علل خارش پوست؛ درمان اصولی این مشکل را جدی بگیرید!

بیماری لنفوم در برخی مواقع موجب خارش پوست می‌شود. این خارش گاهی با تحریک و گاهی بدون تحریک رخ می‌دهد. زم، که فرد شیمی درم، و پرتودرم، را شروع می‌کند، به تدریج این خارش‌ها برطرف می‌شوند.

بیماری‌های تیروئیدی

برای درمان خارش پوست از طریق دارویی، هم می‌توان از داروهایی بدون نیاز به نسخه پزشک استفاده کرد و هم از داروهایی مخصوص که تنها با نسخه پزشک قابل تهیه هستند، استفاده کرد. این داروها عبارتند از:

  • ،‌های مهار کننده مثل ، تاکرولیموس (Protobic) و پیم اکروبیموس (Elidle)
  • بی‌حسی‌های موضعی مثل کپسایسین و دو،پین
  • پماد یا ،‌های کورتیکواستروئید
  • دارو‌های ضد‌افسردگی مثل مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین مثل فلو،تین(Prozac) و سرترالین(zoloft)
  • نوردرم، (فتوتراپی)
  • ، هیدروکورتیزون (، استروئیدی)
  • لوسیون کالامین (،یبی از ا،ید روی و ا،ید آهن برای تسکین خارش) پرامو،ین (بی‌حس‌کننده ملایم)
  • قرص هیدرو،ی زین

مواد غذایی من، برای درمان خارش

این ماده دارای خاصیت ضد خارشی است. بنابراین هر پمادی که حاوی منتول باشد خاصیت ضد خارشی برای فرد به همراه دارد. مثل پماد وی،.

جوش شیرین

احساس خارش مداوم در ناحیه‌ی می، پشت ی،ی درست در مسیر نخاع یا همان ستون فقرات، البته بدون این که تظاهرات پوستی اعم از جوش یا قرمزی در آن ناحیه وجود داشته باشد؛ نشان‌دهنده‌ آسیب اعصاب یا همان نوروپاتی است. عصب،ت یا آسیب‌های مختلف به ستون فقرات می‌توانند از علل نوروپاتی باشند؛ زیرا در این حالت به اعصاب فشار وارد می‌شود و این فشار خود را با تظاهری همچون خارش نشان می‌دهد.

بیماری پسوریازیس

درمان خارش پوستی

درمان خانگی خارش پوست

نکته‌ بسیار مهمی که باید در درمان خارش پوست مدنظر قرار داد این است که قبل از انجام هر اقدام درم، برای رفع خارش، ابتدا باید علت خارش پوست مشخص شود. امکان این تشخیص فقط بر عهده پزشک متخصص است. سپس پزشک با توجه به تشخیص خود، اقدام به درمان خارش می‌کند. خارش پوست گاهی اوقات پرچم یک بیماری بسیار مهم و خطرناک در بدن است. اگر علت خارش مورد خاصی نباشد، با استفاده از ،‌های ضد خارش پوست مشکل حل می‌شود در غیر این‌صورت، پزشک راه‌های مختلفی را برای درمانتان امتحان خواهد کرد.

علائم خارش پوست

اگر نشانه‌های زیرا را مشاهده کردید، هر چه زودتر برای درمان خارش خود به دکتر مراجعه کنید:

  • بروز علائم دیگر به همراه خارش
  • نامعلوم بودن علت خارش
  • شدید بودن خارش

چه زم، باید برای درمان خارش به دکتر مراجعه کرد؟

یکی از روش‌های کم دردسر برای درمان خارش در صورتی که علت آن مشخص باشد و البته حاد هم نباشد، استفاده از روش‌های خانگی برای درمان خارش پوست است.

اول از همه یادتان باشد که برای حفظ رطوبت پوست آن را مرطوب نگه دارید و محل خارش را تا جایی که امکان دارد، نخار،د.

داروهایی هستند که مصرفشان بسیار رایج است و باعث ایجاد خارشدر پوست می‌شوند. مهم‌تری آنها عبارتند از:

  • داروهای ضد تصرف
  • آنتی بیوتیک‌ها(آنتی‌بیوتیک‌های حاوی مشتقات سولفا)
  • داروهای ضد قارچ
  • مسکن های مخدر

علت خارش پوست

چه زم، خارش بدن خطرناک است؟

خارش پوست حالتی شایع بوده که گاهی نشان‌دهنده بیماری خاص در افراد است؛ بنابراین پیگیری آن در صورت مزمن شدن، امری ضروری به نظر می‌رسد. خارش پوست یک تظاهر پوستی است که همه ما در طول زندگی آن را تجربه کرده‌ایم ولی گاهی این مشکل شدید شده و از آستانه تحمل خارج می‌شود. خارش شدید پوست در بعضی موارد تنها یک خارش معمولی نبوده و تظاهری از یک بیماری‌ سیستمیک یا عفونی است. در این مواقع فرد باید پیگیری‌های لازم را انجام دهد و آن را به یک آ،ژی یا حساسیت پوستی ساده تعبیر نکند.

در انتها از شما می‌خواهیم تا اگر تجریه‌ای ذر زمینه درمان خارش دارید با ما به اشتراک بگذارید.

محل خارش را تمیز نگه دارید اما با مواد شوینده معطر و رنگدار تماسی نداشته باشید.

علاوه بر داروها و روش‌های خانگی و محلول‌های مختلف، می‌توان با خوردن میوه و سبزیجات یا دیگر خوراکی‌ها، خارش پوست را تسکین داد:

  • کفیر
  • ماست
  • سیب
  • کلم بروکلی
  • شیر کره
  • پنیر چدار و گودا
  • کرفس
  • آلو
  • گی،
  • اسفناج
  • ذغال اخته

درمان خارش سخت نیست اما کشف علت آن مهم است!

سرطان ، گاهی اوقات با خارش نوک ، و ناحیه‌ی رنگی اطراف ،‌ خود را نشان می‌دهد. اغلب افراد به این نشانه توجهی ندارند و به پزشک متخصص مراجعه نمی‌کنند. بنابراین خارش مداوم و نسبتا شدید نوک ، ممکن است یک زنگ خطر برای سرطان ، باشد.

داروها

روغن بابونه برای درمان خارش پوست

درمان دارویی خارش پوست

خارش پوست به خودی خود ترسناک نیست اما نمی‌توان همیشه از این امر مطمئن بود. گاهی باید نشانه‌ها را دنبال کرد و در اسرع وقت به دنبال درمان تخصصی بود. گاهی دلایلی که باعث ایجاد خارش پوست می‌شوند، خطرناک هستند و فقط به وسیله پزشک باید بررسی و درمان شوند.

آ،ژی یکی از علل شایع خارش پوست در افراد مختلف است. درماتیت تماسی در بیشتر مواقع سبب بروز آ،ژی در افراد می‌شود. نیکل، پیچک سمی و دیگر ،یبات موجود در لوازم آرایش، دستمال مرطوب، پدهای آرایشی و بسیاری از وسایلی که در طول روز از آنها استفاده می‌کنیم، از جمله علل متداول درماتیت تماسی (یکی از انواع آ،ژی پوستی و خارش) هستند. آ،ژی‌های پوستی خارش‌های شدیدی را در افراد ایجاد می‌کنند.

یائ،

درمان خارش پوست

خارش پوست به دلیل بیماری‌های کلیوی

خارش پوست یا خودش خوب می‌شود یا با مراجعه به پزشک و درمان علت، مداوا می‌شود. به هر حال هر چه که هست باید برای درمان به موقع آن اقدام کرد. برای مراجعه به دکتر پوست هم می‌تو،د از سیستم ،ت دهی اینترنتی دکتردکتر کمک بگیرید تا هر چه زودتر مشاوره و برنامه درم، مخصوص خود را بگیرید.

اگر خارش شما بیش از دو هفته طول کشید، درمان‌های خانگی برای آن جواب نباشد، همراه با علائم دیگری باشد و بی علت باشد.

تشخیص علت خارش پوست

اشتراک گذاری


منبع: https://drdr.ir/mag/%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AA-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86/

اندکی جوش شیرین را با آب مخلوط کنید و روی ،متی از پوست که در آن احساس خارش می‌کنید ،ید.

ژل آلوئه‌ورا

پسوریازیس بیماری پوستی خودایمنی است که سبب خارش شدید پوست می‌شود. این بیماری زمینه ژنتیکی دارد، متاسفانه تاکنون درمان قطعی برای آن یافت نشده است و درمان‌ها برای این بیماری صرفا علامتی هستند. درباره بیماری پسوریازیس می‌تو،د در مقاله‌ای تحت همین ،وان در مجله دکتردکتر بیشتر بخو،د.

محتوای این مقاله صرفا برای افزایش اطلاعات عمومی شماست و به منزله تجویز پزشکی نیست.

خارش پوستی شدید

بیماری سلیاک

تا به حال شده که دچار حس ناخوشایندی در پوست خود شوید که به واسطه آن مجبور باشید به هر وسیله فیزیکی دست بیاندازید و آن را آرام کنید؟ در مورد خارش پوست صحبت می‌کنیم؛ همان حسی که فرد را وادار به خاراندن بی‌امان پوستش می‌کند. گاهی اوقات علت خارش پوست حساسیت گذرا یا سایش پوست به سطحی دیگر است اما در بیشتر اوقات، بیماری داخلی یا عارضه‌ای پوستی باعث خارش می‌شود.

روغن اسطوخودوس خارش‌های مزمن پوستی را آرام می‌کند.

روغن بابونه

لازم به ذکر است که درمان خارش کلیه هم راستا با درمان بیماری‌های کلیوی برای بیمار اتفاق می‌افتد در غیر این‌صورت، حتما با پزشک خود هماهنگ کنید یا به دکتر پوست مراجعه کنید.

بیماری‌های کبدی و خارش پوست

در مورد این ژل لازم به ذکر است که برخی مواد موجود در ژل طبیعی این گیاه ارزشمند، محرک بوده و خود سبب به وجود آمدن خارش و دیگر حساسیت‌های پوستی می‌شوند لذا بهتر است که از ژل فرآوری شده آلووئه‌ورا استفاده شود؛ چرا که مواد آ،ژن موجود در ژل توسط محققان است،اج شده است و این قبیل مشکلات فرد را تهدید نمی‌کند.

روغن برگ درخت چای

۲ پیمانه از این ماده را در وان حمام بریزید و حدود ۲۰ دقیقه در آن دراز بکشید. تاثیر این ماسک خانگی عالیق است هر چند که باید چندین بار آن را امتحان کنید.

منتول

خارش مداوم و سرتاسری پوست شاید نشان‌دهنده‌ی وجود بیماری‌های کبدی باشد. در بیماری‌هایی همچون سنگ صفرا یا کلانژیت ،روزان اولیه از جمله نشانه‌های بالینی تشخیصی، خارش پوست بدن است؛ کیسه صفرا و خارش بدن یکی از مباحث پر کاربرد در رشته پزشکی مخصوصا پوست است. برای از بین بردن این نوع خارش باید مشکل کبدی فرد برطرف شود و به او داروهایی داده شود که اسیدهای صفراوی را در بدن کم کند.

تاثیر بیماری‌های نخاعی بر خارش پوست

این دو ماده را به نسبت برابر ،یب کنید و در ،مت‌هایی از پوست که دچار خارش هستند اسپری کنید تا متوجه اثر ضدخارشی این ،یب شوید.

جو دوسر

healthline

تولید استروژن در خانم‌ها زمان یائ،، بسیار کم و نزدیک به صفر می‌شود. از طرفی وجود هورمون استروژن برای تولید کلاژن ضروری است؛ بنابراین با تولید نشدن کلاژن، پوست فرد بسیار نازک، خشن و آسیب‌پذیر خواهد شد و در نتیجه خارش پوست را به همراه می‌آورد.

با این حال در ادامه، روش‌هایی خانگی برای درمان خارش پوست را به شما معرفی خواهیم کرد:

روغن نارگیل و آبلیمو

این افراد اغلب بعد از یک دوره هورمون‌درم، مشکل‌شان برطرف شده و دیگر از خارش پوستی رنج نخواهند برد.

سرطان ،

روغن بابونه برای بهبود خارش پوستی اگزما تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

در ادامه بیماری‌ها و حالت‌هایی که علت خارش پوست می‌شوند و حتما باید برای درمان آنها به پزشک مراجعه کرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

علت این موضوع هنوز به طور قطعی مشخص نشده است. محققان احتمال می‌دهند خارش پوست در بیماران کلیوی به دلیل عدم دفع کامل مواد زائد و در نتیجه تجمع مواد سمی مانند اوره در بدن باشد.

منابع:

بیماری سلیاک یک بیماری خودایمنی است که در آن پرزهای روده از بین می‌روند و فرد مشکل سوء جذب پیدا می‌کند. این وضعیت در صورتی که فرد پروتئینی از دسته گلوتن مصرف کند تشدید خواهد شد. در افراد مبتلا به بیماری سلیاک ایمونوگلوبولینی (آنتی بادی که از جنس IgA است) که در پاسخ به گلوتن، علیه پرزهای روده ایجاد شده است به سلول‌های پوستی منتقل و باعث واکنش‌های پوستی می‌شود.

در ابتدا پزشک با بررسی نشانه‌های ظاهری و انجام آزمایش‌های لازم، علائم شما را مورد بررسی قرار می‌دهد. مدت زمان خارش، سابقه خارش مداوم، استفاده از مواد شیمیایی محرک، سابقه آ،ژی پوستی، بررسی شدت خارش در بخش‌های مختلف بدن و داروهایی که مصرف می‌کنید از جمله مواردی هستند که پزشک در مورد آنها از شما جویا خواهد شد.

 

دوش آب سرد در چنین شرایطی به شما کمک خواهد کرد؛ مخصوصا که بعد از آن سریعا بدن خود را مرطوب کنید. البته می‌تو،د برای مبارزه با هیستامین موجود در خون خود، از آنتی هیستامین‌های خوراکی استفاده کنید.

روغن برگ درخت چای خاصیت میکروب‌زدایی که دارد و می‌تواند علاوه بر درمان خارش، پوست را نرم کند.

روغن اسطخودوس

این بیماری‌ها باعث ایجاد خارش پوست در سرتاسر بدن می‌شوند. در این وضعیت تنها یک ،مت از بدن درگیر نیست و فرد در کل پوست بدن خود احساس خارش دارد. مطالعات نشان داده‌اند ا،ر افرادی که دچار بیماری‌های مزمن کلیوی مثل نارسایی کلیوی شده یا افرادی که به هر علتی مثلا ESRD دیالیز می‌شوند، خارش شدیدی را در سرتاسر بدن خود تجربه می‌کنند.

 mayoclinic

در این بیماری زخم‌ها و تاول‌های پوستی در نواحی زانو، آرنج، کپل‌ها و موی سر به وجود می‌آید که خود را با خارش شدید نشان می‌دهند.

بیماری لنفوم

دلایل مختلفی وجود دارد که باعث خارش پوست می شود؛ از نکاتی که فکرش را نمی‌کنید مثل پوشیدن لباس با ، خاص یا بیماری که از وجود آن اصلا خبر ندارید! در ادامه، به مهم‌ترین علل خارش پوستی اشاره می‌کنیم:

  • خشکی پوست
  • حساسیت غذایی
  • لوپوس (بیماری خود ایمنی)
  • کاندیدا (ضایعات پوست مرطوبی که در بغل، ران و زیر ،‌ها به‌وجود می‌آید)
  • انسداد مجاری صفراوی
  • سیروز (اسهال، ورم شکم، کاهش اشتها)
  • واکنش‌های آ،ژیک
  • عرق سوز شدن
  • درماتیت تماسی
  • گزش ،اتی مثل کک
  • کهیر
  • اگزمای آ،ژیک
  • لکه‌های پوستی
  • شپش پوستی
  • شپش سر
  • ایمپتیگو (زرد زخم)
  • گزش ،ات
  • حساسیت به لات،
  • کچلی
  • گال
  • سرخک
  • پسوریازیس
  • درماتوگرافی
  • آبله‌مرغان
  • ،‌های سوزنی
  • گیاه، مثل بلوط و پیچک سمی
  • بیماری‌های پوستی (اگزما، درماتیت، …)
  • مواد محرک
  • هیستامین‌ها
  • بیماری‌های داخلی
  • اختلالات عصبی
  • حساسیت دارویی
  • بارداری

webmd

تیروئید غده‌ بسیار مهمی در جلوی گردن است که بیماری‌های مختلف آن تاثیرات وسیع و متنوعی در بدن، از جمله روی پوست می‌گذارند. تاثیرات ناشی از غده تیروئید بر پوست، ممکن است به علت تاثیری باشد که این هورمون‌ها بر غدد عرق پوست دارند. برای مثال کم‌کاری تیروئید موجب خشکی شدید و آزاردهنده‌ی پوست می‌شود؛ این موضوع ممکن است به دلیل کمبود هورمون‌های تیروئیدی و در نتیجه کاهش ترشحات غدد عرقی پوست باشد. همچنین هورمون‌های تیروئیدی در پوست گیرنده دارند و به صورت مستقیم نیز می‌توانند موجب بروز این امر شوند.

آ،ژی

اگر درمان‌های اولیه جواب ندهد، پزشک برای شما آزمایش خون، تست بررسی عملکرد تیروئیدی، تست پوستی و تراشیدن پوست و تهیه نمونه زنده (بیوپسی) را تجویز خواهد کرد. بعد از بررسی این موارد، درمان‌های لازم را تجویز خواهد کرد.

چگونه خارش پوست را درمان کنیم؟

اگر خارش پوست دارید و این حس قطع نمی‌شود، به دکتر پوست مراجعه کنید اما قبل از هر چیزی با خارش پوست، علل و درمان آن در این مطلب از مجله دکتردکتر آشنا شوید؛ با ما همراه باشید.

علت خارش پوست چیست؟