئید معمولاً شامل مصرف داروهایی در دسته NSAID ها یا DMARDها می‌شود اما به تشخیص پزشک امکان دارد بیمار، داروهای دیگری مصرف کند.

8. آرتروز عفونی

Desatascos 24 horas castellfollit de la roca. Advertising. Link.