فرق روانشناس با روانپزشک، روانکاو و مشاور چیست؟ چطور- 118 پزشکی

غمگینی، بی علاقگی و نداشتن انرژی برای انجام کارهای روزمره از نشانه های افسردگی می باشند. معمولاً همه ما چنین علایمی را در مقطعی از زندگی خود تجربه کرده ایم ولی اگر شدت یا طول مدت آن زیاد باشد به حدی که روند زندگی روزمره ما را مختل کند نشانه افسردگی متوسط تا شدید خواهد بود. برخی افراد، سال ها درگیر مشکل افسردگی هستند و احساس می کنند در چاهی افتاده اند که توان خارج شدن از آن را ندارند. خوشبختانه روش های مطمئن و تأیید شده ای برای درمان افسردگی وجود دارد. اکثر ما می توانیم به تنهایی یا با کمک اطرافیان خود با بیشتر این چالش ها کنار بیاییم.

دکتر روانشناس بالینی کجا کار می‌کند؟

بازسازی دلبستگیِ امنیت‌بخش همان چیزی است که برای کورا اتفاق افتاد. کورا دوستی داشت که می‌توانست روی‌ او حساب کند، خواهری که خاطرات کودکی مشترکی با او داشت. منظور این نیست که چنین افرادی از قبل در زندگی او وجود نداشتند؛ او نمی‌توانست آنها را ببیند یا شاید مجله خبری پزشکی به افرادی که در زندگیش بودند، اعتماد نمی‌کرد. اما اعتماد فزاینده‌ او، ابتدا به درمان‌گر، سپس به حسن‌نیت جهان و توانایی خود برای یافتن مسیرش در آن به او اجازه داد که دیگران را «بیشتر به عنوان فرصت‌هایی برای برقراری ارتباطات اجتماعی خود ببیند تا تهدید».

  • اگرچه هر دو گروه روانشناسان و روانپزشکان، در درمان و کنترل مشکلات روانی متخصص هستند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند.
  • در مدافون، بیش از 100 روانشناس در 6 تخصص مختلف آماده ارائه مشاوره تلفنی و متنی هستند.
  • اگر علاقه خاصی دارید، با یک مشاور صحبت کنید، او می‌تواند تمام گزینه‌های موجود را برایتان تشریح کند.
  • از طرف دیگر، چون شناخت کافی از خود، احساسات‌مان، جهان پیرامون و جهان نداریم، اغلب احساس پوچی داریم و یا نسبت به مسائل مختلف، رفتارهای افراطی از خود بروز می‌دهیم.
  • در عین حال متوجه می‌شوید که چگونه و چطور این فرد می‌تواند به ما کمک کند.

روان‌درمانی به حضور فیزیکی نیازی ندارد و بسیاری از مشکلات از طریق آنلاین قابل حل هستند. روان‌درمانی آنلاین فرصت مناسبی برای افراد مختلف، مانند مهاجران و افراد پرمشغله‌ای است که امکان حضور در جلسات حضوری روان‌درمانی را ندارند. روانشناس بالینی با مراجع در جلسات مختلف دیدار می‌کند تا مشکلات عاطفی، روانی و رفتاری او را در زندگی تشخیص دهد.

حدودا ۲ دهه است که در رویکردهای مختلف روان درمانی (روانپویشی، طرحواره درمانی، هیپنوتیزم درمانی و…) مشغول تدریس، تربیت روان درمانگر و مشاوره است. برای آشنایی بیشتر با دکتر بهشتیان روزمه کامل ایشان را از اینجا مطالعه کنید. به لطف گسترش علم و تکنولوژی و با روی کار آمدن خدمات مشاوره آنلاین، دیگر نیازی به مراجعه حضوری بیماران نیست.

رویکردهای روان‌درمانی:

برای مثال، پس از آنکه بیمار از مشاهده تصویر قرار گرفتن در آسانسور و تصور کردن آن احساس راحتی کرد و بارها و بارها توانست خود را در این موضعیت تصور کند، در گام بعد، ابتدا تا درب آسانسور می‌رود. پس از آنکه با رویارویی با آسانسور و فشردن دکمه برای باز شدن درب آسانسور احساس راحتی کرد، در مرحله بعد وارد کابین می‌شود اما درب بسته نخواهد شد. در گام بعد و زمانی که مراجع توانست خود را به فضای کابین عادت دهد، درب آسانسور بسته می‌شود و حرکت به طبقات اول ادامه می‌یابد تا جایی که مراجع می‌تواند به راحتی و تنهایی این کار را انجام دهد.

ازاین‌رو، مراجع از رویاها و خاطرات کودکی خود حرف می‌زند و از روش‌های مختلفی مانند تداعی آزاد و تجزیه ‌وتحلیل رویاها استفاده می‌شود. مطالعه و شناخت یک روان‌درمانگر به داروها در زمینه اختلالات سایکوتیک و اعتیاد و وسواس و… لازم و ضروری است. اما می‌توان به سادگی تفاوت روان‌پزشک و روان درمانگر را بیان کرد، بدین صورت؛ روان‌پزشکان، متخصص در درمان دارویی و روان‌درمانگران یا روان شناسان، متخصص در درمان رفتاری و شناختی مراجعین هستند.

در بسیاری از موارد ، ممکن است شما مجبور شوید 12 تا 16 ساعت آموزش اضافی را نیز داشته باشید تا در کشور خود دارای مجوز شوید. بهتر است که دستورالعمل‌های موجود در کشور خود را بررسی کنید تا مشخص شود چه نوع خدماتی را می‌توانید با این مدرک ارائه دهید. اگر هدف شما درمانگر شدن باشد، گام‌هایی که برای رسیدن به آن برمی‌دارید تا حد زیادی به نوع درمانگری که می‌خواهید شوید بستگی دارد. اگر علاقه خاصی دارید، با یک مشاور صحبت کنید، او می‌تواند تمام گزینه‌های موجود را برایتان تشریح کند. یکی دیگر از گزینه‌های شغلی، تحصیل برای رسیدن به عنوان درمانگر توانبخشی است. همچنین برخی از مسیرهای شغلی می‌تواند شما را به یک تخصص خاص سوق دهد.

عابد مهدوی ، روانشناس بالینی

اضطراب؛ برخی از افراد اضطراب شدیدی را متحمل می‌شوند که نیازمند روش‌های مختلف برای کنترل و مدیریت است که روانشناس در این زمینه کمک زیادی می‌کند. افسردگی؛ از اختلالات شایعی که علت مراجعه به روانشناس هستند، افسردگی است. روانشناسان اغلب اطلاعات را جمع‌ آوری می ‌کنند و رفتار را از طریق تجربیات آزمایشگاهی، روانکاوی، یا روان ‌درمانی کنترل می‌ کنند.

بزرگ‌ترین تفاوت بین دکتر روانشناس بالینی و روانپزشک این است که روانپزشک در حوزه علوم پزشکی درس خوانده و تخصص گرفته است. بدین ترتیب، او می‌تواند برای درمان بیماری‌های روانی دارو تجویز کند. این در حالیست که روانشناسان بالینی پزشک محسوب نمی‌شوند و نمی‌توانند از دارو در درمان بیماران خود استفاده کنند. ما در این مقاله قصد داریم شما عزیزان را با بهترین دکتر روانشناس در ایران آشنا کنیم و اطلاعات ارزشمندی را در رابطه با روانشناسی در اختیارتان قرار دهیم. دکترتو ساده‌ترین راه نوبت‌ دهی اینترنتی و مشاوره آنلاین پزشکان ایران است. پزشکان به کمک دکترتو می‌توانند امکان نوبت دهی اینترنتی و مشاوره تلفنی خود را فعال کنند.

زندگی بسیاری از ما همواره با چالش‌هایی همراه است و مسائلی برای همه ما پیش می‌آید که حل آن‌ها در برخی مواقع برایمان غیرممکن است. تفاوت میان روانشناس و روانپزشک این است که یک روانشناس در درجه اول، به بیمار افسرده از طریق مشاوره و روان ‌درمانی (گفتار درمانی هم به آن می گویند) کمک می‌کند. مشکلاتی که برای سلامت روح و روان ما ایجاد می‌شوند، مخصوصا وقتی حالت مزمن به خود بگیرند، می‌توانند ما را ضعیف کنند. بدن ما نسبت به افسردگی و اضطراب همان‌طور واکنش نشان می‌دهد که به بیماری‌های جسمی. گاهی مشکلات روحی حتی ممکن است نتیجۀ یک بیماری جسمی باشد؛ برای مثال، فردی ممکن است به‌دلیل سکته دچار افسردگی شود؛ بنابراین اگر فکر می‌کنید مشکل روحی دارید، اولین کسی که به او مراجعه می‌کنید بهتر است پزشک عمومی خودتان باشد. معمولا وقتی افراد اسم مددکار اجتماعی را می‌شنوند، به‌یاد افرادی می‌افتند که خدمات اجتماعی را در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی انجام می‌دهند.