علت سندرم تخمدان پلی کیستیک؛ عوارض و درمان فوری آن

سطوح بالای هورمون مردانه ممکن است با نشانه‌های فیزیکی این حالت مانند رویش موهای بیش از حد صورت و بدن (هیرسوتیسم) و گاهی اوقات آکنه و چهره قهوه‌ای و طاسی همراه باشد.

تخمدان پلی کیستیک

این نشانه‌ها در افراد مختلف با یکدیگر متفاوت است. با این حال مبتلایان به این بیماری سه مشکل اصلی و مش، دارند: دوره‌های قاعدگی نامنظم، ترشح هورمون مردانه و ابتلا به کیست تخمدان.

اگر قصد بارداری ندارید، مصرف داروهای هورمونی یکی از راه‌های درمان پلی کیستیک است. قرص‌های ضد بارداری خوراکی اغلب برای کاهش رشد موهای اضافی و آکنه تجویز می‌شوند. این قرص‌ها دوره قاعدگی را منظم‌تر کرده و از ابتلا به انواع سرطان جلوگیری می‌کنند. همانطور که گفته شد، به نظر می‌رسد که دارویی مثل متفورمین، خطر ابتلا به دیابت یا سندرم متابولیک را کاهش می‌دهد. اگر با توجه به این درمان‌ها مشکل موهای زائدتان برطرف نشد، می‌تو،د از لیزر درم، استفاده کنید.

عوارض سندروم تخمدان پلی کیستیک

مراقبت‌های بعد از درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

اگر نگر، در مورد دوره‌های قاعدگی خود دارید یا علائم آندروژن بیش از حد مانند پر مویی یا هیرسوتیسم، آکنه دارید، احتمالا شما به سندروم پلی کیستیک مبتلا شده‌اید. در چنین شراطی بهترین واکنش این است که سریعا به متخصص ،ن و زایمان خود مراجعه کنید و تحت درمان کیست تخمدان به صورت تخصصی قرار بگیرید.

تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) در ،ن یکی از بیماری‌های شایع هورمونی است که پزشکان آن را حاصل یک اختلال می‌دانند. این روزها، ،ن بسیاری در سراسر جهان درگیر این بیماری هستند که البته باید برای درمان هرچه زودتر آن توسط متخصص ،ن باید اقدام کنند؛ این بیماری ممکن است روی توان بارداری تاثیر منفی بگذارد. در ادامه این مطلب از مجله دکتردکتر با ما همراه باشید زیرا قرار است تا در ادامه درباره علت سندرم تخمدان پلی کیستیک و علائم و البته درمان آن برایتان بگوییم.

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟ این بیماری درمان‌پذیر است؟

healthline

mayoclinic

منابع:

دیگر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از:

  • رشد موهای زائد ضخیم در نواحی چانه، لب بالا، اطراف صورت، شکم و قفسه سینه
  • ریزش با الگوی مردانه موی سر
  • آکنه و جوش چرکی روی صورت به دلیل پوست چرب
  • اختلال در بارداری (نیاز به مصرف قرص)
  • درد تخمدان چپ

انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید شده و میزان قند خون را تنظیم می‌کند. حال اگر سلول‌ها نسبت به انسولین مقاوم باشند، میزان قند خون بالا رفته و در نتیجه بدن انسولین بیشتری تولید می‌کند. انسولین زیاد نیز باعث ترشح بیش از حد هورمون مردانه آندروژن می‌شود و همین باعث ایجاد اختلال در عملکرد تخمدان می‌شود.

وراثت

علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک

علت سندروم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، معمولاً چاق هستند. بالاتر هم به این مورد اشاره کردیم که یکی از دلایل شدت گرفتن این بیماری، اضافه وزن است زیرا چربی‌ بدن در این ناحیه نیز انباشته می‌شود و مقاومت این کیست‌ها را بالاتر می‌برد.

درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک، بر مدیریت مشکلات شخصی مانند ناباروری، هیرسوتیسم، آکنه و چاقی متمرکز است. درمان می‌تواند شامل تغییر سبک زندگی یا دارو باشد. البته جراحی کیست تخمدان نیز یکی از روش‌های درمان این بیماری است که در مطلبی جداگانه به‌طور مفصل درباره آن برایتان گفته‌ایم.

هورمون درم، سندروم تخمدان پلی کیستیک

توجه! معمولا برای تشخیص این بیماری، لامز است تا بیمار حداقل دو مورد از علائم بالا را داشته باشد.

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B3%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%85-%D8%AA%D8%AE%D9%85%D8%AF%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D9%84%DB%8C-%DA%A9%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C%DA%A9/

التهاب معمولا در اثر عفونت ایجاد می‌شود و بر اثر آن، تولید آندروژن افزایش می‌کند و همین زمینه ابتلا به تخمدان پلی کیستیک افزایش می‌دهد.

انسولین بالا

معاینه لگن دکتر به صورت بصری و دستی، اندام‌های تناسلی را، جهت بررسی توده‌ها، رشد یا سایر اختلالات بازرسی می‌کند.

آزمایش‌های تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

بیشتر زن، که دارای PCOS هستند، به دلیل مقاومت انسولینی، افزایش وزن و سطوح غیرطبیعی لیپید خون دارند. این شرایط باعث افزایش خطر دیابت نوع 2، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سندرم متابولیک می‌شود.

رشد بیش از حد موها به دلیل عدم تعادل هورمونی

اگر پزشک، تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک بدهد، احتمالا آزمایش‌های بیشتری را برای یافتن علت سندرم تخمدان پلی کیستیک و عوارض احتمالی آن، توصیه کند. این آزمایشات می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بررسی دوره‌ای فشار خون، تحمل گلوکز و میزان کلسترول و تری گلیسیرید
  • غربالگری برای افسردگی و اضطراب
  • غربالگری برای آپنه انسدادی خواب

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک

به جز داروهای هورمونی، داوهای دیگری برای درمان تخمدان پلی کیستیک تجویز می‌شود که عبارتند از:

کلومیفن

لازم به ذکر است، مواردی وجود دارند که وجودشان در بدن ،ن، آنها را مستعد ابتلا به این اختلال می‌کند. این موارد عبارتند از:

التهاب خفیف

تخمدان‌ها ممکن است بزرگ شوند و شامل فولیکول‌هایی باشند که تخمک را احاطه کرده‌اند. در نتیجه، تخمدان‌ها ممکن است به طور مرتب فعال باشند. کیست تخمدان از آن دسته از بیماری‌های ،ن است که باید هر زنی درباره آن بداند، پیشنهاد می‌کنیم تا درباره آن مقاله‌ای در مجله دکتردکتر بخو،د.

چاقی بیش از حد

شستشوی صورت با استفاده ازمحلول‌ها و لوسیون‌های ضدعفونى  کننده مخصوص معمولا از سوی پزشکان به بیماران توصیه می‌شود. گاهی به تشخیص پزشک، برای درمان آکنه آنتی باید بیوتیک مصرف شود؛ این روش باید به دستور دکتر باشد و بعد از امتحان چندین روش درم، به بیمار تجویز شود.

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک با تغییر سبک زندگی

با بررسی نتیجه سونوگرافی پزشک شما با این روش ظاهر تخمدان‌ها و ضخامت پوشش رحم را بررسی می کند. یک دستگاه (مبدل) در واژن (سونوگرافی ترانس واژینال) قرار می‌گیرد. این مبدل امواج صوتی را منتشر می کند که به صورت تصاویر روی صفحه نمایش کامپیوتر منتقل می‌شود.

دیگر آزمایش‌ها برای تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک

یکی از راه های درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک، مصرف قرص کلومیفن Clomiphene  است. این داروی ضد استروژن برای تنظیم تخمک گذاری در بخش اول سیکل قاعدگی تجویز می شود.

لترزول

سندروم پلی کیستیک از آن دسته بیماری‌هاییست که نه تنها سلامت جسم، و درونی یک زن را درگیر می‌کند بلکه روی سلامت ظاهری او نیز تاثیر می‌گذارد. اگر نشانه‌های این بیماری را در خود مشاهده کردید، با یک اقدام به موقع، از سیستم ،ت دهی اینترنتی دکتردکتر وقت مشاوره با یکی از بهترین متخصصان ،ن در شهر خودتان را بگیرید و اولین قدم‌ها را بردارید.

در ادامه درباره این موارد بیشتر توضیح خواهیم داد:

دوره‌های قاعدگی نامنظم

علائم و نشانه‌های سندرم تخمدان پلی کیستیک، اغلب در اولین دوره قاعدگی در دوران بلوغ ایجاد می‌شود. بعضی اوقات سندرم تخمدان پلی کیستیک، در پاسخ به افزایش وزن قابل توجه، بیشتر پیشروی می‌کند.

برای تنظیم روند همیشگی تخمدان ها، دارویی مثل لترزول من، است. این دارو تخمک گذاری تخمدان ها را تنظیم و تحریک می‌کند.

، افلورنیتین

در واقع عدم تعادل هورمون باعث دوره‌های قاعدگی نامنظم و بر هم خوردن ریتم دوره و شانس بارداری کم‌تر می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک همچنین باعث رشد مو در بدن و مشکلات درازمدت سلامت مانند دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شود.

این مطلب تنها برای آگاهی شما درباره این بیماری به رشته تحریر درآمده و برای بررسی علائمتان باید به پزشک مراجعه کنید. هر سوالی هم که داشتید، می‌تو،د از ما بپرسید.

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از:

  • ناباروری
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالا ناشی از بارداری
  • زایمان زودرس
  • هپاتیت غیر الکلی؛ التهاب شدید کبدی ناشی از تجمع چربی در کبد
  • سندرم متابولیک؛ مجموعه‌ای از شرایط از جمله فشار خون بالا، قند خون بالا و میزان کلسترول غیر طبیعی یا تری گلیسیرید است که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد
  • دیابت نوع 2 یا پیش دیابت
  • آپنه خواب
  • افسردگی، اضطراب و اختلالات خوردن بیش از حد عصبی
  • خونریزی رحمی غیرطبیعی
  • سرطان رحم ( اندومتریوز)
  • چاقی

تشخیص سندروم تخمدان پلی کیستیک

افزایش وزن غیر طبیعی به دلیل مقاومت انسولینی

قرص‌های کنترل قند و داروهای دیابت می‌توانند به رفع عدم تعادل هورمون و بهبود علائم این بیماری کمک کنند که البته فقط باید توسط پزشک ،ن تجویز شود.

چه زم، باید برای درمان PCOS به پزشک مراجعه کنم؟

توجه! تمام خانم‌هایی که مبتلا به این سندروم هستند، مشکل تخمدان پلی کیستیک ندارند.

عوارض سندروم تخمدان پلی کیستیک

برای تنظیم چرخه قاعدگی، پزشک ممکن است قرص ،یبی حاوی استروژن و پروژستروژن را برای کاهش تولید آندروژن و تنظیم استروژن تجویز کند. تنظیم هورمون می‌تواند خطر ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش دهد و خونریزی غیرطبیعی، رشد مو بیش از حد و آکنه را تصحیح کند.

یکی از دیگر دلایلی که به ،وان دلیلی تاثیرگذار در ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک معرفی  می‌شود، وراثت است. بر اساس مطالعات، وجود برخی از ژن‌ها احتمال ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را بالا می‌برند.

تشخیص و درمان اولیه همراه با کاهش وزن خطر عوارض طول، مدت سندرم تخمدان پلی کیستیک را کاهش می‌دهد.

هیچ تست قطعی برای تشخیص قطعی علت سندرم تخمدان پلی کیستیک وجود ندارد. احتمال دارد پزشک با بحث درباره سابقه پزشکی، از جمله دوره‌های قاعدگی و تغییرات وزن، شروع کند. معاینه فیزیکی شامل بررسی علائم رشد بیش از حد مو، مقاومت به انسولین و آکنه می‌شود.

علت سندرم تخمدان پلی کیستیک هنوز کاملا معلوم نیست اما در بدن زن، که به PCOS مبتلا هستند، تخمک‌ها از تخمدان آزاد نمی‌شوند و در نتیجه آن، مایعی در اطراف تخمک‌ها و در نهایت پلی کیستیک‌ها به وجود می‌آید.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ، syndrome) یک اختلال هورمونی است که در میان ،ن در سنین باروری بسیار رایج است. در سندرم تخمدان پلی کیستیک، کیسه‌های کوچک و پر شده از مایع، در داخل تخمدان‌ها رشد می‌کنند. کلمه “polycystic” به م،ی کیست‌های زیاد است. این کیسه‌ها در واقع فولیکول‌ها هستند، هر کدام یک تخمک نابالغ هستند. عدم تخمک گذاری باعث تغییر سطوح استروژن، پروژسترون، FSH و LH می‌شود. در این بیماری، سطح استروژن و پروژسترون پایین‌تر از حد معمول و سطح آندروژن بالاتر است. هورمون‌های اضافی مردانه چرخه قاعدگی را مختل می‌کنند، بنابراین ،ن مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دوره‌های کمتر از حد معمول دارند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک بر اندام‌های تولید مثلی زن تأثیر می‌گذارد و این در شرایطی است که اندام‌های تولید مثل استروژن و پروژسترون (هورمون‌های تنظیم چرخه قاعدگی) را تولید می‌کنند. تخمدان‌ها مقدار کمی هورمون‌های مردانه را به نام آندروژن تولید می‌کنند. تخمک گذاری، هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه (LH) را کنترل می‌کند. FSH تخمدان را تحریک می‌کند تا یک فولیکول (کیسه حاوی یک تخمک) تولید کند و سپس LH باعث ت،یب تخمک‌های بالغ می‌شود. سندرم تخمدان پلی کیستیک بر تخمدان و تخمک گذاری تأثیر می‌گذارد و همین باعث ناتو، احتمالی در بارداری بر اثر ابتلا به این سندروم است.

آزمایش هایی که اطلاعات دقیق درباره احتمال ابتلا بیمار به سندروم پلی کیستیک را می دهند عبارتند از:

آزمایش خون

مصرف پروژستین برای هر 10 تا 14 روز هر یک تا دو ماه می‌تواند دوره‌های قاعدگی را تنظیم کرده و از شما در برابر سرطان آندومتر محافظت کند. البته پروژستروژن درم، سطح هورمون را بهبود نمی‌بخشد و از حاملگی جلوگیری نمی‌کند.

درمان دارویی سندروم تخمدان پلی کیستیک

مهم‌ترین مراقبتی که بعد از درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک باید انجام دهید، تغییر سبک زندگی است. مخصوصا که ورزش، تغذیه و کاهش وزن روی سلامت بیمار در مقابل این بیماری تاثیر بسزایی دارد. جالب است در این رابطه بد،د که کاهش وزن تا 10 درصد به تنظیم قاعدگی و درمان علائم این بیماری و دیابت  کمک می‌کند. برای همین توصیه می‌کنیم که رژیم‌های کم کربوهیدراتی که مملو از سبزیجات، غلات است را به همراه 30 دقیقه ورزش در برنامه روزانه خود بگنج،د.

علائم درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک را جدی بگیرید و هرچه زودتر برای درمان اقدام کنید!

عدم تعادل هورمونی همانطور که گفتیم باعث ایجاد آندروژن در تخمدان ها و غدد فوق کلیوی می شود. همین مورد باعث بالا رفتن مقدار هورمون های مردانه مانند تستوسترون می شود و علائمی مثل پر مویی در خانم ها ظاهر می‌شود.

عوارض سندروم تخمدان پلی کیستیک روی بارداری

، افلورنیتین تاثیری روی درمان درونی دارو ندارد اما باعث کاهش رشد موهای زائد صورت می شود.

آنتی‌بیوتیک‌ها و محلول‌های شستشو

آزمایش خون برای اندازه‌گیری سطح هورمون، می‌توان خون فرد را تجزیه و تحلیل کرد. این تست می‌تواند علل احتمالی ناهنجاری‌های قاعدگی یا اضافه شدن ویتامین را بررسی کند. به‌علاوه آزمایش خون اضافی برای اندازه‌گیری تحمل گلوکز و سطح کلسترول و تری گلیسیرید ناشتا نیز انجام می‌شود.

سونوگرافی

پزشک ممکن است کاهش وزن را از طریق یک رژیم کم کا،ی همراه با فعالیت‌های ورزشی متوسط توصیه کند. حتی کاهش جزئی وزن شما (به ،وان مثال، از دست دادن 5 درصد وزن) وضعیت را بهبود می‌بخشد. کاهش وزن ممکن است اثربخشی داروهایی را که پزشک شما برای علت سندرم تخمدان پلی کیستیک، توصیه کرده است، افزایش دهد. همچنین این کار، می‌تواند شانس باروری را افزایش دهد.

درمان سندروم تخمدان پلی کیستیک در زن، که قصد بارداری ندارند چگونه است؟

رایج‌ترین علامت سندرم تخمدان پلی کیستیک دوره‌های قاعدگی نامنظم یا طول، است. برای مثال، ممکن است فرد کمتر از 9 دوره در سال قاعدگی داشته باشد، یا فاصله بین دوره‌های او، بیش از 35 روز شود.  این بیماران کمتر از ۸ ،ت قاعدگی در طول سال را تجربه می‌کنند.

ترشح آندروژن بیش از حد