علائم حمله قلبی یا سکته قلبی را بشناسید؛ آگاهی راه نجات است

متأسفانه سکته‌های قلبی از دلایل رایج مرگ‌ومیر هستند اما خوشبختانه روش‌های مختلفی برای پیشگیری بسیاری از آنها وجود دارد. اگر با علائم حمله قلبی آشنا باشید، امکان نجات جان خودتان و دیگران را بالا می‌برید.

هرچقدر که قطع و توقف جریان خون به قلب طول،‌تر شود، ت،یب بیشتری در قلب به‌ وجود می‌آید. سکته‌های خاموش می‌توانند بی‌خبر رخ بدهند. با این حال، امکان ت،یب‌، بالایی دارند و اگر درمان نشوند، حتی مرگ‌آور خواهند بود.

علائم دیگری هم می‌توانند حکایت از بروز سکته داشته باشند. برای مثال، زم، که عرق سرد روی بدن می‌نشیند یا تهوع به فرد دست می‌دهد. از نشانه‌های دیگر باید به سرگیجه و احساس غش‌، هم اشاره کنیم.

علائم حمله قلبی بعد از وقوع

بعد از حمله قلبی عوارض و علائمی نظیر خستگی، اضطراب و غم خود را نشان می‌دهند. باید دقت کنید که این احساسات معمولاً در طول چند هفته از بین می‌روند؛ ۲ تا ۳ هفته.

بعضی از افراد برای بازگشت به زندگی طبیعی نیاز به مشاوره پزشکان و متخصصان دارند. باید کمی به بدن بیمار زمان بدهید تا به حالت قبلی خود برگردد.

علائم سکته قلبی خفیف

livestrong.com

در صورتی که نشانه‌های سکته را در خودتان احساس می‌کنید هم باید سریع دست‌به‌کار شوید. خودتان را گول نزنید یا وحشت نکنید. سریع با اورژانس تماس بگیرید تا به کمکتان بیایند. تا زم، که آمبولانس برسد هم می‌تو،د یک قرص آسپرین ۳۰۰ میلی‌گرم مصرف کنید.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%D8%B3%DA%A9%D8%AA%D9%87-%D8%AD%D9%85%D9%84%D9%87-%D9%82%D9%84%D8%A8%DB%8C/

تنگ‌شدن تنفس و ناراحتی در این زمینه هم از علائم حمله قلبی است. این نشانه می‌تواند همراه با درد ناحیه قفسه سینه یا بدون آن رخ بدهد.

نشانه‌های دیگر

امکان بروز حمله قلبی در هنگام خواب هم وجود دارد. شدت سکته قلبی می‌تواند شکل‌های مختلفی در طول خواب داشته باشد. بنا به این موضوع، علائمی مشابه سکته در زمان بیداری به سراغ فرد می‌آید و ممکن است که او را بیدار کند.

برای اینکه چنین مشکلاتی پیش نیاید، باید حواستان به چند علامت سکته قلبی خاموش باشد:

  • درد و ناراحتی قفسه سینه
  • بروز درد در نواحی بدن مانند کمر، شکم، بازوها، فک و گردن
  • سرگیجه و سختی تنفس
  • تهوع و عرق سرد

medicalnewstoday.com

اگر یک یا چند مورد از نشانه‌ها و علائم حمله قلبی را در خود یا اطرافیانتان دیدید، سریعاً دست‌ به کار شوید. با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید و نگذارید که برای کمک‌، به بیمار دیر شود.

سکته یا حمله قلبی خاموش هم مانند انواع دیگر سکته‌ها است و ت،یب‌هایی به همراه دارد. قلب برای عملکرد درست به خون حاوی ا،یژن نیاز دارد. اگر پلاک‌هایی (حاوی چربی، کلسترول و مواد دیگر) در مسیر شریان‌هایی قرار بگیرند که خون را به قلب می‌رسانند، این گردش خون می‌تواند به‌ طور کامل یا چشمگیری قطع شود.

گاهی سکته‌هایی قلبی در طول خواب رخ می‌هند و فرد هیچ علامت خاصی را هم احساس نمی‌کند. حتی در بعضی از موارد، سکته‌های خاموش در طول خواب باعث مرگ ناگه، قلب می‌شوند.

علائم سکته قلبی افراد دیابتی چیست؟

علائم حمله قلبی

علائم سکته قبل از وقوع

علائم سکته قلبی در ،ن و مردان مشابه است اما ،ن نشانه‌های دیگری را هم تجربه می‌کنند. برای مثال، احساس تهوع و استفراغ یا تنگی نفس از علامت‌هایی است که بیشتر در آنها دیده می‌شود. درد در ناحیه کمر و فک هم در ،ن شایع‌تر است. احساس خستگی هم یکی دیگر از نشانه‌های حملات قلبی است که بیشتر در ،ن دیده می‌شود.

علائم حمله قلبی در مردان چیست؟

نشانه‌هایی که پیش‌تر اشاره شد در ،ن و مردان در زمان بروز سکته قلبی رخ می‌دهد. در واقع، پای علامت مش،ی به‌ میان است. با این حال، بروز سکته در ،ن با نشانه‌های دیگری هم همراه است. در واقع، امکان دارد که علاوه بر مواردی که برای مردان و ،ن برشمرده شد، نشانه‌های دیگری هم در ،ن در هنگام سکته دیده شود که پیش‌تر به آنها اشاره کردیم اما علائم حمله در مردان مشابه همان چیزی است که پیش‌تر گفتیم.

سکته علائمی قبل از وقوع دارد که عبارتند از:

  • ناراحتی قفسه سینه
  • ناراحتی در بخش‌های نیم‌تنه بالای بدن
  • تنگی نفس
  • نشانه‌های دیگر

ناراحتی قفسه سینه

نشانه‌های سکته قلبی معمولاً در حدود چند دقیقه طول می‌کشند. امکان دارد که حالت رفت‌ و برگشتی هم داشته باشند. امکان بروز علائم به طور متناوب در طول چند ساعت هم وجود دارد.

حملات قلبی در افراد مسن به شکل درد خفیف قفسه سینه یا گیجی، سرگیجه و ضعف خودش را نشان می‌دهد. در بسیاری از موارد، نخستین نشانه سکته در سنین بالا با گیجی و هذیان همراه است. این نشانه‌ها را نادیده نگیرید.

نشانه‌های سکته قلبی در ،ن چگونه است؟

پیگیری علائم و مشکلات مربوط به قلب باید نزد متخصص قلب انجام شود. در این مقاله از مجله دکتردکتر می‌خواهیم درباره نشانه‌های سکته قلبی برایتان بیشتر بگوییم.

علائم شایع حمله قلبی چیست؟

heart.org

اگر فکر می‌کنید که موردی مشکوک به سکته قلبی است، باید سریعاً با مرکز فوریت‌های پزشکی تماس بگیرید. افرادی که دچار حمله قلبی می‌شوند و با آمبولانس به بیمارستان رسانده می‌شوند، سریع‌تر و بهتر تحت درمان قرار می‌گیرند. پس تعلل نکنید و در این زمینه چابک باشید.

یادتان باشد که مضطرب نشوید و کنترل اوضاع را به دست بگیرید تا همه‌چیز به خوبی پیش برود. برای بررسی وضعیت قلب و عروق هم باید همیشه به متخصصی در این حوزه مراجعه کنید. یکی از بهترین روش‌ها برای دریافت ،ت ملاقات با متخصصان، استفاده از سیستم ،ت دهی آنلاین سایت دکتردکتر است.

در بسیاری از موارد، در هنگام حمله قلبی سالمندان علامت‌هایی مشابه موارد مرسوم از خود نشان نمی‌دهند. تغییرات بدن و مغز در سنین کهنسالی باعث می‌شود که واکنش‌ها به سکته قلبی متفاوت باشد.

بسیاری فکر نمی‌کنند که امکان بروز سکته در نوجوانان و کودکان و رده‌های سنی جوانان وجود داشته باشد اما این‌طور نیست. در چکاپ‌هایی که نزد متخصص اطفال انجام می‌شود هم بررسی وضعیت قلب کودکان و نوجوانان توصیه می‌شود.

علائم حمله قلبی چقدر طول می کشد؟

سکته‌های خفیف معمولاً اثرات م،ب زیادی روی ماهیچه قلب نمی‌گذارند. انسدادی که در مسیر جریان‌ پیدا، خون به قلب صورت می‌گیرد، معمولا زیاد نیست. از نشانه‌های چنین سکته‌ای باید به درد و ناراحتی در قفسه سینه و احساس فشار در این ناحیه اشاره کنیم. علائم سکته قلبی خفیف می‌توانند شبیه موقعیت‌های غیرخطرناکی مانند سوزش دهانه معده باشند.

علائم سکته قلبی مرگبار

پرسش یا نکته ناگفته‌ای درباره نشانه‌های سکته قلبی باقی مانده است؟ از ما بپرسید.

interiorhealth.ca

وجود درد و ناراحتی در یکی از دست‌ها یا هردوی آنها، کمر، گردن، فک یا معده هم از علائم سکته قلبی است. بروز چنین نشانه‌هایی در بدن را حتماً جدی بگیرید.

تنگی نفس

افراد مبتلا به دیابت باید حواسشان به سلامت قلبشان و علائم دیابت باشد. اگر دیابت دارید، وجود هرگونه درد در قلب را پیگیری کنید و منتظر نشوید تا درد تسکین پیدا کند. برای مثال، گاهی علامت‌هایی مانند سوزش دهانه معده یا اصطلاحاً سوزش سر دل می‌تواند از نشانه‌های حمله قلبی در مبتلایان به دیابت باشد.

در بیشتر موارد، نشانه‌ها به آرامی شروع می‌شوند و دردی خفیف و ناراحتی به وجود می‌آورند. در بعضی از موارد هم مشکل شدید و ناگه، خودش را نشان می‌دهد.

در صورت مشاهده علائم قلبی باید چه کنیم؟

در بیشتر حملات قلبی، ناراحتی و دردی در مرکز قفسه سینه بروز پیدا می‌کند که بیشتر از چند دقیقه طول می‌کشد. این درد می‌تواند حالت رفت‌وبرگشتی هم داشته باشد. درد و ناراحتی در این بخش از سینه شبیه فشاری ناخوشایند، فشرده‌شدن و احساس پربودن و سنگینی است.

ناراحتی در بخش‌های نیم‌تنه بالای بدن

secondscount.org

حمله قلبی

علائم حمله قلبی را نادیده نگیرید…

سکته‌های شدید هم علائمی دارند مانند آنچه پیش‌تر درباره علائم رایج سکته گفته شد. سطح و اندازه علائم و عوارض در موارد شدید، بیشتر و جدی‌تر است. در واقع، آسیب‌هایی که ایجاد می‌شود هم بیشتر هستند و در نتیجه، خطر آسیب‌رسیدن به بدن بیشتر می‌شود. اقدامات سریع برای نجات بیمار در چنین موقعیتی ضروری است.

علائم سکته قلبی خاموش چیست؟

منابع:

این کار را زم، انجام بدهید که در تماستان با اورژانس، مسئولان فوریت‌های پزشکی به شما مجوز مصرف آسپرین را داده باشند. آسپرین از داروهای رقیق‌کننده خون است و اگر به آن حساسیت نداشته باشید، می‌تواند به جریان‌یافتن خون به سمت قلب کمک کند.

health.clevelandclinic.org

pennmedicine.org

یادتان باشد که سکته قلبی می‌تواند در سنین جو، و حتی نوجو، هم رخ بدهد. برای همین است که باید حواستان به علائم و مشکلات قلبی افراد در سنین پایین‌تر هم باشد.

سکته‌های قلبی می‌توانند به شکل‌های خفیف یا شدید رخ بدهند، بعضی از این حملات ناگه،‌اند و با علائمی خفیف شروع می‌شوند و شدت می‌گیرند. در هر حال، بهتر است که با نشانه‌های حملات قلبی آشنا باشید. آگاهی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی و شرایط این عضو حساس همیشه مهم است.

سکته قلبی خاموش

علائم سکته قلبی در خواب چیست؟

این را هم در نظر بگیرید که دیابت احتمال ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد اما مانع از بروز نشانه‌ها و علائم رایج حمله قلبی می‌شود. در واقع، به خاطر آسیب‌های عصبی ناشی از دیابت، شاید علامت‌هایی مانند تنگی نفس ناگه،، تعریق، احساس فشار خفیف روی سینه و تغییرات غیرقابل توضیح در سطح گلوکز خون در بیمار دیده شود.

نشانه سکته قلبی در سالمندان چیست؟

سکته قلبی در نوجوانان

بروز سکته قلبی در جوانان و نوجوانان چگونه است؟

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.