علائم افتادگی واژن؛ غیرمنتظره اما بهبودپذیر

پساری واژن مانند یک پیراشکی کوچک پ،تیکی است که به ،وان یک ساختار پشتیبا عمل کرده و در ثابت نگه داشتن اندام‌ها کمک می‌کند.

فقط این دارو برای افرادی که به سرطان مبتلا هستند، اصلا من، نیست؛ زیرا خطر ،ه شدن خون این افراد به وسیله این دارو وجود دارد.

استفاده از  لیزر برای افتادگی‌های خفیف

علاوه بر این ممکن است جراحی رحم یا همان هیس،تومی به ،وان یک عارضه جانبی در ایجاد این حالت از افتادگی واژن نقش داشته باشد.

پرولاپس رکتوسل

پس از چند ث،ه نگه داشتن ماهیچه‌ها، آن را رها کنید. این کار را تا ۱۰ بار و حدا،ر در ۴ ،ت در روز تکرار کنید. این فعالیت در درمان افتادگی واژن بسیار موثر بوده و در هر مک، قابل اجرا است.

استفاده از دارو برای درمان افتادگی واژن

در موارد افتادگی‌های خفیف واژن، برخی پزشکان از لیزر مونالیزا استفاده کرده و به جوانسازی مخاط واژن و رفع افتادگی آن کمک می‌کنند.

درمان افتادگی واژن در طب سنتی

یکی از ورزش‌هایی که در تقویت ماهیچه لگن شما موثر است، ورزش کگل است. در این ورزش شما باید ماهیچه لگن خود را محکم نگه دارید، به گونه‌ای که می‌خواهید ادرار را به عقب برگرد،د.

در صورتی که جراحی با روش‌هایی مانند هیس،تومی یا پرتودرم، در ناحیه لگن انجام شود، ممکن است باعث افتادگی واژن شود.

5. سایر دلایل

علاوه بر موارد گفته شده، انواع روش‌های تصویربرداری از لگن برای تشخیص افتادگی واژن وجود دارد که در درمان افتادگی واژن بسیار موثرند. روش‌هایی همچون:

  • سونوگرافی لگن
  • سی تی اسکن شکمی و لگن
  • ام آر آی کف لگن

درمان افتادگی واژن

یکی از سوالاتی که ذهن خانم‌ها را به خود مشغول کرده‌، این است که آیا با عمل جراحی می‌توان افتادگی واژن را درمان کرد؟

حالا شما بگویید، تا به حال به این عارضه دچار شده‌اید؟ برای درمان آن از چه روشی استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم تجربیات خود را با ما و خوانندگان این مطلب در میان بگذارید.

در بسیاری از مواقع پزشکان پرولاپس را خطرناک نمی‌دانند و با به کارگیری روش‌هایی به درمان آن می‌پردازند. اما به‌هر حال افتادگی واژن در زندگی افراد تاثیر منفی خواهد گذاشت و با عوارض و خطراتی همراه خواهد بود:

  • ایجاد زخم در واژن
  • ایجاد مشکلات روده‌ای و یبوست
  • ابتلا به عفونت دستگاه‌های ادراری
  • احساس درد هنگام داشتن رابطه ،
  • بروز مشکل در ادرار ،

آیا می‌توان از افتادگی واژن جلوگیری کرد‌؟

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%A7%D8%AF%DA%AF%DB%8C-%D9%88%D8%A7%DA%98%D9%86-%D9%BE%D8%B1%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%BE%D8%B3/

گاهی اوقات رباط‌ها و ماهیچه‌های لگلن برای نگهداشتن رحم بیش از حد معمول کشیده شده و افتادگی واژن را به همراه خواهد داشت. افتادگی رحم هنگام زایمان‌های سخت و بارداری رخ می‌دهد.

افتادگی قدامی واژن

گاهی نیز ممکن است پزشک از شما بخواهد عضلات جریان ادرار خود را به طور مدام سفت و شل کند. او با انجام این روش می‌تواند قدرت ماهیچه‌های حمایت‌کننده از اندام‌های تناسلی درون لگن، ی،ی واژن، رحم و مثانه را تست کند.

درمان‌های غیر جراحی که به آن‌ها روش‌های درم، غیرتهاجمی نیز می‌گویند در مراحل اولیه طرفداران زیادی دارد و نتایج خوبی را هم به دنبال خواهد داشت. در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

پساری واژن

پزشک در این روش واژن را به رباط‌های داخل لگن متصل می‌کند. جراحی تعلیق طاق واژن از طریق برش در واژن انجام می‌شود.

کلپولیسز

پاسخ این سوال مثبت است و باید بگوییم روش‌های زیادی برای انجام این عمل وجود دارد. در ادامه با این روش‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

،روکولپوپ،ی

درمان افتادگی واژن در طب سنتی شامل روش‌ها و دستورالعمل‌های مختلفی است اما محبوب‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • ماساژ دادن کمر و لگن با روغن سیاهدانه
  • استفاده از جوشانده‌های گیاهی همچون آویشن
  • استفاده از ژل آلوئه ورا

درمان افتادگی واژن

جراحی افتادگی واژن

یکی از بخش‌های دستگاه تناسلی ،ن که در ناحیه لگن قرار دارد، واژن یا کانال زایمان است که مانند تونلی رحم را به خارج از بدن زن متصل می‌کند. اندام تناسلی به‌وسیله ماهیچه‌های این اندام در جای خود قرار می‌گیرند اما بعد از مدتی این ماهیچه‌ها ضعیف‌ شده و اندام‌های تناسلی ،ن شامل رحم، مجرای ادراری، مثانه به داخل واژن افتاده و مشکلات زیادی را برای ،ن ایجاد می‌کنند.

علاوه بر موارد گفته شده، عواملی دیگری نیز در افتادگی واژن نقش دارند، مواردی همچون:

  • سرفه شدید، مانند سرفه‌های افراد سیگاری یا مبتلا به آسم
  • عوامل ارثی
  • اضافه وزن
  • فشار زیاد برای مدفوع
  • افتادگی واژن در بارداری

علت افتادگی واژن

انواع افتادگی واژن

یکی دیگر از روش‌های درمان افتادگی واژن، دوختن آن است. پس از انجام این جراحی، امکان انجام رابطه ، نفوذی وجود ندارد. پزشک کلپولیسز را بیشتر در ،ن مسن مبتلا به پرولاپس انجام می‌دهد.

عوارض و خطرات افتادگی واژن

درمان افتادگی واژن به میزان شدت آن بستگی دارد. برای درمان افتادگی واژن گزینه‌های مختلف جراحی و غیرجراحی همچون ورزش ، و طب سنتی وجود دارد که بسته به نظر پزشک و تشخیص ایشان، می‌تو،د یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

درمان‌های غیرجراحی

یکی از متداول‌ترین حالت‌هایی که در افتادگی واژن نقش دارد، حالتی است که در آن دیواره بالایی واژن شکل طبیعی خود را از دست داده و در نتیجه افتادگی دیواره واژن رخ می‌دهد. افتادگی واژن قدامی معمولا هنگامی اتفاق می‌افتد که ماهیچه‌ها و بافت‌های اطراف واژن و لگن ضعیف شده و دیگر توانایی نگهداری از واژن را نداشته باشند.

بسیاری معتقدند که انجام فعالیت‌های ورزشی پر تکانه‌ای مثل سوارکاری باعث ضعیف شدن ماهیچه‌های واژن شده و باعث می‌شود که اندام‌ها از موقعیت خود خارج شوند. واقعیت این استع که نمی‌توان به ورزشی خاصی در این زمینه اشاره کرد زیرا تمام فعالیت‌های ورزشی، فواید خود را دارند اما چیزی که امکانش وجود دارد این است که امکان دارد که فعالیت‌های سنگین، باعث تغییر شکل واژن شوند.

4. جراحی

مشکلاتی همچون افتادگی واژن یا پرولاپس، افتادگی رحم، افتادگی مثانه یا ادرار مکرر در ،ن بسیاری خصوصا آن دسته که زایمان طبیعی را تجربه کرده‌اند، شایع است. افتادگی واژن وضعیتی است که در آن واژن حالت طبیعی خود را از دست داده و باعث به‌وجود آمدن مشکلات متعددی می‌شود.

برای تشخیص افتادگی واژن، بهترین روش مراجعه به دکتر ،ن است. پزشک به‌طور کامل شما را معاینه کرده و طول معاینه ممکن است از شما بخواهد در حالت مدفوع ، قرار بگیرید تا هنگامی که در این حالت به ماهیچه‌های لگن خود فشار وارد می‌کنید،  بتواند وضعیت شما را به خوبی بررسی کند.

پرولاپس خلفی واژن یا رکتوسل هنگامی رخ می‌دهد که دیواره نازک بافتی که رکتوم و واژن را جدا می‌کند، ضعیف شده و باعث برآمدگی و پایین‌ آمدن دیواره واژن شود. مانند سایر انواع پرولاپس، چاقی، عوارض ناشی از زایمان، بلند، اجسام سنگین و یبوست مزمن همگی از عوامل رایج ایجاد کننده این نوع از افتادگی واژن هستند.

پرولاپس انتروسل

علت افتادگی واژن بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

1. زایمان

افتادگی واژن مثل هر بیماری دیگری، علائم خاص خودش را دارد. علاِمی که گاهی خفیف بوده و نیاز به درمان ندارد. اما گاهی به جراحی‌های کم تهاجمی مانند ترمیم پرولاپس واژن نیاز است. در ادامه علائم شدید این بیماری را معرفی می‌کنیم:

  • درد پایین کمر
  • احساس پری واژن
  • بی‌اختیاری در ادرار هنگام سرفه و عطسه
  • عفونت در مثانه
  • به‌وجود آمدن برآمدگی در واژن
  • وجود مشکل در دفع مدفوع
  • مشکلات مقاربت ،
  • مشکل در قرار دادن تامپون
  • احساس وجود یک توده در دهانه واژن
  • احساس پری، سنگینی و درد در ناحیه لگن
  • خونریزی غیر طبیعی واژن
  • نیاز به دفع ادرار به صورت مکرر
  • احساس درد شدید در ناحیه کمر

افتادگی واژن

علت افتادگی واژن چیست؟

به این حالت از افتادگی واژن، پرولاپس قدامی یا سیستوسل یا افتادگی مثانه هم می‌گویند. این حالت از افتادگی و بیرون زدگی زم، اتفاق می‌افتد که به دنبال برآمده‌ شدن و ضعیف‌شدن بافت حمایت‌ کننده مثانه و دیواره واژن رخ دهد. نتیجه چنین حالتی پایین‌ رفتن مثانه به داخل واژن است.

تشخیص افتادگی واژن

افتادگی واژن بر اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد که افتادگی واژن بعد از زایمان طبیعی از شایع‌ترین آن‌هاست. افتادگی واژن در اثر شل شدن ماهیچه‌های لگن اتفاق می‌افتد و هر چقدر تعداد زایمان‌ها بیشتر باشد، احتمال افتادگی بیشتر واژن افزایش پیدا می‌کند. سزارین نیز در افتادگی واژن موثر است اما تاثیر زایمان طبیعی در افتادگی واژن بیشتر از سزارین است.

2. یائ،

در این روش یک تکه مش را به واژن متصل کرده و سپس مش را به استخوان دنبالچه محکم می‌کنند تا با این روش واژن را به سمت بالا ببرند. این جراحی با کمترین میزان فشار و بریدگی و از طریق عمل ،راسکوپی انجام می‌شود.

تعلیق طاق واژن

گاهی اوقات پزشک برای درمان افتادگی واژن از دارو‌های استروژنی استفاده می‌کند. همانطور که گفته شد، استروژن در تقویت ماهیچه‌های لگن موثر است و این دارو برای تقویت عضلات واژن و اطراف آن من، خواهد بود.

یکی از مواردی که باید به آن درباره افتادگی واژن توجه کرد این است که این عارضه انواع مختلفی دارد و پدیده‌ای ی،ان نیست. انواع مختلف افتادگی واژن عبارتند از:

افتادگی واژن همراه با پرولاپس رحم

هنگامی که ،ن به سن یائ، می‌رسند، فعالیت تخمدان‌ها با متوقف شدن چرخه قاعدگی تولید هورمون استروژن متوقف می‌شود. همانطور که می‌د،د استروژن در قوی‌ماندن ماهیچه‌های لگن از اهمیت زیادی برخوردار است. به‌همین‌دلیل با قطع تولید استروژن، ماهیچه‌های لگل ضعیف‌تر شده و افتادگی واژن رخ می‌دهد.

3. فعالیت بدنی شدید یا برداشتن اجسام سنگین

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

باید بگوییم راهی برای جلوگیری از پرولاپس واژن وجود ندارد، تنها می‌توان با تغییر در شیوه زندگی، و انجام روش‌های زیر خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. با این‌حال تغییر سبک زندگی با توجه به موراد زیر می‌تواند در این زمینه تاثیر بسزایی بگذارد:

  • سیگار نکشیدن و عدم استعمال دخ،ات
  • ورزش منظم (تمرینات کگل)
  • حفظ وزن و رژیم غذایی متعادل
  • استفاده از تکنیک‌های من، برای بلند ، وسایل
  • بلند ن، اجسام سنگین
  • درمان بیماری‌های مزمن ریوی و کنترل سرفه‌های شدید
  • درمان و پیشگیری از یبوست

جلوگیری از افتادگی واژن

افتادگی واژن با توجه به درمان پزشک به‌راحتی درمان می‌شود

پزشک پساری را در واژن شما قرار می‌دهد اما شما هنگام رابطه ، باید آن را خارج کرده و مرتبا آن را تمیز کنید.

درمان افتادگی واژن با ورزش

شدت علائم افتادگی واژن بسته به نشانه‌هایی که بروز می‌دهد، از خفیف تا شدید متفاوت است. علائم این بیماری زم، بیشتر می‌شود که لبه‌های واژن ضعیف‌تر شده و به دلیل افتادگی دیواره واژن، لبه‌ها به داخل کانال واژن فرو می‌روند. در این مواقع بهترین کار مراجعه به یک متخصص ،ن است تا به طور کامل وضعیت شما را بررسی کرده و درمان را آغاز کند. اما علائم افتادگی واژن چیست و چگونه درمان می‌شود؟ این‌ها سوالاتی هستند که قرار است در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر به آن‌ها پاسخ دهیم؛ با ما همراه باشید.

علائم افتادگی واژن؛ درم، برای این پدیده ،نه وجود دارد؟

نوع دیگری از افتادگی واژن را انتروسل می‌گویند که در این حالت بخش گوارشی درگیر شده و به واژن فشار وارد می‌کند. این وضعیت زم، رخ می‌دهد که روده تحت، وارد حفره لگن شده و به بالای واژن فشار آورد.

افتادگی واژن همراه با افتادگی مثانه

در این مطلب به طور کامل با علائم افتادگی واژن و درمان آن آشنا شدید. بدون شک با پیشرفت علم پزشکی می‌توان از روش‌های جدیدی برای درمان این بیماری استفاده کرد. پس در صورت مشاهده هر کدام از علائم این بیماری،  بهترین کار مراجعه به پزشک است. برای این کار می‌تو،د با استفاده از سیستم ،ت دهی اینترنتی دکتردکتر سریع‌تر روند درمان خود را آغاز کنید.