علائم یائسگی؛ نشانه‌هایی که می‌گویند در حال یائسه شدن هستید

درمان علائم یائ،

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B9%D9%84%D8%A7%D8%A6%D9%85-%DB%8C%D8%A7%D8%A6%D8%B3%DA%AF%DB%8C/

در صورتی که بانوان بتوانند با نشانه های یائ، کنار بیایند، نیازی به درمان نخواهند داشت. اما افرادی که بخاطر این نشانه‌ها اذیت می‌شوند و زندگی روزمره‌شان تحت تأثیر قرار می‌گیرد، باید به سراغ متدهای درم، بروند. مهم‌ترین روش تسکین نشانه های یائ، ،ن، استفاده از داروهای هورمونی است. در ادامه به متدهای مختلف درمان هورمونی اشاره می‌کنیم:

به طور کلی، اگر در دوره پساقاعدگی تحت نظر پزشک متخصص ،ن و زایمان قرار داشته باشید، می‌تو،د از راهنمایی‌های او برای مدیریت علائم خود استفاده کنید. در صورتی که علائم شدیدی را تجربه می‌کنید نیز بهتر است با پزشک متخصص مشورت داشته باشید.

nhs.uk

علائم یائ، زودرس

یکی از موارد ضروری برای مراجعه به پزشک ،ن و زایمان زم، است که بعد از یائ،، خونریزی از واژن را تجربه می‌کنید. خونریزی بعد از یائ، طبیعی نیست و احتمال دارد نشانه‌ای از وجود سرطان باشد. در صورت خونریزی، در کوتاه‌ترین زمان ممکن ،ت دکتر ،ن رزرو کنید و با پزشک متخصص ملاقات داشته باشید.

علائم یائ، در مردان چیست؟

علائم یائ، زودرس در سونوگرافی مشخص نمی‌شود. پزشک معمولا با توجه به سابقه پزشکی بیمار، سوابق خانوادگی او و نشانه‌هایی که تجربه‌ کرده است، تشخیص می‌دهد که این مشکل وجود دارد یا خیر. معمولا پزشکان برای این دسته از بیماران، داروهایی چون قرص‌های ضد بارداری و هورمون درم، را تجویز می‌کنند. بیمار باید تا زمان رسیدن به یائ، طبیعی به مصرف این داروها ادامه بدهد تا از عوارض احتمالی منوپوز در امان بماند. البته داروهای هورمونی برای افرادی که به سرطان سینه یا دهانه رحم مبتلا هستند یا سابقه ابتلا به این بیماری‌ها را داشته‌اند، تجویز نمی‌شود.

همانطور که از اسم این علامت پیداست، یکی از نشانه‌هایی که با تفسیر آن می‌توان به یائ، ،ن مربوط می‌شود، ایجاد خلل در اندام‌های ، ،ن است که عبارتند از:

  • تغییر نظم ، و کوتاه یا طول، شدن فاصله بین دو ،
  • کم یا زیاد شدن خونریزی هنگام عادت ماهانه
  • طول، یا کوتاه شدن مدت زمان ،
  • حذف دوره‌های قاعدگی
  • خشکی واژن
  • کاهش میل ،
  • احساس درد، خارش یا سوزش هنگام برقراری رابطه ،
  • کاهش باروری

در ابتدای مقاله توضیح دادیم یائ، جیست و گفتیم همه خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. یائ، طبیعی، در بازه ۴۰ تا ۵۰ سالگی آغاز می‌شود. سن شروع این دوره به عوامل مختلف ژنتیکی و محیطی بستگی دارد؛ مثلا بعضی از افراد در اواسط دهه ۳۰ علائم اولیه پساقاعدگی را تجربه می‌کنند و بعضی دیگر تا ۵۵ سالگی، همچنان در هر عادت ماهانه، خونریزی دارند. سیکل کلی منوپوز شامل سه مرحله پیش از یائ، (Perimenopause)، یائ، (menopause) و بعد از یائ، (After the menopause) است.

پوکی استخوان یکی از متداول‌ترین عوارض یائ، است. در این حالت استخوان‌ها ضعیف و شکننده می‌شوند و احتمال ش،تگی یا در رفتن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ استخوان‌های لگن، ستون فقرات و مچ دست نیز بیشتر از سایر استخوان‌ها در معرض ش،تگی قرار دارند. تراکم استخوان در چند سال اول بعد از یائ، به شدت کاهش پیدا می‌کند.

تضعیف عملکرد ،

منابع:

بعضی از آقایان در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی، علائم یائ، در مردان را تجربه می‌کنند. البته یائ، در مردان که در بعضی موارد با نام آندروپوز شناخته می‌شود، یک اصطلاح گمراه‌کننده است. سیستم بدن آقایان هیچکدام از تغییراتی که در بدن خانم‌ها به واسطه یائ، ایجاد می‌شود را تجربه نمی‌کند. سطح هورمون مردانه تستسترون هم با افزایش سن در بدن آقایان کاهش پیدا می‌کند، اما این کاهش در بازه ۳۰ تا ۴۰ سالگی، کم‌تر از ۲ درصد است و به اندازه‌ای نیست که روی باروری تأثیر داشته باشد یا علائم جسمی و رو، ایجاد کند. در بسیاری از موارد علت اصلی علائم یائ، در مردان، تغییرات هورمونی نیست. فشار و اضطراب شدید، سبک زندگی اشتباه، بحران میانسالی یا عادات م،بی چون مصرف زیاد سیگار و مواد مخدر، مهم‌ترین علل ابتلای آقایان به این علائم هستند.

اکنون می‌د،د نشانه‌های یائ، در ،ن چیست. این دوره بیماری نیست و علائم یائ، هم نشانه وجود بیماری نیستند. قرار گرفتن تحت نظر پزشک متخصص به شما در مدیریت علائم کمک می‌کند، اما نباید انتظار داشته باشید که پزشک همیشه برای شما دارو تجویز کند تا حالتان بهتر شود. به بدنتان اجازه بدهید سیکل طبیعی پساقاعدگی را طی کند. سعی کنید فقط از روش‌های طبیعی چون مدیریت استرس، ورزش و رژیم غذایی سالم برای تسکین علائم ناراحت‌کننده این دوران استفاده کنید. در صورت نیاز به مشاوره می‌تو،د از طریق سیستم ،ت دهی آنلاین دکتردکتر کمک بگیرید.

علائم یائ، در مردان

با وجود اینکه منوپوز یک سیکل طبیعی در بدن محسوب می‌شود، اما توقف ترشح هورمون‌ها در بدن عوارضی به همراه دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی

پاسخ مشخصی برای این سوال وجود ندارد؛ نشانه های یائ، در ،ن ممکن است چند ماه بعد از یائسه شدن بهبود پیدا کند یا تا چند سال بعد هم ادامه داشته باشد. ژنتیک، سبک زندگی و محیط روی مدت زمان درگیری با این علائم موثر است. با گذشت زمان معمولا علائم تغییر می‌کند. مثلا ممکن است در حال حاضر چند بار در روز احساس گر گرفتگی داشته باشید یا هنگام خواب عرق کنید، اما بعد از مدتی این علائم را تجربه نکنید و به جای آن درگیر سردردهای میگرنی یا نوسانات خلق و خو شوید.

خانم‌ها بخاطر خشکی واژن و از دست رفتن خاصیت ارتجاعی آن، هنگام رابطه ، احساس درد می‌کنند و حتی ممکن است در طول رابطه، خونریزی واژینال داشته باشند. رابطه دردناک و نوسان‌های هورمونی باعث می‌شود خانم‌ها در سال‌های ابتدایی پساقاعدگی تمایل چند، به برقراری رابطه ، نداشته باشند.

یکی از علائم یائ،، بروز ناهنجاری‌های رو، است. حالت‌هایی که هنگام یائسه شدن سراغ خانم‌ها می‌آیند عبارتند از:

  • خستگی همیشگی
  • احساس کمبود خواب
  • تغییرات خلق و خو و بی‌حوصلگی بدون دلیل
  • کاهش قدرت تمرکز
  • کاهش حافظه (مه مغزی)
  • تحریک‌پذیری و نشان دادن واکنش شدید در برابر کوچک‌ترین وقایع

علائم یائ، زودرس

کاهش سطح استروژن در بدن احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. بیماری قلبی جدی، تهدیدکننده زندگی است. به همین دلیل پزشکان توصیه می‌کنند پس یائ، به ورزش منظم ادامه بدهید، رژیم غذایی سالمی داشته باشید و وزن خود را متعادل نگه دارید. در صورت ابتلا به بیماری قلبی، فشار خون یا کلسترول بالا نیز به صورت مداوم با پزشک ملاقات داشته باشید و دستورات او را کامل اجرا کنید.

پوکی استخوان

خانم‌های یائسه باید در بازه‌های زم، منظم سه تا پنج سال، برای غربالگری به پزشک مراجعه کنند. انجام معایناتی چون کولونوسکوپی، ماموگرافی و غربالگری تری گلیسیرید باعث اطمینان از سلامتی بیمار و عدم وجود موارد مشکوکی چون توده‌های سرط، رحم یا تخمدان می‌شود.

با ورود به دوره یائ،، سوخت و ساز بدن کم‌تر می‌شود و مثل قبل به انرژی و مواد غذایی نیاز ندارد. به همین دلیل ممکن است قند اضافه‌ دریافتی از مواد غذایی، در شکم و پهلوها به صورت چربی ذخیره شود. برای نگه داشتن وزن متعادل در دوره یائ، باید مقدار غذای خود را کاهش دهید، به رژیم‌های کم‌ کا،ی روی آورید و ورزش روزانه را فراموش نکنید.

روش‌های تسکین نشانه های یائ، در ،ن

علائم مراحل مختلف یائ، ی،ان است و فقط شدت آن‌‌ها در هر مرحله کم‌تر یا بیشتر می‌شود. نشانه های یائ، در ،ن را می‌توان به سه دسته ت،یم کرد. نشانه‌هایی که سیستم تولید مثل را تحت تأثیر قرار می‌دهند، علائمی که روی جسم تأثیر دارند و علائم رو، که بخاطر تغییرات هورمونی در بدن ایجاد می‌شوند. در ادامه هرکدام از این نشانه‌ها را توضیح می‌دهیم.

علائم دستگاه تولید مثل و اندام‌های ،

علائم مرحله پیش از یائ، کم‌کم شدت می‌گیرد و بدن خود را برای ورود به دوره پساقاعدگی آماده می‌کند. ، نشدن به مدت یک سال به م،ی گذر از دوره پیش از یائ، است. در این حالت شما یائسه شده‌اید. دوره پس از یائ، زم، است که شما دیگر ، نمی‌شوید و بدنتان تخمک‌گذاری نمی‌کند. در این دوره ممکن است همچنان علائم یائ، وجود داشته باشد، اما به مرور زمان، شدت برخی از نشانه‌ها کم‌تر می‌شود.

مرحله پیش از یائ، وقتی است که بدن شما  از دوره باروری به پساقاعدگی گذر می‌کند. علائم این دوره معمولا از ۴۰ سالگی آغاز می‌شود اما گروهی از خانم‌ها، علائم اولیه را از بعد از ۳۵ سالگی تجربه می‌کنند. در این دوره سطح استروژن (هورمون ،نه) در بدن خانم‌ها نوسان دارد و سیکل ، را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در دوره پیش از یائ، ممکن است سیکل ماهانه نامنظم شود؛ کوتاه‌تر یا طول،‌تر از همیشه باشد و مقدار خونریزی کم‌تر یا بیشتر از سابق شود.

نشانه های یائ، زودرس تفاوتی با علائمی که در ،مت قبل بیان کردیم، ندارند. اگر کم‌تر از ۴۵ سال سن دارید و ،تان نامنظم شده یا بیشتر از ۱۲ ماه است که عادت ماهانه نداشته‌اید، بدین م،است که به علائم یائ، در جو، مبتلا شده‌اید و باید به پزشک و متخصص ،ن مراجعه کنید.

در ادامه نشانه های یائ، مردان یا به عبارت بهتر نشانه های شبه یائ، در مردان را در ادامه نام می‌بریم.

  • افسردگی
  • کاهش میل ،
  • اختلال نعوظ
  • نوسانات خلقی و تحریک پذیری
  • کاهش توده عضل،
  • ضعف عضلات و کاهش توانایی برای انجام کارهای سنگین و ورزش
  • افزایش وزن
  • کاهش اشتیاق و انرژی
  • مشکلات خواب
  • خستگی همیشگی
  • کاهش حافظه و قدرت تمرکز

یائ، طبیعی است و نیازی به درمان ندارد

نشانه های یائ، در ،ن

اختلال در دفع ادرار

علائم یائ، در ،ن

علائم یائ، در ،ن چیست؟

بعضی از علائم یائ، هم ممکن است تا همیشه باقی بمانند. مثلا خانم‌هایی که در این دوره توجهی به رژیم غذاییشان ندارند و ورزش نمی‌کنند، دچار اضافه وزن می‌شوند. هرچقدر زمان بیشتری بگذرد، کم ، وزن اضافه سخت‌تر خواهد شد و ممکن است بیماری‌های دیگری چون مشکلات قلبی یا فشار خون را هم به دنبال داشته باشد.

عوارض یائ، چیست؟

یائ،، منوپوز یا پساقاعدگی، دوره توقف چرخه قاعدگی در خانم‌ها است. اگر بیشتر از ۱۲ ماه از آ،ین خونریزی ماهانه شما می‌گذرد، به احتمال زیاد یائسه شده‌اید. این دوره یک فرایند بیولوژیک طبیعی است و همه افراد آن را تجربه می‌کنند. علائم یائ، هم جسم و هم احساسات را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با بروز این حالات و نشانه‌های ناخوشایند ممکن است تصور کنید مشکل خاصی وجود دارد و نگران شوید. نشانه های یائ، طبیعی است، اما اگر شدید باشد و زندگی روزمره را تحت تأثیر قرار دهد، باید با دکتر ،ن ملاقات کنید و راهکارهای لازم را از او بگیرید. در این مقاله از مجله دکتردکتر علائم منوپوز را مورد بررسی قرار می‌دهیم و درباره آنچه افراد مختلف در دوره یائ، تجربه می‌کنند، صحبت خواهیم کرد.

علائم یائ،

علائم جسمی یائ، به غیر از اختلال در دستگاه تولید مثل و دیگر اندام‌های مرتبط به آن، شامل نشانه‌های فیزیکی زیر هستند:

  • گرگرفتگی (احساس گرما یا سرمای ناگه، در صورت، گردن یا قفسه سینه که ممکن است با سرگیجه همراه باشد)
  • تعریق شبانه
  • ،ز
  • بی‌خوابی
  • افزایش وزن و تغییر فرم بدن
  • کاهش تراکم بافت سینه‌ها و از دست رفتن فرم آن‌ها
  • خشکی پوست و خارش
  • نازک شدن موها
  • سردرد و میگرن شدید
  • درد عضل، و مفاصل
  • ابتلای مکرر به عفونت ادراری (UTI)

علائم رو،

دریافت ،ت دکتر ،ن

آیا برای علائم یائ، در ،ن باید به پزشک مراجعه کرد؟

مجرای ادرار هم به دنبال واژن، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. عوارض این مسئله مواردی چون تکرر ادرار، احساس ادرار کاذب و بی‌اختیاری ادرار است. همچنین در این دوره، احتمال ابتلا به عفونت ادراری هم افزایش پیدا می‌کند. پزشکان برای حل این مسئله تمرین‌های تقویت عضلات لگن، استفاده از استروژن موضعی واژینال و هورمون درم، را توصیه می‌کنند.

افزایش وزن

mayoclinic.org

داروهایی که نام بردیم، باید تحت نظارت پزشک متخصص مصرف شود. پزشک نیز تنها در صورتی این داروها را تجویز می‌کند که علائم بیمار شدید باشد و روند عادی زندگی‌ او را مختل کرده باشد.

در انتها از شما می‌خواهیم که اگر سوالی درباره علائم یائ، دارید، از ما بپرسید. همچنین اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، با ما و دیگر خوانندگان مجله دکتردکتر به اشتراک بگذارید.

برای حل درد و سوزش واژن در طول رابطه می‌توان از روان‌کننده‌های بر پایه آب استفاده کرد. خانم‌هایی که خشکی واژن شدید دارند نیز می‌توانند در کنار روان‌کننده‌ها، از قرص، ، یا حلقه‌های واژینال حاوی استروژن استفاده کنند. ورود این هورمون به بدن، علائم یائ، را تسکین می‌دهد و می‌تواند خشکی واژن را جبران کند.

دریافت ،ت دکتر ،ن

علائم یائ، چقدر طول می کشد؟

دریافت ،ت دکتر ،ن

علائم جسمی

روش‌های درمان غیرهورمونی برای تسکین علائم یائ، را نیز در ادامه نام می‌بریم:

  • مصرف داروی ضد فشار خون (کلونیدین) یا داروی صرع (گاباپنتین) برای کاهش گر گرفتگی
  • مصرف داروهای ضد افسردگی برای بهبود نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری
  • درمان‌های شناختی رفتاری برای بهبود اضطراب و نوسانات خلقی
  • تمرینات فیزیکی، ماساژ درم، یا فیزیوتراپی برای گرفتگی عضلات و درد مفاصل

خانم‌هایی که در سن کم‌تر از ۴۵ سال یائسه می‌شوند، به یائ، زودرس مبتلا هستند. این مشکل زم، ایجاد می‌شود که تخمدان‌ها زودتر از موعد تولید استروژن را متوقف کنند. یائ، زودرس، علت‌های مختلفی دارد؛ ژنتیک، بیماری‌های خود ایمنی و بعضی از عفونت‌ها، می‌توانند عامل ورود زودهنگام به دوره منوپوز باشند.