علم دندانپزشکی و شاخه های آن + دروس، گرایش ها، مزایا و معایب متخصص ارتودنسی- 118 پزشکی

توانایی متخصصان این رشته دندانپزشکی بررسی نمونه های برداشته شده از ضایعات دهان، فک و صورت از لحاظ تشخیص انواع بدخیمی، سرطان و سایر ناهنجاری های بافتی می باشد. «دفترچه راهنمای انتخاب رشته محل تحصيل آزمون پذیرش دستيار در رشته های تخصصی دندان‌پزشکی سال ٩٨ وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشكی». آموزش‌های نظری و عملی در این مقطع توسط دکتر آشوت هاروطونیان و شهریار سلامت انجام می‌شد. پایهٔ دانشگاه به سبک دانشگاه‌های اروپایی در سال ۱۳۱۳ خورشیدی ریخته شد. در مهرماه آن سال، دکتر محسن سیاح رئیس دانشکده و دکتر محسن لک عهده‌دار تدریس کلینیکی شدند.

طول دوره مجله خبری پزشکی حدودا شش سال است و درس های آن در سه بخش عمومی، پایه و اختصاصی برنامه ریزی شده است، که از لحاظ نحوه تعلیم و تدریس، به درس های نظری، عملی نظری و عملی تقسیم می شود. درمان های دندانپزشکی زمان مشخصی ندارند و ممکن است در مراحل درمان اتفاقاتی رخ دهد که زمان حضور شما در کلینیک کمتر یا بیشتر شود. این اتفاق طبیعی است و در بیشتر مواقع ارتباطی با مهارت دندانپزشک خوب یا نحوه مدیریت و زمانبندی کارکنان کلینیک ندارد. در بسیاری از موارد بررسی عکس های قدیمی شما را از تهیه عکس های تشخیصی جدید بی نیاز می کند و یا مقایسه این عکس ها با عکس تشخیصی جدید می تواند به دندانپزشک در بررسی سیر پیشرفت یک بیماری و انتخاب طرح درمان صحیح کمک کند. با اینکه معمولا خدمات دندانپزشکی زیر پوشش اکثر بیمه های درمانی نیست و جز در موارد خاص شما مجبورید هزینه درمانتان را به شکل آزاد بپردازید، اما همراه داشتن دفترچه بیمه لازم است.

اولین و مهم‌ترین مزیت رشته دندانپزشکی، بازار کار این رشته تحصیلی است. این رشته تحصیلی از بازار کار خوبی برخوردار است و فارغ‌التحصیلان به راحتی می‌توانند پس از اتمام دوران تحصیل خود وارد بازار کار شوند. این رشته امنیت روانی و آرامش زیادی دارد و داوطلبان را با چالش‌ها و دردسرهای زیادی روبه‌رو نمی‌کند.

البته مشکلات متعددی نیز با این تحلیل لثه‌ها ایجاد می‌شود که از جمله آن می‌توان به افزایش خرابی ریشه دندان‌ها، ازدست‌دادن دندان و افزایش حساسیت لثه و دندان نیز شود. موسسه حرف آخر فعالیت خود را در قالب ارائه پکیج های آموزش کنکور با سبکی متفاوت آغاز کرد. استاد عبدالرضا منتظری، از اساتید مطرح کنکور از سال ۱۳۹۰ با هدف ارائه جدیدترین تکنولوژی های آموزشی دنیا به دانش آموزان کنکوری موسسه آموزشی حرف آخر را تاسیس نمودند. وجه تمایز دی وی دی های حرف آخر با دیگر منابع آموزش کنکور در سبک خاص تدریس اساتید می باشد. در این سبک آموزش کنکور که برای اولین بار در ایران توسط موسسه حرف آخر اجراء شد، کلیه منابع کنکور به صورت شهودی سازی و در قالب تصویرسازی و تکنولوژی انیمیشن تدریس می شوند. درس رادیولوژی یکی از درسهای دندان‌پزشکی و از علوم اساسی جهت دستیابی و شناسایی حالات طبیعی و غیرطبیعی استخوان فکها و دندانها می‌باشد.

گرایش‌های تخصصی رشته دندانپزشکی

آیا رشته دندانپزشکی نیز جزو رشته‌های با طرح اجباری است؟ بله رشته دندانپزشکی نیز دارای یک طرح اجباری دو ساله است. این بدین معنی است که داوطلبان پس از گذراندن دوره 6 ساله خود و پس از فارغ‌التحصیلی باید در طرح اجباری شرکت کنند. دانشجویان در این دوره 2 ساله به یکی از مناطق محروم اعزام می‌شوند و به افراد خدمات دندانپزشکی ارائه می‌دهند. البته به این نکته توجه داشته باشید که داوطلبان در این دوره به صورت ماهیانه حقوق نیز دریافت می‌کنند. بنابراین طرح دندانپزشکی نیز مانند 11 رشته دیگر گروه تجربی دارای طرح اجباری است. یکی از مهم‌ترین سوالات داوطلبان در مورد این رشته تحصیلی به مدت زمان تحصیل در رشته دندانپزشکی مربوط می‌شود.

ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی

گاهی رنگدانه ها فقط روی سطح مینا رسوب میکند و باعث ایجاد لکه های سیاه و قهوه ای روی سطح دندانها میشود. ماده موثره بعضی از این مواد به صورت شیمیایی فعال میشود، بعضی با نور و بعضی با گرما. ماده اصلی سفیدکننده دندانها پر اکسید هیدروژن است که باعث اکسید شدن رنگدانه های رسوب کرده بین هرمهای مینایی شده و آنها را از بین میبرد.

این کار توسط جراح و دندانپزشک انجام می شود و سپس نمونه های آزمایشگاهی به پالوژیست ارسال می گردد. استفاده از دهان شویه آب نمک ( نصف قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب جوشیده سرد شده ) همراه با ماساژ لثه‌ها نیز مؤثر می‌باشد، اگر بر روی دندانها جرم تشکیل شده باشد، لازم است حتماً دندانها جرم گیری شوند. مصرف میوه‌های حاوی ویتامین ث و یا فراورده‌های دارویی آن با تجویز پزشک به حد مورد نیاز در پیشگیری بیماریهای لثه مؤثر است. این گروه بجای استفاده از خوشبو کننده‌های دهان و آدامس و یا دهان شویه، لازم است برای رفع بوی دهان خود و یافتن علت آن به دندانپزشک مراجعه نمایند. چه بسا ممکن است چنین مشکلاتی با یک جرمگیری ساده رفع گردد و جلوی یک بیماری مزمن و خطرناک گرفته شود. در چند سال اخیر پذیرش در رشته دندانپزشکی نسبت به جمعیت شرکت‌کنندگان افزایش یافته ولی با این حال در برخی از شهرستان‌های کشور شاهد کمبود دندانپزشک هستیم.

  • علاوه بر این برای جراحی و تغییر شکل لثه نیز از روش پیوند لثه استفاده می‌شود.
  • داوطلبان در دوره تخصصی 5 ساله با دو بازه زمانی متفاوت روبه‌رو هستند.
  • با توجه به این که پروسه انتخاب رشته یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین مراحل کنکور به شمار می‌رود، بهتر است حداقل میانگین درصد لازم برای قبولی هر رشته مورد نظرمان را بدانیم.
  • یک دندانپزشک خوب باید به خوبی با مشکلات مرتبط با رشته خود آشنا باشد.
  • زیرا دانشگاه های اروپا از بالاترین سطح استانداردهای آموزشی برخوردار هستند و از مدرن ترین تجهیزات روز دنیا برای آموزش دانشجویان خود استفاده می کنند.

شناخت این عوامل در پیشرفت تحصیلی و شغلی و موفقیت کاری و رضایت از زندگی نقش اساسی دارد. البته نمی‌توان گفت فقط افرادی با یک ویژگی خاص، در یک رشته تحصیلی موفق خواهند بود و در هر حرفه، افرادی با ویژگی‌های متفاوتی مشغول به کار هستند. ممکن است شرایطی پیش بیاید که یک دندانپزشک نتواند درد دندان شما را بهبود دهد؛ یا ممکن است از روش‌های غیر بهداشتی برای معالجه استفاده کند. به همین دلیل شهرت دندانپزشک و اعتبار کلینیک دندانپزشکی تهران اهمیت بالایی دارد.