فرق روانکاو، روانشناس و روانپزشک چیست؟- 118 پزشکی

به همین دلیل بیشترِ روانشناسان اغلب با روانپزشک یا پزشک دیگری که می‌تواند درمان پزشکیِ بیماری‌های روانی را انجام دهد همکاری می‌کنند. روانپزشک مدرک پزشکی دارد و برخلاف روان‌درمانگرانِ دیگر از جمله روانشناس و روانکاو، می‌تواند داروهای مربوط به بیماری‌های روانی را تجویز کند. روانپزشک برای گذراندن دوره آموزش روانپزشکی، باید چهار سال در رشته پزشکی تحصیل کند و سپس، یک سال دوره کارآموزی (انترنی) و بعد از آن، حداقل سه سال آموزش تخصصی را به‌عنوان رزیدنت روانپزشکی بگذراند.

رواندرمانگر و مشاورخانواده

مشکلاتی که اگر اقدام جدی برای حل آن ها نشود، درمان نخواهند شد و حتی به مرور زمان شدیدتر می شوند. ویژگی مشترک تمامی این مشکلات این است که زندگی عادی فرد را تحت تأثیر قرار می دهد و خود فرد به تنهایی قادر به حل آن ها نیست. متخصص بهداشت روان است که برای کمک به بیماران روانی، افراد افسرده، افراد درگیر با چالش‌های زندگی، افراد دچار اختلالات روانی، افرادی که به دنبال بهبود زندگی شخصی خود هستند و…

مراجع می‌تواند هرکسی و در هر گروه سنی از کودکان، نوجوانان، جوانان، افراد مسن، در قالب درمان‌های خانوادگی، زوج‌درمانی و گروه ‌درمانی باشد. نکته حایز اهمیت در مورد یک درمانگر، اخلاق حرفه‌ای آن است که تمام مکالمات جلسه درمان را محرمانه می‌داند. رازهای مراجع را مجله خبری پزشکی برای دوستان، همکاران و خانواده خود یا مراجع دیگر هرگز بازگو نمی‌کند مگر به دستور قانون و دادگاه. رویکرد رفتاردرمانی، همان‌طور که از اسمش مشخص است؛ رفتار و اعمال مراجع را ارزیابی می‌کند و سپس تلاش می‌کند تا شانس تجربه‌های احساسی مثبت در مراجع را افزایش دهد.

  • اغلب روانشناسان، افسردگی را بدون دارو و با راهکارهای روانشناختی درمان می‌کنند، اما گاهی تجویز دارو لازم هست که ممکن است در چنین شرایطی روانشناس شما را به یک روانپزشک در تهران نیز ارجاع می دهد.
  • به منظور رزرو نوبت مشاوره انلاین، ابتدا باید به سایت درمانکده مراجعه کرده و سپس روانشناس مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  • روانشناس با روانپزشک یک تفاوت بسیار مهم داره و اون اینه که روانشناس حق نداره دارو تجویز کنه یا در درمان بیماری‌هایی مثل شیزوفرنی که فرد بدون دارو نمی‌تونه بیماریش رو کنترل کنه دخالت کنه.

بعد از آن باید مدرک کارشناسی ارشد را در یکی از گرایش‌های روانشناسی بگیرند. بعد از گذشت دوره دو ساله کارشناسی ارشد، می‌توانند در آزمون دکترا شرکت کرده و در صورت قبولی، دوره دکترا را طی کنند و سپس تبدیل به دکتر روانشناس شوند. برای بعضی افراد عجیب است اگر بگوییم بین این دو تفاوت وجود دارد در واقع روانشناس کسی است که بطور تخصصی در رشته روانشناسی تحصیل کرده و صلاحیت تجویز دارو و نوشتن نسخه و انجام اقدامات پزشکی را ندارد.

روانپزشک ؛ درمان بیماری‌های روانی با دارو

اما از سوی دیگر واژه روان‌درمانگر دقیقاً همان واژه ای است که ما به جای روانشناس در ایران استفاده میکنیم. از جمله ابتدایی ترین وظیفه بهترین دکتر روانشناس در ایران را می‌توان به ارائه مشاوره و راهنمایی و روان درمانی اشاره نمود. در حال حاضر دکتر تو در شهرهای مختلف فعال است و نوبت گیری اینترنتی بسیاری ازبهترین پزشکان تهران،بهترین پزشکان شیراز،بهترین پزشکان بوشهروبهترین پزشکان بندر عباساز این طریق فعال شده است.

دکتر آرنوش درستکار